• 8.227.392 stemmen

Met onder meer: Jean-Paul Belmondo, Charles Denner en Adalberto Maria Merli

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 11 september 1975

Over Peur sur la Ville

Nadat ze een serie dreigtelefoontjes heeft gehad, valt Nora Elmer van de bovenste verdieping van haar appartementencomplex. Haar dood wordt onderzocht door inspecteur Jean Letellier, die al snel een mysterieus telefoontje ontvangt van iemand die zich Minos noemt. Minos zegt dat hij Paijs wil bevrijden van alle losbandige vrouwen. Letellier beseft dat hij met een maniakale seriemoordenaar van doen heeft.

imageimageimageimage

Julien Dallas, student

Hélène Grammont

Police inspector

brucecampbell

Is deze ergens verkrijgbaar met ned ondertitels?

Quentin

Bijzonder interessante mix tussen Policier en Giallo, non-stop vermaak met genoeg spectaculair stuntwerk van Belmondo zelf! 3,75*

avatar van thunderball

thunderball

Voor Belmondo maatstaven -gezien zijn ander vrolijk actiewerk in de jaren '70- een behoorlijk serieuse politiethriller, die zelfs op sommige momenten echt spannend is en met een behoorlijk creepy schurk.

Natuurlijk ontbreken ook de van te voren verwachte actiemomenten niet (de achtervolging over de daken is echt bijzonder spectaculair, vooral wanneer je weet dat Belmondo zulke stunts altijd zelf deed!).

Jammer dat deze film bijna nooit in Vlaanderen en Nederland is uitgezonden.

Minstens 3,5 ster!

Wouter

Is deze te krijgen in de originele taal, met engelse of Nederlandse ondertiteling?

Quentin

Heb zelf de Duitse dvd met prima beeld in de OAR en de Franse geluidsband voorzien van Duitse subs. De Franse dvd bevat blijkbaar wel Engelse subs (en audio ...);

Ik zie subtitles: no

Quentin

Stukje naar beneden staat: 'Back cover only mentions French audio. Also in the 4-disc "Jean-Paul Belmondo box set", with "Flic ou voyou AKA Cop or Hood", "Le Corps de mon ennemi AKA Body of My Enemy", and "Stavisky...". Only "Peur sur la ville" has English audio or subtitles -option. ' ... anders blijft alleen de Duitse dvd over.

avatar van stephan73

stephan73

Erg spannende thriller, met een sterke Belmondo. Ik had hem ooit al eens gezien, maar ik was hem totaal vergeten. Maar na de openingsmoord wist ik het weer. Vooral dat hij zeer gewelddadig was en een nare sfeer bezat.

Na hem nu weer te hebben gezien klopt het beeld dat ik er van had. Peur sur la Ville is inderdaad bikkelhard en de moordenaar is een erg naar type.

Jammer dat Henri Verneuil niet de reputatie heeft van een Melville, maar ik kan niet anders zeggen dat hij wel bij de grote van de Franse policiers hoort.

Wouter

Ik hou me aanbevolen voor een ondertitelde versie.

Wouter schreef:

Ik hou me aanbevolen voor een ondertitelde versie.

In die Jean-Paul Belmondo box set heeft hij Eng subs, maar je kan moeilijk heel de box kopen voor 1 film.

Wouter

Hebben de andere films ondertiteling?

Wouter schreef:

Hebben de andere films ondertiteling?

Neen, enkel deze.

Wouter

Dan wordt het wel heel onaantrekkelijk....

avatar van pgm

pgm

Het betere Belmondo werk, hier is hij op zijn best, was deze winter op Arte te zien.

Boeiende movie.

avatar van kathmandu

kathmandu

Inderdaad, een van z'n betere misdaad films

avatar van Brix

Brix

Vannacht op ZDF TV te zien 02:20 uur

avatar van Brix

Brix

Formidabel stuntwerk van Belmondo.

De achtervolging op de daken is zonder weerga goed gefilmd.

De scènes op de daken van de metrowagons niet minder.

Van Belmondo zelf ben ik verder nooit zo gecharmeerd geweest.

Hij legt het er altijd te dik bovenop met zijn acteren, en dat doet hij ook hier weer.

Daardoor wordt zijn stoere houding al gauw een lachertje.

Zeker in combinatie met zijn kop.

Hier weet hij het door het opzienbarende stuntwerk toch nog te redden.

Het verhaal is ook vermakelijk genoeg, afgezien van het aanvankelijk wel erg domme overzien van de dader

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Beter Belmondo.

De acteur steelt de show als de overal maling aan hebbende smeris, die er niet voor terugdeinst zijn verdachten hardhandig te intimideren. Misdaad met een typische vleug humor dus. De beroemde Fransman heeft er veel zo gemaakt, maar dit is een van de beteren. De actie wordt erg goed gefilmd en een achtervolgingsscène over de daken doen de stuntman Belmondo nog meer waardering opleveren.

Goed.

avatar van blackwolves

blackwolves

goede thriller met belmondo als de flic op de daken van parijs achter een psychopaat serie moordenaar die het gemunt heeft op vrouwen.na dat de vrouw een vreemd telefoontje krijgt valt ze te pletter. jean letellier gespeelt door onze sympathieke actie held als de keiharde inspecteur die niet bang is op met harde noten de gangsters en moordenaars te kraken op een harde manier onderzoekt de moord op de vrouw. al hauw krijgt hij een telefoon van de moordenaar met de naam minos die zegt dat hij de straten van parijs wil bevrijden van de losbandige vrouwen. al hauw weet de inspecteur dat hij te doen heeft met een psychopaat moordenaar.lekkere thriller van de france acteur belmondo met spanning achtervolgingen stunts humor op de daken van parijs. weer eens een met actie natuurlijk de humor die neem je er graag bij

avatar van Lakte

Lakte

Iemand die hier een VHS versie van heeft met NL ondertitels?

avatar van Lakte

Lakte

Goede Belmondo film met lekker veel actie erin! En uiteraard deed hij zijn eigen stunts zelf

Voor de badguy hebben ze ook een goede uitkozen, die ze mooi gesminkt hebben met z'n glazen.

Ook mooie muziek van Morricone.

avatar van wihu61

wihu61

Helaas een Engels gesproken versie gezien, doet natuurlijk wat afbreuk. Mooie beelden van Parijs en schitterende actiescènes op die daken natuurlijk, maar net als bij Le casse vond ik het verhaal als geheel niet zo sterk. Maar goed, om Belmondo wordt natuurlijk graag actie gebouwd en hoeven we geen subtiliteiten te verwachten.

Heb lang niet alles van Verneuil gezien, maar tot nu toe steekt I... Comme Icare er toch echt wel bovenuit.