Tolgo il Disturbo (1990)

Alternatieve titels: Valse d'Amour | I'll Be Going Now

1 stem

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Dino Risi
met Vittorio Gassman, Dominique Sanda en Elliott Gould

Achttien jaar in een psychiatrisch ziekenhuis zitten erop. Augusto Scribani (Vittorio Gassman), voormalig bankdirecteur, heeft vele behandelingen ondergaan en mag eindelijk naar huis. Dat huis is nog steeds zijn eigendom maar Carla en haar negen jaar oude dochter Rose wonen nu erin. Carla is de ex-vrouw van Augustu en nu getrouwd met Eugene. Er ontstaan spanningen tussen Augusto en Eugene.

Nog geen stemmen voor een Risi met Gassman, Sanda en Gould
Risi was al behoorlijk bejaard toen hij deze doorsnee" bejaarde die zijn plek niet meer weet in de moderne maatschappij" film, en Gassman was ook niet meer de jongste. Oude mensen zijn geneigd tot sentimentaliteit, daar is dit geen uitzondering op.
De synopsis is absurd, Sanda die een jaar of dertig jonger is dan Gassman speelt natuurlijk niet zijn ex, maar de ex van zijn zoon, van wie ze een docher heeft, Rosa.
Dit leidt tot de gebruikelijke situaties, dwz. opa is lekker gek (zonder dat we te weten komen hoe hij mal geworden is, al lijkt hij minstens een oorlogstrauma te hebben) en grappig en als het kind dat hij zelf weer is, krijgt hij een hechte band met Rosa, iets waar Sanda natuurlijk niet blij mee is enz.
Dit voert Gassman , die de naam van een clown draagt, naar zijn ouwe dolhuismaatje Gould, die samen blijkt te wonen met snolletje Grimaldi . Gould maakt zich hier volstrekt belachelijk met een soort Jerry Lewis imitatie, waarschijnlijk dacht hij dat Jerry deze film toch nooit zou zien, en waarschijnlijk terecht.
Redelijk kijkvoer dankzij Gassman, maar te voorspelbaar.
Ook de score was te sentimenteel.