• 10.604 nieuwsartikelen
  • 8.969.036 stemmen

La Passante du Sans-Souci (1982)

Drama | 110 minuten

Met onder meer: Romy Schneider, Michel Piccoli en Helmut Griem

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 11 november 1982

Plot La Passante du Sans-Souci

Berlijn, 1933. Elsa en Michel Wiener nemen een twaalfjarige Joodse jongen bij zich op, wiens vader door de SA vermoord is. Voor de zekerheid stuurt Michel zijn vrouw en pleegzoon naar Parijs, maar zelf blijft hij in Duitsland, waar hij uiteindelijk in een concentratiekamp terechtkomt. Als Elsa dit te weten komt, zet ze alles op alles om hem vrij te krijgen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Maurice Bouillard

Ruppert von Leggaert / Federico Logo

Young Max Baumstein

Sterke film naar een verhaal van Joseph Kessel

En met Romy Schneider en Michel Piccoli is het altijd heel erg aantrekkelijk.

avatar van hugohei

hugohei

De laatste film van Romy Schneider.

avatar van hugohei

hugohei

Ik bedacht even : hoe oud is ze eigenlijk geworden ? Antwoord : 43.

En hoeveel films ? 62.

Vroeg begonnen. Heel veel van die tienerrommel is nog niet te vinden op MovieMeter (Monpti, Scampolo...).

FisherKing

En tragisch aan haar einde gekomen...... Ze ziet er ook niet meer echt goed uit in deze film, alsof ze naar haar einde leek te snakken....

FisherKing

Indrukwekkend geheel, dat als het "goed" gemonteerd wordt een meesterwerk kan opleveren. Kunnen er ook nog wat regie-fouten uit.

Romy Schneiders zwanenzang in een Duits-Franse productie. En in een verhaal dat haar leven een beetje kenmerkt. Ze leeft zich dus ook helemaal uit in deze geschiedenis.

Briljante cast dus, in een meeslepend verhaal over de oorlog, oorlogsslachtoffers, en de gevolgen die je draagt.

Fantastische scenes, maar al die scenes zijn zo fout qua montage neergezet, dat een hoop spanning verdwijnt. Wat bijzonder jammer is, vooral met zo'n sterke cast en verhaal.

Toch 4* (het interview met de producent (op de Duitse DVD) is indrukwekkend, ik hield het niet droog)

Overigens een "filts-bijrol" van Jean Reno. 1 seconde hooguit in beeld

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Een ijzersterk verhaal met een erg boeiende Romy Schneider in maar liefst twee heel verschillende rollen. Wel een beetje jammer is de uitwerking. Met name de make-up vond ik erg slecht gedaan, evenals het niet erg consequent hanteren van het Frans, danwel het Duits.

De film niet aan te rekenen, maar bij gebrek aan kennis van de Franse taal wel storend: de ondertiteling bleef af en toe erg lang achterwege of werd helemaal overgeslagen.

Een kleine 4,0*

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

hugohei schreef:

Noem dat met zo'n gemiddelde maar rommel... Monpti Zowel Scheiders debuut in Wenn der Weisse Flieder wieder blüht als Monpti verrasten mij aangenaam. Niks geen zoete Heimatromantiek!

Deze laatste film van Schneider met nog ruim 25 anderen nu/binnenkort te zien in Den Haag en Amsterdam.

kappeuter (crew films)

DVD Release: 31 augustus (Lumière)

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Dat kun je wel zeggen ja:

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Erg meeslepende en aangrijpende film over hoe sommige feiten je je hele leven lang blijven achtervolgen. Prachtige vertolkingen van Schneider en vooral Piccoli.

Het enig minpuntje misschien is de slechte make-up. Ze hadden beter andere acteurs genomen die hetzelfde personage speelden 40 jaar later.

Laatste en zeker één van de betere films met Schneider.

Tarkus

Toen ik de korte inhoud van deze film las, was ik dadelijk geïnteresseerd en heb me deze film aangeschaft.

En ik heb er geen spijt van, prima film is dit, met een indrukwekkend triest verhaal.

Het is ook de film waarin Romy Schneider haar allerlaatste rol speelt, ze zou enkele maanden na de opnamen overlijden, en ik denk zelfs dat ze de première niet meer heeft meegemaakt.

Let op het einde van de film op de jonge Jean Reno, in een piepklein rolletje.

avatar van Movsin

Movsin

Romy Schneider kreeg in 1983 postuum een Césarnominatie voor haar rol in deze film over de jaren die WO II voorafgingen en het menselijk leed dat toen reeds werd veroorzaakt.

Geen topfilm maar toch een gevoelige prent die zich eigenlijk in 2 tijdperken afspeelt en soms daardoor wat onevenwichtig overkomt.

Soms wat slordig in de setting en in de make-up.

Had het toch iets sterker verwacht, zekerlijk met 2 topacteurs.

Volgens het epiloog, op waargebeurde feiten berustend.

avatar van Metalfist

Metalfist

Dubbele dosis Schneider

Het werk van Romy Schneider.. Het is toch niet altijd even makkelijk te vinden. Ja, de Sissi films vind je zowat overal maar van de +60 films die ze heeft gemaakt, zijn er maar een handvol bij ons uitgebracht. Blijkbaar moeten ze bij Lumière hebben gedacht dat La Passante du Sans-Souci wel een interessante titel was om uit te brengen en ik kan ze geen ongelijk geven, want het is de laatste film waarin Schneider zou meespelen.

Je krijgt dan wel een dubbele dosis aangezien ze zowel Lina Baumstein alsook Elsa Wiener speelt. Twee personages die het niet gemakkelijk hebben in het leven, Wiener nog net iets erger dan Baumstein, en dat merk je aan de performance van de actrice. Het lijkt allemaal door merg en been te gaan, plus ze ziet er bij vlagen enorm belabberd uit en je snapt wel waarom als je dan de achtergrondgeschiedenis kent. Halverwege de opnames overleed Romy's zoon David in een bizar ongeluk (vandaar ook dat dat de film wordt opgedragen aan David en zijn vader), ondertussen brak ze ook nog eens haar been en moest ze geopereerd worden aan haar nieren en een aantal maand na de première was het over en out voor de actrice. Gestorven aan een gebroken hart naar het schijnt en dat is eeuwig zonde, want ook hier zet ze toch weer een performance neer die kan tellen. Sowieso een actrice met één van de meest communicatieve paar ogen dat ik ooit al heb gezien en het lukt haar wonderwel om twee verschillende personages van vlees en bloed neer te zetten.

Alleen had er meer mee gedaan kunnen worden. Zo is de film bij vlagen nogal erg rommelig (die epiloog ook waarin eventjes fijntjes a la een nieuwsbulletin wordt aangegeven dat Max en Lina 6 maanden later vermoord worden) en zit er ook niet al te veel vaart in. Al vanaf de eerste flashback weet je dat Ruppert von Leggaert / Federico Logo een Nazi gaat zijn die iets te maken heeft met de jeugd van Max en de ontknoping is op dat vlak dan ook echt niet zo spectaculair. Dan rest vooral nog de uitstekende cast met Schneider op kop maar ook op Michel Piccoli valt erg weinig op aan te merken. Let vooral nog op de uitstekende soundtrack van Georges Delerue en één van de eerste rolletjes van Jean Reno. Je kunt hem als Jodenhater spotten op het einde van de film maar je moet snel zijn.

Ik begon deze review weliswaar met wat zagen op het feit dat je enkel en alleen de Sissi films gemakkelijk vind maar misschien moet ik die dan ook eens effectief gaan zien.. Het eerste deel beviel me anno 2013 wel maar de vervolgen zijn er nooit van gekomen. Ach, ik moet toch iets gaan doen om mijn Romy-fix levende te houden, want de biografie die ik een tijd geleden las stelde ook wat teleur.