Juste avant la Nuit (1971)

Alternatieve titels: Just before Nightfall | Sul Far della Notte

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Claude Chabrol
met Stéphane Audran, Michel Bouquet en François Périer

Charles Masson, een directeur van een advertentiebedrijf, heeft een affaire met Laura, de vrouw van zijn beste vriend François Tellier, een architect. Als één van hun sadomasochistische spelletjes uit de hand loopt, wordt Laura per ongeluk gewurgd. Terwijl de politie moeite heeft om deze moordzaak op te lossen, heeft Charles het moeilijk om weer een normaal leven te leiden met zijn vrouw en kinderen.

avatar van boerenpummel
Een van de betere Chabrols, vreemd dat er nog niet op gestemd is hier. Bouquet en Audran zijn net als in Une Femme Infidele weer een uitstekend koppel.

avatar van stephan73
Voorspelbare en tamelijk saaie thriller. Van Chabrol kan ik zijn thrillers wel waarderen (ik geef deze dan ook geen dikke onvoldoende), maar er mist telkens iets wat dit boven de middelmaat trekt.
Nee, geef mij dan maar zijn eerste films, die nog stevig middenin de Nouvelle Vague stonden!

avatar van Baggerman
Meer als drietjes geven kan ik voorlopig nog niet voor de films van Chabrol. Weer een degelijke film, wellicht wat saai, maar inderdaad nergens ècht briljant.

De thematiek bood mogelijkheden, maar uitwerking, spanning, spel en regie vond ik gewoon ondermaats... Kent iemand het boek (The thin Line)?

Er is een tijd geweest –in de jaren ‘60/70– dat ik helemaal verzot was op de films van Claude Chabrol. Bij herziening zoveel jaren later vallen ze mij nu een voor een tegen, met uitzondering van Que La Bête Meure.
Ook deze trage film is daarop geen uitzondering. Het ontbreekt aan echte spanning en het houterige, uitdrukkingsloze acteerwerk is ondermaats. Wellicht tegen beter weten in heb ik nog een paar Chabrols te gaan, want je weet maar nooit of je de beste voor het laatst bewaard hebt.

avatar van Querelle
Sterke Chabrol zeg. Ik moet wel bekennen dat ik een bescheiden fan van zijn werk ben geworden. Dit type film van hem is een beetje stoffig en landelijk. de omgeving is sober, met veel lichte pasteltinten. Het is tragikomisch en "light-thrilling", makkelijk verteerbaar en de moraal is niet al te doorzichtig.
Het hoofdpersonage doet iets heel ergs, maar hij is totaal niet opgewassen tegen de gevolgen.
Michel Bouquet en Stephane Audran zijn perfect in deze film. Van Bouquet ben ik sowieso fan, en Audran heeft hier een aantal fantastische momenten. Dit alles bij elkaar zorgt er voor dat ik zijn films blijf kijken. hij is niet erg uitgesproken in zijn stijl, maar toch is hij uniek.
En ook weer bevestigd in het gevoel, hoeveel ingrediënten L'Inconnu du Lac van Chabrol's films heeft overgenomen.

avatar van beavis
quote:
How is it that Naruse and Chabrol, two of the cinema's greatest directors, could have faithfully adapted the same novel (Eduard Atiyah's 1951 The Thin Line, filmed by Chabrol in 1971 as Just Before Nightfall) within five years of each other without film scholarship having noted it?

Onna no Naka ni Iru Tanin (1966)

Echte topwerken heb ik in Chabrol's oeuvre nooit kunnen ontdekken, wel enkele goede, waar deze "Juste avant la Nuit" op het nippertje bij aansluit.
Het is een beetje Chabrol ten voeten uit met een onwennig sfeertje waarbij menselijke zwakheden overvloedig aan bod komen naast koele, afstandelijke, bourgeoisachtige personages en toch gaat er van de film een zekere spankracht uit die hem boeiend houdt.
Michel Bouquet is ondoorgrondelijk en mysterieus en ook François Perier hoort zo'n personage neer te zetten. Samen met een weer uitstekende Stéphane Audrane zijn ze wel grotendeels verantwoordelijk opdat de film het geciteerde peil haalt.