L'Économie du Couple (2016)

Alternatieve titel: After Love

Frankrijk / België

geregisseerd door Joachim Lafosse
met Bérénice Bejo, Cédric Kahn en Marthe Keller

Marie en Boris willen na 15 jaar samen scheiden. Het huis waarin ze wonen met hun dochters is door Marie gekocht maar Boris heeft de hele woning gerenoveerd. Boris kan het zich financieel niet veroorloven om ergens anders te wonen. Er is geen andere keuze dan blijven samenwonen.

Vanaf 27 oktober in de bioscoop (September Film)

avatar van Zeriel
Tsja, prima acteurs allemaal. Alleen de film is nogal statisch, de setting, zoals boven beschreven is eigenlijk de hele film. Er zijn nauwelijks dramatische ontwikkelingen verder.
Het is in feite gefilmd toneel. Er wordt geen gebruik gemaakt van het medium film, en dat had deze film wel kunnen gebruiken.
Het geeft wel goed de impasse weer waarin deze mensen zich bevinden, die impasse staat vanaf de eerste minuut, en . houdt aan tot de laatste scene...
De film mist een ander perspectief dan het perspectief van het huis.

Malick

avatar van Queno
Trouwen gebeurt vaak en zijn hosannamomenten in films, echter waar we vaak weinig van zien, zijn scheidingen.
En L'Economie du Couple is een drama voyeurisme hoe het bij een bloeiend koppel er slecht en stilzwijgend aan toegaat. Spil is een naar binnengekeerd gezinnetje (ze gaan weinig naar buiten toe, gaan niet uit, wat voor werk ze doen weten we als kijker amper wat van af) van een architect een jonge brunette eega en twee liefkozende dochters. Scheidingen worden weinig verfilmd, hier volgen we elke argwanendheid naar elkaar toe en wordt er met geen woord naar elkaar gesproken, puur omdat de karakters de confrontatie niet aan durven te gaan en het met elkaar in flink gesprek de situatie niet duiden. In plaats daarvan wordt er naar elkaar toe verwijten gedaan in korte
staccato zinnetjes 'je mag hier niet zijn', 'woensdag is jouw dag', 'waarom doe je zo?', 'je mag niet sms-en', 'waar is de kaas?'. Het wordt allemaal stilzwijgend pijnlijk. De architect is in zijn rol weinig overtuigend, architecten zijn zeer sterke leidende mannen van karakter, en dit personage weet niet eens van de rekeningen van het gezin af en blijkt zomaar blut te zijn.

Zeer sterk geacteerd door beiden, vooral ook Cedric Kahn die zich in een deprimerende en zwartgallige centrifuge bevindt. Alsof hij al weken onder een brug heeft geslapen.
De spanning voelen we in de lucht als beiden in dezelfde kamer zijn van het elkaar niet meer kunnen luchten. Het is bijzonder dat we 'in het moment' en 'realtime' (er wordt weinig 'werkelijke tijd' weggelaten in de film) deze situatie meemaken. Geen schichtige flashbacks of hoe dit heeft mogen komen, dat is een aangename iventiviteit. De tact van het onnodige weg te laten.

Wat heel fout is, is dat het gebrouilleerde koppel nooit op het idee komt, en opvoedkunig gezien cruciaal is, om op NEUTRAAL terrein hun persoonlijke relaas uit te spreken. Pak een cafe, een andere ruimte of plek waar dit uitgesproken wordt. Nu worden de kinderen geteisterd binnenin het huis en de twee dochtertjes hebben werkelijk angstblikken in hun pupillen dat dit allemaal niet waar kan zijn wat hun overkomt. De scene met de twee dochtertjes geschokt op de bank is stilistisch zeer
uitmuntend, ook die waar ze door een deurkier turen naar het volgend conflict.
Cinematisch zeer uitstekend en een clichématig feel good-einde wordt ook vermeden.

avatar van 93.9
Op zich wel fascinerend kijkje bij een stel dat gaat scheiden.
Wees voorbereidt dat je niet een hele innemende film te zien krijgt. Er gebeurd nauwelijk tot niets.
Film moet toch wel iets meer te bieden hebben dan prima rollen. Maar film op zich is niet een mislukking.

Film verwijst in de titel naar de financiële kant (en daar is ook heel wat om te doen), maar wat vooral speelt is de kille sfeer en stemming rond een scheiding, of wanneer een huis geen thuis meer is of wanneer genegenheid vervangen is door wederzijdse onverdraagzaamheid.
De twee kinderen beseffen niet tenvolle wat er zich rond hen afspeelt, en even dacht ik dat de onweerstaanbare kracht die van hen uit gaat zou verwezenlijken waartoe volwassenen op zich niet toe instaat zijn...Het loopt echter anders af en eindigt met een beklemmende slotscène.
Een klein minpuntje van de film zijn enkele zich repeterende scènes, maar niettemin een uitstekende Lafosse, regisseur die me nog nooit ontgoochelde.
Prima acteerwerk. Ook van die meisjes. Heel natuurlijk.

avatar van K. V.
Deze film eens geprobeerd en het was geen slechte film. Niet dat het zo'n groots verhaal is, maar de film weet toch te boeien. Het acteerwerk is goed en kwam geloofwaardig over. Verder zag de film er prima uit.
Geen wereldschokkende film, maar de moeite om eens gezien te hebben.

Ik heb deze film meer dan een jaar geleden gezien, maar hij blijft 'hangen'. Ik moet er vaak aan terugdenken. De film is op zich niet bijzonder, de intensiteit ervan echter wel. Voor mij daarom 4,5 ster.

avatar van Baboesjka
Wat mij betreft een krachtig en realistisch drama. Erg goed acteerwerk en het maakte veel indruk op mij. Vooral op het moment dat Marie en Boris met hun dochters een choreografie doen, raakte ik erg ontroerd. Een hoge score. 4,5*

avatar van tbouwh
Malick schreef:
In het werk van Lafosse is de man altijd de 'slechterik'.

Z'n laatste al gezien? Had het gevoel dat het daar ambiguer was of in ieder geval bevraagd werd. Desondanks zit de spanning van het 'kwaad' dat je benoemt er wel heel duidelijk, en ik heb zelf nog geen eerder werk van Lafosse gezien.

avatar van Don Homer
Sterk geacteerd typisch Frans, modern drama over een stel met twee kleine dochters die wil scheiden. Er zijn echter financiële problemen (bij de man) die uit elkaar gaan verhinderen. Dit levert de nodige spanningen op.

Sober camerawerk (vaak een stabiele camera) met mooie onopvallende plaatjes. Een script met veel drama waarin ik de overdosis pillen van een van de meisjes wat onrealistisch vond (ze was te oud om zoiets stoms te doen en een zelfmoordactie leek me ook onwaarschijnlijk). De meisjes hadden wel duidelijk last van de spanningen, maar deze actie vond ik te zwaar aangezet. Ten slotte doen de acteurs het goed, vooral non-verbaal.

Malick schreef:
In het werk van Lafosse is de man altijd de 'slechterik'.

Andere films van deze regisseur heb ik nog niet gezien, maar de vaststelling dat in L'Économie du Couple de man de 'slechterik' is lijkt me iets van jouw perceptie.

Mijn sympathie ging wel uit naar Marie, maar Bérénice Bejo zou al een echt onmens moeten spelen om daar verandering in te brengen. Ik kon evengoed meeleven met hoe Boris zich slachtoffer van de situatie voelde. En nergens in de hele film werd hij volgens mij als een 'slechte' mens neergezet, of als de 'slechterik' van de twee.

Ik vraag me af hoe jij dat dan zag.

Don Homer schreef:

Lijkt me ook niet de bedoeling als zelfmoordpoging. Te oud om zoiets stoms te doen? Ik denk dat ze klein genoeg was om met een pil een kleine overdosis binnen te krijgen. En op haar leeftijd iets willen doen wat moeder doet is helemaal niet zo onrealistisch.

De voortreffelijke regie en dito acteerprestaties, vooral van Boris, maar ook van Marie en de twee dochtertjes, maken dat deze film blijft boeien terwijl er in feite niets gebeurt...

Kronos schreef:

Ze lag in een coma, dat noem ik geen kleine overdosis en het zal niet één pilletje zijn geweest.

Ze lag in een coma,...

Is dat zo? Dat heb ik dan gemist. Toen Marie in het ziekenhuis aankwam lag het meisje al gewoon te slapen. En even later, dezelfde avond nog, reden ze met beide dochters gewoon weer naar huis.

Kronos schreef:

Nou ja het wordt een beetje hoe je het interpreteert hè. De regisseur vertelt ons niet de details. Het meisje komt niet in beeld, er werd alleen gezegd dat ze buiten levensgevaarlijk was (hoeveel tijd daarover heen ging is niet vast te stellen. Het meisje dat gewoon aan het slapen was, was het zusje in de wachtkamer.

Mooie film. Acteerprestaties kwamen op mij overtuigend over. Ik verbaas me bij iedere film weer hoe ze die kinderen toch zo naturel kunnen laten acteren. Veel is ook gewoon echt natuurlijk, denk ik. Dat gekietel onder de voeten bijvoorbeeld. Dat is gewoon echt. Denk niet dat de regisseur hier veel in stuurt.

Don Homer schreef:
Het meisje dat gewoon aan het slapen was, was het zusje in de wachtkamer.

Nee, er wordt gezegd dat ze nu gewoon slaapt. Dan maakt Marie zich ontzettend boos op Boris omdat ze het zijn schuld vindt waarop de verpleegster haar probeert te kalmeren, onder andere door te zeggen dat hun dochter buiten levensgevaar is. Veronderstellen dat daar veel tijd overheen gegaan is is niet nodig. Nergens blijkt uit dat het al een andere dag is of zo. Marie is zo snel als ze kon naar het ziekenhuis gekomen en wat later rijden ze met z'n allen naar huis. Van een coma was ook nergens sprake. Ik ga er dus van uit dat ze gewoon even niet wakker te krijgen was. Niet zo gek als een kind een slaappil voor een volwassene inneemt.

Ok

avatar van Kronos
Haha, nou je hoeft het er niet mee te zijn hoor. Maar zo heb ik het gezien. En checken gaat niet want ik heb de film niet opgenomen.

avatar van nadrin
Acteerwerk is prima. Verhaal sterk. De film is overtuigend. Kortom een prima film

avatar van Fisico
Films rond echtscheidingen en de impact ervan op een gezin komen inderdaad niet zo heel veel aan bod. Toch niet verhoudingsgewijs met de realiteit in onze maatschappij. Jusqu'à la Garde (2017) is in dat opzicht wel een interessante, net zoals het meer bekende Marriage story van Baumbach dat goed scoort op Netflix.

In deze Frans-Belgische productie een wat vreemd uitgangspunt waarbij het koppel samenblijft ondanks dat de scherven niet meer gelijmd kunnen worden. De impact op privacy is enorm en ook praktisch is het niet altijd even eenvoudig om afspraken na te leven. De film start onmiddellijk is de hetze. Hoe het zover is kunnen komen, wordt nooit duidelijk al kan je het gebrek aan verantwoordelijkheid van de man misschien wel suggereren in de loop van de film.

De vrouw stelt zich wel erg hard op, maar is duidelijk moegestreden. Zelden wordt de situatie vanuit het standpunt van de kinderen gezien. Schrijnend eigenlijk hoe blind uit woede voor elkaar men kan zijn, maar steeds de kinderen uit oog worden verloren. Sterke film die erin slaagt realistisch te zijn, mede door de sterke vertolkingen. Het dansje vond ik prachtig en erg subtiel weergegeven hoe moeilijk gevoelens en emoties liggen in een vat vol woede en afkeer.

Fisico schreef:

Het is bedoeld als een tijdelijke oplossing omwille van het financiële aspect. Maar los daarvan, op een gegeven moment met de kinderen erbij zegt Boris ook dat ze het niet goed weten, dat ze misschien ook wel bij elkaar willen blijven. Marie ontkent niet maar kijkt dromerig voor zich uit. Zelfs als het financiële niet speelt kunnen/willen mensen niet altijd zomaar van de ene op de andere dag verhuizen op het moment dat besloten is niet meer bij elkaar te blijven. Helemaal geen vreemd uitgangspunt maar herkenbaar voor veel mensen.

Kronos schreef:

Het tijdelijke aspect blijft maar aanslepen en is uiteindelijk onhoudbaar geworden.
Ik denk verder dat Marie gewoon in het bijzijn van de kinderen niet expliciet wou ingaan tegen Boris over het onderwerp "samenblijven". Zij weet wel beter, ze moet hem niet meer.
Het klopt inderdaad dat verhuizen niet zomaar kan - daarvoor is de canapé uitgevonden - maar ik kreeg eerder het gevoel dat men in een impasse zat en er van verhuizen niet te veel in huis kwam, tot grote frustratie van Marie. Het was net die situatie die me erg ongewoon lijkt. Van Boris kreeg ik steeds het gevoel dat het nog wel eens zo kunnen overwaaien, vaak tegen beter weten in ...

Fisico schreef:

Dat zou kunnen. Maar iets van afkeer zou op haar gezicht af te lezen kunnen zijn. Dat was niet zo. En later in de film duiken ze ook nog in bed met elkaar. Het verandert uiteindelijk niks aan de afloop maar zo duidelijk zijn voor Marie haar gevoelens dus niet. Dat blijkt ook deels uit het te lang durende tijdelijke aspect. Marie zou dat snel kunnen beëindigen als ze zich wat de financiën betreft rianter opstelt naar Boris. Die tegenstrijdigheid heeft wellicht ook te maken met de tegenstrijdigheid van haar gevoelens. Mekaar op de kap blijven zitten voelt inmiddels vertrouwd en kan dan makkelijker zijn dan echt loslaten.

Inderdaad Kronos, lange tijd lijken de financies voor beiden zelfs een excuus om niet los te moeten laten. En dat zou wel eens de diepere bodem kunnen zijn van de (Franse) titel...

Kronos schreef:

Ik moet toegeven dat ik die bedscène inderdaad moeilijk kan plaatsen in het geheel. Een zwakte van het moment of is de twijfel groter dan gedacht? Ik zou de film moeten herzien om eventuele details te ontwarren ...

Fisico schreef:

Het ziet er 's morgens niet uit alsof een van beide denkt dat de vrijpartij iets wezenlijks veranderd heeft. Zij ligt dan al op de bank te slapen. Maar het toont wel dat lust een belangrijke factor in hun relatie was en nog is. De verliefdheid heeft niet tot grote liefde geleid, eerder tot verslaving aan elkaar, waarbij aantrekking en afkeer dicht bij elkaar kunnen liggen.

avatar van GoodOldJack
Stijgt met deze tweede absolute voltreffer volgens mij met stip naar één op mijn lijst met favoriete Belgische regisseurs, Joachim Lafosse. Net als in A perde la raison is het acteerwerk onwaarschijnlijk naturel. Werkt hij subliem toe naar enkele onvergetelijke kernscènes en hakken een aantal scènes er stevig in. Wonderbaarlijk ook hoe objectief en tegelijkertijd genuanceerd en alomvattend hij een situatie zoals die waarin het gezin zich bevindt kan schetsen, zonder ook maar één keer duidelijk een kant te kiezen. Super, trots op deze filmmaker van Belgische makelij! 4,5* voorlopig met kans op verhoging.

Verder heel eens met Kronos, Het jonge meisje was al eens betrapt op het snuffelen in mama's schuiven om juwelen aan te doen, schmink, ... . Dus zo'n jong meisje dat zich mooi wil maken en wil zijn als mama dat pillen vindt in de schuif van mama die zou gerust enkele willen proberen. Zo'n jong meisje kan bij één of enkele pillen voor volwassenen met depressies e.d. ook echt wel gewoon kritiek zijn, van veel medicamenten bestaat, niet zonder reden, een kinderversie.

De bedscène zie ik vooral als een laatste poging om de relatie te redden, niet eens per se voor zichzelf maar voor hun kinderen, één van de redenen waarom ze samen blijven, het financiële lijkt me daar maar een excuus, partners met jonge kinderen blijven bij mekaar speelt volgens mij duidelijker.