L'Économie du Couple (2016)

Alternatieve titel: After Love

Frankrijk / België

geregisseerd door Joachim Lafosse
met Bérénice Bejo, Cédric Kahn en Marthe Keller

Marie en Boris willen na 15 jaar samen scheiden. Het huis waarin ze wonen met hun dochters is door Marie gekocht maar Boris heeft de hele woning gerenoveerd. Boris kan het zich financieel niet veroorloven om ergens anders te wonen. Er is geen andere keuze dan blijven samenwonen.

Vanaf 27 oktober in de bioscoop (September Film)

avatar van Zeriel
Tsja, prima acteurs allemaal. Alleen de film is nogal statisch, de setting, zoals boven beschreven is eigenlijk de hele film. Er zijn nauwelijks dramatische ontwikkelingen verder.
Het is in feite gefilmd toneel. Er wordt geen gebruik gemaakt van het medium film, en dat had deze film wel kunnen gebruiken.
Het geeft wel goed de impasse weer waarin deze mensen zich bevinden, die impasse staat vanaf de eerste minuut, en . houdt aan tot de laatste scene...
De film mist een ander perspectief dan het perspectief van het huis.

avatar van Verhoeven
In het werk van Lafosse is de man altijd de 'slechterik'.

avatar van Queno
Trouwen gebeurt vaak en zijn hosannamomenten in films, echter waar we vaak weinig van zien, zijn scheidingen.
En L'Economie du Couple is een drama voyeurisme hoe het bij een bloeiend koppel er slecht en stilzwijgend aan toegaat. Spil is een naar binnengekeerd gezinnetje (ze gaan weinig naar buiten toe, gaan niet uit, wat voor werk ze doen weten we als kijker amper wat van af) van een architect een jonge brunette eega en twee liefkozende dochters. Scheidingen worden weinig verfilmd, hier volgen we elke argwanendheid naar elkaar toe en wordt er met geen woord naar elkaar gesproken, puur omdat de karakters de confrontatie niet aan durven te gaan en het met elkaar in flink gesprek de situatie niet duiden. In plaats daarvan wordt er naar elkaar toe verwijten gedaan in korte
staccato zinnetjes 'je mag hier niet zijn', 'woensdag is jouw dag', 'waarom doe je zo?', 'je mag niet sms-en', 'waar is de kaas?'. Het wordt allemaal stilzwijgend pijnlijk. De architect is in zijn rol weinig overtuigend, architecten zijn zeer sterke leidende mannen van karakter, en dit personage weet niet eens van de rekeningen van het gezin af en blijkt zomaar blut te zijn.

Zeer sterk geacteerd door beiden, vooral ook Cedric Kahn die zich in een deprimerende en zwartgallige centrifuge bevindt. Alsof hij al weken onder een brug heeft geslapen.
De spanning voelen we in de lucht als beiden in dezelfde kamer zijn van het elkaar niet meer kunnen luchten. Het is bijzonder dat we 'in het moment' en 'realtime' (er wordt weinig 'werkelijke tijd' weggelaten in de film) deze situatie meemaken. Geen schichtige flashbacks of hoe dit heeft mogen komen, dat is een aangename iventiviteit. De tact van het onnodige weg te laten.

Wat heel fout is, is dat het gebrouilleerde koppel nooit op het idee komt, en opvoedkunig gezien cruciaal is, om op NEUTRAAL terrein hun persoonlijke relaas uit te spreken. Pak een cafe, een andere ruimte of plek waar dit uitgesproken wordt. Nu worden de kinderen geteisterd binnenin het huis en de twee dochtertjes hebben werkelijk angstblikken in hun pupillen dat dit allemaal niet waar kan zijn wat hun overkomt. De scene met de twee dochtertjes geschokt op de bank is stilistisch zeer
uitmuntend, ook die waar ze door een deurkier turen naar het volgend conflict.
Cinematisch zeer uitstekend en een clichématig feel good-einde wordt ook vermeden.

avatar van 93.9
Op zich wel fascinerend kijkje bij een stel dat gaat scheiden.
Wees voorbereidt dat je niet een hele innemende film te zien krijgt. Er gebeurd nauwelijk tot niets.
Film moet toch wel iets meer te bieden hebben dan prima rollen. Maar film op zich is niet een mislukking.

Film verwijst in de titel naar de financiële kant (en daar is ook heel wat om te doen), maar wat vooral speelt is de kille sfeer en stemming rond een scheiding, of wanneer een huis geen thuis meer is of wanneer genegenheid vervangen is door wederzijdse onverdraagzaamheid.
De twee kinderen beseffen niet tenvolle wat er zich rond hen afspeelt, en even dacht ik dat de onweerstaanbare kracht die van hen uit gaat zou verwezenlijken waartoe volwassenen op zich niet toe instaat zijn...Het loopt echter anders af en eindigt met een beklemmende slotscène.
Een klein minpuntje van de film zijn enkele zich repeterende scènes, maar niettemin een uitstekende Lafosse, regisseur die me nog nooit ontgoochelde.
Prima acteerwerk. Ook van die meisjes. Heel natuurlijk.

avatar van K. V.
Deze film eens geprobeerd en het was geen slechte film. Niet dat het zo'n groots verhaal is, maar de film weet toch te boeien. Het acteerwerk is goed en kwam geloofwaardig over. Verder zag de film er prima uit.
Geen wereldschokkende film, maar de moeite om eens gezien te hebben.

Ik heb deze film meer dan een jaar geleden gezien, maar hij blijft 'hangen'. Ik moet er vaak aan terugdenken. De film is op zich niet bijzonder, de intensiteit ervan echter wel. Voor mij daarom 4,5 ster.

avatar van Baboesjka
Wat mij betreft een krachtig en realistisch drama. Erg goed acteerwerk en het maakte veel indruk op mij. Vooral op het moment dat Marie en Boris met hun dochters een choreografie doen, raakte ik erg ontroerd. Een hoge score. 4,5*

avatar van tbouwh
Verhoeven schreef:
In het werk van Lafosse is de man altijd de 'slechterik'.

Z'n laatste al gezien? Had het gevoel dat het daar ambiguer was of in ieder geval bevraagd werd. Desondanks zit de spanning van het 'kwaad' dat je benoemt er wel heel duidelijk, en ik heb zelf nog geen eerder werk van Lafosse gezien.