The Anniversary Party (2001)

Drama / Komedie

geregisseerd door Alan Cumming en Jennifer Jason Leigh
met Alan Cumming, Jennifer Jason Leigh en Gwyneth Paltrow

Het beroemde echtpaar Joe en Sally Therrian gaat door een lastige periode in hun zes-jarige huwelijk. Joe's romans verkopen als een trein, maar met Sally's filmcarrière gaat het slecht. Joe krijgt de rechten om de acteurs voor de verfilming van zijn laatste boek te casten, maar hij geeft de hoofdrol niet aan Sally maar aan haar concurrente, Skye Davidson. Bovendien heeft hij Skye nog uitgenodigd voor hun feestje ook. Zal het huwelijk het feestje overleven?

avatar van StuF
de voorkant doet aan magnolia denken

Knap, simpel en effectief. Opgenomen met Digitale Video.

kappeuter (moderator)
Knap regiedebuut van Alan Cumming en Jennifer Jason Leigh. Ze hebben het verhaal ook geschreven.
Boeiend drama. Goed geacteerd. Gewoon leuk filmpje.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
brr Gwyneth Paltrow en Jannifer Jason Leigh in één film...

verder vond ik het wel te kijken maar niet erg bijzonder... 2,5 *

neo (crew)
Tja eigenlijk al vanaf de eerste minuut had ik zoiets van ''wordt het nog wat?''. Cumming en Leigh hadden beter het feestje af kunnen blazen... 2 sterren

gemaakt in de stijl van dogma. de cast heeft bij elkaar gehokt en door improvisatie is deze film ontstaan.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Acteurs spelen hun eigen leven. Zo'n gevoel kreeg ik bij het kijken naar deze film. Ik moest er even inkomen, maar daarna vond ik het best aardig. Echter het einde is een totaal misplaatst voelende dramatische wending die de film niet had moeten hebben. Jammer.

avatar van RRT
RRT
Aardige film, met lekker sfeertje. Had niet van deze film gehoord, maar viel me erg mee. 3*

Zoals eerder ook al opgemerkt, is het de debuutfilm van Jennifer Jason Leigh en Allan Cumming. Om de financiering rond te krijgen verkocht het stel naar het schijnt hun trouwfoto's aan de bladen. Het is verder ook low-budget gemaakt: in 19 dagen geschoten m.b.v. digitale camera’s. De locatie (villa waar het plaatsvond) werd geleend van Sofia Coppola. Wat betreft de cast hebben de 2 gewoon een stel vrienden opgetrommeld waaronder Gwyneth Paltrow, Parker Posey, John C. Reilly (in een geweldige rol), Jennifer Beals (die ook de props en de stills voor haar rekening nam), Kevin Kline e.a.

Ondanks een aantal minpuntjes vond ik dit een erg leuk, intrigerend filmpje. Het gaat in het kort over een feestje dat gegeven wordt ter ere van het 6-jarig samenzijn van een “Hollywood-stel” met een groep vrienden en buren. Het feestje loopt gaandeweg steeds meer uit de hand. Terwijl de drank en drugs rijkelijk vloeien, wordt het gezelschap loslippiger en komen de onderdrukte frustraties naar boven. Deze tragikomische film deed me eigenlijk wel een beetje denken aan Festen.

avatar van Boenga
Even het gevoel naar een goedkope romcom te zitten kijken, maar al snel bleek het om een meer dan degelijk drama te gaan.
Een diepe inkijk in persoonlijkheden en relaties, en de vaststelling wat alcohol en aanverwanten met geest en lichaam van een mens doen.
Veel prima acteerwerk ook, met een persoonlijke voorkeur voor Kevin Kline.
Maar met helaas ook Alan Cumming die behoorlijk op m'n zenuwen werkte met de non-stop happy smile op z'n gezicht. Ik kende hem niet, en werd na het zien van de film bijna depri toen ik zag dat hij ook een belangrijke rol speelt in The Good Wife, een serie die ik net in een box gekocht heb.
Het werd enigszins rechtgezet naar het einde toe, wanneer hij in de bekvechtscene met z'n echtgenote laat zien dat hij toch ook meer kan dan...