• 8.607.970 stemmen

Releasedatum: 18 december 1986

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Mitt Liv som Hund

Ingemar vertelt vaak verhalen aan zijn zieke moeder. Ze wordt echter zo ziek dat hij zonder zijn hond bij zijn oom moet gaan logeren, terwijl zijn broer ergens anders heengaat. Hoewel hij zich in het begin vooral zorgen maakt om zijn hondje Sickan, beleeft Ingemar daar toch veel leuke en droevige avonturen. Ook ontmoet hij het boksende en voetballende meisje Saga en raakt met haar bevriend.

imageimageimageimage

avatar van FisherKing

FisherKing

Dit is een heerlijke film!

Queto Yurlunyur

Ik vond deze film bijzonder tegenvallen. Het uitganspunt met betrekking tot de seksuele gevoelens van minderjarigen is misschien open-minded en origineel, maar het verhaal is zo compleet stuurloos dat het niet boeiend wil worden. Uitgaande van het leven van een hopeloos vervelend jongetje, die niet inziet dat hij zijn omgeving tot overlast is, maar voortdurend bezig is met zichzelf vreselijk zielig te verklaren (hij kan zich alleen maar troosten door voortdurend tegen zichzelf te zeggen dat doden het nog slechter hebben), leidt de film langs een schijnbaar onsamenhangende serie gebeurtenissen, met als enige overeenkomst dat er altijd wel een referentie aan sex valt, en dat met weinig subtiliteit (iets wat de gehele film ueberhaupt te verwijten valt). De makers zijn blijkbaar niet op het idee gekomen dat er meer van belang kan zijn in het leven van een tienjarige jongen... Voeg daar nog een paar patriottische opmerkingen aan toe, en mijn antipathie is compleet.

avatar van Ingemar

Ingemar

Hmm.. Ik vraag me af wat er meer van belang kan zijn in het leven van een tienjarige jongen dan zijn terminaal zieke moeder..

Dat ter zijde..

"Het verhaal" is wellicht wat stuurloos te noemen, maar wat mij betreft gaat het daar niet om. De sfeer is heel goed getroffen.

Hallström kan heel mooi kleine gemeenschappen met een kwinkslag portretteren (zie ook What's eating Gilbert Grape), maar laten we 't er niet over hebben dat dat af en toe ook hopeloos fout kan gaan (zie Chocolat).

Queto Yurlunyur

De jongen toont een complete desinteresse tegenover zijn moeder (bijvoorbeeld schreeuwen en tegen haar aanpraten als ze moet rusten, maar helemaal niets zeggen als hij haar mag bezoeken...), hij is alleen maar gericht op zijn seksuele ontwikkeling (die werkelijk in bijna alle scenes terugkomt). Ook een principe als bijvoorbeeld school lijkt in zijn leven niet te bestaan.

avatar van Ingemar

Ingemar

Zoals al vaker in de film wordt aangehaald wil 'ie gewoonweg niet zien wat er met zijn moeder aan de hand is, vandaar de totale focus op z'n hond (of z'n

"sexleven" dat jij er zo graag uit ventileert )...

Dat 'ie wel degelijk om haar geeft blijkt bijvoorbeeld al uit 't korte aandoenlijke gedeelte dat 'ie een broodrooster voor haar gaat kopen...

School komt er inderdaad weinig in voor, een scene of wat.. Ik weet ook niet of dat echt nodig is: Als je een film moet vullen met van alles dat er enkel in naam van de werkelijkheid standaard in moet zitten ben je verder van huis, dan wordt het dwangmatig het ware leven op sommen. Ik hoef geen dingen te zien die niet ter zake doen en die ik toch wel aanneem.

Bovendien speelde het geloof ik voornamelijk in de vakantie. Laat dat dan maar een verklaring zijn..

avatar van Sjan

Sjan

Ik heb hem dus ook gekeken en het was echt een prachtige film met zeer goeie grappen erin! Het verhaal is een beetje zoet maar het is zo grappig en mooi verteld dat ik 'm wel 4* waard vond!

gotti

Weer een erg goeie film van Lasse Hallström, na al eerder het meesterwerk What's Eating Gilbert Grape gezien te hebben. Het verhaaltje, nu iets meer gericht op de kinderkant was ondanks dat toch nog erg sterk. De 'lichte' drama en de wat meer 'zwaardere' drama werd perfect gecombineerd in deze film. De cast, ondanks erg veel kinderen die vaak nogal tegenvallen, deed het uitstekend. 4*, maar dit smaakt naar meer!!

avatar van gimli f

gimli f

Mijn eerste kennismaking met werk van Lasse Hallstrom.

Dit is een zeer mooie serieuze jeugdfilm. Hoewel ik niet in de juiste sferen zat om deze volop te apprecieren (iets te vroeg in de middag, beetje druk met andere dingen, zwart-wit tv'tje.. waardoor mijn aandacht soms een beetje weggleed van de tv) kan ik de schoonheid van dit filmpje toch wel zien.

Mooi en aangrijpend.

Voor nu geef ik een 3,5 die bijna een 4 wordt. Ik kan me voorstellen dat dat bij een volgende kijkbeurt een goede 4 wordt.

Verbal

Mooie film over een opgroeiend jongetje die op alle levensvragen zijn eigen filosofie bouwt: je moet altijd vergelijken,het gras is niet altijd elders groener. Mooie strijd van pubers met sexualiteit (meisje die geen vrouw wenst te worden en wil blijven voetballen en boxen, de fles als baarmoeder).

En dat het leven ondanks sterfgevallen, ziektes, bizarre mensen en gebeurtenissen (beeldhouwer, de man die eeuwig zijn dak

repareert, werken in een glasfabriek, zwemmen onder het ijs)toch heel mooi en vredig kan zijn. En dat het jongetje weinig begrip voor zijn zieke moeder had bestrijd ik. Hij droomde menigmaal van de weinige mooie momenten die hij met haar samen had ,als zij eens zich goed voelde, op het strand bijvoorbeeld. Ik zie deze film ieder jaar op eerste kerstdag.

Verbal schreef:

'Als zij zich eens goed voelde' ja, dan mocht hij haar wel, maar zodra haar ziekte weer begon op te spelen en niet de volle honderd procent van haar aandacht vierentwintig uur per dag naar hem uitging, kon hij dat niet verkroppen en ging hij verder de lastpak te zijn die hij de hele film was, en blijft hij maar tegen zijn moeder schreeuwen terwijl ze moet en wil rusten.

avatar van sydney

sydney

Ik heb hem eindelijk besteld. Een film waar ik veel van verwacht en lang naar uitgekeken heb.

Queto Yurlunyur schreef:

Ingemar werd volgens mij niet boos op haar maar op het feit dat hij op dat moment werd geconfronteerd met haar ziekte, dus werd boos op het moment als hij zag dat zijn moeder lijdde aan de ziekte. Boosheid dus als methode voor ontkenning. Dieptepsychologie dus. Liefde en haat, elkaars metgezellen en weet zo'n jochie veel dat hij zijn moeder niet helpt met boos te worden?

Verbal schreef:

weet zo'n jochie veel dat hij zijn moeder niet helpt met boos te worden?

Ach, kom nou; dat joch is toch niet achterlijk? Zijn woede uit zich duidelijk jegens zijn moeder en dat is geen teken van meeleven.

avatar van Tonyvdb

Tonyvdb

ik ben een bestelling aan het samenstellen op Play.com, deze staat aan 5,99£ (= 8,69€).

Kopen?

kappeuter (crew films)

Voor die prijs zeker! Prachtfilm.

avatar van Wouter

Wouter

Vandaag herzien. Prachtige film.

Mooie dvd, trouwens, die Criterion. Wel duur.

avatar van Wouter

Wouter

Tonyvdb schreef:

Kopen?

Nee, want 4:3.

Koop de criterionversie. Met mooie extra's, zoals een vroege film (53 minuten) van de regisseur.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20752 berichten

Van Lasse Halström zag ik jaren geleden "Whats eating Gilbert Grape?"en dat is altijd een van mijn lievelingsfilms gebleven. Toch heeft het tot nu geduurd voor ik een andere film van hem zag en ook deze is weer prachtig.

Een prachtig, bitterzoet verhaal over een jongen tussen kind en puber in, die moeite heeft in te schatten wat de wereld van hem verlangd.

Fraaie sfeertekening en zeer ontroerend verhaal.

gotti

Heb de dvd hier liggen, maar ben d'r nog niet aan toegekomen. Ik krijg nou wel gelijk weer zin om hem te herzien (net als WEGG overgens).

avatar van sydney

sydney

gotti schreef:

Nu, je het zegt. Film heb ik al een tijdje niet meer gezien itt WEGG

gotti

Ik heb beide dus al lang net meer gezien...

gotti

Net weer gezien en het blijft een heerlijke film om na te kijken. Hallstrom wordt zo langzamerhand wel één van mijn favorieten...

Queto Yurlunyur schreef:

Inderdaad: geen teken van meeleven maar uitingen van frustaties waar vele jongeren niet mee uit de voeten kunnen.

avatar van zarranof

zarranof

zag deze film voor het eerst op school, nu zo'n 12 jaar geleden en nog steeds kon ik me hem herinneren.

Mss niet de beste film die ik ook zag maar toch een 3.5 waard omdat hij me is bijgebleven!!

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Erg zoetsappig allemaal. Niet alleen het verhaal maar ook de doodsaaie manier waarop het in beeld is gebracht en de soms lachwekkende muziek. Het thema seksualiteit wordt inderdaad (zie Queto) teveel doorgevoerd, waarschijnlijk om nog enige pit aan het geheel te geven. Overigens ben ik het wat de relatie tussen het jongetje en zijn moeder betreft volstrekt oneens met Queto Yurlunyur. Mijn antipathie ging juist uit naar de moeder die zo op zichzelf is gefixeerd dat ze geen enkele aandacht heeft voor haar omgeving.

Dit klinkt allemaal wat negatief maar toch is het best een aardig filmpje. Zoetsappig zei ik eerder. Misschien is lief een beter woord. 2,5*

avatar van psycholamp

psycholamp

• 1959 berichten

Ik kan me herinneren dat ik deze film wel leuk vond. Zou hem wel eens weer willen zien.

gotti

Allemaal gaan kijken dadelijk. Fantastische film!

avatar van DwarreI

DwarreI

Vanmiddag vanuit bed met een brakke kop zitten kijken, ging het leven gelijk weer wat fleuriger inzien, 'het leven is een geschenk'

Prachtig om te zien hoe hormonen vanaf de pubertijd langzaam maar zeker ons verstand overnemen

Helemaal mee eens.

Tsjongejonge Queto Yurlunyur, Ingmar is een kind, dus nog geen volwassene.

avatar van Flipman

Flipman

Wow... De man bij wie ikd eze film kocht, moet zich schamen! Hij kostte me €2! Dat is een prijs voor iets dat niks waard is en dat niemand wil hebben! Aan de andere kant maakte ie iets gemakkelijk en goedkoop verkrijgbaar dat heel erg gezien mag worden, natuurlijk. Ik heb intents genoten van deze film. De film slokte me helemaal op. Hoe maf de situaties ook waren waar Ingemar en zijn omgeving in terecht kwamen, ze waren ook zo menselijk.

En natuurlijk is de film ook ontroerend. Gescheiden zijn van je doodzieke moeder en je geliefde hond, je verschrikkelijk bezorgd maken om beide; hoe zou ík daarmee om zijn gegaan? Ik kan het je niet zeggen. Ik kan je wel zeggen dat deze film op alle fronten zeer geloofwaardig is!

Prachtig tijdsbeeld ook! Ik zag de film samen met mijn moeder; zij vond het vooral prachtig hoe dit een film was -die zich dus afspeelt in 1959- waarin de jeugd nog geen beschikking had over internet, laat staan een computer -hierbij imiteerde ze het gebruik van een controller- en nauwelijks TV keek. Niet dat ik nooit dergelijke films heb gezien! Want ook buiten dat vond ik het een ontzettend mooi tijdsbeeld. Daar hou ik van!

avatar van Near_Dark

Near_Dark

Plot: We zijn 1959. Het 12-jarige jongetje Ingemar leeft met zijn moeder en zijn iets oudere broer in een Zweeds stadje. Hij is dol op zijn hond Sickan. Een vader is er niet. Moeder heeft tuberculose.

De broertjes zijn echte deugnieten die hun zieke moeder tot wanhoop drijven met hun kwajongensstreken.
Op een dag heeft hun moeder haar zoveelste crisis en moet ze worden opgenomen in een hospitaal om te herstellen. Haar 2 zonen worden afzonderlijk geplaatst in een tijdelijk pleeggezin.

Voor Ingemar betekent dit een lange rit naar zijn oom, die hem samen met zijn vrouw liefdevol opvangt, als was hij hun zoon.
Zijn hond Sickan wordt naar een dierenasiel gebracht.

Hier ontmoet hij o.a. Saga, een meisje dat meespeelt in de jongensploeg voetbal, het korte haar en jongenskleding doen de andere ploegen denken dat zij een jongen is.
Haar opkomende borstjes zijn echter een probleem.
Ingemar wordt haar beste maatje en samen beleven ze mooie tijden...

Ik vond het een grappige, gevoelige film die door regisseur Lasse Hallström bijzonder mooi en aangrijpend in beeld werd gebracht, zonder overdreven melodramatisch over te komen.

Dat onnozele liedje dat Ingemar samen met zijn oom keer op keer beluisterd op zijn platenspeler maakt diens vrouw bloednerveus, hilarisch !
Topklasse

7,5/10
Een dikke aanrader om die te bekijken als je de kans hebt.