Time Bandits (1981)

Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Komedie

geregisseerd door Terry Gilliam
met John Cleese, Sean Connery en Ian Holm

De jonge Kevin gaat op een tijdreis-avontuur met een stel schatzoekende dwergen. Ze hebben een kaart van de gaten van het heelal "geleend" van hun meester.

avatar van Metalfist
I would have started with lasers, eight o'clock, Day One!

Time Bandits was zo'n film die al langer op mijn verlanglijstje stond, maar ik heb de indruk dat het werk van Terry Gilliam niet zo eenvoudig te vinden is tegenwoordig. Naar Brazil heb ik ook een tijdje moeten zoeken, maar een rommelmarkt bracht in het geval van Time Bandits soelaas. Volgens mij ooit eens in een ver verleden eens iets van de film gezien, al kan het ook The Adventures of Baron Munchausen zijn geweest, en gisteren eens opgezet.

Ik ben er ondertussen al wat zekerder van dat ik vroeger Munchausen heb gezien, want ik betwijfel het of er na al die tijd niets meer zou zijn blijven hangen aangezien Time Bandits een heerlijk originele film is. Een stel dwergen die een kaart waarmee ze in de tijd kunnen reizen hebben 'gevonden' en deze besluiten te gebruiken om mensen te gaan beroven is al een heerlijk uitgangspunt, maar Gilliam maakt er ook gewoon een leuke film van. Het enige probleem is dat het allemaal soms nogal fragmentarisch oogt. Gilliam (en mede Monty Python kompaan Michael Palin die mee het script voor zijn rekening nam) switchen gewoon van locatie wanneer ze verhaaltechnisch in de problemen en een echt grote lijn lijkt er niet in te zitten. Leuke ideeën op zich (al had het stuk met de Ogre voor mijn part volledig geschrapt mogen worden), maar je mankeert wat de samenhang. Al sluit ik niet uit dat dit met een herziening beter werkt, want naar het einde toe begin je meer en meer details te ontdekken. The Fortress of Ultimate Darkness waar stenen in de vorm van Lego blokken liggen, de cowboys en andere speelgoedfiguren uit Kevin zijn kamer die ten hulp schieten, ... Gilliam kennende zit hier meer in dan ik in eerste instantie heb meegekregen.

Wel een schitterende cast natuurlijk. Gilliam en Palin waren helemaal niet zeker of ze Sean Connery gingen kunnen strikken voor de rol van Agamemnon (een eerste versie van het script introduceerde het personage dan ook als volgt: The warrior took off his helmet, revealing someone that looks exactly like Sean Connery, or an actor of equal but cheaper stature), maar ik ben blij dat het gelukt is. Palin schreef de scène met Robin Hood voor zichzelf, maar moest deze uiteindelijk aan een heerlijke John Cleese afgeven en nam genoegen met een ietwat flauwere doch nog altijd leuke Vincent. Vond vooral de dwergen eigenlijk een erg komische bende. Een paar bekende namen (R2D2 onder andere), maar tof om ze eens in vol ornaat te kunnen zien. Het zou maar bij één film blijven voor Craig Warnock, het kind dat de rol van Kevin op zich neemt, maar hij is ook wat de zwakkere schakel in het geheel. Hij ondergaat gewoon alles en lijkt eigenlijk nooit enige invloed te kunnen uitoefenen.

Gilliam die een kinderfilm maakt, het is iets dat hij meer mag doen. Wederom een hoop scènes dat hij niet heeft kunnen realiseren (wat zouden er voor prachtige dingen kunnen gemaakt worden als je hem gewoon carte blance geeft..), maar wat er overschiet mag er zijn. Niet altijd even sterk, maar wie weet verandert mijn mening daar in de toekomst nog over.

avatar van 93.9
Soort Wizard Of Oz, Dr. Who, Star Wars in één.
Erg vermoeiend iedergeval...

avatar van PEN15
Heb deze al een eeuwigheid niet meer gezien. Zo lang geleden eigenlijk dat Gilliam nog maar net Brazil had voltooid. Ik kan me nog herinneren dat van de één of twee keer dat ik hem op teevee zag, het wel pas laat in de avond werd uitgezonden.

De scene waarin "Evil" met die cowboys gaat slingeren vond ik er destijds ontzettend freaky uitzien. Het ziet er nog steeds geweldig uit, dus om nou te stellen dat die effecten zo verouderd zijn.. Naast mooi camerawerk en fraaie decors was het ook prachtig om enkele bekende koppen te herkennen. Shelley Duvall vervulde ook nog een kleine dubbelrol.