Time Bandits (1981)

Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Komedie

geregisseerd door Terry Gilliam
met John Cleese, Sean Connery en Ian Holm

De jonge Kevin gaat op een tijdreis-avontuur met een stel schatzoekende dwergen. Ze hebben een kaart van de gaten van het heelal "geleend" van hun meester. De reis blijkt geenszins zonder gevaar te zijn en onderweg komen ze de meest bijzondere types tegen.

ik vond het leuk om te zien iig.

neo (crew)
weer zo'n leuke terry gilliam film.john cleese is weer geweldig in een paar komische rollen.sean connery is ook ok.

Hier en daar leuk, maar verre van het niveau van zijn latere werk.

avatar van jester
Viel mij tegen. Verre van het niveau van Brazil of 12 Monkeys.

FisherKing
De meest tegenvallende Gilliam - Film.
Loopt niet echt...gaten in het script en de cast heeft het ook niet echt begrepen: Maar dat is nog altijd een 3 hoor!!

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Vond er ook weinig aan... herkende er ook niet echt de latere Gilliam-stijl in, 't is meer een mislukte Monty Python voor kinderen.

Echt met afstand de weerzinwekkendste dvd die ik trouwens ooit gezien heb, vhs kwaliteit is nog een groot compliment

avatar van Pkunk
Dis niks. Allen die scene met Robin hood vond ik wel aardig. 2*

gimli f
Ik ga zeker kijken maandagmiddag (als ik kans heb, tenminste). Een film over dwergen? En met Connery, Cleese en Holm?

Tijdrijzende dwergen...

dat moet ik zien!

Brazil en 12 Monkeys zijn volledig andere films dan deze Time Bandits. Dat maakt 't niet tot een vervelende film, hoewel ik besef dat Gilliam doorlopend balanceert op 't randje van kinderfilm/volwassen entertainment. En daarbij maakt hij nog al eens ongecontroleerde bewegingen naar links of rechts.

Desondanks kan ik me nog altijd prima vermaken met deze film en vind het zelfs schandalig dat hij bij SBS6 belandt op een tijdstip dat gereserveerd zou moeten zijn voor C-films.

avatar van Zavo
Ik heb net deze film gekeken en ik begrijp nu wel waarom hij op dit tijdstip uitgezonden wordt, er is niks aan, ik ben blij dat hij afgelopen is. Het probleem met deze film is dat hij overal tussen in hangt, niet leuk genoeg voor een comedy, niet spannend genoeg voor een avonturenfilm, etc. Voor de paar komische momenten toch nog een 2,5

avatar van BoordAppel
Beetje rare film, niet echt in een genre te plaatsen. Toch was ie nog wel aardig, vooral Cleese als Robin Hood. En natuurlijk pr8ige scheldwoorden. Satan die een dwerg een silly little man noemt, dat zie je tegenwoordig nie vaak meer.

Gilliam; een meester in het kweeken van een prachtige droomwereld in een film. Ook hier is dat weer erg mooi gedaan. Het verhaal is, net als in de meeste andere Gilliam films, te absurt voor woorden (wel op een positieve manier). Alleen de verhalen op zich (de stukken tussen de overgang van de ene tijdsprong naar de andere) duurden te kort om lekker in het verhaal te komen. Ook waren niet al de verhalen even boeiend om steeds op het puntje van je stoel te blijven zitten. Maar al met al was het best een vermakelijke film die ik dan 3* geef.

Nog nooit zo'n heerlijk sarcastische Robin Hood gezien!

Deze wilde ik altijd nog eens opnieuw zien. Al die tijd dacht ik dat de film me indertijd alleen maar tegenviel omdat ik een volbloed Python-film verwachtte en bedrogen uitkwam. Maar dat was het dus niet.

Het is me vaker opgevallen en vooral bij Time Bandits geldt het heel sterk: er is iets aan Terry Gilliam's films waardoor het maar niet wil lukken om je in de personages in te leven (ik maak een uitzondering voor 12 Monkeys). En daardoor blijft zo'n film dan toch vooral een reeks bijzondere plaatjes.

Misschien is Gilliam wel zo verschrikkelijk druk bezig met het schieten van mooie plaatjes dat 'ie vergeet de karakters een beetje body mee te geven. Ik weet het ook niet. Dat laatste is overigens een erg ondergewaardeerd statement.:)

**½

avatar van Goodfella
Ontzéttend fantasievol en veel erg mooie decors, maar daar bleef het helaas een beetje bij... Beetje los zand allemaal en niet al te best geacteerd. De humor is hier en daar wel dik in orde trouwens; 'Oh, so thát's what an invisible barrier looks like!' Toch wel ruim 3 sterren..

avatar van Tha Flow
Jeugdsentiment in het kwadraat. Was als kind echt mijn favoriete film. Ik vrees dat als ik hem nu zal kijken hij een beetje tegen zal vallen. Wat ik mij herinner is eigenlijk heel veel. De grote reus, de dwerg Fidgit met zijn zenuwtrekjes, teveel op op te noemen. Tot dat ik hem weer zie (misschien moet ik dat niet doen om het sprookje intact te houden) geef ik hem 3 en een halve ster.

Deze film heb ik voor het eerst in de bios bekeken.
Blijft leuk zeker de komische stukken van John Cleese en Sean Connery

avatar van The Eye
Bizar!

Dustyfan
Wat een negatieve post hier allemaal. Waar is de humor en de fantasie gebleven? En het sprookjes-gevoel?

Want dat is het, een schitterend sprookje, met fantastische decors, kostuums, muziek en heel veel fantasie. Ik heb enorm genoten van dit spektakel, neergezet door een zeer goede cast.

avatar van danuz
Eigenlijk echt een heel erg vermakelijke film Het is me een raadsel of dit nou voor kinderen of voor volwassenen gemaakt is, gok voor allebei. Voor kinderen een super spannend sprookje, voor volwassenen een lekker droog avontuur.

Erg leuk allemaal, met een te droge Robin Hood, een monster dat Winston heet, etc. Melig allemaal, maar dat is op zijn tijd best oke.

helemaal eens met Dustyfan hierboven. een niet foutloze film (sfx, acteerprestaties), maar desalniettemin erg leuk. de cameo's waren erg leuk (Cleese, Connery, Palin, ook niet terecht dat die eerste twee als eerste bij de cast staan, trouwens). geweldige combi van historische gebeurtenissen (o.a. Napoleon met een minderwaardigheidscomplex) en allerlei sprookjes (vooral Cleese als een wel erg beleefde Robin Hood is leuk). en bij vlagen echt hilarische momenten (die onverstaanbare handlanger van Robin Hood die de armen neermept, nadat ze geld hebben gekregen).

Gilliam is geweldig en heeft eigenlijk alleen heel goede films gemaakt (al moet ik z’n twee nieuwste nog zien). 4 sterren voor deze film

danuz schreef:
Gilliam zelf zei ooit dat hij dit voor kinderen maakte, die het wel zouden waarderen. toch lijkt Gilliam niet helemaal in staat een kinderfilm te maken, getuige het eind waarin het 11 jarige jongentje ouderloos overblijft.

avatar van james_cameron
Onevenwichtige fantasy-film, vol leuke momenten maar soms flauw en rommelig. Visueel de moeite waard, maar inhoudelijk minder bevredigend dan de meeste Gilliam-films. Raar einde ook. De grappigste scene is die met John Cleese als Robin Hood.

avatar van Flipman
Ik heb deze gezien toen ik klein was, ik vond hem geweldig! Mijn broer heeft 'm op DVD aangeschaft, binnenkort herzien. Voorlopig 'n vier.

avatar van Flipman
Herzien, en ik verhoog naar 'n vier en 'n half! Ik snap niet wat mensen nou zo veel minder vinden aan deze film, hij is stukken beter dan het niet meer dan middelmatige "The Brothers Grimm!"

Oscar Wilde
Echt lollig. Die kleine gefrustreerde Napoleon en die idiote Robin Hood!

avatar van glannestino
Ik snap ook niet waarom iedereen zo negatief is. Ik wist van tevoren niet wat ik moest verwachten, maar het is het meeste fantasievolle sprookje wat ik ooit heb gezien. En je moet de film denk ik ook niet zo serieus nemen dat de karakters niet goed zijn uitgewerkt enzo, want zo is de film niet bedoeld. Gilliam heeft met deze film weer een absurde wereld gecreerd, die alleen hij kan verzinnen. DEze film past goed thuis tussen zijn andere films. 4 *

avatar van Drs. DAJA
Absoluut niet het beste werk van Gilliam, maar hij past wel leuk in het straatje. Weer die gekke, vreemde (python-achtige) wereld.

Gewoon een leuke film
3 sterren.

Grappig, die "dwergen".

Ik vond het wel een leuke film, maar ook weer niet zo

avatar van Jack Sparrow
Geestige film die het niet redt bij Gilliam's eerder werk. Desalniet temin is deze film een lust voor het oog en zijn er enkele zeer grappige scenes( waaronder Cleese als Robin Hood). Uiteindelijk lijkt de film meer om het uiterlijk te geven dan het innerlijk en mist het dan ook een hart.

3 sterren.