Time Bandits (1981)

Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Komedie

geregisseerd door Terry Gilliam
met John Cleese, Sean Connery en Ian Holm

De jonge Kevin gaat op een tijdreis-avontuur met een stel schatzoekende dwergen. Ze hebben een kaart van de gaten van het heelal "geleend" van hun meester. De reis blijkt geenszins zonder gevaar te zijn en onderweg komen ze de meest bijzondere types tegen.

avatar van Demoniac
Een aantal leuke stukjes in de film waren John Cleese als Robin Hood en dan met name het moment dat ze de buit van de dwergen verdelen gaan over de armen.. Het deel met Sean Connery vond ik niet zo mooi. De reus was wel weer leuk gevonden.
Ook de onzichtbare barriere was leuk.

Minpunt van de film is eigenlijk dat er een aantal verhalen komen. Iedere keer als ze naar een andere tijd gaan. Dat houd in dat er een aantal leuke stukken zijn, maar ook een aantal saaie stukken of stukken die je niet aanspreken. De decors zijn trouwens wel goed gemaakt in deze film. Alles ziet er wel mooi uit. Het acteerwerk is hier en daar wat zwakjes, maar de hoofdpersonen zijn wel oke.

avatar van stefan dias
Het leukste aan deze film is toch wel dat er een soort fantasie in zit die enkel door een jongen van 12 of 13 bedacht zou kunnen zijn. Een deur of gat in in je slaapkamerkast waarachter… heerlijk

avatar van A.L.I.E.N
Deze film is echt om van KAPOT te lachen.Wel spijtig dat mijn Pa enkel het begin niet heeft opgenomen.Maar dat heb ik ondertussen al op YouTube gezien.

avatar van A.L.I.E.N
Heb hem vandaag op VHS gekocht. Wouw hem in de recorder steken, vreet dat (***)ding de band op!
gellukig viel hij te repareren en met wat geruis in de fikm heb er toch naar kunnen kijken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enigszins te pruimen, bizarre komedie uit de koker van de geniale Gilliam. Meer fantasy dan humor. Kan echter net niet tippen aan het werk van Monty Python, de goede cast ten spijt. Redelijk.

avatar van praetorian
OMG! Supervette film! Deze moet je echt zien; je lacht je driedubbel (vooral als Robin Hood in beeld komt)

avatar van Erick1985
leuke film, gave cameo van Connery. Alleen jammer dat de beeld en geluidskwaliteit om te huilen is... 3 sterren

AddictedToMovies
Sean Connery, John Cleese, Terry Gilliam, Michael Palin, Jim Broadbent. En dan zo'n vrevelende film. Zonde. Al die semi-Python films vind ik bijna allemaal tegenvallen, behalve A Fish Called Wanda.

avatar van Aazhyd
Vond ik destijds een heel leuke film, maar is inmiddels danig verouderd. Toch zitten er aardig wat leuke vondsten en grappige scenes in.

Eigenlijk zou Gilliam deze een keertje overnieuw moeten doen.

Reinbo
Na jaren eens herzien. Toch wel een typische erg leuke knotsgekke Gilliam. Bill & Ted zijn hier ook zwaar schatplichtig aan.

avatar van goongumpa
Een van de beste van Gilliam, vind ik. De film is absurd, fantasievol, goed geschreven en vaak heel grappig . Decors, kostuums en muziek zijn prachtig. Je moet wel nog een beetje kind zijn om er ten volste van te genieten.
Er zitten heel wat typische Gilliam-kenmerken in zoals kritiek op de saaie gevestigde orde (ouders), de technologische vooruitgang en vooral de consumptiemaatschappij, maar amusement komt op de eerste plaats, niet de boodschap.

Oh god wat heb ik in een scheur gelegen om de hele Robin Hood scene.

avatar van Matt81
Bizarre film. De Robin Hood scene is inderdaad werkelijk fenomenaal!!

avatar van goongumpa
Waarom?

avatar van VanRippestein
Een gestoorde Gilliam inderdaad. Ik had wat moeite om erin te komen, door al die drukte en gekkigheid die maar niet op houdt. De film heeft niet echt lekkere rust momenten maar raast echt bijna aan 1 stuk door. Dat is een voor- en nadeel in 1.

Al met al een vermakelijke film waar ik net iets meer van had verwacht, Gilliam kennende. Het einde maakt gelukkig veel goed.

avatar van nognooit
Leuke film, vooral visueel.
De film is heel charmant, met haar autonome effecten en aandoenlijk verhaal.
Verder is dit niet diepgaand of heel meroabel.

Hoogtepunt was toch wel John Cleese als Robin Hood met zijn bende.

Matige film. Helemaal om als volwassene naar te kijken. Het is gewoon een kinderfilm zonder humor. Voor kinderen tot 12 jaar zal hij een hoger cijfer krijgen, maar als lachfilm is de beoorling nog (veel) te hoog.

avatar van Geno
Dead01 schreef:
Een van de slechte films die ik ooit heb gezien.0.5 sterren

Ik hou van lachen. Ik hou van de humor van Monty Python. Ik hou van steengoede acteurs als Sean Connery. En ik hou ook nog van avontuur en absurditeiten. Alle elementen waren aanwezig om er een sukses van te maken. En niet te vergeten dat innemende jochie Kevin. Het script zal ook zeker tot de verbeelding gesproken hebben. Nou dan zit je bij deze film geramd! Nou... nee dus! Het is nergens leuk. Het is nergens spannend. Het verhaal rammelt aan alle kanten. Alle scenes zijn afgeraffeld. Nergens is een karakter uitgewerkt. Slecht of gemakzuchtig acteerwerk van de meeste lilliputters (amateurtoneel lijkt 't wel). Waar de film nog een beetje een plot of draai had kunnen krijgen (terug in de armen van liefdevolle ouders of iets dergelijks), eindigt het zoals het al de hele film ging; semi-verrassend. Wat een fiasco. Is een - 5 ook mogelijk?

avatar van Betamax
Uitstekende Monty Phyton film met een bijzonder verhaal.
Erg goed uitgewerkt en leuk gedaan.
Aanrader

avatar van baspls
"Dead? No excuse for laying off work."

Bizarre maar toch ook wel erg goede film! Leuk fantasy verhaal met veel Spanning en Komedie, zitten ook een heleboel droge stukjes in.

De effecten, schaalmodel en het andere grafische is helemaal top! Die prachtige kitscherige 80's effecten. De film heeft een mooi sfeertje. Erg goede muziek van Mike Moran en het liedje "Dream Away" is ook geweldig.

Een paar dwergen gespeeld door beroemde lilliputters zoals Kenny Baker (R2-D2), Malcolm Dixon (Oompa-Loempa), Mike Edmonds (Ewok), Jack Purvis (Jawa/Ewok), Tiny Ross (Dwarf) en David Rappaport deden het alle geweldig. Historiche figuren gespeeld door geweldige acteurs zoals Ian Holm, John Cleese en Sean Connery die het ook geweldig deden. Ralph Richardson (Ulrich uit Dragonslayer) deed het ook wel goed als God. Tony Jay's stem werd in sommige scènes gebruikt voor god. David Warner was ook wel een goede bad-guy alleen is hij helemaal niet zo "eng".

Het einde is wel heel erg droog. Keven's ouders zijn dood, de wereld is half-middeleeuws, Sean Connery is een brandweerman? Ook vind ik het niet erg goed hoe ze Kevin's ouders neerzetten; zulke zakken horen geen kinderen te hebben, verder wel goed allemaal.

Leuke Fantasy vol van Britse humor.

avatar van baspls
Dead01 schreef:
Een van de slechte films die ik ooit heb gezien.0.5 sterren

Ik heb medelijden met je

avatar van FILM!BOY!
Een wat vreemde film, maar hij is wel leuk. Wie speelt John Cleese eigenlijk, want ik zag zijn naam op de cover van de DVD staan, maar zag de naam niet bij de aftiteling? 3,0

Daar heeft men Imdb voor uitgevonden Hij speelt een heel beleefde (maar vrij sadistische) Robin Hood.

Driello
Een prima verhaal met de nodige gerenommeerde namen. Nu en dan erg grappig, maar ook regelmatig gewoon flauw. Wat me echter het meest tegenstond was hoe oud deze film overkomt. Hele slechte special effects, slechte actie-scenes. Daar draait het natuurlijk allemal niet om, maar af en toe stoorde het. Bij films als Life of Brian en Quest for the holy grail paste het in de absurditeit, hier regelmatig niet. Toch is Time bandits een vermakelijke film die vrij snel voorbij komt en redelijk blijft hangen. Dat jongetje was toch echt wel een miscast, hoor. Vervelend kind met akelig stemmetje.......

avatar van RuudC
Een minder bekende, maar zeker niet mindere film van Terry Gilliam. Misschien omdat Time Bandits wat goedkoop overkomt. In het begin althans: simpel huisje, doorsnee Britse acteurs en een fletse productie. Wanneer de bandits arriveren en de hoofdpersoon meenemen op avontuur door de tijd, wordt daarvan het meeste opgelost. Prachtig hoe zes Tyrion Lannisters tijdreizen misbruiken om historische figuren van hun kostbaarheden te ontdoen! Time Bandits is een heerlijk bizar avontuur. Niets geks voor Terry Gilliam natuurlijk, maar ik zie niet in waarom deze voor zijn andere moet onderdoen. De sketches met Napoleon en Robin Hood zijn erg leuk. Agamemnon in Ait Ben Haddou werkt iets minder, omdat een Griek in een Marokkaanse nederzetting voor mij een te vreemde combi is. Na de historische figuren, krijgen we de fantasysettings voorgeschoteld en die zijn zeker niet minder. De decors wisselen in hoog tempo en daardoor heb ik me geen seconde verveeld. Time Bandits is een lekker gedateerd avontuurtje en dat heeft bepaalde charmes. Evenals de zes kleine mensen in de hoofdrol. Dat zal anno 2014 niet meer gebeuren (zogenaamde realitytvtroep uitgezonderd).

Fantasiefilm over een bende rovers en een jongetje die via gaten door de tijd kunnen reizen. Er is weer een hoop fantasie gebruikt en het ziet er ook allemaal weer erg mooi en groots uit, zoals we bij Terry Gilliam mogen verwachten. Maar het verhaal is wel mager. Het begint en het eindigt en lijkt vooral gemaakt om er maar een mooie en grootse film van te maken, waarbij je van het ene mooie decor naar het andere schakelt. Alleen zal zo'n film dan ook niet bijblijven. Hij gaat het ene oog in en het andere er weer uit. Al bleef de film wel van begin tot einde boeiend.

avatar van Vinokourov
Een Gilliam-fantasy zoals je die van tevoren mag verwachten. Neigt naar het onzinnige allemaal en daar moet je maar van houden. Time Bandits wordt ook een tikkeltje langdradig omdat eigenlijk telkens hetzelfde gebeurt. De jonge hoofdpersoon zoeft met zes dwergen van de ene mooi opgezet historische setting naar de andere eveneens mooie historische setting. Het is nog wel door te komen.

avatar van Rickyman
Als kind heb ik deze geweldige film voor het eerst in de bioscoop in Antwerpen gezien en is me nog altijd bijgebleven. Door die fijne Britse humor en fantastische decors blijft het nog steeds erg vermakelijk.

Bantavoer
Een leuke film. Als kind in de bioscoop gekeken en nu eens op dvd. Toch zat er aan het eind, volgens mij, een fout. Er bleef een stukje kwaad over en opeens ligt die in een magnetron. Hoe kwam het daarin?