Grande École (2004)

Frankrijk

geregisseerd door Robert Salis
met Gregori Baquet, Alice Taglioni en Jocelyn Quivrin

Film over een groep jonge mannen en vrouwen op één van de 'grandes écoles' in Frankrijk, waar de leidinggevende politici en bestuurders van de toekomst worden opgeleid. Ze behoren tot de top van de landelijke studentenpopulatie en de verwachting is dat ze de elite van het land zullen gaan vormen. Ze zijn voornamelijk afkomstig uit gegoede kringen en worden vanzelfsprekend opgeleid om hun macht te behouden. In deze film draait het echter meer om hun gevoelsopleiding dan hun formele opleiding. De hoofdpersoon maakt een ontwikkeling in zijn verlangen door van zijn verloofde, via zijn alom bewonderde Adonisachtige kamergenoot naar een jonge arbeider. Dit brengt hem danig in conflict met de principes van de school.

avatar van titan
Aanvankelijk hele aardige film met opvallend veel expliciet bloot, waarin bekende tegenstellingen tussen bijvoorbeeld blank en zwart en van hoge en lage komaf worden behandeld. Na ruim een uur wordt het allemaal erg complex. Niet dat zoiets erg is, maar het kwam nogal geforceerd over. Op dat moment heb je ook te veel door dat je naar een verfilmd toneelstuk zit te kijken. 2,5*

avatar van Bas17
Vond deze film alleraardigst, had hem veel slechter verwacht. Opvallend veel bloot en de tegenstelling tussen lage en hoge komaf word wel te duidelijk behandeld.

het tweede deel is zoals titan al zei te complex en misschien ietswat geforceerd. Maar heb me toch wel vermaakt. 3 sterren.

avatar van pardalis
Deze film heeft me niet echt kunnen bekoren, inderdaad heel veel bloot en weinig uitgewerkte inhoud. Ze konden hier iets heel moois van gemaakt hebben, maar is hier helaas niet gelukt. Ik ben echter wel tot het einde wakker gebleven zelfs toen het iets complexer begon te worden
ik kan deze film helaas niet meer dan een 2 geven. Heb betere Franse films gezien !

Mooie, boeiende, gepassioneerde, seksuele relatie(s)-film. De acteurs spelen hun (recht-toe-recht-aan) emoties niet alleen goed, maar zien er ook nog zeer aantrekkelijk uit. Hetero- en homoseks zijn gelijkwaardig. De naaktscènes zijn onverbloemd, maar zorgvuldig, mooi en met liefde gemaakt. Aanrader!

Het duurde lang eer deze film ergens over leek te gaan. En daarna begreep ik nog niet waar deze film eigenlijk over gaat. De sociale verschillen van deze, nogal modieuze, studenten worden niet uitgewerkt, de seksuele voorkeuren al evenmin en de verschillen in karakter blijven oppervlakkig. Film over stelletje vervelende wijsneuzen met te veel tijd en te veel geld. Zonder enig drama. En waar de Franse film altijd in uitblonk: te veel tekst en te weinig beelden die je bijblijven.