Quand On A 17 Ans (2016)

Alternatieve titel: Being 17

Frankrijk

geregisseerd door André Téchiné
met Sandrine Kiberlain, Kacey Mottet Klein en Alexis Loret

Damien is een zeventienjarige scholier die bij zijn moeder Marianne, een dokter, woont terwijl zijn vader als militair op missie is in het buitenland. Hij wordt constant gepest door Thomas, een medeleerling en er wordt regelmatig gevochten. Thomas is de adoptiezoon van een landbouwersgezin. Thomas’ pleegmoeder heeft al verscheidene miskramen gehad en nu ze opnieuw in verwachting is en een moeilijke zwangerschap tegemoet gaat, wordt Thomas door de moeder van Damien uitgenodigd om voorlopig bij hen te komen wonen. De twee vijanden worden zo gedwongen met elkaar samen te leven.

kappeuter (moderator)
Vanaf 5 mei in de bioscoop (Lumière)

avatar van ohkino
Wat hebben de Fransen het toch moeilijk met het thema homosexualiteit, wat een drama ervoor nodig is om enig vuur tussen de twee jongens aan te wakkeren en hoe men daaromheen op een geforceerde manier het verhaal aan mekaar weet te breien... het levert vooral mooie plaatjes op in de natuur met af en toe ontroerende momenten waarin goed gespeeld wordt, maar het is mij te clichématig en daardoor nogal onecht.

Mooie gevoelige film over liefde en er aan toe geven.

avatar van AmazingPP
Dit is een film op een manier waarop het al zo vaak is gedaan of het nu gaat om een jongen en een meisje, twee jongens of twee meisjes of twee shetlandpony's. Het verhaaltje "ernaast" was voor mij te dun om te blijven boeien. Dit is gewoon een herhaling van zetten. Niet dat de film slecht was, dat zeker niet, maar het is niks nieuws onder de zon. Ik kan niet meer synoniemen verzinnen voor hetzelfde punt, dus hierbij mijn waardering: 2,5 *

André Téchiné, die samen met Céline Sciamma, instond voor het scenario snijdt hier heel wat onderwerpen aan. De titel ("Wanneer men 17 jaar is...") kan echter alleen maar slaan op de bijzonderste in de film : de aanwakkerende sexualiteit. In dit gedeelte dienen trouwens de menselijke gedragingen, reacties, twijfels tederheid en emotie gezocht.
Wat daarnaast wordt verhaald lijkt mij niet zo bijzonders en zeker niets origineels.
Er is wel heel wat mooie fotografie, is Sandrine Kiberlain een klassebak die geloofwaardigheid brengt en tenslotte oordeelde de César-commissie het presteren van Kacey Mottet Klein en Corentin Lila voldoende om er twee beloftevolle acteurs voor de toekomst in te zien. Hopelijk is dat zo.

Deze kruising van haantjesgedrag en homoseksualiteit levert een tamelijk voorspelbare, maar niettemin onderhoudende film op, mede dankzij het prima acteerwerk van Sandrine Kiberlain en de twee jongens. Bovendien is de film rijkelijk voorzien van fraaie opnamen van de schitterende omgeving. Naar mijn smaak een van de betere films van André Téchiné, wiens films mij doorgaans maar matig kunnen bekoren.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en het was geen slechte film, maar ik had wel een iets ander verhaal verwacht.
De cast deed het wel prima en verder zag de film er goed uit.
Prima om eens mee te pikken als hij op tv passeert, maar voor de rest niet zo speciaal.

avatar van Baboesjka
Deze film is mij erg goed bevallen. Het verhaal interesseerde mij. Het is een gevoelige en (ondanks de ruzies en gevechten) liefdevolle film, met zeer mooie (natuur)beelden en prima acteerwerk, wat mij betreft. Homoseksualiteit in films vind ik altijd wel een goed thema, aangezien het lang niet altijd en overal geaccepteerd wordt. Mooie soundtrack ook (Victor Démé, Yafaké). Dat Damien een T-shirt met 'My dream is alive' draagt vind ik leuk gekozen. Het lijkt mij niet onopzettelijk gezien zijn liefde voor Tom. Ik ben blij dat ik deze film heb uitgekozen in de bibliotheek. 4*

avatar van cantforgetyou
Erg mooie en goede film. Er wordt sterk geacteerd. De jongens spelen heel natuurlijk. De moeder spant de kroon. Super goede actrice en mooie vrouw om naar te kijken. Het thema 'homoseksualiteit' had van mij nog wel wat meer aan bod mogen komen, maar het is zeker goed neergezet. Geen overdreven nichterig gedoe, maar gewoon twee normale jongens die gevoelens voor elkaar hebben. Ze zouden deze film op scholen in de Franse les moeten geven. Leert de jeugd Frans en ze leren dat homo zijn iets is van alle dag. En dat je als jonge homo niet gelijk van 'roze' hoeft te houden of 'verwijfd' hoeft te zijn.