ad
  • 8.176.026 stemmen

A Certain Kind of Death (2004)

Documentaire | 69 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Grover Babcock en Blue Hadaegh

IMDb beoordeling: 7,4 (874)

Over A Certain Kind of Death

Pijnlijk zorgvuldig, zonder de blik af te wenden of met de ogen te knipperen, gaat A Certain Kind of Death na hoe een aantal naamloze doden (die tijdens de film een naam en een geschiedenis zullen krijgen) van iedereen verlaten aan hun einde kwamen. Letterlijk vanaf het vinden van het lijk (het is misschien geen horror, maar wel een film voor volwassenen) en het onderzoek door de lijkschouwer volgen de makers de speurders van de gemeentelijke dienst (Los Angeles County) die een achtergrond of een sociaal netwerk proberen te reconstrueren.

avatar van gotti

gotti

Bizar en vreemd, maar daarintegen toch wel erg boeiend en interessant. De twee regisseurs hebben er geen problemen mee om de meest ranzige lijken (zo'n 3 weken oud) in beeld te brengen. Maar daar gaat het natuurlijk niet om in deze documentaire. Het uiteindelijke doel (dat me duidelijker werd bij de zeer interessante Qeastion & Answer) van de twee regisseurs was het feit aan de kaak stellen dat er zo ontzettend veel vriend en famillie loze dode mensen in Los Angelas waren. Het proces van hoe dit verwerkt werd (van het fotograferen en onderzoeken van het lijkt, totaan het verstrooien van de as) wordt in deze docu uitvoerig verteld.

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

Dit is het sterke punt van deze film: het kaal, zonder franje, registreren van de harde feiten: het ontdekken van het dode lichaam, het doorzoeken van de (vaak armetierige) spullen van de betreffende overledene, de bijbehorende administratie, de crematie, en het uitstrooien van de as in een anoniem graf, enkel gemarkeerd door een bordje met een jaartal. Men verwordt letterlijk tot een nummer...

We zien de mensen 'achter de balie' en 'aan de telefoon' die proberen het gevonden lijk nog een identiteit te geven, soms met succes, vaak ook niet.

Geen muziek, geen rouwenden aan het graf, geen omhelzing of troost, geen happy Hollywood-einde. Het uitblijven van drama en afgerond verhaal vormt het echte drama in deze film, die in al zijn onopgesmuktheid genadeloos is.

avatar van danuz

danuz

De kille, droge realiteit van de 'anonieme' doden. Droge vertelling, maar dat is bij zo'n onderwerp juist sterk (je gaat sentimentaliteit voorbij). Soms bijna luguber, maar over het algemeen vooral zo banaal en reëel.