The Shipping News (2001)

3,11

Drama / Romantiek

geregisseerd door Lasse Hallström
met Kevin Spacey, Julianne Moore en Judi Dench

De zwoegende journalist Quoyle keert met zijn dochtertje terug naar het dorp van zijn familie, een klein vissersdorpje. De moeder van zijn dochtertje, Petal, heeft het kind proberen te verkopen aan een adoptiebureau. Ondanks dat Quoyle tot nu weinig succes in zijn leven heeft gehad, weet zijn column in het plaatselijke visserskrantje een publiek te vinden. De ervaringen in het dorpje veranderen zijn leven voorgoed. Dan ontmoet hij de weduwe Wavey...

62 BERICHTEN 12 MENINGEN
avatar van Castor Troy
Ik vind het ook een goede film, hij wordt een beetje onder gewaardeerd.

Matige film die bij mij net geen voldoende scoort.Beeld en geluid was prima. Allen vond ik dat er totaal geen spanning in zat. Dus voor mij niet meer dan 2,5*

Beetje weinig inhoud, wel mooi gefilm, goede cast, maar verhaal iets te dun

avatar van thomzi50
Vond het helemaal niet zo slecht, beetje ondergewaardeerd. Het verhaal is inderdaad niet heel goed, maar het lijkt op weinig andere films die ik ken en zorgt ervoor dat het altijd minimaal vermakelijk blijft. Ik vond het nergens langdradig worden, de persoonlijke ontwikkeling van hoofdpersoon Quoyle wordt daardoor juist goed weergegeven. En daar bovenop ziet het er allemaal bijzonder mooi uit en spelen de hoofdpersonen stuk voor stuk sterke prestaties af, zoals het acteurs met een naam van deze grootte betaamt.

veron35
Klinkt als een typische Lasse Hallström film. Klein dorpje, goede acteurs en iemand die nieuw of sins lange tijd terug is in dat dorpje.

Wat een slappe hap. Wat maakt Spacey zijn rol oninteressant (omdat de pa van het personage hem een nietsnut vindt, is dat geen reden om 'm ook als een volstrekte nietsnut te spelen!). Jammer Hasse Langstrumpf, dat je van die nietszeggende sprookjes maakt tegenwoordig, dat je niet wat spannender durft te zijn, zoals Pippi. De enige die een beetje Pippi is en wat van haar filmdoektijd maakt, is de enige echte Cate. Cate, jij hebt het. Hoe krijg je het toch iedere keer voor elkaar...

avatar van kanjertje
Saai, langdradig en slappetje
Weinig romantiek gevonden wel eeen degelijk portie geweld in de plaats.
Ook maar een hele kleine rol van Kate Blanchet.

avatar van lucky luc
een saaie mislukkeling interessant neerzetten: ik geef het je te doen. spacey is er redelijk in geslaagd, al zag je dat hij zich moest inhouden af en toe.

Meneer Bungel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Cupido schreef:
Weer zo'n fraai, niets-aan-de-hand sfeertje in deze Hallström, maar hij heeft al stukken beter gedaan. Acteerwerk was bijzonder.

Een niets-aan-de-hand sfeertje? Er wordt nogal wat aangekaart in deze film! Incest, overspel, een gewelddadig en crimineel verleden van de voorouders van enkele hoofdrolspelers, als alleenstaande ouder een kind opvoeden, als weduwe weer aan de man komen(of niet?) om dan nog maar te zwijgen van allerhande dorpsperikelen... Niets aan de hand? Heb je een andere film gezien of zo?

Bijzonder mooie en diepgaande film dat erg veel onderwerpen behandelt maar gelukkig ook de nodige humor en relativering in zich heeft. Misschien ooit nog wel eens naar 5* toe, voor nu een dikke 4,5*.

avatar van Gish
Geweldig boek maar een matige filmversie.

avatar van rep_robert
Hallström weet van the Shipping News ook weer een sprookje te maken.

Het onderwerp van de film is behoorlijk zwaar en brengt ook best zware thema's aan het licht. Echter is de film ook in een lekker luchtig jasje gepakt(vooral het 1e uur), waardoor het nooit te zwaar op de maag ligt. Dit kan soms een probleem zijn, doordat je niet altijd het gevoel krijgt dat de personages er heel serieus mee omgaan.
Heel storend is deze factor niet, want de bekende cast die deze film siert doet gewoon hun ding en dat brengt stuk voor stuk overtuiging mee in elke rol.

Niet de beste Hallström die ik heb gezien, maar nog steeds beter dan de gemiddelde drama film.

avatar van takeshi
Aardige film die op alle fronten een ruime voldoende scoort behalve op het belangrijkste, namelijk het verhaal.

Het bleef allemaal erg aan de oppervlakte en engageerde nergens echt. Zeker nadat ik zag dat de film gebaseerd is op een boek van Annie Proulx kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat het boek waarschijnlijk veel meer te vertellen heeft dan de film weergeeft. Desondanks vond ik de film wel onderhoudend dankzij de mooie beelden en de sfeersetting, het zeer degelijke acteerwerk en de mooie muziek.

Maar zoals gezegd, heel jammer dat de film niet meer body en diepgang heeft, anders had de film een echte winnaar kunnen zijn. Alle ingredienten zijn namelijk aanwezig, sterrencast, gelauwerde regisseur, goede sourcematerial voor het script. Voelt uiteindelijk toch aan als een gemiste kans.

avatar van adso
Jammer Lasse, maar hier bleef ik, voor het eerst, een buitenstaander...
Gewoonlijk maakt U prachtige films, maar dit was echt helemaal niets!
Zelfs de top cast wist er geen raad mee...

Aardige wegkijker. De omgeving en het sfeertje wordt mooi in beeld gebracht. Het bestaan in een afgelegen vissersdorp in ruig kliflandschap deed een beetje denken aan de film Local Hero (1983). Het verhaal blijft echter wel wat oppervlakkig.

Prachtige film
Goed verhaal

avatar van Djumbo
Prachtige film, maar ik heb de indruk dat er nog meer inzat. Geweldige geacteerd van Kevin Spacey.

avatar van K. V.
Dit was nog een goeie film. Het eerste half uur begint erg veelbelovend met enkele leuke visuele vondsten, spijtig genoeg trekken ze dit niet de volledige film door. Vervolgens neemt men qua verhaal ook wat gas terug. Nu de film weet toch de volledige speelduur te boeien. Ook de cast wist me te verrassend, ze speelden allemaal overtuigend. De rol van Cate Blanchett is wel redelijk beperkt.
Het is geen zo'n grootse film, maar toch de moeite te waard om te bekijken.

avatar van Triple G
Een film met verschillende aspecten en sferen die voor een ieder weer anders uitpakken. Eerste deel met Kate vond ik vrij zwak. Het begint pas een beetje sfeer te krijgen met de komst naar het dorp met de verhalen, achtergronden, vooroordelen, legendes en hoe daar Spacey's plaats in moet worden. Vanaf dat moment boeiend tot de laatste minuut.

avatar van AC1
De film begon aardig maar na een tijdje toch afgezet. Terwijl je kijkt voel je dat dit een routineus aftrekseltje is van een boek en niets meer dan dat.

avatar van Boenga
Verhaal, sfeer, muziek, beelden,... bijzonder sterk. En Spacey was nooit m'n favoriete acteur, maar stijgt bij deze behoorlijk in m'n achting.
The Shipping news wordt hier imho heel erg ondergewaardeerd...

avatar van Guzziking
Sluit me volledig bij poster hierboven aan. Film verdiend echt een hogere waardering.

Sterke rolbezetting!

avatar van Decec
Een goede drama/romantiekfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Kevin Spacey, Pete Postlethwaite,
Scott Glenn...
En een actrices Julianne Moore en Judi Dench (James Bond)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Mooi landschap....
Prima achtergrond geluid/muziek (geen Dolby Digital aanwezig)...

Mooie film is dit, met een topcast waarin o.a. Judi Dench, Kevin Spacey, Pete Postlethwaite en, de onherkenbare, Cate Blanchett deel van uitmaken.
Mooi verhaal en prachtige locaties.
Ik heb echt wel genoten van deze prent.

avatar van madmax1
Boeiend sfeer vol drama ,met top acteurs mooi ,ingetogen verhaal gefilmd in een prachtige omgeving,heerlijke sound in een vloeiend strak geheel,aanrader.

avatar van blurp194
Als een verhaal van John Irving, waar de duvel, z'n ouwe moer en the kitchen sink bijgehaald wordt. Van de ene absurditeit in de andere. Misschien dat Hallstrom door zijn hiervoorgaande verfilming van een boek van Irving geïnspireerd was om nog eens zoiets te doen?

Leuke cast, Cate Blanchett onherkenbaar als het sekreet Petal, Judi Dench als de niet helemaal sporende tante, maar ook een hoop kleinere rolletjes van leuke acteurs. Eigenlijk is Spacey de enige waar ik nou niet zo heel erg van onder de indruk ben, hij doet een beetje vlakjes en suffig. Misschien omdat de rol dat vraagt, maar indrukwekkend is het zeker niet.

avatar van tommykonijn
The Shipping News was een gokje. Afgaande op regisseur Lasse Hallström en de indrukwekkende cast werd mijn interesse gewekt.

Ik kreeg eigenlijk vrijwel precies waar ik op hoopte. Ik was niet echt bekend met het verhaal, maar ik hoopte op een relatief simpele, weliswaar goede, dramafilm met goed acteerwerk. Uiteindelijk is dat precies hoe ik de film kan samenvatten. Het geheel heeft even tijd nodig om op gang te komen, maar ontpopt zich uiteindelijk tot een vermakelijk geheel. Wanneer de familie afreist naar Newfoundland, ontstaat er direct een wat grimmige sfeer die de rest van de film aanwezig blijft. Het verhaal is veelzijdig en boeiend. Enerzijds heb je natuurlijk de verwerking van het verlies van Patel door zowel vader als dochter, maar ook de geschiedenis van de Quoyle's is een interessant gegeven. Bij vlagen zaten er ook spannende momenten in de film.

De cast presteert goed. Kevin Spacey's rol is niet een van zijn beste, maar hij deed het wel gewoon op een manier waarop je met het hoofdpersonage meeleeft en nooit echt saai wordt. Julianne Moore is sympathiek en ook de bijrollen van Rhys Ifans, Judi Dench en Cate Blanchett worden goed ingevuld. Het zijn allemaal niet geweldig interessante personages, maar door de gebeurtenissen in het plot voelde ik me toch wel betrokken met hen. De locaties zijn overigens prachtig geschoten.

Er is veel interessants te noemen aan The Shipping News. Het veelzijdige plot is het voornaamste wat aanspreekt. Doordat er vrij veel gebeurt, ging het me nooit vervelen en vloog de tijd voorbij. Ik weet dat het niet om een arthouse gaat hier, maar doordat alles niet zo bombastisch gebracht werd, voelde het ook weer niet aan als de typische Hollywood productie. Uiteindelijk vond ik dit wel degelijk bovengemiddeld binnen het genre. Een aangenaame speelfilm, die door zowel cast als verhaal gemakkelijk overeind wordt gehouden.

avatar van Onweersvlieg
Slappe film, niet veel aan.

avatar van Boenga
Slik...

Een objectief verfilmd, zorgvuldig in elkaar gezet, absoluut sfeervol en aantrekkelijk roerend verhaal, al was wat meer actie niet misplaatst geweest. De dialogen waren deels grappig en de meelijwekkende personages waren nogal stereotype. Op visueel vlak waren de beelden, vooral in combinatie met de natuur van Newfoundland, bijzonder mooi. De cast speelde uitstekend.

avatar van Teejey
Mijn 4e Hallström en helaas 1e tegenvaller.

Het welbekende rijtje: langdradig > concentratieverlies > uit de film raken > niet meer meeleven, was hier helaas van toepassing, ondanks veel positieve aspecten zoals Spacey, het grimmige sfeertje, grappige momenten en toch weer een soort van regie/camerawerk dat de omgeving heel overzichtelijk maakt zoals ik van Hallström gewend ben.

Jammer. Een verhaal dat Hallström blijkbaar ook niet kan omzetten in wat moois.

Op zich een mooie, goede film, maar in plaats van dat het opbouwt naar een climax heeft de film juist wat moeite om de spanning tot het einde erin te houden.