Aaltra (2004)

België / Frankrijk
Roadmovie / Komedie

geregisseerd door Benoît Delépine en Gustave Kervern
met Benoît Delépine, Gustave de Kervern en Benoît Poelvoorde

Ben en Gus, de één boer en de ander forens, zijn buren in een klein Belgisch gehucht, maar ze kunnen elkaar niet luchten of zien. Bovendien zijn beiden ontevreden met hun leven. Een samenloop van omstandigheden leidt tot een vechtpartij en een ongeluk op een landbouwmachine. In het ziekenhuis blijkt dat ze beiden onder hun middel verlamd zijn en de rest van hun leven in rolstoelen zullen doorbrengen. Ze verwerpen de mogelijkheid van zelfmoord en ondernemen in plaats daarvan een vreemde reis naar Finland, om de fabrikant van het landbouwwerktuig dat hun handicap veroorzaakte te zoeken. Tijdens hun reis veranderen de verhoudingen tussen de twee kemphanen en hun kijk op de wereld.

avatar van Brother Grimm
Begin is even moeilijk, maar als je even doorbijt is ie hilarisch! Top!

avatar van mayhemblik
In één woord FANTASTISCH, wat een heerlijke humor, ik heb me werkelijk een kriek gelachen.
Wat een stelletje asociale debielen zeg.
Goeie god wat heb ik weer eens ouderwets genoten, wereldfilm!!

avatar van Friac
Een film die het vooral van zijn humor moet hebben en me op dat vlak zeer zeker weet te overtuigen. De keuze voor zwart-wit vond ik niet zo overtuigend (wel enkele mooie shots) en het tempo lag vooral in het begin van de film een tikkeltje aan de lage kant.
Maar uiteindelijk draait het om het behoorlijk absurde verhaal en de vele grappige confrontaties die de lompe kersverse mindervaliden met elkaar en/of met anderen hebben. Hoogtepunten zijn o.a. Benoît Poelvoorde als motorcrossliefhebber (zo ongelooflijk echt en goed!), het ogenblik waarop beide heren vastzitten in zee (hilarisch goede timing), Bouli Lanners als lokale caféartiest en natuurlijk het briljante einde van de film.
Ook in de extra's op de dvd overtuigen de makers me volop van hun humoristisch talent (vooral bij "toc toc toc"). Leuke film!

avatar van Safri
Ja dat deed me tikkie denken aan de barscene van Calvaire, qua humor en onfrisse karakters in een dito setting.

avatar van triqo
Eerste kwartier is even inkomen maar daarna was de grijns niet van mijn gezicht af te slaan. Extreem droge gitzwarte humor gecombineerd met mooie shots.

In tijden niet zo gelachen

avatar van dave
Hilarisch bij momenten, maar kent te veel inzakkingen over de hele lijn. Zo is het begin weinig memorabel, evenals enkele tussenstukjes rond het midden. Ook had ik het gevoel reeds voldaan te zijn na amper een uurtje film, hetgeen wellicht doet besluiten dat Aaltra beter kon dienen als kortfilm. Edoch, het avontuur van het koppel schitterende marginalen kent naast die paar instortingen gelukkig een heleboel hoogtepunten, met de scène in het café als persoonlijk hoogtepunt.

Ik moet wel zeggen dat ik me vooral heb laten leiden door de naam Poelvoorde, die uiteindelijk slechts een kleine minuut in beeld kwam. Enfin, voor 50% toch. (Enkel zijn benen zijn zichtbaar). De man op de poster gelijkt dan wel als twee druppels water op de acteur, doch laat je niet verrassen, het betreft hier een andere Benoît. Spijtig in kleine mate, want Poelvoorde zou in zijn plaats een veel betere prestatie hebben afgeleverd.

Let trouwens op de 'Chinees' die je plots aantreft in het fabriekje op het einde. Een van de vele briljante details.

3,50

Even gewacht om over deze film een recensie te plaatsen en ben er eerlijk gezegd nog niet uit. Moet ik hem nu grappig vinden of flauw? Is het verhaal geniaal of te ver gezocht? Ik weet het nog steeds niet. Alleszins best wel goed vermaak, zoals onze Waalse vrienden dat wel vaker kunnen produceren. Een tikje bizar en daarom misschien al zeer verdienstelijk. Ik ga hem nog eens herbekijken. Mmmh.

Ik denk dat het de derde keer is dat ik deze film nu gezien heb, en hij blijft fantastisch leuk. Sterker nog, gaandeweg de film wordt hij steeds leuker en worden de scènes steeds absurder. "It's people like you, that give people in wheelchairs a bad name !!!" Geniaal !! Het enige nadeel dat ik de film al kende was, dat ik ook wist wat de geniale clou van de film was. Een clou die de film ook echt perfect afsluit. En tevens de inspiratiebron voor vergelijkbare films onthult.

avatar van Boenga
Fantastische humor. Helaas stelt het verhaal wel heel weinig voor. Het is vooral een opeenvolging van sketches op verschillende locaties.
De zwart/wit beelden doen bovendien het effect van een roadmovie grotendeels teniet. Jammer.

Fijn.

Wel schrikken dat de man in de rolstoel niet Poelvoorde is. Lijkt er toch verdacht op en ook ik heb me laten misleiden door de naar Benoit op de poster. Heel apart moet ik zeggen.

Verder een goed filmpje, dat jammer genoeg af en toe wat sputtert. Sowieso mist de reis van de twee een beetje een doel, waardoor het erg sketchmatig wordt. Het hele middendeel is een aanschakeling van de twee die langs een weg staan, afgewisseld door sketches.

Niet elk stuk is even goed geslaagd. Zo vond ik het stranduitstapje geweldig, maar het Duitse gezinnetje redelijk pover. De scene met de motor grappig, maar het andere gezemel bij de racetrack niet zo boeiend. En zo blijft de film wat op en neer gaan. Af en toe erg leuk, fijne zwarte humor, af en toe wat plat en flauw.

Visueel viel het ook wat tegen. Zwart/wit cinematografie zag er wat flets uit en de editing kan best wat bijgeschaafd worden. Van de muziek niet veel gemerkt, behalve de wat onnozele cover tegen het einde aan. Vond het ook niet zo'n bijster grappige scene, zit té dicht tegen de realiteit aan waardoor het de humor wat verliest. Onvergelijkbaar met de barscene uit Calvaire waar iemand hier naar verwijst.

Al bij al een vermakelijk filmpje, maar er schort links en rechts wel wat aan. Toch genoeg grappige momenten en een killer einde, wat de film toch nog op een positieve noot afsluit.

avatar van goongumpa
Sonny

Oh, your dick in the frost, I can lag in the side
You can snarfel the phones, I can snarf my baby

Verder een leuke, licht zwartkomische roadmovie, die wat doet denken aan Jarmusch en Kaurismäki - die zelfs een rolletje heeft. Meer kennis van de personages en hun doelen had de film misschien nog iets beter gemaakt, maar ik heb kunnen lachen.

avatar van missl
trage film die met fragmenten aan elkaar hangt. 2 asociale broers die op reis gaan, ik kon er totaal niets mee. Ze roepen geen enkele sympathie op en daardoor was deze film meer een irritatie dan een plezier.

Zo zie je maar dat ge van een gehandicaptensituatie best een grappige film kunt maken. Pakken droge humor, zonder al te veel woorden met zeg maar een soort live-camera op straat.
Sober, zwart-wit en met een behoorlijk sarcastisch slot.
Zekerlijk genietbaar.

avatar van Tiany
Wreed saaie film, veel dooie momenten, hebben zitten wachten,,,,en wachten,,,,,en wachten,,,,op een beetje humor, maar we vonden er niks aan. De film duurde iets meer dan 90 minuten, het leken er wel 180.

Ook na hem alweer enige tijd niet meer gezien te hebben, blijft het een heerlijke film om naar te kijken. Er zitten ook mooie filmische vondsten in. Een voorbeeld : Je ziet de twee mannen in hun rolstoel op het strand en je hoort de dialoog van anderen. Dan denk je dat die mensen er waarschijnlijk vlakbij staan, maar het blijkt dat de dialoog uit de camper komt die op op de achtergrond staat.