• 8.226.346 stemmen

Ljeto u Zlatnoj Dolini (2003)

Drama | 105 minuten

Met onder meer: Haris Sijarić, Svetozar Cvetković en Kemal Čebo

Oorspronkelijke taal: Bosnisch

Releasedatum: 20 maart 2004

Over Ljeto u Zlatnoj Dolini

Fikret Varuba zou een volkomen doorsnee 16-jarige jongen zijn geweest uit Sarajevo, ware het niet dat hem een ongewone gebeurtenis is overkomen. Op de "Dzhenasia" (traditionele moslimbegrafenis) van zijn vader, komt hij er achter dat zijn vader diep in de schuld stond bij Hamid, een man die Fikret nog niet eerder heeft gezien en nu pas ontmoet. Het totale bedrag aan schulden is aanzienlijk en Hamed eist van Fikret dat hij de schulden van zijn vader zal afbetalen. Dit betekent grote schande voor de familie waardoor ze publiekelijk aan de schandpaal genageld worden. Fikrit besluit aldus de ziel van zijn vader 'terug te kopen'. Om het geld terug te kunnen betalen en de eer van zijn vader en zijn familie te redden behoudt hij zijn waardigheid en reist af naar de echte wereld; Sarajevo, een wereld geregeerd door naoorlogse chaos, corruptie, ellende en bittere armoe.

image

avatar van Macmanus

Macmanus

Snelle film, was wel lekker om te zien als tweede film.

Op sommige momenten erg geestig, vooral die man op dat bankje en als ze gaan aftellen op het dak.

De hoofdrolspelers zijn soms wel erg dom, en ze halen alleen het geld terug omdat iemand niet een spreuk heeft opgenoemd bij een graf, lijkt me een beetje overdreven

Maar door de leuke humor en snelle tempo is het erg vermakelijk.

Sommige mensen in het publiek vonden het wel ERG grappig.

3.5 sterren.

Denk dat deze film wel in de smaak zal vallen bij wat MMers.

avatar van El Ninjo

El Ninjo

Macmanus schreef:

Sommige mensen in het publiek vonden het wel ERG grappig.

Toen ik 'm zag was de zaal afgeladen met Joegoslaven die werkelijk om iedere scene in een deuk lagen.

Leuke humor, goed tempo maar na een tijdje had ik het wel gezien en zakte het in. Dat kwam wat mij betreft m.n. doordat de hoofdrolspeler maar 1 gezichtsuitdrukking kende en dat begon me steeds meer te irriteren. Jammer, want ik had het gevoel dat er meer had ingezeten.

avatar van Phoenix

Phoenix

Hmm, draait binnenkort bij mij in de buurt ("tigers on tour"). Twijfel een beetje of ik er naar toe ga. Ben vorig jaar in Sarajevo geweest dus wellicht herken ik nog wat .

stinissen (crew films & series)

Wat een zooitje daar in het naoorlogse Sarajevo .....

avatar van braambes

braambes

Erg genoten van deze film. Het verhalende was wat minder, maar telkens als de regisseur de kunstzinnige tour opgaat was ik verheugd. Het overvliegende vliegtuig, de jongens die zelf wat rappen, hun metro-tocht in het begin.

Einde vond ik ietwat onnodig, maar niet storend genoeg om me van 3.5 te houden.

avatar van Tiesto_88

Tiesto_88

Mooie film. Lekker vlot, met inderdaad zeer mooie opnames. Ik vond alleen het einde wel mooi. Zoals het heilige vertrouwen wat Fikret in zijn vader heeft toch wordt bevestigd.

Er wordt na de begrafenis gesuggereerd dat Hamid liegt over de lening, maar iedereen is er stellig van overtuigd dat niemand dat zou doen op een begrafenis. Dus legt een van de mannen de schuld bij de vader (de vader heeft een fout begaan door zo'n grote schuld achter te laten). Fikret verzet zich hier fel tegen en dat wordt op het einde bevestigd, als blijkt dat er geen sprake was van een lening.

Ook vond ik mooi hoe Fikret in de loop van de film verandert van een oversekste puber in een verantwoordelijke jongen. Deze overgang wordt subtiel gebracht.

Jammer vind ik wel dat het uitzichtloze beeld wat je krijgt van de gebombeerde stad, door de opnames vanuit de lucht in de rest van de film minder naar voren komt. Je hebt natuurlijk wel door dat het geen pretje is daar. Maar het grauwe beeld van de stad en het leven daar valt een beetje weg doordat het verhaal zich alleen concentreert op de jongens en hun "avontuur".

Uiteindelijk 3,5-4* afgerond naar 4 vanwege de mooie opnames.

• 20195 berichten

Ben het grotendeels met Tiesto 88 eens. Behoorlijk goede film over volwassen worden in een verrotte stad. En ook een grauwe film waar de humor nu eens niet in de weg zit. Ik vond het einde ook juist mooi. Het maakt het verhaal af en zet Fikrit met beide benen op de grond. Zijn bravoure is weg, zijn naïviteit ook. Hij is volwassen.

Ook met zijn kritiek ben ik het wel eens. De film had hier en daar meer sfeer kunnen gebruiken.Een paar fraaie scenes laten wat potentie zien, maar dat gebruikt de regisseur net wat te weinig.

Ik heb er geen probleem mee dat dit vorig jaar een tiger won. Ik heb nu 5 competitiefilms van vorig jaar gezien en dit is de op één na beste.

avatar van Elma

Elma

Kan iemand me vertellen waar ik deze Film kan kopen. ? Ik zoek em al een tijdje maar kan em nergens vinden

Alvast bedank

Elma schreef:

Alvast bedank

Elma

Komt in mei op koop-DVD uit. Even wachten dus.

avatar van pikedre

pikedre

Weet iemand ook waar die in mei te koop is... welke shop of site!!!

• 20195 berichten

Voor zover ik weet is desbetreffende DVD voor onbepaalde tijd uitgesteld.

avatar van robertinho

robertinho

Wel jammer dat de dvd niet uitkomt, wil deze graag nog eens zien.

avatar van suerte

suerte

Erg mooie film, en erg grappig, heb m gezien met een vriendin die oorspronkelijk uit Bosnie komt, ik snapte niet alles terwijl zij samen met de rest van de Balkan in de zaal elke 5 minuten weer zat te gillen van 't lachen, dus 't zal wel grappiger zijn geweest dan ik dacht

En vond het persoonlijk erg boeiend (en tegelijk deprimerend) om Sarajevo te zien als na-oorlogse stad.

avatar van Co Jackso

Co Jackso

• 21924 berichten

Over het geheel genomen een best aardige film. Helaas levert het middenstuk op bepaalde stukken teveel overdreven momenten op. Ook werd er te vaak afgeweken van de hoofdpersoon in dat gedeelte van de film, wat ook jammer was. Toch genoten van het eerste half uur en het laatste kwart was ook weer aardig.

avatar van Marintje

Marintje

Het einde was zeer sterk, daarom krijgt het ook een 3,5.