Der Anständige (2014)

Oostenrijk / Israël
Documentaire

geregisseerd door Vanessa Lapa
met Tobias Moretti, Sophie Rois en Antonia Moretti

Heinrich Himmler behoorde tot de hoogste regionen van de nazileiding. En bovendien was hij één van de architecten achter de onbeschrijfelijke Holocaust. Mede door hem wilden Adolf Hitler en de nationaalsocialisten zoveel mogelijk Joden doden, een barbaarse onmenselijkheid. Hoe kan een mens zoiets doen en hoe gaat hij met een dergelijke schuld om? Deze vragen stelt de Israëlische filmmaakster Vanessa Lapa zich in haar documentaire. Basis voor deze film zijn de onlangs gevonden, unieke brieven van Himmler, die meer inzicht geven in de werkwijze van de SS-leider.

avatar van mirjo 2
Beeld van de architect van de holocaust aan de hand van privé brieven en andere documenten. De documentaire beslaat grofweg de periode 1920-1945 en toont een man die vanuit een verwrongen vaderlandsliefde geen enkele moeite toont met de moord op miljoenen, maar wel laat doorschemeren dat hier bij anderen weinig begrip voor zal zijn en daarmee indirect blijk geeft van realiteitsbesef. Enigszins lastig te volgen omdat de gehele documentaire uit "voorgelezen brieven" bestaat en ik deze bovendien op ARD zag, dus zonder ondertiteling. Niettemin gaandeweg meer en meer indrukwekkend.

Uitstekende documentaire over Heinrich Himmler de architect van de holocaust en hoe raar het ook klinkt ook een goed familie man was...

stinissen schreef:
Maar de gruweldaden overschaduwd alles, ook al was je een goed familie man. Dat is voor mij al niet meer belangrijk.

Hij was sowieso een gigantische aanhanger van rassentheorieeen.

kos schreef:
Hij was sowieso een gigantische aanhanger van rassentheorieeen.
Precies, dus een in en in slecht man.

606 schreef:

Klopt helemaal maar wat een contrast heeft die man.

avatar van wendyvortex
We gaan zo langzamerhand weer naar de 4e en 5e mei en er zal de komende dagen nog redelijk wat over WO2 op de televisie komen. Hoe vervelend ook, de slachtoffers zijn vaak minder interessant dan de daders en hier krijgen we een inkijk in de dagboeken en brieven van één van die daders en beelden die we niet in alle History Channel-docu's al zo vaak zagen.
Volk, vaderland, reinheid, een voorliefde voor militarisme en een flinke haat jegens de Joden en homoseksuelen en zie hier één van de smerigste figuren uit die hele Nazi-kliek, te laf ook nog eens om zich ooit te verantwoorden. Mister SS en verantwoordelijk voor de holocaust.
Goed familieman? Als je vrouw geen kinderen meer kan baren ga je gewoon verder met het jongere zusje? Wel aardig dat ie z'n kinderen flink wat chocoladerepen stuurde, maar daar ga je geen plekje in de hemel mee halen.
O ja en letten we ook even op toevallige gelijkenissen tussen de benadering van de Joden destijds en andere bevolkingsgroepen waar we nu wat moeite mee hebben, deze man bedacht al vast een manier om dit probleem tot een definitieve oplossing te brengen.

avatar van 606
Wat een walgelijke man was dat, wat hij gezegd en gedaan heeft is niet in woorden te beschrijven. Wel vind ik dat zijn vrouw en zoon harder aangepakt mochten worden voor hun hulp tijdens de oorlog.

Interessante documentaire is dit wel.
Al gaat het dan over een van de grootste misdadigers uit de geschiedenis, het is verbazingwekkend, dat men aan de hand van brieven de andere kant van deze man leert kennen.
Maar dat pleit niet in zijn voordeel, het toont eens te meer wat voor monster hij was.
Films als deze mogen van mij nog meer bekendheid krijgen en zelfs getoond worden op school, om het bewustzijn van de jeugd op te krikken en er voor te zorgen dat men zulke monsters de kans niet meer geeft.
Helaas is dat een utopie, want nu al lopen er mensen rond met het zelfde gedachtengoed als destijds.... en niet ver van ons bed !!

avatar van cucciolo
Wat een achterbaks genieperig mannetje was het toch!

Waar zien jullie dit allemaal?

avatar van wendyvortex
Was woensdag op de tweede Nederlander, misschien nog wel beschikbaar via "Uitzending Gemist".

kos schreef:
Waar zien jullie dit allemaal?

televisie: woensdag 29 april, 23:00 uur (NPO 2)

avatar van Fortune

Wat was zijn bijnaam ook alweer? De blonde slager of iets dergelijks?

met een bijnaam ook wel bekend als "Reichsheini"

stinissen schreef:

Volgens mijn bescheiden mening had hij een vorm van het 'Jekyll en Hyde syndroom'.

Elke persoon heeft een donkere kant, sommige mensen zijn onvoorspelbaar of uiten zich in beledigende stemmingswisselingen die dramatischer zijn dan gemiddeld: de persoonlijkheid verandert drastisch na het drinken van alcohol of het gebruiken van drugs , of de persoon leeft een dubbel leven, verschijnt aan de top van de deugd in het openbaar, terwijl ze een heel ander bestaan leiden. Mensen als deze lijden aan, wat de internationaal bekende therapeut en emotioneel misbruik deskundige Beverly Engel noemt: de Jekyll en Hyde syndroom. Zij veroorzaken ellende, angst, verwarring
Bron.

Het Blonde Beest.

De 'Slager van Praag' was Reinhard Heydrich, die er in 1942 werd vermoord.

avatar van Fortune
speedy23 schreef:

Het Blonde Beest.

De 'Slager van Praag' was Reinhard Heydrich, die er in 1942 werd vermoord.

Ja, dat is hem! Thanks. Kon het niet vinden op het internet, raar genoeg...

Fortune schreef:
. Kon het niet vinden op het internet, raar genoeg...

Hier staan er enkele, maar dan wel in het Engels.

avatar van Leo1954
Onbeschrijfelijk. Wat een duivel, wat een daden.

Voornamelijk voorgelezen brieven die enig inzicht in de persoonlijkheid van Himmler geven. Hier zijn beelden bij gezocht die de geschiedenis enigzinds illustreren.

avatar van frolunda
Interessante en tevens weerzinwekkende inkijk in het gedachtegoed van Heinrich Himmler en zijn vrouw en dochter door middel van brief wisseling en dagboekfragmenten.In Der Anständige komt het allemaal wat droog over omdat alles chronologisch wordt voorgelezen.Gelukkig maken het de veelal voor mij nog onbekende beelden het visueel een stuk boeiender.
Wel altijd moeite gehad om in de wat ziekelijke fysiek van de S.S. leider de krachtige blonde Ariër te zien,dan voldeed zijn kompaan in het kwaad Reinhard Heydrich toch beter aan die beschrijving.
Ach ja zijn 'onhandige' onderhandel pogingen en zijn uiteindelijke zelfmoord in 1945 zeggen wat dat betreft al genoeg.
Hoe dan ook een goede documentaire al komen weinig echt nieuwe feiten naar voren.

Fortune schreef:

Ja, dat is hem! Thanks. Kon het niet vinden op het internet, raar genoeg...

Film over de aanslag.
Operation: Daybreak (1975)

En Nederlands verhaal
Reinhard Heydrich - Wikipedia - nl.m.wikipedia.org

De kinderen van Reinhard Heydrich | Kunst en Cultuur: Oorlog - kunst-en-cultuur.infonu.nl

Het was Heydrich die zowel de bijnaam Het Blonde Beest als De Slager van Praag genoot.
Beiden Himmler en Heydrich waren natuurlijk ongenadige bruten tijdens het nazi-regime.
Er wordt ook wel gesproken van de 3 H's, wanneer het gaat om de belangrijkste verantwoordelijken omtrent de Jodenvervolging: Hitler, Himmler en Heydrich.
De combinatie van gruwelijke beelden en de briefwisselingen van Himmler maakt de docu
extra schokkend. De man kent blijkens de brieven kennelijk ook zoiets als genegenheid en
liefde, akelig in contrast met zijn verachtelijke denkwereld en zijn voorname rol bij de uitvoering
van de pogroms. Een nare maar belangwekkende docu als een wake up call in deze huidige
tijden van aan de winnende hand zijnde populisten: Hoe onfrisse geesten destijds een heel
volk naar hun hand wisten te zetten met al de afschuwelijke gevolgen van dien.