Rane (1998)

Joegoslavië / Duitsland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Srdjan Dragojevic
met Dusan Pekic, Milan Maric en Dragan Bjelogrlic

Film over twee opgroeiende jochies tijdens de eerste helft van de negentiger jaren in Belgrado en hun opkomst en neergang in de criminaliteit. De film is uiterst somber en schetst een realistisch en nihilistisch portret van een land dat door burgeroorlog een groot sociaal, economisch, politiek en moreel slagveld geworden is, waarin survival of the fittest de enige ware wet is en alle schone schijn van de media gruwelijk contrasteert met de werkelijkheid.

Snelheid afgewisseld met uiterst trage stukken, op een knullige manier in elkaar gezet. Acteerwerk was eigenlijk overal matig. Een aantal redelijk aangrijpende scenes redden het nog een beetje.

Vond het al met al een slechte versie van Cidade de Deus. 1*

avatar van Yak
Yak
IJzersterke, meeslepende en op MM duidelijk over het hoofd geziene film. Ik ben het zeer met Vyvre oneens. Het acteerwerk vond ik sterk (al zag Kraut er misschien nog wat teveel uit als een 'jochie'), het was prachtig gefilmd en de manier van vertellen met flash forwards, flash backs, herhalingen, een toneelstuk (!) met golvend plastic als de zee, en een steeds verder groeiend gangsterverhaal waarin de jongetjes mannen worden, vond ik werkelijk verbluffend. Mede door deze stijl bevatte de film ook een grote dosis 'coolness' die hem er bij een grote publiek uit zou kunnen laten springen. Grimmig en zeer gewelddadig op z'n tijd, maar op andere volkomen kolderiek. Formidabele film - 4,5*

Deze poster vind ik overigens stukken mooier dan de huidige, maar ik krijg 'm niet op het juiste formaat gevonden.

avatar van MarkFish
Ik vond het wel realistisch en schrijnend. Die rol van die nationalistische vader is ook sterk, en zijn einde ook..... Hoe de oorlog bijna compleet aan die jongens voorbij gaat en hoe makkelijk ze in die situatie de criminaliteit induiken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vindingrijk verteld en een geslaagde combinatie van misdaad en recente geschiedenis (het politieke decor wordt origineel gebruikt). Maar ik had het gevoel dat het langer had moeten duren, af en toe gingen de ontwikkelingen wat al te hard.
De film is erg komisch en daar verdrinkt de grimmgheid en het aangrijpende van het verhaal nogal in. Vooral de bijfiguren zijn vaak nogal dik aangezet, wat tot erg grappige scenes leidt, maar ook wel een beetje het realisme in de weg zit.
Het geheel krijgt nogal een wrange nasmaak als blijkt dat "Pinki" twee jaar na deze film stierf. Volgens IMDB "allegedly accidental self-shot".

Reinbo
Fantastische rauw over the top drama over de gevolgen van de oorlog. Heftig en orgineel 4,5*

avatar van danijel
Het leven van 2 beste vrienden, die ineens kapot gaat..door onbelangrijke gebeurtenissen.
een wel verdiende 4.0*

Aardig filmpje.

Doet aan als een wat mindere versie van Trainspotting. Voor visueel wordt er nogal wat gepoogd, leuke ideeën ook, maar het komt er niet altijd even vlot uit.

Gelukkig is de humor wel komisch genoeg en vlot het verhaaltje. Absoluut niet met starbright boy eens dat het langer zou geduurd moeten hebben. Op het einde had ik het ook wel gezien met de twee kereltjes.

Verder inderdaad leuk gebruik gemaakt van recente politieke toestanden, maar veel serieux was er in de film niet te vinden. Het einde is wat grimmig, maar da's redelijk standaard in dit soort films, en zag je ook al vanaf de eerste minuut aankomen.

Hip (maar niet altijd even geslaagd), komisch filmpje. Leuk om een keertje gezien te hebben, maar niet wat het zou kunnen/moeten zijn.

avatar van Erwinner
Dit is toch een film uit Servie meen ik.

Staat ook op de hoes.

avatar van Mochizuki Rokuro
Erwinner schreef:
Dit is toch een film uit Servie meen ik.

Staat ook op de hoes.
Klopt, daar speelt het zich af, maar op de imdb staat dat het een Duitse productie is en dat wordt gevolgd: land van productie.

De productiemaatschappijen zijn Cobra Film en Pandora. Die tweede is zeker weten Duits, maar die eerste kan wel 'ns Servisch zijn. De imdb heeft het ook niet altijd bij het rechte eind.

avatar van Erwinner
Oke, prima info.

avatar van maxcomthrilla
Lekker zooitje film bij elkaar,

Nationalistische gevoelens die de kop opsteken als wat Serven wat gezochte hinder ondervinden van ' de Kroaten '. Het land gaat naar de kloten en aangezien de heer des huizes het leger net misliep door een ongelukkige samenloop van omstandigheden kuurt hij zich maar wat uit op zijn omgeving.

Oma `s die enorm geliefd zijn omdat ze heel tolerant of heel dement zijn. In ieder geval, een vrijbrief voor jongeren om onophoudelijk met drugs te experimenteren. Oma is het meest coole personage dat deze film siert. Van een generatiekloof lijkt geen sprake, alles kan bij en met oma. Gewapend met snel ontblote lippen en een ei struint ze vrolijk rond.

' Gekke ' Kraut ( Svaba ) wiens gezicht mij net wat teveel het gevoel gaf of ik naar een plastic pop aan het kijken was i.p.v. naar een harde crimineel. De momenten waarop Pinki en Kraut in de leer gingen bij een steeds meer op oude roem terende gangster leverden wel wat humor op. Het moment waarop beiden echter besloten om voor zichzelf te beginnen en nou, niet gelijk een hele professionele indruk maakten ten tijden van hun 1ste moord in het zwembad was de grappigste scene van de film.

Verder flink wat verwijzingen naar andere films waaronder hele opzichtige zoals die scene waarin Pinki en Kraut zich als een ware Tony Montana wanen in een zonachtig gekleurd kantoor. De film begon fris, maar richting het einde werd het allemaal wat grimmiger. De komische insteek miste ik soms een beetje en dat nou juist de Kroaat hen om wilde leggen was niet alleen voorspelbaar, maar gewoon te flauw om grappig te zijn. Toch heb ik zeker van deze film genoten, ook dankzij een fraaie, doordreunende soundtrack en wat lekker hysterische beelden die perfect strookte bij het vaak chaotische sfeertje. Kleine 4*

avatar van The One Ring
Rane is een ietwat groteskere versie van La Haine, gemixed met wat Scarface. Ik wist niet altijd wat ik er mee aan moest. In ieder geval is de humor van deze film absoluut niet mijn humor. Veel te plat en flauw. Dessalnietemin maakte de film naarmate hij vorderde wel steeds meer indruk. Als drama werkt het toch vrij degelijk.

Het enige probleem wat ik bij deze film toch wel had is dat ik geen flauw idee had of de makers nou verwachten dat ik respect had voor de twee jongens of niet. Want ik kan stellen dat ik het de twee grootst mogelijke etters vind en ik niet het kleinste beetje begrip voor ze kan opbrengen. Ik vind het flauwe macho's die eigenlijk meer dom dan stoer zijn. Toch gaf de film mij soms het gevoel dat ik ze schijnbaar cool moest vinden en zelfs zielig. Dat was bij mij niet het geval. Het drama kwam ook niet uit hun voort voor mij. Daarom werkte de laatste scène bij mij ook niet zo goed.

3 milde sterren.

avatar van BASWAS
Ik wilde Rane van Srdjan Dragojevic wel graag zien, omdat de beschrijving me deed denken aan de film Underground van Emir Kusterica. Naast de acteur Miki Manojlovic hebben beide films ook de tijdsperiode in Joegoslavië gemeen, die na het verdwijnen van de vroegere machthebber Tito ontstond. Alleen is er een enorm groot verschil waarop die periode in de twee films beschreven wordt.

Zowel in Rane als in Underground is een sfeer aanwezig, die ik voor het gemak maar even aanduid met 'Servisch romantisch'. Waar Kusterica aan die tragische en vrolijke losbolligheid nog een volwassen visie weet mee te geven door afstand te nemen, blijft Dragojevic steken in een kinderlijk opgefokte blik, die laat blijken dat er nauwelijks nog enige raad geweten wordt met de nieuwe omstandigheden. Het doet allemaal denken aan de film Trainspotting. Deze film van Danny Boyle kon ik, ondanks de af en toe zeer zoete en cynische smaak, ook al niet heel erg waarderen door een treiterend spervuur met overgedoseerde infantiliteiten wat betreft humor en kijk op het leven & de wereld.

Door het zien van de twee films van Dragojevic en Boyle over ontsporende jongeren krijg ik steeds meer waardering voor de film A Clockwork Orange door o.a. de heerlijke eigenzinnige vormgeving van Stanley Kubrick.

avatar van maxcomthrilla
BASWAS schreef:

De vormgeving in A Clockwork Orange is inderdaad uniek te noemen, zonder twijfel. Alleen is dat ook zeker het geval bij Trainspotting en in wat mindere mate bij deze film.

avatar van JJ_D
Om meteen met deur en al in huis te vallen: de vergelijking met 'Trainspotting' slaat wat mij betreft helemaal nergens op.

'The Wounds' heeft inhoudelijk ten eerste bitter weinig te vertellen, noch psychologisch (oppervlakkig en ver-van-mijn-bed), noch sociaal (servisch-kroatische kwestie is hier een bijzaak). Bovendien ziet de film er ook ontzettend lelijk uit. Ik denk dat het eigen is aan (hedendaagse) Oost-Europese filmmakers om een diepe zin voor realiteit in hun films te verwerken (een voorbeeld als 'Little Otik' dringt zich op - verder ken ik veel te weinig van Oost-Europese cinema om zo'n algemeenheden te posten ), maar dat stompt de ervaring totaal af. De verwerkte televisiebeelden zijn niet alleen ontzettend 'on-esthetisch', ze dragen ook bij tot het onwaarschijnlijke dat van 'Rane' uitgaat. En de bespottelijke finale maakt het er uiteraard alleen maar erger op...

De kwaliteit van 'Trainspotting' zit hem grotendeels in zijn geloofwaardigheid: de karakters en hun handelingen worden als "mogelijk" ervaren. Daar laat 'Rane' het totaal afweten. En (onder meer) daarom is het dus een zeer slechte film.

avatar van KSUS
Dit is gewoon lachen kan ik niet serieus nemen hoor haha echt goed gedaan. Pure komedie.

Volgens de regisseur heeft een ongevoelige samenleving in combinatie met een totalitair regime er voor gezorgd dat duizenden Servische tieners gevaarlijke, gevoelloze killing machines zijn geworden en ironisch gezien zijn zijzelf de grootste slachtoffers. Dragojevic baseerde zijn schrijnende, tragisch absurde anti oorlogsfilm in Scorsese stijl en tevens zwarte komedie op ware gebeurtenissen. Hij laat naast jonge gewelddadig criminelen, de idioterie en morele chaos van een land in oorlog zien.