Mr. Holland's Opus (1995)

Drama / Muziek

geregisseerd door Stephen Herek
met Richard Dreyfuss, William H. Macy en Glenne Headly

Glenn Holland (Dreyfuss) is een musicus en componist. Hij gaat muziekles geven op een school, om in zijn vrije tijd aan zijn droom te kunnen werken, een klassiek meesterwerk componeren. Terwijl hij met veel vreugde zijn liefde voor de muziek aan zijn leerlingen overbrengt, gaan de jaren voorbij. De goede band met zijn studenten staat echter in schril contrast met de band die Glenn heeft met zijn dove zoon.

wat een VRESELIJK SLECHT stuk muziek was me Mr. Hollands "meesterwerk" zeg. Jezus !
** 2 op 5 **

mooie film, met goede muziek, en vooral een prachtige rol van richard dreyfuss.
4 sterren.

Mij iets TE sentimenteel allemaal. Wel goede rol van Dreyfuss, maar niet meer dan aardig. Ook storend dat wanneer het verhaal naar enkele jaren later verschuift, niet alle verhaallijnen meegaan waardoor bepaalde dingen gewoon niet kloppen.

avatar van Tara
Onwijs mooie film. Heel knap gedaan met die tijden en de corresponderende muziek. Geweldig acteerwerk van Dreyfuss

avatar van korenbloem02
Tonyvdb schreef:
** 2 op 5 **

Ben het wel eens met je colclusie over het slot muziek stuk.

'Life is what happens to you, while you're busy making other plans' vat deze prachtige film mooi samen. Een oscarwaardige rol van Richard Dreyfuss over zijn leven als muziekleraar tegen wil en dank, met op de achtergrond belangrijke, historische amerikaanse gebeurtenissen. Sentimenteel en melodramatisch, maar nergens over de top. Mooie soundtrack en leuke bij-rollen van William H. Macy en Jay Thomas. Wie het tijdens de apotheose droog houdt, is een harde.
Wel erg weinig stemmen op deze film. Ga deze film kijken, mensen!!!!

avatar van icarus
scorsese schreef:
'Sentimenteel en melodramatisch, maar nergens over de top.
"Over the top" was nou precies waar ik tijdens de film steeds aan moest denken.

scorsese schreef:
Wie het tijdens de apotheose droog houdt, is een harde.
Nee, deze film kreeg er bij mij geen traantje uitgeperst. Wat minder vals sentiment en... nee, zelfs dan niet.

avatar van K. V.
Deze was op tv en me er maar eens aan gewaagd. 'k wist eigenlijk niet waarover het ging gaan, maar 'k vond het een goeie film. Een beetje hetzelfde principe van Forrest Gump, waarin het verhaal gespreid is over een aantal jaren. Hier lag de nadruk natuurlijk meer op muziek.
De cast vond 'k ook wel goed. Jammer dat we op het einde niet meer iedereen terug hebben gezien (Rowena).
Verder vond 'k het wel een puike film en ondanks de lange speelduur verveelde de film niet.

avatar van adso
Gemakzuchtig glijmiddel, 143 minuten effectbejag en welk een misbruik van (de moord op) John Lennon.

Prachtige film.
Het is niet de eerste keer dat ik de film zie, maar wat een sterke vertolking van Richard Dreyfuss in deze prent.
Een indrukwekkende ode aan de muziek in zijn totaliteit is deze film. En een uitzondering voor welk genre van muziek dan ook wordt er niet gemaakt, van klassiek tot pop en rock.
Het is en blijft een zeer indrukwekkende prent die niets dan hoogtepunten kent, en vooral de gebeurtenis uit december 1980, die ook op mezelf toen een onuitwisbare herinnering heeft nagelaten, namelijk de moord op John Lennon, en hier op het personage van Dreyfuss (maar wellicht ook op hemzelf net als op velen onder ons) een shock veroorzaakt, wordt nog eens sereen onder de aandacht gebracht.
Dat en het einde van de film brengen waarschijnlijk bij vele muziekliefhebbers emoties teweeg, wat de prent alleen nog maar mooier maakt.
Een aanrader deze film voor wie van muziek houdt en wie is dat niet (op een enkele uitzondering na misschien).
Ik heb hem op gezien en er opnieuw van genoten, en het zal niet de laatste keer zijn, want als ie beschikbaar is op blu-ray of dat word, koop ik hem zeker, hij staat nu al op de verlanglijst.
Fantastische film is deze Mr. Holland's Opus !!!! Moet je zien !!

avatar van Mr. Clean
Zeer goeie film en de moeite waard om in je collectie te hebben.

avatar van Decec
Een mooie muziek/drama film...
Mooi en ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel een bekende acteurs Richard Dreyfuss en William H. Macy ...
Goed achtergrond geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...
Redelijk kwaliteit breedbeeld (geen HD aanwezig)...