WarGames (1983)

Alternatieve titel: War Games

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door John Badham
met Matthew Broderick, Dabney Coleman en Ally Sheedy

Een student breekt, zonder het zelf te weten, in in de centrale computer van het Amerikaanse leger. Daar denkt hij spelletjes te spelen tegen de computer. Maar deze spelletjes zouden weleens het begin kunnen zijn van de Derde Wereldoorlog.

een prima film ,gezien toen ik in de jaren 80 nog zelf achter de atari computer zat

avatar van weaselweasel
Heerlijke film.
Vooral wegens nostalgie overigens.

avatar van mikey
Cold war paranoia meets HAL. Deze computer is nog enger dan die van Kubrick. Prachtig vormgegeven en constante spanning ondanks het feit dat het een tienerfilm is. Die Badham toch. 4

avatar van FlorisV
Greetings dr Falken,

deze film wordt duidelijk ondergewaardeerd en hoewel het met deze posts hier gelukkig meevalt, krijg ik toch gezien de lage rating de indruk dat deze site wordt overbevolkt door zuurpruimende, zichzelf als intellectueel beschouwende, cinemaliefhebbers die dit soort amusementsfilms ongetwijfeld afdoen als gedateerd, ongeloofwaardig en onnozel.

Jammer want de film is zo leuk en niet eens zo onrealistisch.
Vergeet niet dat veel nerd-trucjes in deze film TOEN echt werkten zoals de befaamde "gratis bellen" truc door een kiestoon te simuleren. De jaren 80 waren "a hackers heaven," alles was nog zo kraakbaar als wat. Niet dat ik hacker was maar krijg wel nostalgische gevoelens bij deze film naar dat tijdperk waarin vrije jongens nog naar hartelust konden pionieren.

Broderick (volgens vele dames onweerstaanbaar in deze film) en Sheedy (nog lekkerder dan in de Breakfast Club) zijn ook geweldig in deze film dus voor ieder wat wils!

avatar van nightbreed
Oepsie, deze film heb ik destijds in de bios gezien zonder te betalen, wat een avontuur was dat
Ik vond het toen een spannende en goede film, ik denk dat ik nu wat minder enthousiast zou zijn.

The Last
Leuke anti-oorlogs film. Verhaal is sommige vlakken erg ongeloofwaardig, maar is over het algemeen goed uitgevoerd. De superdreigende sfeer die telkens aanwezig is maakt de film erg spannend. Omdat de film toch wel een beetje gedateerd en houterig is, houd ik het op 3 nette sterren.

avatar van Legan
Inderdaad komt het nu erg gedateerd en houterig over. Toch blijft het een redelijk goede film, zeker toendertijd. En blijkt er een tweede deel in de maak is welke dit jaar uitkomt.

6,0 uit 10 (3,0*)

avatar van J1981W
Deze film vond ik in mijn jeugd geweldig! Achteraf begrijp ik de moraal van het hele verhaal pas echt.... Erg spannend vond ik hem toen! Voor mij daarom 3 sterren

avatar van tommykonijn
Niet echt een geweldige film maar wel een spannende thriller om te kijken. Dit is absoluut geen flopper, Matthew Broderick deed zijn rol aardig acteren en dat zie ik graag, absoluut geen film die in de top 250 hoort vind ik en zijn gemiddelde is ook verdiend maar ik kan echt niet zeggen dat dit een slechte film is.

2.5* (net geen 3*).

MovieEter
Toen: geweldig. Nu: wel aardig.

avatar van Mac Hammer Fan
John Badham regisseerde een in mijn ogen spannende, intelligente, grappige en efficiënte prent over een fenomenaal uit de hand gelopen computerspel. Deed me wat denken aan de films van Spielberg.

avatar van selientje
leuke film

avatar van 606
Qua verhaal met thriller spanning is het goed.
Acteren kan ook nog wel
Verder is het niet al te bijzonder.
Einde was prima

3 sterren

avatar van Demeter
Wat is iedereen positief over deze film. Als kritische kijker die niet bevangen is door jeugdsentiment, zag ik een film vol ongeloofwaardigheden, waar ik me regelmatig aan ergerde. Het is eigenlijk een kinderfilm en als je hem in dat licht beoordeelt is de film wel goed, zeker voor een film uit die tijd. Ook wel grappig om weer eens te zien hoe de computers en modems er toen uitzagen.

avatar van tims
Demeter schreef:

Zeurkous

avatar van narva77
Waarschijnlijk geboren ná 1990?

avatar van Demeter
narva77 schreef:
Waarschijnlijk geboren ná 1990?

Nee, 1978. Met "niet bevangen door jeugdsentiment" bedoelde ik dat ik de film nooit heb gezien in de tijd dat hij uitkwam (jaren 80). Ik zag hem onlangs voor het eerst en dan kijk je er wat kritischer naar dan wanneer je de film als kind al zag en goed vond, is mijn idee.

@Tims
Valt wel mee, ik vond hem lang niet zo slecht als animal house

avatar van movie fan
goede film , die lekker wegkijkt . een goed verhaal en eengoede cast . de film verveelde mij geen enkel moment . zeer vermakelijk . 4.5 sterren .

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke vermakelijke film met de nodige spanning en een goede opbouw!
Het einde is een beetje voorspelbaar, maar dat is ook wel logisch aangezien deze film erg gericht is op de jeugd, toch is de film erg spannend en boeiend van begin tot einde!
Ally Sheedy doet deze film veel goed, erg leuke meid om te zien en zeker het talent om een goede actrise te worden of inmiddels te zijn! ook Matthew Broderick stelde niet teleur en maken samen van een vrij simpel plot toch een erg leuke film!

Kortom:leuk vermaak en een redelijk goed uitgewerkt plot!

3,5 sterren.

avatar van Isaura*
Toffe film,echter hier wel ondergewaardeerd. Een leuk (ironie^^) concept, levendig in beeld gebracht met hier en daar toch onverwachte wendingen.
Cast was goed, en een raar maar tof plot.

4*!

Grote probleem van wargames is de geloofwaardigheid. Verder is de film door het onderwerp natuurlijk enorm gedateerd. Desondanks best een aardig filmpje dat tenminste niet altijd de meest voorspelbare oplossing kiest en toch wel enige spanning kent. Het blijft natuurlijk wel een tikkie braafjes. Verder valt op dat Corbin wel erg vaak zijn "dukes of Hazard" gezicht trek. Hij is toch wel een beetje een one trick pony.

**1/2

avatar van Pepski
Grappig hoe knullig men toen over computers dacht.
"Computer, wat is er aan de hand?"
"Mijn.Intern.Geheugen.Heeft.Last.Van.Oprispingen."

En dan die mega grote floppies en die modem met telefoonhoorn en draaischijf

Ik weet dat ik n jaar of 10 was en op dos dingen intikte als "hack pentagon" en verwachtte dat je zo ergens binnen kon komen via t elektriciteitsnet

Trouwens... als je dit n leuke film vindt, moet je t spel DEFCON ns spelen:
YouTube - Defcon Trailer

Vermakelijke film waarin een tiener inbreekt bij de computer van defensie en zo bijna wereld oorlog III start. Ondanks het ongeloofwaardige en soms zelfs belachelijke plot is de film bijzonder onderhoudend en bij vlagen zelfs spannend. Ook in nostalgisch opzicht is het leuk om de destijds nieuwe computertechnologie te zien. De jonge Matthew Broderick en Ally Sheedy doen het beiden leuk en let ook even op Michael Madsen in de openingsscene.

er komt n remake van deze film

Wat een leuke film is dit toch.
Leuk om te zien hoe de tijd veranderd is.
3,5 ***

avatar van SnakeDoc
Beetje verkeerde volgorde gekeken. Eerst deel 2, en toen pas deze.
Deze is toch even iets leuker, maar ook wel weer erg gedateerd hoor.

avatar van Dogla79
Vandaag weer eens gekeken en ik moet zeggen dat hij toch wel leuk blijft.

Een topper is het niet,maar mede omdat dit een jeugd sentimenten film is,kijkt de film lekker weg.
Ik geef hem een 3.0

avatar van Insignificance
De dreiging van de Koude Oorlog en onbetrouwbare supercomputers. Met z'n avontuurlijke, onbevangen bravoure en tijdgebonden charme (brandmuren en prehistorische hardware!) onmiskenbaar een kind van de jaren tachtig, zoals Sheedy en Broderick dat ook zijn. Er mag dan soms wel eens een moraaltje de kop opsteken, maar dat is geen al te grote hindernis. Verder puur entertainment dat er erg gemakkelijk ingaat. Tenzij je de sci-fi van toen bloedserieus neemt natuurlijk.

avatar van Arneaux
Helaas niet kunnen zien maar dit was toch echt mijn favoriete film toen ik jong was, vaak gezien vanaf VHS!

avatar van RuudC
In war, whichever side may call itself the victor, there are no winners, but all are losers.
Neville Chamberlain, 1938

Het is geen toeval dat dit een film uit 1983 is. In die tijd was de angst voor de bom op zijn hoogtepunt. Dat krijg je als je een acteur tot president verkiest, die vervolgens publiekelijk de Sovjet-Unie ‘the evil empire’ noemt. In dat jaar verscheen ook The Day After, waarin de hele wereld er maar even aan herinnerd werd wat de gevolgen van een nucleaire oorlog zijn. Wargames is eigenlijk de kindvriendelijke variant. Ik had de film ongeveer twintig jaar geleden al eens gezien. De koude oorlog was toen godzijdank al afgelopen.

Wargames is dus vooral nostalgie, al bevat het een boodschap die vandaag de dag nog heel actueel is. We volgen een piepjonge Matthew Broderick die met antieke computers inbreekt in het systeem van het Amerikaanse leger. Het internet in zijn vroegste vorm dus. Alles gebeurt wel kinderlijk eenvoudig. Examenfraude op de Ibn Ghaldoun is ook niets nieuws. Het beste personage van de film is in elk geval Joshua. De enige die echt ontwikkeling doormaakt en het verhaal spannend houdt. Het beste deel van de film is wanneer iedereen vol spanning afwacht of de Russische raketten echt zijn of een simulatie. Dat is zo intensief dat je bijna gaat twijfelen. De afloop is erg voorspelbaar, maar Wargames heeft wel iets dat het interessant maakt en houdt. Dat komt voor een deel door het prettige jaren tachtigsfeertje met gigantische computers vol lampjes die geen enkel nut hebben. Als de film nog iets langer zou duren, hoop ik dat generaal Berringer ontslagen zou worden. Wat een gevoellige malloot is dat zeg.