Dodgeball: A True Underdog Story (2004)

Alternatieve titel: Dodgeball

geregisseerd door Rawson Marshall Thurber
met Vince Vaughn, Christine Taylor en Ben Stiller

Peter La Fleur heeft een sportschool, maar hij zit in de financiële problemen. White Goodman wil graag z'n sportschool overnemen, maar Peter voelt daar niets voor. Hij heeft nog een maand de tijd om 50.000 dollar bij elkaar te schrapen. Het lijkt een onmogelijke opgave, totdat hij z'n oog laat vallen op een trefbal competitie.

avatar van Queno
Trefbal, we hebben het mallotige spel van de middelbare school allemaal gespeeld, al dan niet onder dwang van een overijverige gymleraar waarvan je toen degene die zou beweren dat er een film van gemaakt zou worden op flink hoongelach getrakteerd zou hebben.
Amerikanen kunnen als de besten elke sport hysterisch serieus nemen, getuige Dodgeball: A True Underdog Story, wat een overdone verheerlijking is van dit genante spel; iets wat pedagogisch onverantwoord is, aangezien de sterke kinderen zich bij elkaar voegen om de zwakken te vernederen. 90 Minuten tenenkrommende Ben Stiller-momenten waarvan de tenen voor eeuwig in de krul blijven en Ben Stiller in flashy-pakjes en haarband in een komedie op het allerlaagst ver beneden Dumb&Dumber-peil, allemaal ten doel om de constante Amerikaanse prestatiedrang op de hak te nemen.

avatar van jipt
Lekker onzinnig en vlot. Ben meestal niet zo te porren voor dit soort slappe humor maar door het spelletje en het hoge actie-gehalte vond ik het toch erg leuk. 3* + een 0,5* voor Chuck = 3,5*

Haha, wat een film was dit joh. Vooraf verwacht je een hele slechte film waar een half uur kijken nog lang zou zijn, maar dat is niet het geval. Althans deels. Het is natuurlijk wel een slechte film, maar hij is echt heel leuk. De teams tijdens het toernooi,de teamleden an sich, de co-commentator, de dialogen met Goodman en natuurlijk Chuck Norris. Het gaat helemaal nergens over en gaat ver over de top, maar ik vind het heerlijke humor. 4*

avatar van Donkerwoud
Ik heb nooit zo begrepen waarom Vince Vaugn en Ben Stiller grappig zouden zijn. Ze doen dan ook goed hun best om 92 minuten lang voornamelijk niet grappig te zijn.

avatar van Laila001
Dit genre is eigenlijk helemaal niet mijn ding, maar ik heb hier toch wel van kunnen genieten. De enige die ik absoluut niet in deze film vond passen was Vince Vaughn, Ik had steeds het idee dat hij helemaal niet goed in z'n rol zat. Dit vond ik een absolute mismatch.
Getwijfeld tussen 3 en 3,5 ster. Toch op 3,5 ster uitgekomen.

avatar van N811
ben stiller is hier op zijn best. lijkt net een echte bodybuilder

avatar van tommykonijn
Na herziening verhoog ik mijn stem toch even met een half punt.

Ondanks dat ik een onvoorstelbaar grote hekel heb aan trefbal, slaagt deze film erin een aantal keren flink op mijn lachspieren te werken. Daarnaast mag ook gezegd worden dat de wedstrijden op een vrij goede wijze gefilmd worden. Aan actie is iig totaal geen gebrek hier.

De beoordeling van het acteerwerk zal voor een ieder anders zijn. Een gedeelte zal Vince Vaughn een duf figuur vinden, terwijl ik vond dat die zijn personage met een redelijke dosis sympathie wist te brengen. Stiller gaat compleet los als 'de slechterik', maar zijn prestatie irriteerde me bij vlagen mateloos. Ik zal niet zeggen dat 'ie het slecht deed, want hij zorgde wel voor een aantal leuke momenten. Maar zij ego had bij vlagen wat minder gemogen. De bijrollen van Christine Taylor en Vaughn's team waren ook wel leuk. Geen acteerwerk van hoogstaand niveau, maar wel zorgden vrijwel allen voor een grappig moment.

Voornaamste wat me te binnen schiet bij deze film zijn de vlot, maar goed in beeld gebrachte actiescenes en de leuke personages. Verder stelt het allemaal niet bepaald veel voor, maar al met al is dit toch een prima komedie, die van begin tot eind weet te vermaken.

Pijnlijk ongrappige film
1*.

En @otherfool, bedankt voor het aanraden in het We're the Millers'-topic. Deze is niet, ik herhaal NIET, beter.

The Librarian
Grappige film die grotendeels gedragen wordt door Ben Stiller en zijn hilarisch personage.

avatar van The One Ring
Gewoonlijk vind ik Ben Stiller en de komieken die in zijn vaste cirkeltje alleen écht goed in films die ze zelf bedacht hebben. Dodgeball is een uitzondering, maar dat komt vooral omdat Rawson Marshall Thurber lijkt te weten hoe je dit soort komieken het best tot zijn recht kunt laten komen. Dat betekend geen licht-komische film met gematigd absurdisme, maar gewoon voluit gaan. Stiller is doorgaans best effectief als een soort droge aangever, maar op zijn best als hij volstrekt belachelijke personages kan spelen, zoals hier. White Goodman is misschien zelfs wel zijn beste creatie.

Altijd fijn om te zien als een film als dit zonder schroom voor het belachelijke gaat, met een gezonde dosis slapstick, verbale humor en gewoon een hoop onzin. De cast leeft zich uit en zelfs een aardig deel van de meest voor de hand liggende en flauwe grappen komen aan, al vond ik Steve the Pirate er een beetje te veel bijhangen en ging zijn verhaallijn niet echt op een komisch-bevredigende manier ergens heen. Vaughn vind ik doorgaans een matige komiek en hier speelt hij de aangever en is dus vooral het serieuze anker, een rol die hem beter afgaat.

Films als deze moeten het ook echt van de humor hebben. Alles is daaraan ondergeschikt, maar ik zou het ook niet anders willen. Dodgeball is gewoon erg grappig en ondanks dat het niet bepaald origineel is en als parodie misschien nog wat verder had kunnen gaan is het zeer vermakelijk.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na ruim 3 jaar was een 2de kijkbeurt weer erg leuk, het blijft een leuke en frisse film onlangs dat het voorspelbaar is blijft de film van begin tot eind vermakelijk.
Simpel vermaak, maar daar in wel met vlag en wimpel geslaagd!

Stem blijft 3,5!

Hele grappige en leuke film. *4

avatar van DVD-T
"If you can dodge a wrench, you can dodge a ball."

Geweldige, erg leuke sportfilm met in de hoofdrol de meest vernederende sport ooit. Trefbal. Kan voor een leuk verhaal zorgen en dat doet het dan ook met verve. Twee sportscholen krijgen het met elkaar aan de stok en vechten dat uit zowel in het wereldje zelf als in de trefbal zaal. Vaughn en Stiller zijn een leuk duo en behoorlijk tegen elkaar opgewassen waarin Stiller toch de overhand heeft met het personage wat hij er van heeft mogen maken. Krijgt een aantal geweldige momenten. Ook de rest van de cast doet het leuk in hun geweldige en soms erg grappige personages. De film staat bol van fysieke en verbale grappen. De training voor het toernooi is fantastisch en Patches O'Houlihan is een van de beste personages voor een film bedacht ooit. Wat een uitspraken heeft die man. Verder is het verhaal precies zoals je verwachten kan van een Underdog film maar speelt het erg leuk uit. De wedstrijden zelf worden leuk in beeld gebracht en precies zoals je kan herinneren hoe het spel er ook op school aan toe ging/gaat. De teams en hun verschijning is eveneens geweldig. Een van de beste en meest grappige sport films ooit.

avatar van jippie2010
Toegegeven, het is flauw en soms vreselijk irritant.
Maar in dit geval is dat juist de kracht van de film.
Heerlijk over the top, lachwekkende scenes,
deze film blijft je bij. Daarom: *3,5

avatar van Saving Pvt. Pyle
LOL die scene met Lance Armstrong is onbedoeld nu enorm grappig.

avatar van Richard_Voorhees
Saving Pvt. Pyle schreef:
LOL die scene met Lance Armstrong is onbedoeld nu enorm grappig.

Haha, fair point.
Ach, dit is echt weer zo'n Ben Stiller flick (ondanks dat Vince Vaughn deze keer de hoofdrol speelt).
Gewoon weer plat vermaak op hoog niveau en ik moet zeggen dat ik me geen moment heb verveeld. Akkoord, het einde is ietwat voorspelbaar, maar nog steeds wel op vermakelijke wijze gebracht.
Leuk voor zij die van flauwe Amerikaanse komedies houden.

avatar van missl
Vlot maar niet grappig. Al is Vaughn wel leuker dan Stiller.

avatar van IH88
“If you can dodge a wrench, you can dodge a ball.”

Ik lees hier veel reacties van mensen die een hekel aan trefbal hadden vroeger maar dan heb ik waarschijnlijk op een andere middelbare school gezeten want bij ons steeg er altijd een gejuich op als de sportleraar met de trefballen tevoorschijn kwam... En dat je er een vlotte komedie over kan maken bewijst Dodgeball. Het grote pluspunt van deze film is dat iedereen zich niet inhoudt maar voluit gaat. De personages zijn karikaturen en qua humor trapt de film het gaspedaal helemaal in en schuwt niets of niemand.

Vooral Ben Stiller weet wel raadt met dit materiaal en gaat helemaal op in zijn rol als White Goodman. Vince Vaughn speelt de "straight man" en dat past wel bij hem. Sommige personages zoals Steve the Pirate werken niet maar gelukkig blijft de focus op Vaughn en Stiller. Christine Taylor en Justin Long hebben de grootste bijrollen en alhoewel ze qua humor achterblijven (dat ligt ook een beetje aan het weinig humorvolle personage dat vooral Taylor moet spelen) spelen ze hun rol wel goed. Het is wel duidelijk dat Dodgeball het moet hebben van Stiller en in mindere mate Vaughn en de trefbal scènes want voor de rest is het niet bijster interessant wat regisseur Marshall Thurber de kijker voorschotelt. Maar de trefbal scènes zien er weergaloos uit en zijn zelfs op sommige momenten meeslepend. Ook Rip Torn heeft een aardige bijrol en de cameo van Lance Armstrong is met terugwerkende kracht nog hilarischer. De trefbal scènes en het aanstekelijke spel van de acteurs zorgen ervoor dat Dodgeball een vermakelijke filmavond oplevert.

avatar van Chelsea94
Draak van een film. Het personage van Ben Stiller is echt vreselijk irritant en het verhaal is uiteraard van begin tot eind voorspelbaar. Geen moment gelachen met dit.

avatar van john mcclane 2
heerlijke onzin comedy met een cast die er wel zin in heeft.
gewoon grappig.

avatar van Duke Nukem
Vince Vaughn en Ben Stiller samen in een film, in Starsky & Hutch werkte dat nog maar in DodgeBall (dat blijkbaar in hetzelfde jaar uitkwam) niet. Vaughn kan absoluut geen film dragen en is in DodgeBall niet eens grappig, terwijl Stiller bijna even irritant over de top acteert als hij ook al deed in Zoolander.

Ook de andere acteurs zetten heel stereotype en ongrappige rollen neer (een nerd die verliefd wordt op een grote lelijke manvrouw met bijhorende snor en vlechten). Ik kan normaal wel genieten van flauwe komedies maar deze was bijzonder flauw en de 'grappen' zijn niet erg slim.

Ik heb wel moeten lachen met Rip Torn als trainer Patches O'Houlihan die met zwaar gereedschap naar de dodgeball spelers gooide.

bozzy schreef:
Ik heb deze film maar liefs 27 x gekeken en ik moet tot mijn spijt mededelen dat ik elke keer weer zwaar ben terleurgesteld jezus mina wat een slechte humor zeg.
Ik heb maar 1 x een kleine glimlach gehad en dat was geloof ik bij de aftiteling.
Ik geef hem nog 1 kans en dan gooi ik deze film maar in de prullebak.

Ja, als je hem na 28 keer kijken nog niet leuk vindt zal je hem waarschijnlijk nooit goed vinden!

avatar van Valak
Lekker grappige film, niet te moeilijk ofzo en is naar mijn mening ook nergens voor nodig. Gewoon simpel en leuk om te zien met voldoende (vooral) 'slapstick' humor waar ik best wel goed om kan lachen.
Heb 'm 3 keer gezien.

avatar van Woland
Pff, wat een draak weer. Ben Stiller zal wel nooit mijn soort humor worden, maar hier is hij nog minder grappig dan zijn gebruikelijke lage niveau. Een slap verhaaltje met de cliche elementen (team prutsers wordt gedrild tot een iets minder prutserig team, er is een knappe vrouw in het spel die uiteraard voor die zak hooi van een Vince Vaughn valt, een film vol typetjes), dat had ik wel verwacht en dat kan ook nog wel eens redelijk uitpakken. En ik heb nou echt niet de meest verfijnde humorsmaak en slapstick en/of flauw kan ik best wel hebben, maar dit was compleet waardeloos. Heel af en toe is er nog een glimlachje gekomen, maar de plank werd toch over het algemeen flink misgeslagen. Misschien moet ik gewoon maar ophouden met dit soort films uberhaupt een kans geven.

avatar van rebelkush
Super leuke film met veel hillarische scene's
Ben Stiller zoals altijd weer geweldig, zeer ondergewaardeerde acteur op dit forum.