• 13.085 nieuwsartikelen
  • 169.681 films
  • 11.133 series
  • 31.878 seizoenen
  • 630.510 acteurs
  • 196.364 gebruikers
  • 9.179.882 stemmen
Avatar
 
banner banner

Wat Zien Ik (1971)

Komedie | 90 minuten
2,41 222 stemmen

Genre: Komedie

Speelduur: 90 minuten

Alternatieve titels: Wat Zien Ik!? / Business Is Business / Any Special Way / Diary of a Hooker

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Paul Verhoeven

Met onder meer: Ronnie Bierman, Sylvia de Leur en Piet Römer

IMDb beoordeling: 5,9 (1.365)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 10 september 1971

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Wat Zien Ik

Blonde Greet (Ronnie Bierman) is een ervaren, maar vriendelijke prostituee op de wallen in Amsterdam. Haar vriendin en collega Nel (Sylvia de Leur) woont op de tweede verdieping van haar huis en wordt uitgebuit en mishandeld door haar pooier. Wanneer Greet de getrouwde man Piet tegenkomt voelen ze zich tot elkaar aan getrokken en Nel besluit "het leven" achter zich te laten en een vaste vriend te zoeken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Blonde Greet

Nel Muller - Haar van boven

Klant - First one

Prostitute

Van Schaveren

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van matthijs_013

matthijs_013

  • 3628 berichten
  • 5446 stemmen

Heerlijke jaren 70 sfeer en muziek, maar verder stelt het weinig voor. Die rolspelscènes waren wel hilarisch!


avatar van movie acteurs

movie acteurs

  • 3072 berichten
  • 3191 stemmen

Wat zien ik? Stof!

Middelmatig leuke film over Amsterdamse hoeren. Die eigenlijk totaal nergens op slaat maar wel leuk uit de hoek komt. Voor de rest niet bijzonder. 2,0.


avatar van maurice74

maurice74

  • 586 berichten
  • 436 stemmen

Film technisch niet zo heel slecht en bevat enkele grappige momenten, maar over het algemeen erg gedateerd en ontzettend langdradig. Kan me goed voorstellen dat Paul Verhoeven hier niet aan herinnerd wil worden.


avatar van Bassle

Bassle

  • 55 berichten
  • 56 stemmen

Voor die tijd wel zeer schokkend zeg!

Maar niet echt een toppertje. Was wel makkelijk door te komen, en was af en toe leuk en grappig, het boeide me meestal ook wel. Maar er zaten ook echt veel saaie stukken in, en op het laats vroeg ik me echt af waar het nu echt over ging, er zat weinig verhaal in.

Acteerwerk was te doen.

2*


avatar van Quido

Quido

  • 14641 berichten
  • 6072 stemmen

Schokkend?


avatar van movie-edje

movie-edje

  • 498 berichten
  • 0 stemmen

Erg leuk, en een mooie rit naar het einde , van deze paul verhoevens werkje!


avatar van Bigjerry

Bigjerry

  • 218 berichten
  • 64 stemmen

Heerlijke niks aan de hand-film. Ik vind het knap dat ze een lopend verhaal hebben weten te maken van de losse anekdotes uit de boeken van Albert Mol. Zijn gastrol is hilarisch trouwens. En misschien ben ik wel een freak, maar de muziek is geweldig! Als die strakke themaatjes van Julius Steffaro, ze vallen niet op maar maken de film wel af! Staat op mijn klassiekerlijstje!


avatar van FunkStar

FunkStar

  • 92 berichten
  • 900 stemmen

Bigjerry schreef:

Heerlijke niks aan de hand-film. Ik vind het knap dat ze een lopend verhaal hebben weten te maken van de losse anekdotes uit de boeken van Albert Mol. Zijn gastrol is hilarisch trouwens. En misschien ben ik wel een freak, maar de muziek is geweldig! Als die strakke themaatjes van Julius Steffaro, ze vallen niet op maar maken de film wel af! Staat op mijn klassiekerlijstje!

Helemaal mee eens! De muziek is geweldig! Ik heb de LP.


avatar van Askikker

Askikker

  • 620 berichten
  • 2597 stemmen

Lekkere 70 er jaren film, met veel Dafjes en meer (on)gein.

Kluchten, en vooral met sex erin, waren toen hét van hét.

Voor enigzins diepgravendheid moet je hier niet wezen; lekkere onderbroeken lol, zoals in veel Nederlandse films uit die tijd.

t Enige wat me tegenstond was de ongelofelijke voorspelbaarheid en flauwiteit tijdens het ''concert''.

Veel bekende spelers, en das nou net het nadeel; je bent je continu aan het afvragen van; wie is of was dat nou ook al weer, en ben je de halve film aan het googelen, niet echt bevorderlijk voor je kijkgenot natuurlijk.

Als ik dit vergelijk met Verhoevens laatste film (Zwartboek), zie ik dit honderd keer liever.


avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

  • 1767 berichten
  • 923 stemmen

Lang niet zo goed als Keetje tippel, slecht verhaal, allemaal oudbollig en flauw.


avatar van Earth

Earth

  • 858 berichten
  • 372 stemmen

Nog een keer gekeken, het is echt niet best. Ik ben een GROOT Paul Verhoeven Fan, maar nee... dit gaat me echt te ver. De sfeer is nog redelijk, maar verder. Stem verlaagd naar 1,5.

Voor wie de beste uitgave wil: de R1 van Anchor Bay is anomorf. De NL en UK uitgave zijn allebei letterbox.


avatar van Black Math

Black Math

  • 5417 berichten
  • 1741 stemmen

Verre van geweldig, maar wel redelijk vermakelijk. Dat vermaak lag met name in de bizarre rollenspellen die gespeeld wordt, met voor mij als hoogtepunt de kippenren. Om al die rollenspellen heen wordt een verhaal geweven om alles aan elkaar te knopen, het heeft allemaal weinig om het lijf, maar het heeft zo z'n charme, en het sfeertje is ook wel prettig.

Visueel ook niet zoveel om het lijf, wat je er voor terugkrijgt is het sfeertje van Amsterdam in de jaren zeventig. Voor de muziek geldt hetzelfde, maar het past wel fijn bij de algemene sfeer van de film.

Verder veel BN'ers spotten: een aardige rol voor Piet Römer, Sacco van der Made komt even voorbij, net als Carry Tefsen, en Paul van Gorcum draaft net als in Turks Fruit op als trouwambtenaar.

Uiteindelijk kan ik deze film beter waarderen dan Turks Fruit, het bevat nauwelijks drama, heeft totaal geen pretenties, waardoor het veel lichter verteerbaar is. 2*.


avatar van lezertje

lezertje

  • 938 berichten
  • 0 stemmen

Quido schreef:

Schokkend?

Voor dit tijd wel, ja. Nederland zat midden in de seksuele revolutie en er moesten nog heel wat taboes geslecht worden.


avatar van Lakte

Lakte

  • 663 berichten
  • 3083 stemmen

Enige Paul Verhoeven film die ik echt slecht vind..........


avatar van boemboem27

boemboem27

  • 1371 berichten
  • 1237 stemmen

na tientallen jaren deze weer eens gekeken .

ook al is deze inmiddels bijna 50 !! jaar oud..

vond hem toch weer heel erg leuk.

en vooral het laatste stukje met Henk Molenberg die binnenkwam na een feestje ...prachtig.

heb na al deze jaren weer genoten van een nostalgisch stukje Hollandse filmcultuur


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2098 berichten
  • 1967 stemmen

Amusant niemendalletje. Paul Verhoeven surft in zijn debuut mee op de fel veranderde zeden en nieuw verworven vrijheden binnen het filmlandschap van die tijd. In dat zelfde jaar kwam ook het redelijk beruchte Blue Movie (1971) uit dat net zoals Wat Zien Ik een topsucces in de Nederlandse cinema werd. De jaren ‘70 was dan ook een bijzonder tijdvak waarin dit soort films - in die tijd baanbrekend op vlak van naakte toestanden - enkel bekeken kon worden in de cinema aangezien video pas in de jaren ‘80 beschikbaar zou worden. Het doet nu wel wat vreemd aan dat dergelijke films volgens de statistieken nog steeds tot de best bezochte Nederlandse films ooit behoren maar er is dus een goeie verklaring voor.

Wat Zien Ik? Ronny Bierman en Syiva De Leur zijn op dreef als prostituees in het Amsterdam van begin jaren ‘70. Fijn tijdsbeeld met die wagens van toen, die meestal erg klein waren vergeleken met nu. De sekstoneeltjes zijn leuk bedacht, al blijft men wel altijd binnen de lijntjes van het welvoeglijke, omdat men misschien toch een zo breed mogelijk publiek wilde aanspreken, ondanks het onderwerp van de film. Ja er zitten op dat vlak toch enkele pareltjes tussen (het haan- en kippenspel, de schoonmaak, de begrafenistoestand, de schoolbank). Naast de sekstoneeltjes ook nog grappige scènes met ontploffinkjes en taarten die in gezichten worden uitgesmeerd. Bij deze film heb je wel het gevoel dat de productie enkel is opgezet omwille van de leuke scènes die een publiek kunnen animeren. Al kan dat ook te maken hebben met de opzet van het boek van Albert Mol waarop de film gebaseerd is. De verhaallijn stelt in de film in elk geval bitter weinig voor, doet er niet echt toe. Het kabbelt wat voort aan de oppervlakte zonder toe te werken naar een climax (en dat voor een film die focust op het seksuele leven in al zijn variaties). Onderhoudende film dus maar niet eentje die lang zal bijblijven, of het moet zijn voor één van die anekdotische sekstoneeltjes. Wel mooi in beeld gebracht door Paul Verhoeven en camareman Jan De Bont, dat is zeker waar.


avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

  • 2091 berichten
  • 3061 stemmen

"Jantje heeft me onder de rokken gekeken..."


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21863 berichten
  • 4734 stemmen

De wereld was veranderd in 1971. In hele korte tijd kwamen Mira, Blue Movie en deze Wat Zien ik in de bioscopen. Films die verder durfden gaan dan voorheen en een zeer groot publiek wisten te bereiken. Wat Zien Ik bracht de twee figuren samen die de Nederlandse film in de jaren ´70 volledig zouden domineren. Producent Rob Houwer wilde in Nederland een film voor een groot publiek van de grond krijgen. Houwer had in Duitsland films geproduceerd van jong talent als Volker Schlondorf alsmede een aantal commerciele succesfilms geproduceerd en zelfs een paar films geregisseerd. Houwer voelde aan dat het publiek zat te wachten op seks. Hij kocht de rechten van een bestseller van Albert Mol, die een boekje vol anekdotes uit het Amsterdamse leven van prostituees op de wallen had geschreven. Voor de regie werd Paul Verhoeven benaderd. Die wilde vooral heel graag en had zich bezig gehouden met Floris en hoewel hij het pikante boekje van Albert Mol vreselijk vond hapte hij toe. Wat Zien Ik werd zijn debuutspeelfilm.

De film is nog steeds vooral een verzameling anekdotes van prostituee Greet. Met een wat dramatscher verhaal (over een bevriende prostituee met nare pooier die uit het wereldje probeert te stappen als lijm die de film bij elkaar houdt. Veel uit de film hangt heel erg aan het feit dat niemand dat in 1971 had gezien en Henk Molenberg met alleen een schortje en plumeau dat wekte nieuwsgierigheid. De verzameling piekanterietjes voelt nu vooral erg achterhaald. Toch is Wat Zien Ik een stuk minder saai dan de veel verder gaande jaargenoot Blue Movie. De film heeft een paar pluspunten die de boel na al die jaren nog best kijkbaar maken. Bierman speelt een sterke hoofdrol en bulkt van het charisma. De film bevat veel nostalgische blikken op Amsterdam en de cast is een ware who is who tot in de kleinste bijrol. En vooral Verhoeven lukt het om een samenhangende film ervan te maken. Niet echt goed. Maar wel met net iets meer bezoekers dan Blue Movie een enorme hit. Toen de op twee na best bezochte Nederlandse film ooit en sindsdien alleen gepasseerd door Turks Fruit.

Rob Houwer had nogal de neiging om zich met de regie te bemoeien en succes op te eisen en flops af te schuiven op de regisseur en acteurs. Maar dat Verhoeven en hij nog een film zouden maken was duidelijk. Dat werd Turks Fruit. Daar gooide Verhoeven door de bemoeienis van Houwer bijna de handdoek in de ring en toen het de best bezochte film ooit werd eiste Houwer alle eer op. Wim Verstappen schreef ondertussen een stukje waarin hij zich afvroeg of Turks Fruit niet vooral Jan de Bont en Rob Houwers verdienste was. Na Soldaat van Oranje klapte de samenwerking tussen die twee en toen Verhoeven Robocop in de VS maakte, was Houwer begonnen aan een flinke rij flops met af en toe een enkel lichtpuntje. Zijn ego hield hij altijd. de door hem geproduceerde films van de succesvolste Nederlandse regisseur ooit kwamen op DVD uit in de Rob Houwercollectie. Waarin hij wel zo eerlijk was ook zijn flops uit te geven.