Wat Zien Ik (1971)

Alternatieve titels: Wat Zien Ik!? | Business Is Business | Any Special Way | Diary of a Hooker

Nederland

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Ronnie Bierman, Sylvia de Leur en Piet Römer

Blonde Greet (Ronnie Bierman) is een ervaren, maar vriendelijke prostituee op de wallen in Amsterdam. Haar vriendin en collega Nel (Sylvia de Leur) woont op de tweede verdieping van haar huis en wordt uitgebuit en mishandeld door haar pooier. Wanneer Greet de getrouwde man Piet tegenkomt voelen ze zich tot elkaar aan getrokken en Nel besluit "het leven" achter zich te laten en een vaste vriend te zoeken.

avatar van matthijs_013
Heerlijke jaren 70 sfeer en muziek, maar verder stelt het weinig voor. Die rolspelscènes waren wel hilarisch!

avatar van movie acteurs
Wat zien ik? Stof!

Middelmatig leuke film over Amsterdamse hoeren. Die eigenlijk totaal nergens op slaat maar wel leuk uit de hoek komt. Voor de rest niet bijzonder. 2,0.

avatar van maurice74
Film technisch niet zo heel slecht en bevat enkele grappige momenten, maar over het algemeen erg gedateerd en ontzettend langdradig. Kan me goed voorstellen dat Paul Verhoeven hier niet aan herinnerd wil worden.

Voor die tijd wel zeer schokkend zeg!
Maar niet echt een toppertje. Was wel makkelijk door te komen, en was af en toe leuk en grappig, het boeide me meestal ook wel. Maar er zaten ook echt veel saaie stukken in, en op het laats vroeg ik me echt af waar het nu echt over ging, er zat weinig verhaal in.
Acteerwerk was te doen.

Schokkend?

movie-edje
Erg leuk, en een mooie rit naar het einde , van deze paul verhoevens werkje!

Heerlijke niks aan de hand-film. Ik vind het knap dat ze een lopend verhaal hebben weten te maken van de losse anekdotes uit de boeken van Albert Mol. Zijn gastrol is hilarisch trouwens. En misschien ben ik wel een freak, maar de muziek is geweldig! Als die strakke themaatjes van Julius Steffaro, ze vallen niet op maar maken de film wel af! Staat op mijn klassiekerlijstje!

avatar van FunkStar
Bigjerry schreef:

Helemaal mee eens! De muziek is geweldig! Ik heb de LP.

avatar van Askikker
Lekkere 70 er jaren film, met veel Dafjes en meer (on)gein.
Kluchten, en vooral met sex erin, waren toen hét van hét.
Voor enigzins diepgravendheid moet je hier niet wezen; lekkere onderbroeken lol, zoals in veel Nederlandse films uit die tijd.
t Enige wat me tegenstond was de ongelofelijke voorspelbaarheid en flauwiteit tijdens het ''concert''.

Veel bekende spelers, en das nou net het nadeel; je bent je continu aan het afvragen van; wie is of was dat nou ook al weer, en ben je de halve film aan het googelen, niet echt bevorderlijk voor je kijkgenot natuurlijk.

Als ik dit vergelijk met Verhoevens laatste film (Zwartboek), zie ik dit honderd keer liever.

avatar van xxERWINxx
Lang niet zo goed als Keetje tippel, slecht verhaal, allemaal oudbollig en flauw.

avatar van Earth
Nog een keer gekeken, het is echt niet best. Ik ben een GROOT Paul Verhoeven Fan, maar nee... dit gaat me echt te ver. De sfeer is nog redelijk, maar verder. Stem verlaagd naar 1,5.

Voor wie de beste uitgave wil: de R1 van Anchor Bay is anomorf. De NL en UK uitgave zijn allebei letterbox.

avatar van Black Math
Verre van geweldig, maar wel redelijk vermakelijk. Dat vermaak lag met name in de bizarre rollenspellen die gespeeld wordt, met voor mij als hoogtepunt de kippenren. Om al die rollenspellen heen wordt een verhaal geweven om alles aan elkaar te knopen, het heeft allemaal weinig om het lijf, maar het heeft zo z'n charme, en het sfeertje is ook wel prettig.

Visueel ook niet zoveel om het lijf, wat je er voor terugkrijgt is het sfeertje van Amsterdam in de jaren zeventig. Voor de muziek geldt hetzelfde, maar het past wel fijn bij de algemene sfeer van de film.

Verder veel BN'ers spotten: een aardige rol voor Piet Römer, Sacco van der Made komt even voorbij, net als Carry Tefsen, en Paul van Gorcum draaft net als in Turks Fruit op als trouwambtenaar.

Uiteindelijk kan ik deze film beter waarderen dan Turks Fruit, het bevat nauwelijks drama, heeft totaal geen pretenties, waardoor het veel lichter verteerbaar is. 2*.

lezertje
Quido schreef:
Schokkend?

Voor dit tijd wel, ja. Nederland zat midden in de seksuele revolutie en er moesten nog heel wat taboes geslecht worden.

avatar van Lakte
Enige Paul Verhoeven film die ik echt slecht vind..........