Blue Movie (1971)

Nederland / West-Duitsland
Drama / Erotiek

geregisseerd door Wim Verstappen
met Hugo Metsers, Carry Tefsen en Kees Brusse

Ex-gedetineerde Michael komt na vijf jaar terug in een maatschappij waar totale seksuele vrijheid het motto is. De naar seks hunkerende Michael raakt gefascineerd door het luidruchtige seksleven van zijn aantrekkelijke buurvrouw en organiseert uiteindelijk orgies met en voor de flatbewoners.

avatar van Humphrey
hugohei schreef:

In België was de film verboden, dus in Maastricht liep de film meer dan een jaar achtereen.

Niet alleen in Maastricht. De film bezorgde in de zalige jaren zeventig voor vele Vlamingen een leuk uitstapje naar Zeeuws-Vlaanderen ...

avatar van Stephan
Heb de film altijd gemeden maar kwam 'm onlangs dan toch tegen. Maar och och.. Wat een amateurisme. Nou nodigt het modebeeld van de vroeg jaren 70 al niet uit qua esthetiek maar moeite hebben ze ook werkelijk niet gedaan er nog iets artistieks van te maken. En dan te bedenken dat deze film uit hetzelfde jaar komt als bv. Klute.
Nee dit doen eerste jaars filmacademiestudenten nog beter... serieus..

Begin jaren 80, toen de videotheken overal als paddestoelen uit de grond schoten, kwamen ook veel oude Nederlandse films uit op video. Zo ook Blue Movie. En ja, die moet je natuurlijk zien als je een jaar of 18 bent. Vond hem toen wel aardig. Maar later toch met andere ogen gaan kijken. In die tijd (1971) was de film waarschijnlijk super gewaagd. Nu doen veel scenes aandoenlijk aan. Wie door alles heen recht overeind blijft is Kees Brusse. Die kan een bioloog spelen, of een taxichauffeur, of een gesjeesde piloot, het blijft toch altijd Kees Brusse en die is prettig om te bekijken. Carry Tefsen doet het ook goed. Het grootste deel van de rest van de cast zijn we, net als veel dingen uit de jaren 70, vergeten. Wat wel een leuk detail is, is dat de Duitse Ursula Blauth, die Marianne, de vrouw van Kees Brusse speelt, later tot het feminisme is gekomen. BLUE MOVIE is als film toch belangrijk: Er gingen heel veel mensen kijken, het is een tijdsbeeld van de jaren 70 en in het bijzonder van de Bijlmer.

Bigjerry schreef:

Dat speelt ze in Blue Movie dan toch ook?

Ja, ze speelt in Blue Movie de rol van Marianne Kohn, de vrouw van Bernhard Kohn. (Kees Brusse). Ze noemt hem "Der Zoologe, der nur über Affen reden kann". Later heeft ze zich uit de showbiz teruggetrokken.

avatar van GrobbekuikenXL
Zal best heftig geweest zijn in 71. Bepaalde scènes uit Waldolala wat jaren later op tv was gingen ook vrij ver voor die tijd. Wel leuk als tijdsbeeld. Leipe lampen , maffe meubels , oude sexboekjes , een bejaarde ambulance en een hoop kneuterige erotiek. Best grappig om te zien , maar toch ook wel behoorlijk slecht. Pippi langkous was opwindender

avatar van mjk87
Kwam m'n vader eens mee; een groot succes aan de kassa deze. Dat lag vast aan andere zaken dan de kwaliteit. Amateurfilm in alles, maar één van die vrouwen is best prettig om naar te kijken. Dus 1,0*.

Natuurlijk ging iedereen toen naar de bioscoop vanwege de seksscènes. Dat was nog nooit vertoond in Nederland. Porno in een gewone bioscoop. Pim & Wim liepen binnen. Dat ze ook nog een dubbele agenda hadden en de filmkeuring een hak wilden zetten, wat ze ook gelukt is, het zij zo. Aardig is om te zien dat de film ook inderdaad leverde wat werd beloofd: piemels, borsten en kutten. En dan ook nog van bekende acteurs: Hugo Metsers, Carry Tefsen, Ine Veen, noem maar op. De crème de la crème van de Nederlandse toneelwereld is wel even te zien. Handige jongens, die Pim & Wim.

Tegelijkertijd is het jammer dat het zo'n beroerde film is. Na een half uur had ik nog geen idee waar de film eigenlijk over ging en had ik het gevoel dat er nog steeds niets was gebeurd. Hugo klooit een beetje in het rond en iedere keer staat die klojo van de reclassering weer voor de deur. Dat is het wel zo'n beetje. Mensen die een flat binnengaan of eruit komen. Dat vult denk ik wel een heel groot deel van de film.

Het is ook een heel lelijke film. Slecht gefotografeerd, slecht gemonteerd, beroerd geluid en stikvol oninteressante beelden van liftdeuren, lelijke interieurs, flatblokken, enz. enz. Geen enkel beeld waarvan je zegt, hè wat aardig. Zelfs de seksscènes zijn rommelig en lelijk en onnatuurlijk, zodat iedere echte erotiek ontbreekt. Er is vrijwel geen close up van een gezicht te zien. Hadden ze dat misschien niet geleerd op de academie? Kees Brusse moet achteraf hebben betreurd dat hij zich hiervoor heeft laten lenen. Zijn rol komt nauwelijks uit de verf door de gebrekkige camerastandpunten en opnametechniek.

Zonder verhaal als leidraad worden alle gebeurtenisjes uitgesponnen tot er geen rek meer inzit. Neem die maar voortslepende 'orgie', komt geen eind aan. De zelfmoord is geen climax, maar een terloopse gebeurtenis. Ach, de gemiddelde bioscoopbezoeker zal dat destijds een zorg zijn geweest. Hij kreeg wat hij wilde: bloot, veel bloot. Maar na dik veertig jaar blijft alleen het besef over dat er toen barslechte films in Nederland werden gemaakt.

Een cultklassieker die een tijdsbeeld geeft van de seksuele revolutie in Nederland. Op technisch vlak mager en deze brutaal seksueel getinte, geile film over een dekhengst komt nu, door de tand des tijds, behoorlijk aangetast en gedateerd over, maar ontketende anno 1971, door de expliciet getoonde seksscènes (hoe houterig ze er nu ook uit mogen zien), in de Nederlandse bioscoop een ware revolutie (echt miljoenen landgenoten hebben 'm destijds gezien).

avatar van rcuppen79
Het Scorpio Films-duo, producent Pim de la Parra en regisseur Wim Verstappen boekten met de film Blue Movie één van de grootste successen uit de Nederlandse filmgeschiedenis en maakte van Verstappen en De la Parra in één klap miljonairs. Het succes van de film zal voor een groot deel te maken hebben met de gratis publiciteit die de film ontving naar aanleiding van een akkefietje dat Pim en Wim hadden met de Nederlandse Filmkeuring. De Filmkeuring was van mening dat de film Blue Movie niet geschikt was voor vertoon in openbare bioscopen. Met een briljante verdediging wist De la Parra de keurmeesters echter plat te praten, en werd de film opeens geschikt bevonden voor vertoon in openbare bioscopen. Het gevolg was dat drommen mensen zowel uit Nederland als uit België naar de bioscoop kwamen. De film trok maar liefst 2,3 miljoen bezoekers, waardoor het de meest bezochte film was sinds Bert Haanstra’s Fanfare uit 1958. Niet slecht voor een film die voor het schamele budget van f 50.000 werd gemaakt. De film werd lange tijd door de Nederlandse entertainment industrie geboycot en werd pas in 2004 voor het eerst op tv vertoond. Vier dagen na de dood van regisseur Wim Verstappen. En wederom wist de film een miljoenenpubliek te bereiken.

Kijkend naar de film zelf mag toch geconcludeerd worden, dat Blue Movie niet een heel sterke film was. Het acteerwerk is bij vlagen amateuristisch slecht. Het plot van de film, kun je nog geen verhaal noemen. De montage is belabberd en de film ziet er over het algemeen vrij knullig uit. Maar dat laatste is wellicht ook een beetje z’n charme. De film schetst een mooi tijdsbeeld van Nederland aan het begin van de jaren zeventig. Jan de Bont verzorgde de fotografie. Blue Movie was z’n tijd ver vooruit. Het koppel Wim & Pim maakten een gewaagde gok met deze commerciële film, maar het bleek ’n gouden zet.

avatar van richette
Echt een ontzettend slechte nietszeggende film

avatar van Humphrey
Een draak van een film. Ongelooflijk dat deze prent in 1971 voor de nodige opwinding zorgde onder de kijkers. Vreselijk, niet te genieten. Overigens is een 0,5 nog te veel.

Gisteravond deze klassieker in de dvd-speler gehad. Na alle recensies hier viel het me nog niks tegen. Tja, de beeldkwaliteit en audio is niet om over naar huis te schrijven, maar een kijkje terug in die tijd kon me best wel bekoren. Wat me opviel: een paar keer kwam er luid en duidelijk een vliegtuig overscheren. Vooruitziende blik van regisseur Verstappen?

avatar van Stephan
Blue Movie.. toch wel de grootste drol uit Nederland.

Dit zou vroeger een typische Nederlandse Drama / Erotiek film (met heel veel bloot) zijn geweest welke ik als jong kind in de begin jaren 80 stiekem op mijn slaapkamer zou hebben bekeken, op een kleine zwart/wit televisie (waarbij je de zenders nog moest zoeken door met de antenne te draaien), als deze werd uitgezonden op de televisie (toen had je alleen keus uit "Ned 1" en "Ned 2" als Nederlandse zenders). Maar helaas heb ik hem vroeger niet gezien (ik weet ook niet of hij destijds werd uitgezonden op de televisie) en heb ik deze film zonet voor het eerst bekeken.

Hoewel het eenvoudige verhaal (draait om de ex-gedetineerde Michael, gespeeld door Hugo Metsers, die na vijf jaar in de gevangenis heeft gezeten vanwege seks met een 15 jarig meisje, terugkomt in de maatschappij en een woning in een flatgebouw krijgt toegewezen van reclasseringsambtenaar Eddie, gespeeld door Helmert Woudenberg, waarbij alle vrouwen gelijk voor hem vallen en seks met hem willen hebben) gewoon te belachelijk is voor woorden en eigenlijk ook alleen maar draait om seks, heb ik me er toch aardig mee vermaakt en vooral in het eerste uur, waarbij ik het verhaal zelfs nog leuk vond. Na dit uur (dan is Michael ook opeens een zakenman geworden die handelt in seks in de flat) vond ik het eigenlijk alleen maar onnozel en flauw worden en gaat het verhaal op einde zelfs even over van luchtig naar tragisch, als een zekere Newman (gespeeld door de bekende Nederlands zanger, acteur en musicalster Bill van Dijk) zelfmoord pleegt door van de flat te springen omdat hij uitgemaakt wordt voor impotent (lijkt overigens wel of Michael de enige man is in de flat, die niet impotent is). Vrijwel daarna gaat het weer over naar luchtig als Michael gaat vrijen met Julia (gespeeld door Ine Veen), waar hij al vanaf het eerste moment dat hij haar zag met een rode jas aan een oogje op heeft, en daarna (na circa 80 minuten) is het verhaal ook afgelopen.

Maar het eerste uur vond ik nog best vermakelijk en leuk en daarbij is ook heel veel bloot te zien van o.a. hoofdrolspeler Hugo Metsers (in de rol van Michael), die rondloopt met enorme bakkebaarden, in de vorm van een slappe en half stijve behaarde penis, Carry Tefsen (in de rol van geile buurvrouw Elly, welke Michael ook regelmatig begluurd vanaf zijn balkon als ze seks heeft met haar geile man), oftewel Mien Dobbelsteen uit de populaire jaren 80 serie Zeg 'ns Aaa die altijd met aparte stem de telefoon opneemt met "Met de assistente van dokter van der Ploeg" (assistente is ze in het laatste gedeelte van het verhaal grappiger wijze ook), in de vorm van borsten, behaarde poes (niet rood overigens) en billen, Ursula Blauth (in de rol van de Duitse vrouw Marianne die getrouwd is met een zekere professor Bernard, gespeeld door Kees Brusse, waar Michael ook clichématig een kopje suiker komt lenen) in de vorm van borsten, behaarde poes en billen, Monique Smal (als de bovenbuurvrouw Anna, die samenwoont met een zekere Julia) in de vorm van borsten (best mooie) en Ine Veen (in de rol van Julia die ook een kind heeft en welke ze naar bed brengt als ze gaat vrijen met Michael op het einde) in de vorm van borsten, behaarde poes en billen. Bij de laatste seks scene van Ine Veen, die een paar minuten duurt, streelt ze ook soms de penis van Hugo Metsers.

Buiten de hierboven genoemde personen is er overigens nog meer bloot (o.a. als Michael zit te neuken met een vrouw in de lift van de flat, die ook even wordt stilgezet) te zien en soms zelfs pornografisch, maar dat laatste alleen via plaatjes van een pornotijdschrift en een film welke vertoond wordt in de woning van Michael. Visueel gezien zag het er overigens allemaal zeer goedkoop en lelijk uit qua gekozen locatie (verhaal speelt zich voor 99% af in een kille betonnen flat, typisch jaren 70, in Amsterdam) en decors (o.a. een groene plastic opblaasbank in de woning van Michael), maar gelukkig wordt dit wel ruimschoots gecompenseerd door het vele naturelle jaren 70 bloot, waarbij de mannen en vrouwen nog gewoon puur natuur waren (een behaarde schaamstreek hoeft nu ook weer niet voor mij ). De meeste dialogen in het verhaal zijn lachwekkend slecht, maar soms hebben ze wel wat komisch, zoals de eerste ontmoeting tussen Michael en Elly op de flat, waarbij er gezegd wordt:

Elly: Heb je eigenlijk wat te doen ?
Michael: Nee.
Elly: Kom even koffie drinken, dan kunnen we elkaar leren kennen.

In deze film wordt er overigens niet veel koffie gedronken, maar wordt er wel regelmatig suiker geleend bij de buren en het is niet alleen Michael die dat clichématig doet, maar ook een aantal vrouwen.

Al met al is dit gewoon een lachwekkende slechte Nederlandse Drama / Erotiek film en zeker als je hem nu voor het eerst bekijkt zoals ik, maar desondanks heb ik me er best aardig mee vermaakt (kijkt ook wel lekker weg) en zeker in het eerste uur. Het is eigenlijk ook wel een kolfje naar mijn hand.

Theunissen schreef:

Juist het enige goede aan de film (oké, en dat éne knappe vrouwtje). Mooi tijdsbeeld ook met die kale flats omdat die wijk nog vrij nieuw was.

mjk87 schreef:
Juist het enige goede aan de film (oké, en dat éne knappe vrouwtje)

Bedoel je met dat éne knappe vrouwtje soms Carry Tefsen, of een andere vrouw ?

avatar van mjk87
Nee, die Duitse (?). Lang geleden alweer dat ik hem zag, maar meen dat de actrice niet Nederlands was.

mjk87 schreef:

Oke, die werd gespeeld door Ursula Blauth en die zag er inderdaad wel leuk uit

avatar van john mcclane 2
Stephan schreef:
Blue Movie.. toch wel de grootste drol uit Nederland.

Eh,,,,iets met een zeemirman ! Maar er is keuze zat

avatar van IGarance
De eerste blote man die ik zag als 10 jarige; bij de scene in de lift werd ik er uitgetrokken door mijn moeder die bij de kassa werkte toen. TOEN was ik helemaal onder de indruk maar vorig jaar heb ik de film gedownload en vond t maar slapperde was maar in 1971 was t een sensatie! Maar slecht? Nee vind ik niet als je bedenk dat de film wel 45 jaar geleden gemaakt is!!

john mcclane 2 schreef:

Eh,,,,iets met een zeemirman ! Maar er is keuze zat

De Zeemeerman is vergeleken bij deze prul een waar meesterwerk.

avatar van HK Senator
Wat een krakkemikkig acteerwerk. Verder een belachelijk verhaal in idiote setting. Vermakelijk wel, al dit jaren zeventig gepruts.

avatar van Lakte
Kreeg net deze mail van EYE. Iemand enig idee wie de rechten van deze film bezit ? Want vind dat deze cultfilm wel een blu-ray uitgave kan gebruiken aangezien de prent die nu op DVD is niet om aan te zien is.

Beste Lars,

De oorspronkelijke filmprint van Blue Movie was inderdaad heel slecht. De conservering die EYE heeft gemaakt ziet er een stuk beter uit, maar er zijn op het moment geen plannen om die op DVD of Blu-ray uit te brengen.

Blue Movie staat niet op ons YouTubekanaal omdat wij geen rechten voor vertoning op internet hebben.

Als wij een film restaureren, hebben we daarmee nog niets te zeggen over het auteursrecht. Alle vertoningen en uitgaven (zoals een DVD) moeten afzonderlijk worden onderhandeld met de rechthebbende.

Voor Mira en Wildschut geldt hetzelfde. EYE heeft - op dit moment - geen overeenkomst met de rechthebbenden om deze films online te vertonen.
Deze films mogen dan op YouTube staan, dat moet dan op andermans kanaal zijn. Degene die ze heeft geupload naar YouTube moet auteursrechtelijk toestemming hebben, anders is het een illegale upload.

Hopelijk is dat een antwoord op je vragen.

Met vriendelijke groeten,

Hanno, EYE Publieksservice

avatar van Lakte
Volgend jaar op bluray in Amerika! Erg benieuwd naar de kwaliteit hoe ze hem uitbrengen!

Dutch Films Directed by Pim de la Parra Released in the US this Year - dutchcultureusa.com

Dat is toevallig, ik wilde net vragen hoe het nou zit met de re-release. Weet iemand of er ook nog een Nederlandse, of in elk geval in Nederland verkrijgbare versie is of komt?

Bigjerry schreef:

Jazeker er is een Nederlandse versie van! Is een uitgave van Strengholt Media (zie link).

bol.com | Blue Movie, Kees Brusse, Carry Tefsen & Hugo Metsers

Er zijn ook 2 VHS uitgaves 1 van VideoMedia een huurband en ook een koopvideo met een blauwe hoes van Video Film Express. Helaas is op alle uitgaves de film er heel slecht aan toen. Ben wel blij dat hij gerestaureerd uitkomt in Amerika, ik ga zeker die uitgave halen!

Ben helaas bang dat hij in Nederland niet word heruitgegeven.

avatar van Lakte
Het is nu officieel! Komt in de USA uit op bluray! Ook door Cult Epics net als Frank en Eva.

Blue Movie Blu-ray

IGarance schreef:

Clockwork Orange, A (1971)
Dirty Harry (1971)
Duel (1971)
French Connection, The (1971)
Get Carter (1971)
A Fistful of Dynamite (1971)
Harold and Maude (1971)
Last Picture Show, The (1971)
McCabe & Mrs. Miller (1971)
Morte a Venezia (1971)
Straw Dogs (1971)
Walkabout (1971)

Think again.

avatar van Lakte
14 juni vertoont EYE eenmalig de gerestaureerde versie op het witte doek!

avatar van Earth
Gisteren gezien in Eye. Leuk vanuit historisch perspectief. Verder verdient de film nog steeds niet meer dan de 1,5 die ik eerder gaf. Erg matig allemaal. Film zag er gerestaureerd wel behoorlijk goed uit.