• 8.565.005 stemmen

Alternatieve titel: Das Porno-Haus von Amsterdam

Oorsprong: Nederland / West-Duitsland

Geregisseerd door: Wim Verstappen

Met onder meer: Hugo Metsers, Carry Tefsen en Kees Brusse

IMDb beoordeling: 5,0 (506)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 30 september 1971

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Blue Movie

Ex-gedetineerde Michael komt na vijf jaar terug in een maatschappij waar totale seksuele vrijheid het motto is. De naar seks hunkerende Michael raakt gefascineerd door het luidruchtige seksleven van zijn aantrekkelijke buurvrouw en organiseert uiteindelijk orgies met en voor de flatbewoners.

imageimageimageimage

avatar van Lakte

Lakte

14 juni vertoont EYE eenmalig de gerestaureerde versie op het witte doek!

avatar van Earth

Earth

Gisteren gezien in Eye. Leuk vanuit historisch perspectief. Verder verdient de film nog steeds niet meer dan de 1,5 die ik eerder gaf. Erg matig allemaal. Film zag er gerestaureerd wel behoorlijk goed uit.

avatar van Bigjerry

Bigjerry

Is deze film in de gerestaureerde versie ook via andere kanalen te koop dan alleen via EYE??

avatar van Lakte

Lakte

Bigjerry schreef:

Jazeker hier:

Amazon.com: Blue Movie [Blu-ray+ DVD combo pack]: Hugo Metsers, Carry Tefsen, Kees Brusse, Wim Verstappen: Movies & TV

En hier een hele bluraybox met Scorpio (Pim en Wim) films:

Scorpio Films: The Dutch Sex Wave Collection Blu-ray

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Als tijdsdocument kan deze film wel tellen. De seksuele revolutie is net achter de rug en wordt gauw verzilverd op een moment dat er van vervelende zaken als AIDS nog lang geen sprake is. De pil volstaat wel om ongehinderd van bil te gaan met je buur.

De naaktscènes zullen vast wel indruk gemaakt hebben in die tijd, lang voor er sprake was van achtereenvolgens de video- en internetrevolutie.

Blue Movie ben ik beginnen kijken zonder grote verwachtingen, en was aangenaam verrast door het tongue in cheek comedy gehalte. De scenes met de reclasseringsambtenaar … hi-la-risch! De gesprekken waarin Kees Brusse als hooggeleerd zoöloog het woord voert, zijn eveneens onbetaalbaar.

Heel de film heeft een luchtige ondertoon, heeft als het ware weinig om het lijf (tja), focust op de vrije moraal, maar slaagt er toch in om een kleinburgerlijke finale te genereren. Charmant.

De regie van Wim Verstappen en het camerawerk van niemand minder dan Jan De Bont, vind ik, met de gehanteerde realistische stijl, erg te pruimen. Ook de soundtrack beviel me, met de David Gilmourachtige gitaarlijnen, Richard Wright orgeltjes en ik meende ook een streepje The Who invloeden ter herkennen tijdens het seksfeestje.

Fascinerend dat dit één van Nederland's meest commerciële mainstream films ooit is … en fascinerend dat de opnames plaatsvonden in de nieuwbouw flats van de Bijlmermeer …

Blue Movie is een film waarin comedyliefhebbers, tijdreizigers en pornonauten hun gading vinden. Als cultfilm kan dit eigenlijk niet stuk.

avatar van Woland

Woland

Sexploitatie van Nederlandse bodem. En goed is het bepaald niet. Dit is vooral (schijnbaar) een provocatie van Wim Verstappen naar de filminstanties, door lekker erecties en veel seks te laten zien in een film. Maar veel soeps is het verder niet. Carry Tefsen ooit als stoeipoes te zien, dat had ik niet verwacht - en nee, dat was ook geen succes. Het is verder sowieso een erg matige film, Hugo Metsers vraagt om kopjes suiker en gaat naar bed met allerlei huisvrouwtjes in de Bijlmer, en dat is het wel zo ongeveer.

Het script is tragisch slecht, de cast is wisselend waar bijvoorbeeld veel van de actrices er ook niet veel van bakken. Het ziet er vrij amateuristisch uit, slechte beeldkwaliteit en vooral heel veel lelijke plaatjes van liften, voordeuren en keukens. Het is dan nog wel een beetje grappig als tijdsdocument van de vroege jaren '70. Pure pulp, saaie ontzettend trage softporno, maar schijnbaar alsnog in de top 5 van meestbezochte Nederlandse films, laten we het houden op een stukje geschiedenis.

avatar van skinny_tie

skinny_tie

Op de blu-ray van Obsessions staat een interview met de Duitse co-producent van Pim en Wim; die was verbijsterd dat de Duitse distributeur met deze titel totaal voorbijging aan de sociaal-culturele relevantie van de film.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag deze film bekeken op Bluray die ik gekocht had via de Amerikaanse Amazon, een mooie gerestaureerde opname van deze film (Region free) zodat je hem ook in Nederland kan bekijken.

Ik heb via deze weg ook gerestaureerde Blurays kunnen kopen van: Frank & Eva, Spetters, Het debuut, Een vrouw als Eva, De lift, Amsterdamned en de Flodder films.

Leuk om weer eens gezien te hebben, wat bloot, een simpel verhaal en redelijk te doen al hij soms wel wat saai en traag oogde, maar dat hoorde bij deze tijd.

Het bloot en sex gedeelte viel mij nog wel mee in deze film.

Als iemand meer oude Nederlandse films weet die verschenen zijn op Bluray laat het mij weten.