Blue Movie (1971)

Nederland / West-Duitsland
Drama / Erotiek

geregisseerd door Wim Verstappen
met Hugo Metsers, Carry Tefsen en Kees Brusse

Ex-gedetineerde Michael komt na vijf jaar terug in een maatschappij waar totale seksuele vrijheid het motto is. De naar seks hunkerende Michael raakt gefascineerd door het luidruchtige seksleven van zijn aantrekkelijke buurvrouw en organiseert uiteindelijk orgies met en voor de flatbewoners.

avatar van Lakte
14 juni vertoont EYE eenmalig de gerestaureerde versie op het witte doek!

avatar van Earth
Gisteren gezien in Eye. Leuk vanuit historisch perspectief. Verder verdient de film nog steeds niet meer dan de 1,5 die ik eerder gaf. Erg matig allemaal. Film zag er gerestaureerd wel behoorlijk goed uit.

Is deze film in de gerestaureerde versie ook via andere kanalen te koop dan alleen via EYE??

avatar van Lakte
Bigjerry schreef:

Jazeker hier:

Amazon.com: Blue Movie [Blu-ray+ DVD combo pack]: Hugo Metsers, Carry Tefsen, Kees Brusse, Wim Verstappen: Movies & TV

En hier een hele bluraybox met Scorpio (Pim en Wim) films:

Scorpio Films: The Dutch Sex Wave Collection Blu-ray

avatar van Bobbejaantje
Als tijdsdocument kan deze film wel tellen. De seksuele revolutie is net achter de rug en wordt gauw verzilverd op een moment dat er van vervelende zaken als AIDS nog lang geen sprake is. De pil volstaat wel om ongehinderd van bil te gaan met je buur.
De naaktscènes zullen vast wel indruk gemaakt hebben in die tijd, lang voor er sprake was van achtereenvolgens de video- en internetrevolutie.

Blue Movie ben ik beginnen kijken zonder grote verwachtingen, en was aangenaam verrast door het tongue in cheek comedy gehalte. De scenes met de reclasseringsambtenaar … hi-la-risch! De gesprekken waarin Kees Brusse als hooggeleerd zoöloog het woord voert, zijn eveneens onbetaalbaar.
Heel de film heeft een luchtige ondertoon, heeft als het ware weinig om het lijf (tja), focust op de vrije moraal, maar slaagt er toch in om een kleinburgerlijke finale te genereren. Charmant.

De regie van Wim Verstappen en het camerawerk van niemand minder dan Jan De Bont, vind ik, met de gehanteerde realistische stijl, erg te pruimen. Ook de soundtrack beviel me, met de David Gilmourachtige gitaarlijnen, Richard Wright orgeltjes en ik meende ook een streepje The Who invloeden ter herkennen tijdens het seksfeestje.

Fascinerend dat dit één van Nederland's meest commerciële mainstream films ooit is … en fascinerend dat de opnames plaatsvonden in de nieuwbouw flats van de Bijlmermeer …

Blue Movie is een film waarin comedyliefhebbers, tijdreizigers en pornonauten hun gading vinden. Als cultfilm kan dit eigenlijk niet stuk.