Il Mondo di Yor (1983)

Italië / Frankrijk / Turkije
Sciencefiction

geregisseerd door Antonio Margheriti
met Reb Brown, Corinne Clery en Aytekin Akkaya

Yor, een extreem blonde prehistorische krijger, begint een zoektocht naar zijn ware afkomst en identiteit. Hij komt aapmensen en dinosauriërs tegen en ook belandt hij in een futuristische beschaving.

avatar van Ravenstein
Het is ondertussen al jaren geleden dat ik deze film op op tv zag, maar ik weet nog dat ik hem toen best leuk vond.
Typische film uit die periode, waarvoor we toen enkel bij onze Italiaanse vrienden terecht konden. Zo worden ze tegenwoordig spijtig genoeg niet meer gemaakt. Pulp met een hoofdletter 'P', soms zo belachelijk (het begint al direct "goed" met de totaal foute generieksong), dat het er alleen maar leuker op wordt.

avatar van Chimpz
B-film heaven. Een geniale soundtrack (YOR'S WORLD HE'S THE MAAAAN) die te pas en te onpas opduikt in de film. Zwakke effecten en een onzinnig plot. Schets: Yor vecht tegen een papier maché Triceratops die 2 holbewoners aanvalt (Triceratops zijn herbivoren, maar dat doet er niet toe). Yor redt de 2 door de dinosaurus tot een zeer bloederige pulp te slaan met een stenen bijl (herbivoren met hun osteoporose). Wanneer Yor gevierd wordt in het dorp vallen de slechte paarse holbewoners aan. Yor vecht tegen hen en brandt per ongeluk het dorp plat, de vrouwen worden ontvoerd. Yor schiet een gigantische vleermuis uit de lucht (met één pijl) en slaat hem dood met een steen. Dan gebruikt hij het verstijfde carcas om de grot van de paarse holbewoners in te hanggliden en de leider te dropkicken (ondertussen op de achtergrond: YOR'S WORLD HE'S THE MAAAAN). Dan neemt hij het meisje waar hij verliefd op is bij de arm, rent weg, breekt een dam af en zo verdrinkt iedereen in de grot. Zowel de paarse holbewoners als de vrouwen van het dorp. Yor wordt onthaald als een held door de éne overlevende man. En dat is 20 minuten van de film. Heil! Puur genieten.

avatar van mikey
De soundtrack is in ieder geval de moeite waard. Ondanks de B-status een tamelijk saaie film. Dat komt door een chaotisch en kinderlijk verhaal en amateuristisch acteerwerk.

avatar van Quentin
Toevallig vandaag aangeschaft, hoop weer op een ouderwets miniatuurfestijn van Margheriti. Ondanks de knulligheid blijven zijn films altijd vermakeljk.

avatar van wendyvortex
Eerste uur is dodelijk saai pre-historisch fantasy-avontuurtje. Hoogstens enige verbazing als deze prehistorische mensen een kampvuur maken met behulp van lucifers???
Totdat ze op dat eiland terecht te komen en de film ineens omschakelt richting Star Wars/Flash Gordon-terrein.
Italiaanse B-film-pulp uit begin jaren tachtig.

avatar van Sanderkeuh
Tergend trage film waarbij de leuke momenten op 1 hand te tellen zijn.
Vermakelijk was het niet bepaald, duurt allemaal wat te lang.
Pluspunt is de verschrikkelijk foute soundtrack, hilarisch slecht.