Deathstalker (1983)

Verenigde Staten / Argentinië
Actie / Fantasy

geregisseerd door James Sbardellati
met Rick Hill, Barbi Benton en Lana Clarkson

Deathstalker, een geheimzinnige held, krijgt van een heks de opdracht om de drie 'objects of creation' bij elkaar te zoeken. Onze held gaat samen met een paar vrienden op stap om de objecten te vinden, maar de zoektocht naar de graal, het amulet en het zwaard blijkt moeilijker dan verwacht.

avatar van bioscoopzaal
Lana Clarkson, de betreurde heldin uit deze film, werd geloof ik vorig jaar vermoord door Phil Spector, de bekende platenbaas.

Een cult-heldin is te vroeg heengegaan ...

avatar van jOERI
zwakke film. Kartonnen decor, ongelooflijk verhaal
zwakke acteerprestaties!
pluspunt: Barbi Benton

avatar van kungfuzombie
Heerlijke film! Wel slecht, maar lekker vermakelijk slecht!!!

En veel schaars geklede mooie vrouwen natuurlijk

avatar van dave
Deze film deed me aanvankelijk erg aan 'Conan The Barbarian' denken. Een zwaardvechter die allerlei magische avonturen beleeft in een wereld vol vreemde figuren. Het is moeilijk om dit genre onder woorden te brengen, maar iedereen weet wat het inhoudt.

Deathstalker is overduidelijk met een minimum aan budget ineen geknutseld. Dat kan je al vlug afleiden uit de 'title cards', die met hun knalrode kleur lelijk afsteken tegenover de achtergrond. Uiteraard zijn er tal van andere aspecten die deze theorie ondersteunen. Make-up, camerawerk, het goedkope verhaaltje, flagrante fouten en vooral de decors, die er uitzien alsof ze door een kleuterklasje zijn bezorgd.

Laat je niet beetnemen door de haast epische poster, want waar je 75 minuten naar moet kijken is de duffe queeste van een immer goed ingeoliede spierbundel en menig vrouwelijk schoon dat om de haverklap aangerand wordt. Het verhaalverloop is verwarrend en bevat weinig tekens van logica. Alles lijkt gebaseerd op toeval en merkwaardigheden. Probeer maar eens te verklaren wat er nu eigenlijk gebeurd in de scène waarin het zwaard gevonden wordt. Je zal merken dat je op momenten als deze met open ogen naar het scherm zit te turen.

De gevechten zijn op z'n minst amateuristisch te noemen. Het viel op dat elke slag ingestudeerd was en nog meer dat bij de genadesteek het zwaard in de zij werd gepland, zoals dat vroeger werd gedaan in toneelstukken. Er zit geen vaart in en van spanning is al helemaal geen sprake.

De muziek is zeer vreemd en past soms totaal niet bij de beelden. Ik weet niet waar ze die winderige deuntjes vandaan hebben, maar na verloop van tijd komen ze gegarandeerd je strot uit.

Verder worden vaak de meest ongeschikte camerastandpunten aangenomen. Dan wordt de camera ergens in een godvergeten hoek geplant, zodat de kijker geen idee heeft wat er gaande is. Het perfecte voorbeeld hiervoor is de eindscène, waarin onze held zogezegd door een gordijn van vuur stapt. Helaas werd dit volledig verknald door het slecht plaatsen van de camera, waardoor je goed kon zien dat hij doodgewoon náást de vuurpoel wandelde.

Enfin, dit is absoluut een slechte film, maar wel op een speciale manier. Hij blijft entertainend en weet je aandacht vast te houden, maar zal er nooit in slagen op een overtuigende manier zijn verhaal te vertellen. Daarvoor was er te weinig geld en een acuut gebrek aan talent.

1,00 (1,25)

avatar van Noodless
Amateuristische gevechten, misleidende poster ( want de vreemde creaturen zien er heel goedkoop uit ) , zeer zwak chaotisch verhaal dat weinig avontuur aan de kijker weet te brengen, een oninteressante spierbundel, de lelijke decors, de irritante muziekscore en heel wat foutjes maken dat deze slechte film toch nog enigszins kijkbaar is door het beoogde entertainment.
Al zou een hoger budget hier geen overbodige luxe zijn.
Opmerkelijk wel dat er heel wat naakte vrouwen in voorkomen en van respect weinig sprake van is. 3/10

avatar van baspls
"Heroes and fools are the same thing."

Geinig maar erg goedkoop sword-and-sorcery filmpje. Erg mooie poster van Boris Vallejo, helaas geeft het een verkeert beeld van de film. Die mooie trollen op de cover krijgen we niet te zien.

Het acteerwerk was bijzonder matig. Rick Hill met zijn blonde pruik was niet bepaald een sterke held en andere personages zoals de slechte tovenaar (die duidelijk een slechte kopie is van Merlin uit Excalibur). Dat varken-mens vond ik dan wel weer geniaal. Hoe hij verbaast naar de varkenskop op het banket kijkt, geweldig. Maar zo super is de make-up niet, alsof ze restanten van de make-up van Jabba's guards uit Return of the Jedi even snel hebben geverfd en op een andere acteur gelijmd. Ik irriteerde me er ook enorm aan dat de stemmen allemaal later zijn opgenomen en vaak niet synchroon lopen.

De special effects (voor zover die er zijn) stellen niet veel voor. Een pop in de film is bijzonder slecht bedient en de rotoscoping is ook maar matig. Maar meestal zijn er niet eens effecten, bij een transformatie is iets in het ene shot een slang en dan in het volgende shot een stok, erg goedkoop.

Er zaten een hoop gaten in het verhaal maar op zich was het concept niet verkeert. Alleen is het totaal verkeerd uitgevoerd. Het einde vond ik ook een beetje anticlimactisch. Het is maar goed dat het zo'n korte film is, nu is hij nog wel vermakelijk.

avatar van Prudh
Dit. Is. Fantastisch!

Heel erg Corman en heel erg raar dat op een site als deze (waar echt een groter publiek is voor een film als deze) zulke lauwe reacties staan.

Van de slechte poppenanimatie, slechte gevechten, geweldig slechte dialogen en de kannibalistische strijder met varkenskop, tot aan de extreme sexploitatie (tetten!), een waardeloze eindbaas, geweldige soundtrack, belachelijk script en last but not least de waardeloze hoofdrolspeler: slechte sword and sorcery op zijn leukst.

Gelijk The Roger Corman's Cult Classics Sword & Sorcery Collection besteld, met Deathstalker, Deathstalker II, The Warrior and the Sorceress en Barbarian Queen erin. Dat wordt smullen.