I Guerrieri dell'Anno 2072 (1984)

Alternatieve titels: Warriors of the Year 2072 | The New Gladiators | Fighting Centurions

Italië
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Lucio Fulci
met Jared Martin, Fred Williamson en Howard Ross

2072. Twee televisiestations strijden om de kijkcijfers met gewelddadige spelshows. Het ene station produceert een programma gebaseerd op de gladiatoren van het oude Rome. De strijdwagens zijn echter vervangen door motoren en veroordeelde moordenaars zijn de deelnemers. Omdat er behoefte is aan een kampioen wordt een motorkampioen vals beschuldigd van moord zodat hij zal mee moeten doen.

Deze voorloper van The Running Man en Temmink is vooral genietbaar met het dvd commentaar aan.

avatar van sinterklaas
Is deze al op dvd in Nederland?

avatar van yeyo
Wouter schreef:

Is de Troma uitgave regio 1 of regiovrij?

avatar van yeyo
I Guerrieri dell'Anno 2072 is een soort The Running Man 'avant la lettre', maar lijkt meer op een 80's videoclip dan op een film. Dat is op zich niet zo erg natuurlijk: audiovisueel is de film alleszins zeer vermakelijk. Het kleurgebruik is lekker kitscherig en ook het camerawerk is behoorlijk. Sommige stukken hebben zelfs iets surrealistisch, zoals de 'virtual reality' sequentie met het stroboscoopeffect (meteen ook m'n favoriete scène). Helaas is de actie verrassend genoeg aan de lage kant en is de film in zijn geheel hopeloos langdradig.

avatar van zombie
Ik was aangenaam verrast door Fulci's blik op de toekomst, of het nou 2033, 2072 of 2079 moest voorstellen. Volgens mij heeft Fulci goed gekeken naar Rollerball. En op zijn beurt heeft Stephen King hier flink lopen afkijken voor zijn versie The Running Man.
Rome 2033 The Fighter Centurions, zoals hij in Nederland op VHS verscheen, heeft veel glitter, glamour en disco, zonder de gebruikelijke gore. Ook het schaalmodel van Rome met zijn wolkenkrabbers was best mooi (al wordt deze wat vaak ingezet). Alleen die strobe effecten begonnen mij erg te irriteren en zoals yeyo al aangaf zit er weinig vaart in. Al met al een vrij uniek stukje cinema!

avatar van jordandejong
Aii, dit ben ik niet gewend van Lucio Fulci. Waar zijn films normaal gesproken toch op zijn minst vermakelijk zijn levert hij met The New Gladiators toch echt een wanproduct af.

Naast dat het allemaal ONGELOFELIJK fout is (glimmende space-pakjes, laserbeams, slechterikken met kwaadaardige lachbuien etc), is het daarnaast vaak ook nog eens downright slecht. Fulci lijkt te vergeten waarom we dit soort films kijken, namelijk voor de actie, en gaat in plaats van zich daarop te richten interessant zitten doen met felle, knipperende neon lichten en irritante subplotjes die niemand ook maar iets interesseren. De actie is daarom voor een sci-fi - actiefilm wel héél erg schaars. Na iets meer dan een uur krijgen we eindelijk de grote gladiatorgevechten, een gevecht van zo'n 10 minuten. Toegegeven dit gevecht ziet er wel erg tof uit met veel explosies, aardige stunts en zelfs een portie gore (wat afgehakte hoofden etc.).

Riz Ortolani zorgt voor wat heerlijke 80's deuntjes. Heel af en toe komt er een aardige scene voorbij (één van de hoogtepunten is de scene waarin de vier gladiatoren 10 minuten lang aan een stalen buis moeten hangen boven een vloer die onder stroom staat). Daarnaast is het model van het futuristische Rome wel erg leuk gedaan. Fulci's kenmerken zijn vooral zichtbaar in het camerawerk en de vleugjes gore (zelfs in deze film moet een oog het ontgelden).

Bijzonder matige Fulci dus, die hier naar mijn mening toch veel meer mee had kunnen doen. De schaarse actiescenes zien er buitengewoon tof uit, maar me eerst door een uur lang durend saai verhaal heen werken (incl. af en toe zeer verouderde effecten) vind ik toch wat te veel.

avatar van beavis
Heb mijn twee vhs tapes even vergeleken, wellicht nuttige info ivm liefhebbers van de trademark gore van Fulci. zombie?

In de Nederlandse VHS van Concorde Video is deze namelijk aanwezig, maar in de Belgische tape van Films International duidelijk weggesneden (waarschijnlijk een UK print van origine). De on-screen titels zijn ook verschillend. de versneden Films International versie gaat onder de titel Rome 2033 the Fighting Centurions en de Concorde versie onder Rome 2072 AD the New Gladiators. Beide 4:3, maar ook hier is de Nederlandse versie wel iets superieur te noemen.

De film heeft aan de ene kant het voordeel van Fulci's stijl die een soort delirium opzoekt dat je normaal gesproken niet zo ziet bij dit type film (zie ook zijn fantasy film Conquest (1983) als goed voorbeeld hiervan), maar aan de andere kant is het eigenlijk ook wel een saai filmpje, met een type verhaal vol potentie dat nergens echt waargemaakt wordt. Breekpunt is vooral het miniatuurwerk van een futuristisch Rome dat een Blade Runner achtig gevoel moet oproepen, maar daar véél te knullig voor is. Want de acteurs, stijl, gore e.d. zijn eigenlijk allemaal best leuk. Knulligheid heeft dan gelukkig ook wel weer zijn charme, waardoor ik toch nét niet op een onvoldoende uitkom.

avatar van zombie
beavis schreef:

Bedankt voor deze info...
Ik heb natuurlijk de Films International versie. Dus blijkbaar toch wel iets gemist. Beide VHS hoezen zijn fenomenaal, dus hopelijk kom ik ooit die Concorde versie nog eens tegen. Niet dat ik geobsedeerd ben met gore, maar hoe is het gesteld met de gore in deze Fulci?

avatar van beavis
In het begin zit de gag met de pendule-guillotine (heet vast anders) die een aardige open hals tot gevolg heeft. Gelukkig werd het verschil tussen de tapes daarmee al snel duidelijk, en heb ik verder alleen de Nederlandse afgekeken. Later in de film komen er nog zo wel wat momentjes langs, maar niet echt hele opzienbarende dingen volgens mij