Von Richthofen and Brown (1971)

Alternatieve titel: The Red Baron

Actie / Oorlog

geregisseerd door Roger Corman
met John Phillip Law, Don Stroud en Barry Primus

Manfred von Richtofen, beter bekend als The Red Baron, is een van de beste piloten van de Duitse luchtvloot en haalt dagelijks meerdere vijanden neer. Helaas krijgt hij het al gauw aan de stok met Roy Brown, een dappere Canadese piloot, die The Red Baron voorgoed wil neerhalen.

Doet een beetje vreemd aan dat er bij deze film nog geen recensies zijn gepost, Richthofen en Brown is weliswaar geen meesterwerk, maar best wel een acceptabele oorlogsfilm. Het verhaal van de rode Baron is natuurlijk genoegzaam bekend en behoeft geen verdere uitleg. Pikant detail is dat en jaar of 2 geleden op discovery onomstotelijk is bewezen dat Brown niet de man is geweest die von Richthofen uit de lucht haalde. De film gaat over de mannen van het betrekkelijk nieuwe wapen, het vliegtuig, in de 1e wereldoorlog, het begint nog met allerlei “gentleman”overeenkomsten tussen de strijdende partijen omdat de piloten zich nog als een soort sportlieden zagen, maar gedurende de film wordt duidelijk dat ondanks goede bedoelingen het in een oorlog maar om Eén ding draait, je tegenstander uitschakelen en het maakt niet uit hoe. Law speelt op overtuigende wijze von Richthofen die worstelt met de verharding in de strijd en het steeds moeilijker krijgt als commandant omdat hij probeert vast te houden aan de oude normen en waarden. Daarin wordt hij tegengewerkt door zijn 2e man Goering. Hetzelfde gebeurt aan de engelse kant, waar Brown als een “boer”wordt bekeken omdat hij als Canadees niet van adel is, maar wel de meeste overwinningen op zijn naam heeft. Corman was altijd al bekend als een regisseur die met een klein budget goed films kon maken, hij wilde ook nooit voor een studio werken want hij wilde zelf controle houden op de productie. De luchtgevechten zien er prima uit maar de andere special effects doen wat kinderachtig aan, toch is dit een goede oorlogsfilm en zeker de 3,5 waard die ik er aan geef.

Hoewel er al een aantal films zijn gemaakt m.b.t. Baron Manfred von Richtofen alias "De Rode Baron", mocht deze film (gezien op de televisiezender MGM) er ook wel wezen.

Het verhaal zit aardig in elkaar en wist ook wel te boeien. Opzicht is het wel allemaal wat sobertjes en stijfjes verfilmd en soms is het verhaal ook wat langdradig. Ondanks dat de film al ruim 40 jaar oud is (komt overigens uit een goed jaar ), zat het met de uitvoering wel goed en oogt het best realistisch. Hoewel er begin jaren 70 eigenlijk nog geen special effecten waren, zagen de luchtbeelden en de luchtgevechten er zeer fraai uit en soms ook heel kleurrijk. Ook bevat de film de nodige actie welke zich hoofdzakelijk natuurlijk in de lucht afspeelt (maar ook soms op de grond). Omdat de film ook maar iets van 90 minuten duurt, kijkt hij ook aardig weg. De vrij onbekende cast deed het overigens verdienstelijk en vooral natuurlijk John Phillip Law als "Baron Manfred von Richthofen" en Don Stroud als "Roy Brown". Hoewel het einde natuurlijk geen verrassing is, was het best nog aardig.

Hoewel de film misschien historisch niet helemaal correct is (zeker m.b.t. het einde), was deze film wel leuk om gezien te hebben. Het is tevens mijn eerste film welke ik van regisseur Roger Corman heb gezien.