Cobra (1986)

Actie / Thriller

geregisseerd door George P. Cosmatos
met Sylvester Stallone, Brigitte Nielsen en Reni Santoni

Een seriemoordenaar plaagt de stad, en een agent met de bijnaam Cobra is hem op het spoor. Cobra komt er achter dat de moordenaar eigenlijk een groep getrainde huurmoordenaars is, met banden met de politie. Om zijn missie te volbrengen zal hij in z'n eentje te werk moeten gaan.

avatar van LPereboom
één van de betere Stallone films, met een stoer personage die hij neerzet. De actie zit goed en stallone doet wat hij moet doen. het verhaal is zoals in al die films misschien een beetje dun. 7,5/10

avatar van RuudC
Leuke film, al moet ik snel toegeven dat ik meer genoten heb van Stallone's Rambo's en Rocky's. Als je heel plat naar Cobra kijkt, dan kan het je niet ontgaan dat het een heel simpele actiefilm is. Precies volgens het boekje dus. Was de actie slap geweest en had Sly hier niet geacteerd, dan was de score er ook naar geweest. Cobra is een plezierige film. De speelduur is vrij kort en dus heeft de film weinig ruimte om af te dwalen. Ik had alleen wel wat meer verdieping willen zien van de new world order. Dat had best wat grootser aangepakt mogen worden. Nu komen ze niet veel verder dan een stelletje gewapende knuppels die niet voorbij een agent komen. En verder: de scene met het shirt, priceless!

RuudC schreef:

Helemaal met je eens, maar dan had de speelduur waarschijnlijk toch een stuk langer geweest en had je je ook af kunnen vragen of iedereen daar wel op zit te wachten bij een simpele actiefilm, maar had me wel tof geleken als ze dat wat meer uitgediept hadden inderdaad. Deze film had zo veel potentie, maar ook alle "foute" dingen hebben zo z'n charme.

avatar van RuudC
Uiteraard heeft de film charme, maar nu lukt het niet echt om uit de middelmaat te komen. Als de film inhoudelijk interessanter was geweest wanneer de prent een half uur langer zou duren, had ik er absoluut geen moeite mee gehad. Op de lange termijn had je er vast meer fans mee getrokken.

avatar van FunkStarr
Eens, had ik ook geen moeite mee gehad, zelfs niet als hij een heel uur langer had geduurd .
Hier trouwens wat deleted scenes Cobra (1986) - Deleted Scenes (Info, Pictures and Clips) - YouTube. Originele footage was langer dan 2 uur en er is ook een tv versie welke enkele deleted scenes bevat.

avatar van Boneka
Onlangs John Wick gezien, maar dan vind ik deze actie film toch wel een stuk beter. Okay clichés te over bekend recept, maar dat maakt deze film van nu 30 jaar oud zeker niet minder. Het beeld is overigens op blu ray uitstekend opgelapt. Alle vuiltjes en vlekjes zijn netjes weggewerkt. Hij mist alleen wat scherpte wanneer de beelden close up zijn gemaakt. En hier en daar wat filmruis. Geluid is prima in orde.

De film komt lekker binnen en heeft een goede afwisseling. Lees hierboven dat de oorspronkelijke duur maar liefst 2 uur was geweest, maar kan zeker leven ook met deze lengte. Langer had gekund, maar kop romp en staart zijn goed verzorgd. Sly ziet er lekker stoer uit met zijn zonnebril en lucifer in zijn mond. Daarbij een heerlijke auto (Ford Mercury) waarbij nog een leuk verhaal achter zit,

Stallone eist gestolen auto uit 'Cobra' terug - radio.nl

dan kan mijn avond niet meer stuk! Een film onder het motto praatjes vullen geen gaatjes!

Het eind kan mij zeker ook bekoren. Op zijn James Bonds wordt natuurlijk de worse guy leuk uitgeschakeld in een gieterij. Wat mij betreft kostelijk vermaak!

avatar van missl
Stallone als stoere man kan iedere slechterik aan, hij heeft overigens wel bijzonder veel tekst in deze film. Kijkt lekker weg, stoere mannen en veel schieten. Heerlijk voor zo nu en dan.

avatar van trebremmit
Stijlvolle actiefilm, apart dat het zo laag scoort hier. Het verhaaltje slaat nergens op maar ik vond het voor de rest een sfeervolle en mooi geschoten film, met een prima Stallone.

avatar van FunkStarr
Sly stelt zichzelf deze vraag: Instagram. Flashback or comeback?

avatar van des1
des1 schreef:

Leukste (edoch korte scene) is die waarbij Stallone z'n Mercury inparkeert en de auto met een stel street punks achter ramt. Doet één van hen erg verontwaardigd, rukt Stallone een wat groter gat in diens T-shirt. Voelt aan als in the spur of the moment bedacht wat ze vervolgens er maar in hebben gelaten.

Best Scene from Cobra [1986] - YouTube

avatar van Movie Jim
Inderdaad een fantastische film
deze al vaak gezien.
Stallone zet een erg stoer personage neer.
Hoogtepunt blijft toch de geweldige
auto achtervolging door de stad,
je blijft er geboeid naar zitten kijken
Brian Thompson als de Night slasher
was erg eng maar speelde met overtuiging,
Thompson doet ook mee in Lionheart (1990) en The order (2001)
dus wel een bekend gezicht

avatar van plano
Simpelweg genieten dit. Een flinterdun verhaal, heerlijke 80's sfeer, cheesy one-liners, bomvol overdreven actie en een glorieuze Stallone.

Dit zijn voor mij toch wel ingrediënten die een plezierige actie film maken. Resulterend in een resultaat wat ik momenteel te weinig zie. Geen CGI en/of sets van miljoenen, maar; stoere mannen, slechte geluidseffecten en nogmaals Stallone in zijn glorie tijd.

avatar van Basto
Een van de hoogtepunten uit de jaren 80. Puur entertainment, heerlijk fout. Eyecandy, super coole dialogen en een lekker compacte high concept aanpak.

Samen met Commando, Streets of Fire, Death Wish 3, Predator 2 is dit het coolste wat de jaren 80 te bieden hadden.

Meesterwerk!

Basto schreef:

Meesterwerk!

Helemaal mee eens, al is alleen Predator 1 natuurlijk nog beter dan 2 . Over deze, nogmaals één van m'n lievelingsfilms, en een geweldige soundtrack (ok je moet er van houden de cheesy 80's) met als hoogtepunt het nummer Skyline van Sylvester Levay. Als ik dat nummer opzet flitst meteen de hele film weer aan me voorbij. Inderdaad ook wat mij betreft een klein meesterwerk en door velen mijns inziens onterecht verguist.

Paar weken geleden dit film op mijn verlanglijstje gezet na de vele recensies gelezen te hebben.
Ik ben nooit echt een fan geweest van Sylvester Stallone en de enige film wat ik leuk vond waar hij in zat was Assassins.
In dit film irriteerde hij mij mateloos, in 1986 was het misschien stoer om de hele tijd met een lucifer in je mond te hebben en in de zomer handschoenen aan te hebben en om er zelfs mee te eten, anno 2018 ziet het er best achterlijk uit.

Verhaal is best slecht.
Actie scene's zien er goed uit.
De cast is wel oke, met uitzondering van Brian Thompson die hier een waanzinnige goed rol zet, leuk om Andrew Robinson te zien die ook speelde in Hellraiser, Stallone speelt eigenlijk zoals ik hem ken, matig.

Voor mij niet voor herhaling vatbaar.

een mooie film.met goeie actie.ook een prima vehaal.lekkere 80's muziek.een goeie cast.toch wel 1 van de betere stallone films.