Cobra (1986)

Actie / Thriller

geregisseerd door George P. Cosmatos
met Sylvester Stallone, Brigitte Nielsen en Reni Santoni

Een seriemoordenaar plaagt de stad, en een agent met de bijnaam Cobra is hem op het spoor. Cobra komt er achter dat de moordenaar eigenlijk een groep getrainde huurmoordenaars is, met banden met de politie. Om zijn missie te volbrengen zal hij in z'n eentje te werk moeten gaan.

• woensdag om 22:20 uur op TV (Veronica)

avatar van LPereboom
één van de betere Stallone films, met een stoer personage die hij neerzet. De actie zit goed en stallone doet wat hij moet doen. het verhaal is zoals in al die films misschien een beetje dun. 7,5/10

avatar van RuudC
Leuke film, al moet ik snel toegeven dat ik meer genoten heb van Stallone's Rambo's en Rocky's. Als je heel plat naar Cobra kijkt, dan kan het je niet ontgaan dat het een heel simpele actiefilm is. Precies volgens het boekje dus. Was de actie slap geweest en had Sly hier niet geacteerd, dan was de score er ook naar geweest. Cobra is een plezierige film. De speelduur is vrij kort en dus heeft de film weinig ruimte om af te dwalen. Ik had alleen wel wat meer verdieping willen zien van de new world order. Dat had best wat grootser aangepakt mogen worden. Nu komen ze niet veel verder dan een stelletje gewapende knuppels die niet voorbij een agent komen. En verder: de scene met het shirt, priceless!

RuudC schreef:

Helemaal met je eens, maar dan had de speelduur waarschijnlijk toch een stuk langer geweest en had je je ook af kunnen vragen of iedereen daar wel op zit te wachten bij een simpele actiefilm, maar had me wel tof geleken als ze dat wat meer uitgediept hadden inderdaad. Deze film had zo veel potentie, maar ook alle "foute" dingen hebben zo z'n charme.

avatar van RuudC
Uiteraard heeft de film charme, maar nu lukt het niet echt om uit de middelmaat te komen. Als de film inhoudelijk interessanter was geweest wanneer de prent een half uur langer zou duren, had ik er absoluut geen moeite mee gehad. Op de lange termijn had je er vast meer fans mee getrokken.

avatar van FunkStarr
Eens, had ik ook geen moeite mee gehad, zelfs niet als hij een heel uur langer had geduurd .
Hier trouwens wat deleted scenes Cobra (1986) - Deleted Scenes (Info, Pictures and Clips) - YouTube. Originele footage was langer dan 2 uur en er is ook een tv versie welke enkele deleted scenes bevat.

avatar van Boneka
Onlangs John Wick gezien, maar dan vind ik deze actie film toch wel een stuk beter. Okay clichés te over bekend recept, maar dat maakt deze film van nu 30 jaar oud zeker niet minder. Het beeld is overigens op blu ray uitstekend opgelapt. Alle vuiltjes en vlekjes zijn netjes weggewerkt. Hij mist alleen wat scherpte wanneer de beelden close up zijn gemaakt. En hier en daar wat filmruis. Geluid is prima in orde.

De film komt lekker binnen en heeft een goede afwisseling. Lees hierboven dat de oorspronkelijke duur maar liefst 2 uur was geweest, maar kan zeker leven ook met deze lengte. Langer had gekund, maar kop romp en staart zijn goed verzorgd. Sly ziet er lekker stoer uit met zijn zonnebril en lucifer in zijn mond. Daarbij een heerlijke auto (Ford Mercury) waarbij nog een leuk verhaal achter zit,

Stallone eist gestolen auto uit 'Cobra' terug - radio.nl

dan kan mijn avond niet meer stuk! Een film onder het motto praatjes vullen geen gaatjes!

Het eind kan mij zeker ook bekoren. Op zijn James Bonds wordt natuurlijk de worse guy leuk uitgeschakeld in een gieterij. Wat mij betreft kostelijk vermaak!

avatar van missl
Stallone als stoere man kan iedere slechterik aan, hij heeft overigens wel bijzonder veel tekst in deze film. Kijkt lekker weg, stoere mannen en veel schieten. Heerlijk voor zo nu en dan.

avatar van trebremmit
Stijlvolle actiefilm, apart dat het zo laag scoort hier. Het verhaaltje slaat nergens op maar ik vond het voor de rest een sfeervolle en mooi geschoten film, met een prima Stallone.

avatar van FunkStarr
Sly stelt zichzelf deze vraag: Instagram. Flashback or comeback?

avatar van des1
des1 schreef:

Leukste (edoch korte scene) is die waarbij Stallone z'n Mercury inparkeert en de auto met een stel street punks achter ramt. Doet één van hen erg verontwaardigd, rukt Stallone een wat groter gat in diens T-shirt. Voelt aan als in the spur of the moment bedacht wat ze vervolgens er maar in hebben gelaten.

Best Scene from Cobra [1986] - YouTube

avatar van Movie Jim
Inderdaad een fantastische film
deze al vaak gezien.
Stallone zet een erg stoer personage neer.
Hoogtepunt blijft toch de geweldige
auto achtervolging door de stad,
je blijft er geboeid naar zitten kijken
Brian Thompson als de Night slasher
was erg eng maar speelde met overtuiging,
Thompson doet ook mee in Lionheart (1990) en The order (2001)
dus wel een bekend gezicht

avatar van plano
Simpelweg genieten dit. Een flinterdun verhaal, heerlijke 80's sfeer, cheesy one-liners, bomvol overdreven actie en een glorieuze Stallone.

Dit zijn voor mij toch wel ingrediënten die een plezierige actie film maken. Resulterend in een resultaat wat ik momenteel te weinig zie. Geen CGI en/of sets van miljoenen, maar; stoere mannen, slechte geluidseffecten en nogmaals Stallone in zijn glorie tijd.

avatar van Basto
Een van de hoogtepunten uit de jaren 80. Puur entertainment, heerlijk fout. Eyecandy, super coole dialogen en een lekker compacte high concept aanpak.

Samen met Commando, Streets of Fire, Death Wish 3, Predator 2 is dit het coolste wat de jaren 80 te bieden hadden.

Meesterwerk!

Basto schreef:

Meesterwerk!

Helemaal mee eens, al is alleen Predator 1 natuurlijk nog beter dan 2 . Over deze, nogmaals één van m'n lievelingsfilms, en een geweldige soundtrack (ok je moet er van houden de cheesy 80's) met als hoogtepunt het nummer Skyline van Sylvester Levay. Als ik dat nummer opzet flitst meteen de hele film weer aan me voorbij. Inderdaad ook wat mij betreft een klein meesterwerk en door velen mijns inziens onterecht verguist.

Paar weken geleden dit film op mijn verlanglijstje gezet na de vele recensies gelezen te hebben.
Ik ben nooit echt een fan geweest van Sylvester Stallone en de enige film wat ik leuk vond waar hij in zat was Assassins.
In dit film irriteerde hij mij mateloos, in 1986 was het misschien stoer om de hele tijd met een lucifer in je mond te hebben en in de zomer handschoenen aan te hebben en om er zelfs mee te eten, anno 2018 ziet het er best achterlijk uit.

Verhaal is best slecht.
Actie scene's zien er goed uit.
De cast is wel oke, met uitzondering van Brian Thompson die hier een waanzinnige goed rol zet, leuk om Andrew Robinson te zien die ook speelde in Hellraiser, Stallone speelt eigenlijk zoals ik hem ken, matig.

Voor mij niet voor herhaling vatbaar.

een mooie film.met goeie actie.ook een prima vehaal.lekkere 80's muziek.een goeie cast.toch wel 1 van de betere stallone films.

avatar van Kondoro0614
Heerlijke jaren ’80 schiet filmpje waar geen vlieg in kwaad word gedaan. Nog sprekend dat de film soms best sadistisch over kan komen, zeker met de ‘gruwelijke’ moorden kent de film een leuk concept waar je aardig snel door heen raast. Toch vond ik dat George P. Cosmatos soms best terughoudend is als we praten over het punt waarop we zien dat we over gaan naar de moordende scénes, ik had best wel willen zien hoe ze echt werden vermoord in plaats van snel weg gaan met het beeld of alleen de aanvaller te laten zien, vind ik een zwakte in deze film.

Ook ‘Cobra’ kon er niet aan ontkomen en deze film moest ik ook voor mij doel om mijn statistieken gelijk te krijgen in het lijstje, al stond deze film wel ‘hoog’ aangezien ik deze Stallone film al een langere tijd op het oog heb, ik heb de DVD versie namelijk in de kast staan dus toen ik gisteren vrijwel opzoek was naar een leuke film, en deze zag staan was ik eigenlijk meteen verkocht en heb ik hem opgezet. Zoals ik al zei vond ik dat de film zich best vaak inhield, ondanks de vele (goeie) actiescénes kon het soms wel eens beter, toch haalde Stallone met zijn leuke quotes de film al snel omhoog.

Toch bevatte de film niet een bijzonder hoogstaand verhaal waar je diep op in kan gaan, en ben ik bang dat dit een karige mening gaat worden om dat het eigenlijk gewoon een heerlijke hersenloze Stallone actie film is waarbij het natuurlijk meer en deels draait om het heerlijke schieten en de zweet druppels van Stallone dan dat er diep in het verhaal word gegraven, en dat maakt deze films meestal ook super leuk.

“In America, there's a burglary every 11 seconds, an armed robbery every 65 seconds, a violent crime every 25 seconds, a murder every 24 minutes and 250 rapes a day.”

Toch werd het nergens bijzonder. We zien in het begin een gijzelnemer die een supermarkt gijzelt op stand van een nieuwe wereld. Hij word echter onderuit gehaald door ‘Cobra’ (stallone), een agent die het niet ziet zitten rustig aan te doen. Toch word ook de wereld geteisterd door een massamoordenaar die al verschillende slachtoffers heeft gemaakt, en ook Ingrid staat op het lijstje aangezien ze getuigen was van moord. Stallone zet vervolgens alles op alles om Ingrid te beschermen, ondanks dat daar hevige gevechten door uitbarsten.

De cast is prima, en daar is verder niks op aan te merken. En dan blijft het al om al een leuke actie film die op geen enkel moment weet te vervelen. Hoewel het geen inhoud heeft waar je makkelijk door heen kan lopen aangezien het best hersenloos is, vooral actie en schieten op lucht kwam er vaak in voor, is de film meer en deels geslaagd maar, het zou nooit stallone’s super film worden maar met de overmatig geweldige one-liners volmaakt hij de film, en blijven jaren tachtig actie films vaak uniek in hun vak, die we in deze dagen nog maar weinig tegen komen, en zeker helden als Stallone hebben ook vervangers nodig, die ik nu nog niet zo snel zie.