Cobra (1986)

Actie / Thriller

geregisseerd door George P. Cosmatos
met Sylvester Stallone, Brigitte Nielsen en Reni Santoni

Een seriemoordenaar plaagt de stad, en een agent met de bijnaam Cobra is hem op het spoor. Cobra komt er achter dat de moordenaar eigenlijk een groep getrainde huurmoordenaars is, met banden met de politie. Om zijn missie te volbrengen zal hij in z'n eentje te werk moeten gaan.

djelle
Je kan niet geloven hoeveel plezier me dit doet... Ik voelde me zo "gefocust" en onbegrepen door de crew, dat ik me echt enorm slecht begon te voelen... Bedankt.

FisherKing
Okidoki En nu weer verder over deze armzalige film

djelle
Goed idee! Wat ik graag wou weten van jou, fisherking, welke elementen jou vooral stoorden? En of er iets is dat je wel goed vond, en waarom? (je weet nooit )

FisherKing
2 elementen spelen een rol hier.

1) ik was erg jong toen ik de film zag.
2) ik werd ouder.

1) toen ik jong was zag ik daar wel leuke spelletjes in
2) De film ging uit toen ik niet meer jong was.

3) Toen de film uitkwam tuurlijk niet gezien.
4) Zat in Seedorf destijds, al die soldaten juichen, daar wordt je niet blij van, als Sergeant.

djelle
Wow, zelden zo'n aparte motieven gehoord... Kan er best inkomen...

avatar van Ramon K
Ik word hier telkens weer aangevallen door dezelfde figuren als Ramon K en dergelijke.... Op den duur krijg je bijna geen ademruimte meer om je persoonlijke smaak te plaatsen.

Djelle neemt de slachtofferrol aan... ocharme..

Dit snap ik dus niet. Dus iedereen die zoiets erg vermakelijk kan vinden, kan dus niet serieus genomen worden?

Door mij niet. Ik neem je serieus als mens maar ik neem je niet serieus met betrekking tot filmsmaak/filmpromotie. Ik weet het: ik ben een slecht mens.

Discussieer gerust over de correctheid van maatstaven of filmkwaliteit of wat dan ook, maar doe dit met wederzijds respect, ga niet overal gaan verkondigen dat mijn mening en standpunten niet serieus genomen mogen worden.

Stel je toch niet zo aan man! Ik heb het uitsluitend over MIJN beeld over jou (mbt films dus!). Er zullen genoeg MM'ers zijn die je posts waarderen hoor. Ik kan er niks mee. Ik vind het gewoon ontieglijk raar dat jij weinig kwaliteitsverschil ziet tussen een Cobra en een Die Hard. En dat is dus binnen hetzelfde luchtige genre dat jij zo waardeert.

Lees eens goed je eigen bericht: weer zeer uit de hoogte en zoveel mogelijk deze simpele actiefilm afbreken.

Uit de hoogte, cynisch...whatever. En tuurlijk breek ik een slechte film zoveel mogelijk af.

Typisch een ik-heb-filmkennis-en-ik-zal-dergelijke-hersenloze-genrefilms zoveel mogelijk afbreken domme massa die alles slikt-ik weet wel beter- staaltje.

1) stel je niet aan
2) Ik breek niet af wat de massa slikt (getuige die 2,13 gemiddelde op MM). Ik breek af wat ik ontieglijk slecht vind. Simpel.
3) ik weet wel beter (de arrogantie, de arrogantie)

Mijn idee over jou was totaal al niet meer in die richting, maar als je op zo'n agressieve en vernederende

Ik ben niet agressief en ik gebruik geen vernederende toon. Eerder een verwonderde toon.

mijn meningen en maatstaven als ongeldig, onserieus te laten uitschijnen
Hoezo uitschijnen? Ik heb het toch louter en alleen over mezelf gehad? Wat de rest denkt, dat moeten ze zelf weten.

Probeer gewoon respect te hebben voor ieder zijn mening, quoteringen en maatstaven (visie) die hij daarvoor gebruikt. Als je er totaal niet mee akkoord gaat, probeer het dan op een normale manier te weerleggen, overtuigen i.p.v. de ander belachelijk te maken en niet serieus te noemen.

Ik heb respect voor je mening, maar ik vind die mening wel absurd en wonderbaarlijk, vooral bij deze film. Ik vind verder dat ik je niet belachelijk heb gemaakt. Als ik naar Videoland ga om een filmpje uit te zoeken zal ik niet op een lovende post van jou afgaan. Op dat gebied neem ik je niet serieus genoeg, dat zal ik toegeven.

Ik zeg: You're the disease, I'm the cure!
Ik zeg: begin een politieke partij, verover Nederland en Belgie, verover de rest van de wereld en genees ons die vol van zonden zijn.

Een Onze Vader en een Weesgegroetje erbij, toch

Ramon K schreef:

Ik zeg: begin een politieke partij, verover Nederland en Belgie,

Helea, hela! Als je er de Belgen bij betrekt moeten we reageren hé. Ons veroveren! Jullie zijn hier als eens geweest...

djelle
Ramon, ik snap nu wat je bedoeld. Ik had je posts wat verkeerd geïnterpreteerd. Maar ik weet intussen al dat jij mijn filmkeuringen raar vind, je hoeft dat niet telkens te herhalen he. Als je mijn visie goed doorhebt, zou je het eigenlijk niet meer raar mogen vinden zelfs. Het laatste waar ik aan dacht is jou advies te kunnen geven wat jij leuk gaat vinden hoor! Het is overduidelijk dat we fundamenteel van smaak verschillen.

Ik denk dat het grootste verschil zit in het feit dat ik eerder vanuit mijn hart stem, ipv alle filmwetmatigheden af te wegen in hun mate van correctheid of mij te ergeren aan dergelijke kwaliteitsfouten.

(getuige die 2,13 gemiddelde op MM)
is geen goed houvast, het (ongezonde) overgewicht op deze site is duidelijk personen die vooral tot een bepaalde groep filmkijkers behoort he, die eerder in de richting gaan van jou filmdenktermen. Dit kan je toch geen correct beeld noemen van 'de massa'. Als deze film, of een soortgelijke, hier in België uitgezonden wordt, zal er massaal gekeken worden. De ticketverkoop indertijd, de vhs en dvdverkoop... daar kan je allemaal eerder op voortgaan om het al dan niet een graag geziene film door de massa te noemen. Jij wéét dat dit een crowdpleaser is, of toch zeker zo bedoeld, en zo'n films reken je maar al te graag af, geef maar toe.

Trouwens weer een misverstand:

Ik zie wel duidelijk kwaliteitsverschillen hoor! Die hard kreeg al zijn sterren van mij, deze heeft er 4. Een ster minder is al heel wat volgens mijn maatstaven. (Daarbij, zoals ik al eerder zei: je zal veel hersenloze genrefilms terugvinden die ik slecht gequoteerd heb ook hoor!) En je kent mijn visie over dergelijke zaken he. Kwaliteit is 1 ding, maar vermaak kan ook heel overtuigend werken mbt mijn waarderingen. Maar laat ons het bij cobra houden. De oneliners moet je toch op zijn minst origineel gevonden hebben he, ramon? (ook al waren ze stom)

avatar van Ramon K

Het is al lang goed hoor. Ik ben soms ook een zeur. En het heeft natuurlijk ook geen zin om dezelfde discussie keer op keer te herhalen, dus we zetten er maar een punt achter, niet?

djelle schreef:

DVD's waren er nog niet in 1986 en de video's begonnen sporadisch hier en daar op te duiken, maar wat betreft de ticketverkoop voor Cobra, moet ik je volmondig bijtreden: de toeloop was voor deze film massaal. Bij ons hier in Ninove (een provinciegat) kwam de film twee maand na zijn officiële premiere in België, en toen zaten de zalen nog overvol. De mensen vonden dit toen een geweldige film.

djelle
DVD's waren er nog niet in 1986 en de video's begonnen sporadisch hier en daar op te duiken.
Weet ik wel hoor, maar nu bestaan er genoeg dvd's en video's van deze film, en hij doet het niet slecht voor zo'n oudere actiefilm te zijn. Leuk weetje trouwens! Ik wist zelfs niet dat ninove bioscopen had...

Ramon K schreef:

Tuurlijk! Tof van jou om zo'n reactie te sturen. Het heeft inderdaad allemaal niet zoveel zin, we zijn alletwee gewoon koppigaards denk ik... In verband met dat zeuren: dat valt nog goed mee hoor! Er bestaan veel ergere. (mijn moeder bv)

Maar iets heel anders nu. Gisteren zag ik een heel mooie film, maar ik zit nog met zeer veel vragen. (ik voel me echt dom! Krijg de puzzel niet compleet...) Het is iets wat jij heel goed kent, en ik vermoed dat jij wel een duidelijker zicht hebt over gans het verhaal. Je bent ook veel beter getraind in dergelijke films he. Ik zou het op prijs stellen mocht je mij kunnen verderhelpen met bepaalde zaken: http://www.moviemeter.nl/?film...

djelle schreef:

Ik wist zelfs niet dat ninove bioscopen had...

Vroeger zelfs drie, maar nu nog eentje, Cinema Central (als familiebioscoop op sterven na dood). De plannen zijn wel ingediend om er een te bouwen met drie of vier zalen en zou klaar zijn half 2006.

avatar van predator
Deze film was van Stallone voor Brigitte Nielsen omdat hij toen zo stapelgek op haar was. Alleen deed ze het met iedereen en alles. Uiteindelijk ging het uit omdat ze het met de dienstmeid deed.

Wat ik hiermee wil zeggen: Stallone alleen had de film nog kunnen redden, maar de combinatie is dodelijk

avatar van Quentin
predator schreef:

Vind Nielsen anders niet verkeerd in deze film, beter dan Stallone.

avatar van xangadix
Jeugdsentiment...

Geweldige slappe hap, lig helemaal in een deuk bij het zien van deze film!!
Oo kweer dankzij de one-liners en de ongelovelijk zwakke acteerprestaties heerlijk!!!

avatar van Asmahan
Toen ik de film voor het eerst zag, was ik diep onder de indruk dat Cobra kon bellen en er werd een pizza bezorgd. Dat leek me toch makkelijk! Is nu de gewoonste zaak van de wereld. Cobra knipt de pizza ook heel stoer met een heggeschaar (of iets in die richting).

Diesel
Stallone als agent Cobra zorgt hier en daar voor leuke momenten.

avatar van sn@ke
Cobra

Dieptepunt in Stallone z'n carrière , de man die zich met de Rocky - saga bewees als een goed acteur ( mits de juiste rol ) en regisseur gaat de dieperik in in een volslagen typerend jaren 80 - vehikel. De actiefilms uit die tijd weet ik steeds wel te smaken , door de leuke muziek en het jeugdsentiment , films ala beverly hills cop durf ik zelfs meesterwerken te noemen. Maar deze film is na herziening toch te cliché en onozel om enigzins genietbaar te zijn. Het personage Cobra zelf heeft wel z'n coolness , Stallone brengt dat ook vrij goed. Maar voor de rest is dit één onsmakelijk schroot flauwe actie-clichés.

avatar van JoeCabot
Haha, lekker foute actiefilm. Zit vol van van leuke oneliners, over-the-top-actiescenes en jaren 80 muziek. De personages zijn zoals ze moeten zijn: de coole actieheld, het weerloze maar (voor die tijd) erg mooie en bedreigde slachtoffer en natuurlijk de evil bad guy die de hele film erg pissig is en iedereen uit de wef ruimt die hem niet aanstaat. Acteerwerk is zoals het hoort te zijn, namelijk erg stoer. Een prachtexemplaar dus

avatar van sinterklaas
Een leuke film, Wel erg hard en sadistisch.

Lekkere snoeiharde actieknaller met Stallone in de hoofdrol."I am the cure and you are the disease"....

avatar van sinterklaas
Maar dan omgekeerd

Begint lekker spannend, zakt dan wat in en komt daarna weer op het niveau van het begin van de film.
Leuke actiefilm maar verder niet veel bijzonders aan.

het liedje van robert tepper "angel of the city"past er gewoon supergoed bij..

verder een rdelijk spannende film, waarin stallone een super rol heeft, en hem ook goed speelt

wat een idiote film...en dan die zin van Sly ergens in de film...'you are the disease, I am the cure...'. pffff...er zit een knop op je tv die helpt je zo uit de puree!

avatar van Halcyon
Leuke actiefilm die qua sfeer en muziek best thuishoort in het rijtje jaren '80 films als The Running Man, Total Recall, The Lost Boys, The Goonies, ... Allemaal films waar ik als klein jongetje talloze keren naar gekeken heb.
Hoewel vooral goed omwille van de nostalgische waarde heeft Cobra toch wel enkele spannende en rauwe geweldscènes die niet zouden misstaan in een horrorfilm.
Beetje ondergewaardeerd volgens mij.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Af en toe lukt het Stallone om te acteren, maar hier is het vooral overacting. Een held die totaal geen inhoud heeft en de hele film door in actie schiet alsof hij tussendoor een sigaret opsteekt. Er zit nog meer leven in Jason Voorhees en die man is al jaren dood. De actie maakt het nog wat aangenaam om te blijven zitten, maar dit is een typisch voorbeeld van een foute 80's film...