My Own Private Idaho (1991)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Gus Van Sant
met River Phoenix, Keanu Reeves en James Russo

In Seattle ontmoet de narcoleptische mannelijke hoer Mike de tegen zijn rijke familie rebellerende Scott, die dit doet door op de straat te werken. De twee besluiten een zoektocht naar Mike's moeder op te zetten. Hun reis leidt hen in eerste instantie naar Mike's thuis in Idaho, en uiteindelijk naar Italië. Losjes gebaseerd op Shakespeare's Henry IV.

Mooier worden ze bijna niet. Mocht Fellini een kind zijn van de jaren 80 was dit absoluut een deel van zijn wereld. River speelt de sterren van de hemel en Gus staat voor mij eenzaam opn de top.

Goeie film over twee mannelijke prostituees op doorreis naar Idaho. De twee mannen, met ieder een andere achtergrond, leven van dag tot dag. Deze twee personages worden uitstekend vertolkt door River Phoenix en Keanu Reeves. Een onconventionele uitvoering, die zeker origineel is te noemen, maar soms wel wat afstandelijk is. Een nipte 3.5 sterren.

Rare film waarvan je het nut niet weet en ook het moraal ervan niet ziet.

Een eenzame kontenbonker (Jason Phoenix) die samen met een nuchtere koelbloedige chocoladeprins (Keanu Reeves) op zoek gaat naar zijn moeder in het verre Idaho. Het wordt een bizarre en ietwat avontuurlijke zoektocht zonder einde.

Mooie plaatjes overigens van Idaho. Ook knap hoe Van Sant weet om te gaan met de sexscenes.

Jason Phoenix acteert bedreven en uitmuntend.

Keanu Reeves is dezelfde Keanu Reeves als in The Matrix, Speed, Constantine en 47 Ronin. Dus gewoon Keanu Reeves. Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar hoe deze droge hark zonder acteertalent ooit acteur heeft kunnen worden. Zal vast een rijke oompje hebben in Hollywood net als Nicolas Cage.

Voor de rest een dramatische film waar je slaap van krijgt, net als de hoofdpersonage. Als je een mannelijke prostituee bent (diplomatieke term voor reishomo) is het dus niet bepaald handig wanneer je aan narcolepsie lijdt.

avatar van Vinokourov
Redelijk saai hoor deze Van Sant, die nauwelijks indruk op me heeft achter gelaten. Alleen wat aardig geschoten plaatjes blijven me bij, maar daarnaast heeft My Own Private Idaho weinig te bieden op het gebied van plot of acteerwerk. Het is gebaseerd op een werk van Shakespeare en dat is te merken ook hoe de dialogen opgeleverd worden. Ik vind dit echt ronduit irritant, dat hoogdravende geratel. Het lijkt ook altijd alsof men in het Shakesperiaans altijd langs elkaar heen moet praten. Viel me al eerder bij films op die die toer opgaan en dat is echt niet geslaagd wat mij betreft.

avatar van Spetie
Het is alweer een paar jaar geleden, dat is nog eens iets van Van Sant zag. Meestal liggen zijn films me niet zo. My Own Private Idaho is daarop geen uitzondering, al heeft de film zeker zijn momenten. Vooral het eerste half uur is bij vlagen zelfs erg goed.

Het is de eerste keer dat ik zijn visuele benadering kan waarderen. De scene, waarbij de jongens, mannen op de homotijdschriften tot leven komen en beginnen te praten, is erg sterk. Ook het acteerwerk is meer dan in orde. Phoenix is heel goed en Reeves doet het ook naar behoren, terwijl hem dat in het grootste deel van zijn films vaak niet lukt. In het laatste uur lijkt de film echter enigszins stuurloos te worden. De hoofdrolspelers lijken geen doel te hebben, wat op zich geen probleem is, maar Van Sant slaagt er in die fase niet in, om het allemaal boeiend te houden.

De personages blijven ook wat afstandelijk en daardoor is het ook lastig om met ze mee te leven. Al met al is het niet heel slecht, valt de originele aanpak van Van Sant op zich best te prijzen, maar bij mij weet hij bijna nooit de juiste snaar te raken.

Saaie film...kon mijn aandacht niet vast houden..

avatar van fappie
Vinokourov schreef:

Ik hoor je.

(verwijderd)
My Own Private Idaho lag al een tijdje klaar tot ik hem zojuist keek.

Bijzonder filmpje. Het verhaal verveelde juist niet naar mijn mening. Ook de op het oog saai lijkende scènes hadden steeds iets wat mij interesseerde. Dat het eigenlijk nergens écht om draait pakt positief uit.

River Phoenix heeft me altijd al geïnteresseerd, al is dit pas de 2e film die ik van hem zie na Stand By Me. De interesse is na deze film opgeschroefd. Bijzonder persoon. Keanu Reeves doet het ook altijd goed bij mij, al schijnt hij enorm veel irritante trekjes te hebben, ik zie ze maar niet. Scott zijn Italiaanse vriendin is érg knap.

Zeker de moeite waard door de combinatie van het verhaal, de hoofdpersonen en het sfeertje, maar er had wellicht meer ingezeten.

avatar van RuudC
Weer een avontuur van een stel personages dat me echt absoluut niet heeft kunnen boeien. Dat ze zichzelf op straat verkopen, interesseert me eigenlijk helemaal niet. Ze spreken me totaal niet aan en dan is het eigenlijk zelfs een zegen dat er vaak stiltes vallen. De reizen die ze maken, levert mooie plaatjes op, maar inhoudelijk is het allemaal vrij saai. Het beste moment is wanneer de eindcredits over het scherm rollen.

avatar van John Milton
Een film die voor mij met name in bepaalde scènes erg goed werkt: Als geheel helaas net niet helemaal. Maar er valt genoeg positiefs over te zeggen. Gevoelsmatig is het regelmatig erg raak, en visueel geldt dat evenzeer. Van Sant weet de gemoedstoestand van deze jongens erg goed te versterken. Zo zonde dat we Phoenix zo jong zijn kwijtgeraakt.

Wat Keanu betreft. Tsja. Hij blijft Keanu, al is het hier enigszins tolerabel dankzij een gebrek aan scènes die fijnzinnigheid van zijn kant verwachten.

avatar van Flavio
Redelijke film waaruit blijkt dat Phoenix een begenadigd acteur was. Reeves overtuigt niet, al is dit een van zijn betere rollen. De Shakespeariaanse dialogen leidden alleen maar af, de capriolen van Fat Bob en zijn bende waren sowieso matig geslaagd. My Own Private Idaho werkt het beste als intiem portret, de scenes waarin de kwetsbaarheid van Mike centraal staat (bij het kampvuur, in de trailer bij zijn broer) zijn dan ook het best.