Even Cowgirls Get the Blues (1993)

Drama / Komedie

geregisseerd door Gus Van Sant
met Uma Thurman, Keanu Reeves en Lorraine Bracco

Sissy Hankshaw is geboren met uitzonderlijk grote duimen. Ze besluit van haar handicap gebruik te maken en wordt beroepslifter. Zonder vaste verblijfplaats reist ze dwars door Amerika. In New York woont één van haar vrienden, The Countess. Hij is de eigenaar van de beauty farm en ranch 'De Rubber Rose' in Oregon. Wanneer hij Sissy daar voor een fotosessie naar toestuurt leert zij haar grote liefde Bonanza Jellybean kennen. De ontmoeting brengt een grote verandering in Sissy's leven teweeg.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik vind de film bij vlagen echt te aardig om echt laag te gaan zitten, maar hij is wel een beetje mislukt. Van Sant lijkt zich er behoorlijk aan vertild te hebben. Aardige scenes wisselen af met vervelende. De acteerstijlen botsen, de film is te ingehouden om lekker uit de band te springen, terwijl het verhaal zich daar wel voor leent. Thurman bakt helaas ook niet zoveel van haar hoofdrol, in bijna elke scene is het de ander die veel beter is.

Krappe 2.5*

avatar van Rancid
"Sissy Hankshaw is geboren met uitzonderlijk grote duimen. Ze besluit van haar handicap gebruik te maken en wordt beroepslifter."
?????:)
Klinkt als een goede grap.

avatar van jan66
Ik heb deze in 1994 in de bios gezien, mijn eerste ervarig met Uma Thurman... Echt lache... Wat die Uma allemaal niet met die duimen kan doen... echt humor... Met zulke duimen heeft ze echt geen vent nodig... Vandaar dat zij dan ook geliefd is bij de cowgirls.

Onlangs weer gezien. Acteren stelt absoluut niets voor, maar de film is zeker vermakelijk en apart.

avatar van niethie
Vreemd en fragmentarisch filmpje vol bizarre onzinpraktijken. De film barst van de- zelfspot, grappige typetjes en een aantal schitterend ogende (artistieke) scenes, maar het hele verhaaltje opzicht is vreselijk over de top en slaat in feite nergens op en dat is toch een groot minpunt want het had allemaal heel positief uit kunnen pakken. Toch vind ik de vele negatieve kritieken op de film een beetje te hard want eigenlijk is het stiekem toch best een leuk filmpje. Verder ben ik het wel eens met Starbright boy.

2,5 sterren

avatar van niethie
Oja en Uma Thurman is om op te eten.

avatar van Leo1954
Heerlijke bizarre film met een geweldige cast. Ik heb ervan genoten, zo anders dan al die kant en klaar hapklare brokken die je veel te vaak voor geschoteld worden. De 3.8 op imdb zegt me in dit geval meer over de kijkers dan over de film.

avatar van sinterklaas
Nog een van de oudere films van Van Sant, al vond ik deze wel een stukkie minder dan zijn ouvre in het algemeen. De van Sant elementjes zitten er hier en daar wel in, maar soms vond ik de film, en dan ook met name het plot, een beetje te ver gezocht. Ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet wat nou de precieze toevoeging is van die grote duimen van Uma Thurman. Uma werd er iig wel een stuk lelijker op, met grote duimen. Ja... dat ze ermee makkelijk kan liften... en verder??

Het plot trok wel interesse bij mij maar verder vond ik alles een beetje erg flauw en zoals gezegd: te ver gezocht en verkeerd geplaatst. Die ongewassen kutten-stunt vond ik ook zoo verkeerd geplaatst met verder ook dat hele verhaal met een zooitje gekke wijven op een boerderij die uiteindelijk omsingelt worden door de politie. Het leek wel alsof van Sant in 1993 geld nodig had, en zonder erbij na te denken maar wat aan mekaar knutselde.

Het plot is wel iets waar ik altijd naar zoek, maar de uitwerking was dus niet al te best. Ik hou het liever bij My Own Private Idaho.