ad

Geregisseerd door: Michel Gondry

Met onder meer: Tim Robbins, Patricia Arquette en Rhys Ifans

Releasedatum: 12 september 2001

Over Human Nature

"In the Interest of Civilization … Conform."

De film volgt de ups en downs van een geobsedeerde wetenschapper, een vrouwelijke naturalist en de man die ze ontdekken, geboren en opgegroeid in het wild. Terwijl Nathan, de wetenschapper, de wilde man traint om de samenleving in te kunnen, doet zijn vriendin Lila haar best om het verleden van de man te behouden, aangezien hij een vrijheid bezit die bij de meeste mensen verloren is gegaan.

imageimage

avatar van Wolkenmeter

Wolkenmeter

Zeer eigenaardige komedie. Er zitten eigenlijk maar heel weinig grappen in, maar als geheel vond ik het best geslaagd.

avatar van Wouter

Wouter

Van de makers van Being John Malcovich. Haalt niet het niveau daarvan, maar toch een aanrader voor liefhebbers van die film.

wat Wouter zegt

Van de makers van Being John Malkovich.
Niet dezelfde regisseur, dus wat zegt dat dan nog ?

Jordy

dezelfde schrijver, dezelfde soort humor, zegt dus erg veel

avatar van Jos2

Jos2

Niet dezelfde regisseur, dus wat zegt dat dan nog ?

Dezelfde schrijver en de regisseur produceert dit keer. Genoeg verbintenis, lijkt me.

avatar van Lianne

Lianne

Vond being John Malkovich fantastisch, maar dit werkelijk 1 van de meest waardeloze films die ik dit jaar gezien heb.

avatar van wackyboy

wackyboy

Okay; ik geef toe; niet zo geslaagd als Being John Malkovich. Dat stond ook zo ongeveer in elke recencie dit ik gelezen heb. Ben dus met de juiste attitude de film in gestapt; met die van: "dit zal wel enorm gaan tegenvallen" en dat deed het dus niet.

Die Charlie Kaufmann, de scenarioschrijver van deze film, is toch wel echt een genie, met al die orginele vondsten en onnavolgbare ideeen. Ben nu al benieuwd naar Adaptation, zijn volgende film waar Meryl Streep (!!) in meespeelt.

Hij is trouwens ook een van de bedenkers geweest van de fantastische en ondergewaardeerde sitcom "Get a Life", hier in Nederland ook nog een blauwe maandag uitgezonden, waarin Chris Elliot een dertigjarige opgewekte loser speelt, die op zijn dertigste nog bij zijn ouders woont en zijn geld verdient met een krantenwijk.

Toen had ie dus al van die grappige vondsten.

wackyboy schreef:

meen je dit echt?? waarom wist ik dit nog niet hierbij nomineer ik Kaufman voor een nobelprijs

avatar van Jos2

Jos2

Ook een bizarre en originele film. Maar helaas ook niet het niveau van BJM

beter inderdaad

avatar van Sjan

Sjan

Erg originele film met goed acteerwerk. De sprrokjesachtige achtergrondmuziek maakte de film erg grappig. Enkele hilarische momenten en sommige scenes deden me erg aan BJM denken zoals het moment waarop Tim Robbins uit de hemel weg wil komen door de deur links en er aan de andere kant weer in precies dezelfde kamer uitkomt . Niet het niveau van BJM maar zeker een leuke film om te zien. 3.5*

ThaNick

Klein stukje gezien, maar what the f*ck? .. Hilary Duff met BORSTHAAR?!?!

Please explain?

Jordy

Hey wat grappig, was zij dat...

ThaNick

Jordy schreef:

Hey wat grappig, was zij dat...

yep, maar wel erg rare scene, heb de film zelf niet helemaal af gezien.. maar wat had dat te betekenen? Lol

avatar van Bloompje

Bloompje

Een heel rare film. Een goed scenario maar het had beter gekund. Gondry heeft zeker revanche genomen met het geniale Eternal Sunshine of the Spotless Mind.

avatar van pjotr

pjotr

Ik ben dan waarschijnlijk één van de weinigen die deze film véél leuker vond dan Being John Malkovich.

Dat zou kunnen komen doordat ik Michel Gondry nog veel beter vindt dan Spike Jonze.

De videoclips van Spike Jonze draaien meestal om één erg goed idee ( Praise You - Fatboy Slim, Drop - The Pharcyde ) terwijl die van Gondry vaak bol staan van meerdere goede ideeën ( Everlong - Foo Fighters, Let forever be - Chemical Brothers)) , bovendien besteed hij veel meer aandacht aan het visuele aspect van zijn projecten - en ik ben een sucker for eye-candy.

Zo deden de scenes in het bos me ook een beetje aan de clip van Human Behavior van Björk denken: van de ene kant heel decor-achtig maar ook weer niet tè...

De tests die Nathan Bronfman verzonnen heeft om Puff te civiliseren vond ik dan ook geweldig - speciaal die waarbij hij beleefde zinnetjes leert spreken door middel van gekleurde oplichtende borden met lettergrepen er op: "Thank-you-and-good-night-ladies-and-gentle-men".

Het mooiste is nog dat als Nathan tijdens deze test het serieuze gesprek met Gabrielle op de gang voortzet je op de achtergrond Puff eindeloos hoort doorratelen.

Maar ook de tests met de vorken, de schaars geklede dame op de dia en natuurlijk die fantastische muisjes zijn prachtig.

Verder wordt er uitstekend geacteerd en is de blik die Gabrielle Nathan doet toekomen terwijl ze Puff een stroomstoot wil geven een Oscar waard.

Ook de manier waarop het verhaal wordt verteld vond ik erg leuk: al snel wordt duidelijk dat Nathan wordt vermoord (al vanaf shot/schot één), je ziet tijdens de film elk van de hoofdpersonen zijn verhaal doen: Nathan vanuit het hiernamaals, Puff vanuit de rechtbank en Lila vanuit de gevangenis.

De beginscene wordt trouwens tegen het eind van de film nog heel mooi gekoppeld in het verhaal.

Toevallig gaf ik mijn meisie afgelopen weekend "the work of director Michel Gondry"-dvd voor haar verjaardag.

Na het zien vielen me nog een paar extra Gondry-grapjes op in de film zoals de drummer die in het café de muzikale omlijsting verzorgt (kijk alleen het menu van de director dvd en je begrijpt precies wat ik bedoel: geniaal! ) en de maitresse van Nathan met het fake Franse accent (Gondry spreekt namelijk zelf met een ongelofelijk Frans accent).

Gisterenavond gaf ik deze film 4 sterries maar bij deze gaat 'ie een halfje omhoog.....topfilm!

Dit is er eentje voor het "meest-ondergewaarderde-film-topic"...

Jordy schreef:

beter inderdaad

BJM is toch veel beter dan Adaptation.

Ik zeg niet dat Adaptation een slechte film is, maar BJM is toch nog een stuk genialer. Maar zijn laatste ESOTSM is natuurlijk wel de beste.

Deze film nog niet gezien, maar ben wel benieuwd.

Ik vind hem nergens

avatar van Reinbo

Reinbo

donnie darko schreef:

BJM is toch veel beter dan Adaptation.

Deze film nog niet gezien, maar ben wel benieuwd.

Ik vind hem nergens

Niet mee eens, Adaptation vind ik verweg de beste dam ESOTSM, dan Confessions of a Dangerous Mind, dan BJM en dan deze, dat is de minste.

Reinbo schreef:

ik vind adaptation zo weinig ziel hebben. Het verhaal op zich is misschien wel heel geniaal maar bij mij ging het er allemaal zonder emoties in, terwij bij ESOTSM ik diep ontroerd was op het einde. Maarja, deze discussie kan eindeloos doorgaan. Ieder zijn eigen smaak, zullen we maar zeggen

avatar van MarjoleinM

MarjoleinM

Ik vind hem bijzonder.

avatar van gotti

gotti

Goeie en interessante film. Zoals eerder gemeld, haalt niet het niveau van BJM en in mindere mate Adaptation. Toch weer een interessant script van Kaufman; uitermate lollig.

avatar van Beitel

Beitel

Dit stond altijd bekend als Kaufman's minste, maar tot mijn verrassing zat er nog verbluffend veel genialiteit in deze film. Alleen al het feit dat een filmmaker zoiets gedurfd als de seksuele driften van de mens aan de kaak wilt stellen is al geweldig, maar de manier waarop is bijna precies zoals ik dat graag zie.

De film draait om de rol van sex in ons leven: voelen we ons fijner in de moderne beschaving of moeten we gewoon terug naar de natuur om alle natuurlijke driften hun gang te laten gaan? De film vloeit door verschillende fases waarbij de hoofdrolspelers daar constant mee worstelen, tot het einde toe. De manier waarop Puff/Derek in de auto kijkt naar de natuur en zijn 'franse' vriendin is geniaal. De film biedt geen oplossing, maar geeft wel heel sterk aan hoe complex en tegelijkertijd hoe verbluffend simpel we in elkaar steken.

Er is genoeg mis hoor: Michel Gondry's regisseurwerk is wat tegenvallend. Een groot gedeelte ziet er wat steriel uit en wanneer hij zijn gebruikelijke trucjes gebruikt komt dat niet heel erg goed uit de verf. Daarnaast is Puff het enige personage waar je echt een band mee kan krijgen, de rest is wat afstandelijk wat hierbij wat meer stoort dan bij Kaufman's andere films. Het weet niet altijd te overtuigen, met name het begin was doorbijten. En misschien had er wel wat meer ingezeten, alhoewel de eerder genoemde scène alles nog net de goede kant op stuurt.

Toch heeft dit me zeer aangenaam verrast. Het is niet zo grappig meeslepend als Being John Malkovich of Adaptation, maar stiekem heb ik toch wat meer met deze film dan met laatstgenoemde.

avatar van jherb

jherb

ik vond m vrij hilarisch, zette de hoogstaande westerse cultuur even mooi op losse schroeven

donnie darko

Toch wel best een tegenvaller. Had er gewoon zoveel van verwacht, maar haalt jammer genoeg nooit het niveau van eender welke andere kauffman-productie.

Maar buiten dat is het best wel een leuk komedietje.

avatar van DwarreI

DwarreI

Doordachte film. Dit soort komedie bevalt mij uitstekend.

avatar van Starmaster501

Starmaster501

Is dit een typische Gondry? Of lijkt hij veel op Being John Malkovich, die ik niet erg leuk vond en een beetje te vaag/raar.

Vrijdag 21 augustus te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van Larude

Larude

Toch een unieke komedie/klucht. Er zitten flauwe grappen in maar ook interessante impliciete overpeinzingen over vrijheid en beschaving en tal van leuke referenties. Alhoewel deze film later is uitgebracht dan Being John Malkovich voelt het als een eerste toets, een voorschets, voor Being John Malkovich die beter is uitgewerkt met net wat minder eendimensionale personages. Tussen de 3 en 3,5. Ik rond naar boven af, omdat ik toch menigmaal in een deuk lag, wat ik niet vaak heb bij de gemiddelde comedy. Hij is ook gelukkig niet te braaf.