Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 144 minuten / 152 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Josh Hartnett, Ewan McGregor en Tom Sizemore
IMDb beoordeling:
7,7 (450.925)
Gesproken taal: Engels en Somalisch
Releasedatum: 28 februari 2002
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Viaplay
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Black Hawk Down
"Leave no man behind."
Het waargebeurde verhaal van de slag om Mogadishu, de langste grondstrijd met Amerikaanse troepen sinds Vietnam. Een elite-team van 120 Amerikaanse militairen wordt op 3 oktober 1993 in Mogadishu gedropt om 2 Somalische luitenanten te ontvoeren. Bedoeld als een operatie van een uur, loopt het echter flink uit de hand.
Externe links
Acteurs en actrices
SSG Matthew Eversmann
SFC Norm 'Hoot' Gibson
SPC John Grimes
LTC Danny McKnight
SFC Jeff Sanderson
MG William F. Garrison
CPT Mike Steele
SPC Shawn Nelson
PFC Todd Blackburn
SPC Lance Twombly
Video's en trailers
Reviews & comments
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Is dat tegen mij bedoelt ofzo?
Ik speel die games niet
Ja, dat filmpje ondersteunt je statement dat het schieten met een RPG moeilijker is dan je denkt. Games geven een verkeerd beeld.
james_cameron
-
- 7006 berichten
- 9791 stemmen
Gestructureerde chaos, zo kun je deze film het beste omschrijven. Inhoudelijk niet echt bijzonder; een echt plot is er niet, de film draait grotendeels om de escalatie van een gebeurtenis. Het begin is wat te lang en het einde bevat een paar misplaatst sentimentele dialogen, maar visueel is het andere koek. Want de film blijft een overweldigende aanslag op de zintuigen, subliem in beeld gebracht. Rauw, opgefokt en angstaanjagend dichtbij- dat is de stijl die regisseur Scott hier vakkundig handhaaft. Herhaaldelijk roept de film herinneringen op aan klassiekers als Apocalypse Now en Full Metal Jacket, maar Black Hawk Down kan zich daar wat mij betreft aardig mee meten. Sublieme cinema.
AnthonyG.
-
- 356 berichten
- 348 stemmen
Er zijn dus wel verschillende RPG's. 
Misschien wel de meest geavanceerde is de Javalin, ongelooflijk 
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Door sommige genoemd als beste oorlogsfilm... Dat dan weer net niet, maar zeker een van de betere oorlogsfilms.
Het begint al snel en pas aan het einde stopt het hele gedoe.
Aan het begin, uiteraard, het stoere Amerikaanse machogedoe. De dialogen zijn dan ook wel weer standaard en niet echt speciaal. Het stuk daarna is geweldig (alhoewel dat woord verkeerd gekozen is).
Je voelt gewoon mee met de soldaten en je hoopt dat ze allemaal heelhuids terugkomen. Helaas.. het blijft oorlog.
Ik heb me zeker vermaakt en deze film had iets meer te bieden dan de doorsnee oorlogsfilm.
Normaal zou ik een 3,5 hebben gegeven, aangezien het af en toe iets te werd en het een beetje onrealistisch werd. Maar ja.. dit is echt gebeurd, dus dat zou niet kloppen. Het had zo gemoeten.
4,0*
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Een Command & Conquer-achtige actie loopt een beetje anders zoals de planning was. Naast kritiek op het Amerikaanse legerapparaat is het toch ook weer een reclameplaatje. De actie (met ondermeer helicopters!) is namelijk prachtig in beeld gebracht, maar voor de rest is het wel erg leeg allemaal: veel pieuw pieuw pieuw. Door het gebrek aan karakteruitdieping is Black Hawk Down niet echt een hoogvlieger.
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Op een bijzondere manier deze actie in beeld gebracht, heel dynamisch, je voelt je haast deel uit maken van de gevechten. Maar het is wel heel veel van het zelfde. Goed dat er gekozen is voor een volkomen uit de hand gelopen actie, welke geheel verkeerd is ingeschat. Op de generaal na, die een bloedplas probeerde op te ruimen blijft de film redelijk gespeend van vals sentiment.
AnthonyG.
-
- 356 berichten
- 348 stemmen
Op een bijzondere manier deze actie in beeld gebracht, heel dynamisch, je voelt je haast deel uit maken van de gevechten. Maar het is wel heel veel van het zelfde. Goed dat er gekozen is voor een volkomen uit de hand gelopen actie, welke geheel verkeerd is ingeschat. Op de generaal na, die een bloedplas probeerde op te ruimen blijft de film redelijk gespeend van vals sentiment.
Hoe bedoel je?
canciser
-
- 938 berichten
- 558 stemmen
Bijzondere film, met harde actie. Ik ken het verhaal niet, maar dat zal er flink aan toe gegaan zijn daar. De scene in de helicopter vond ik het beste uitgewerkt, zag er top uit. Daarnaast heeft BHD goede oorlogssfeer en wat minder goed uitgewerkt personages. 3.5*
Faab_E
-
- 18 berichten
- 19 stemmen
Super camerawerk! Je word echt in de film getrokken... Flink wat spanning. Gewoon een goede actiefilm!
boozebelly
-
- 1428 berichten
- 1908 stemmen
Puike film ja 
De actie spat van je scherm en daarnaast is het verhaal ook nog eens boeiend. De actie ziet er ook realistisch uit, alsof ze met scherp liepen te schieten tijdens de opnames. Ook zit er geen overdreven patriotisme in deze film. Als kijker word je gewoon meegesleurd in een wilde trip met spetterende effecten.
Knettergekke bende was dat daar in Somalië, ik weet nog wel die echte beelden van dat lichaam van die Amerikaanse piloot die door de straten werd getrokken als een trofee. Een totaal losgeslagen apekooi was dat, primitieve oorlogsvoering met alle gruwelen die daarbij horen (kapmessen, onthoofdingen, verkrachtingen).
Binnenkort maar weer eens kijken, wellicht klap ik er dan wel een halve * bij op.
Zizzo
-
- 456 berichten
- 1547 stemmen
een van de betere oorlog films ooit gemaakt als je het mij vraagt, prachtige special effects, en strakke actie, leuke en passende cast, goed camera werk en met 144 minuten een mooie lengte, Verhaal is zoals in de meeste oorlogsfilm niet zo boeiend. Zeker een toppertje, die iedere liefhebber van actie/oorlog films gezien moet hebben. 
1 klein minpuntje op moviemeter: de omschrijven van de film verteld veel te veel van wat er staat te gebeuren in de film.
AnthonyG.
-
- 356 berichten
- 348 stemmen
een van de betere oorlog films ooit gemaakt als je het mij vraagt, prachtige special effects, en strakke actie, leuke en passende cast, goed camera werk en met 144 minuten een mooie lengte, Verhaal is zoals in de meeste oorlogsfilm niet zo boeiend. Zeker een toppertje, die iedere liefhebber van actie/oorlog films gezien moet hebben. 
1 klein minpuntje op moviemeter: de omschrijven van de film verteld veel te veel van wat er staat te gebeuren in de film.
Komt omdat de film over een bekend historisch feit.
Zo zal je bij 'Der Untergang' ook geen vraagteken zetten of Hitler het wel haalt of niet.
DroBje!
-
- 52 berichten
- 193 stemmen
Meeslepende moderne oorlogsfilm. De muziek maakt het verhaal en de sfeer compleet. Begin was nog het minst, waarbij de amerikaanse arrogantie mij een beetje de keel uit kwam. Wanneer de actie begint wordt je meegesleurd in het wespennest. Toch hoop je dat zoveel mogelijk personages het redden. Onverwacht pluspunt vind ik wel dat Orlando Bloom gewoon na een halfuurtje uit de helicopter flikkert en klaar is in de film. Tom Sizemore speelt een sterke rol.
Ben het er wel mee eens dat de omschrijving wel heel veel vertelt. Je hoeft toch niet alle gegevens te weten.
Zero-two
-
- 3 berichten
- 3 stemmen
Ik vond een goede film. Rauw en chaotisch. Alleen vond ik de acteerprestaties wat minder toen de Black Hawk helikopter werd neergehaald. Een film waarbij veel word geschoten, naar mijn mening. Een lange begin, was een andeel.

3,5*
Uier
-
- 2006 berichten
- 3749 stemmen
Ben benieuwd of deze nog in de top250 zal komen, alwaar 'ie wel in thuis hoort.
RJS
-
- 61 berichten
- 238 stemmen
Deze film hoort zeker thuis in de top 250, ook omdat het om een waargebeurd verhaald gaat. Dat maakt de film nog beter een aangrijpender.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Hehe, duidelijk een nederlaag voor het Americaanse leger ( en zeker ook in werkelijkheid) en toch moet het weer mooi, patriottisch aflopen...! Zien jullie niet hoe fout zo'n dingen zijn? Dit is zoizo niet echt zo'n waarheidgetrouwe film als jullie denken hoor... (waren trouwens niet alleen Amerikaanse soldaten aanwezig) en ivm waarheidsgetrouw en informatie, die krijg je in het eerste half uur snel en simpel voorgeschoteld zodat Ridley zijn ding kon doen, want deze film draait puur om de actie/cameravoering, dat mensen hier zeggen dat hij nog beter is omwille van waargebeurd verhaal is belachelijk want het is duidelijk dat het verhaal hier amper aandacht krijgt...! Dit is gewoon weer zo'n Amerikaanse, heldhaftige simplistische oorlogsfilm zonder enige zelfkritiek naar het Amerikaans leger toe, en de afloop dan nog eens verdraaien... belachelijk en hehe, zeker geen plaats voor in de top 250! (bij elke Amerikaanse patriottische tiener misschien)
Toch nog een 2 voor de actie en cameravoering waarmee Ridley toch zogoed overweg kan, maar jammer genoeg ten nadele van het verhaal.
En snap nog altijd niet waarom Josh Hartnett het heeft gemaakt als acteur tenzij hij het van zijn looks moet hebben...!
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Ik vond een goede film. Rauw en chaotisch. Alleen vond ik de acteerprestaties wat minder toen de Black Hawk helikopter werd neergehaald. Een film waarbij veel word geschoten, naar mijn mening. Een lange begin, was een andeel.

3,5*
Snap ik niet, je merkt zelf wel op dat dit een film is met geschiet en geschiet en gaat vervolgens dan toch nog iets zeggen op het begin, wat eigenlijk alle belangrijke gegevens zou moeten bevatten zoals onderandere sfeerschepping, het overlopen van acteurs, verhaalvertelling, opbouw, eventueel karakters uitdiepen en wat humor erbij, dingen die de film dus waarde geven, realistische tint, waarheidsgetrouwe tint en als belangrijkste geeft het de kijker iets om over na te denken, we krijgen teminste toch iets van informatie (maar nog altijd veel te beperkt) want het overgrote 2de deel van de film is puur en alleen actie... dus voor de meeste actiefans zal deze het dus zoizo niet mis doen... Bij het grote publiek is hij echter niet goed onthaalt, enige reden van de hoge score op imdb is omdat het een Amerikaanse site is (film is alles behalve Anti-Amerika) en omdat hij wel goed gemaakt is door Ridley Scott, verder kwa geheel echter weinig goeds...
AnthonyG.
-
- 356 berichten
- 348 stemmen
Hehe, duidelijk een nederlaag voor het Americaanse leger ( en zeker ook in werkelijkheid) en toch moet het weer mooi, patriottisch aflopen...! Zien jullie niet hoe fout zo'n dingen zijn? Dit is zoizo niet echt zo'n waarheidgetrouwe film als jullie denken hoor... (waren trouwens niet alleen Amerikaanse soldaten aanwezig) en ivm waarheidsgetrouw en informatie, die krijg je in het eerste half uur snel en simpel voorgeschoteld zodat Ridley zijn ding kon doen, want deze film draait puur om de actie/cameravoering, dat mensen hier zeggen dat hij nog beter is omwille van waargebeurd verhaal is belachelijk want het is duidelijk dat het verhaal hier amper aandacht krijgt...! Dit is gewoon weer zo'n Amerikaanse, heldhaftige simplistische oorlogsfilm zonder enige zelfkritiek naar het Amerikaans leger toe, en de afloop dan nog eens verdraaien... belachelijk en hehe, zeker geen plaats voor in de top 250! (bij elke Amerikaanse patriottische tiener misschien)
Toch nog een 2 voor de actie en cameravoering waarmee Ridley toch zogoed overweg kan, maar jammer genoeg ten nadele van het verhaal.
En snap nog altijd niet waarom Josh Hartnett het heeft gemaakt als acteur tenzij hij het van zijn looks moet hebben...!
Heb ooit een docu gezien over wat er in Somalie gebeurd is die dag, film volgt het 100%
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Nee, klopt niet...!
Volgens mij waren er ook "goeie" Somaliërs naast de Amerikanen en bovendien was de afloop alles behalve goed voor de Amerikanen... in deze film draaien ze het zo ver dat het uiteindelijk nog een morele overwinning is....!
Toch 2 zaken die series fout zijn naar mijn mening...!
Trouwens het resultaat van die dag was weer eens het geweld dat zichtbaar werd voor de ogen van de hele wereld en hun schaamtelijke terugtrekking uit Somalië. De film verteld hier ook niets over natuurlijk
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
En trouwens lang niet elke docu klopt en veel documentaires zijn Amerikaans dus een Amerikaanse docu over een vreselijke gebeurtenis, waarvan men liever niet de schuld van krijgt, ja nee die zal zeker niet 100 procent kloppen...! Nuja kan zijn dat je een betrouwbare niet-Amerikaanse docu hebt gezien maar die kan alsnog sterk beïnvloed zijn...!
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Moet elke film 100% correct zijn? Black Hawk Down poogt er volgens mij niet in om een zeer nauwkeurige film te schetsen van de strijd in Somalie.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Wat de film alleen pretendeert is dat alle aanwezige Amerikaanse soldaten die dag helden waren, het enige patriottistische element. Er wordt echt niet het beeld van een overwinning geschetst, eerder een catastrofale fout. Waarom komen anders nog voor de aftiteling het aantal doden aan de Amerikaanse kant voorbij en het ontslag nemen van de leidinggevende generaal. Hoe spectaculair en overweldigend alles in beeld gebracht mag zijn, R. Scott heeft een militaire nederlaag verfilmd. En dit is eerder een actiefilm dan een documentaire, dus ik begrijp de verwijten niet.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Moet elke film 100% correct zijn? Black Hawk Down poogt er volgens mij niet in om een zeer nauwkeurige film te schetsen van de strijd in Somalie.
Zeg ik ook niet, zeg alleen maar dat het niet 100% correct is zoals iemand anders hier zei...!
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Moet elke film 100% correct zijn? Black Hawk Down poogt er volgens mij niet in om een zeer nauwkeurige film te schetsen van de strijd in Somalie.
En nee men wil inderdaad gewoon een actiefilm maken maar men gebruikt hier voor wel die strijd in Somalië en keert het weer alsof zei de goede waren, je kan zeggen wat je wil maar dit feit kan je niet omkeren...! Heb over de film voor derest dan ook niets op op te merken hoor... Vond hem gewoon niet zo goed, veel te veel actie en te weinig verhaal en enkele acteurs deden het ook echt niet! Hij is wel mooi gefilmd en mooi gemaakt, dat ontken ik niet, een 4/10 puur voor het technische vlak is dan ook meer als genoeg...!
AnthonyG.
-
- 356 berichten
- 348 stemmen
" alsof zei de goede waren"
Dus de amerikanen waren de slechten?
(leer schrijven zei=/=zij)
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
@louisvf: Ik neem aan dat de tweede quote met daarin Kevin13's bericht een foutje is en je mij quote omdat je de term 'actiefilm' gebruikt. Ja, de Amerikanen worden inderdaad als de goede kant afgebeeld, dat komt vooral omdat je de héle veldslag met (door de ogen van) de soldaten meemaakt. Nu zijn de Verenigde Staten i.v.m. terreurbestrijding niet altijd even positief bezig geweest, maar als ergens ter wereld zo'n genocide plaatsvindt als toendertijd in Somalië, is het niet vreemd dat er 'agressieve' hulp wordt gestuurd. Hoeveel meer verhaal had je erin gewild dan dit? Als je de film ervan verwijt te weinig te bezitten.
Gerelateerd nieuws

Oorlogsfilm 'Black Hawk Down' van Ridley Scott morgenavond (31 januari) op televisie: 'Grimmig, hard en uiterst realistisch'

Binnenkort vliegt 'Black Hawk Down' weg van Netflix

Oorlogsfilm 'Black Hawk Down' van Ridley Scott vrijdagavond 17 mei op televisie: 'Grimmig, hard en uiterst realistisch'

De tien best beoordeelde films van de jarige Ewan McGregor (53)
Bekijk ook

Saving Private Ryan
Oorlog / Drama, 1998
2.512 reacties

Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.282 reacties

Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.663 reacties

Platoon
Oorlog / Drama, 1986
824 reacties

Temple Grandin
Biografie / Drama, 2010
154 reacties

American Gangster
Biografie / Misdaad, 2007
994 reacties
Gerelateerde tags
ambushgebaseerd op boekmilitiakrijgsgevangenewoundsomaliawarlordfaminechaosarms dealergebaseerd op een waargebeurd verhaaldelta force vuurgevechtgevechtus militaryjaren 90helicopter crashmogadishu rescue operationpeacekeeper soldiersbloody violencestreet shootout
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








