Things to Come (1936)
Genre: Sciencefiction
Speelduur: 100 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: William Cameron Menzies
Met onder meer: Raymond Massey, Ralph Richardson en Edward Chapman
IMDb beoordeling: 6,6 (9.021)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Things to Come
"The future is here!"
In het jaar 1936 begint er een Wereldoorlog. Deze oorlog duurt vele decennia totdat de overlevenden niet eens meer weten hoe de oorlog begonnen was. De maatschappij is verworden tot losstaande primitieve gemeenschappen. In 1966 sterven er door de plaag bovendien nog eens vele mensen. De weinige overlevenden krijgen bezoek van een vliegend voorwerp, waarvan de piloot verhaalt over een organisatie die de mensheid opnieuw zal opbouwen.
Externe links
Acteurs en actrices
John Cabal / Oswald Cabal
Pippa Passworthy / Raymond Passworthy
The Boss
Roxana / Rowena
Theotocopulos
Dr. Harding
Mrs. Cabal
Richard Gordon
Mary Gordon
Catherine Cabal
Video's en trailers
Reviews & comments
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Een byzondere film die meer aandacht verdiend. Het spel van de acteurs is niet geweldig. Maar de uitbeelding van H. G. Wells futuristische kijk is geweldig. Toen ik de film gezien had was ik benieuwd naar in welk jaar deze film was uit gebracht. Ik dacht zelf aan de jaren vijftig en was daarom terleurgesteld in de kwalteit, want in de jaren fijftig waren immers al heel bijzondere SF-films uitgebracht. Toen ik zag dat deze film in 1936 was uitgebracht, was ik geschokt en begon mij de inhoud extra te intrigeren.
Opvallend is het voorgevoel van een nieuwe Wereldoorlog dat in deze film aanwezig is. Voor een Brit die deze film in 1940 herinnerde moet dat een opvallend déja vu opgeleverd hebben: in feite toont deze film immers een voorspelling van een luchtoorlog die daadwerkelijk plaatsgevonden heeft: "The battle of Britain". Daarom zijn de massa vliegtuigen in de lucht extra indrukwekkend.
De special effects zijn voor die tijd: geloofwaardig en effectief.
Massa-scénes zijn sowieso opvallend en indrukwekkend in deze bijzondere film. De brede kijk op de wereld. Het einde van deze film is dan ook typerend........: de mens opweg om het heelal te veroveren, het omgekeerde van "Incredible Shrinking Man" waar het heeal de steeds kleiner wordende mens opslokt.
Deze film staat in een reeks van SF-films.....de liefhebber mag deze niet missen.
Deze film is ook te vergelijken met "Modern Times" van Chaplin en natuurlijk "Metropolis" van Lang............
Vette 4*
ps: Vooruitgang?
Vergelijk deze Duitse pessimist:
http://nl.wkipedia.org/wiki...
met de Engelse:
http://nl.wikipedia.org/wik...
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Grappig en vaak fascinerend om te zien hoe men in 1936 over 'de toekomst' dacht: de Tweede Wereldoorlog wordt vrij accuraat voorspeld, maar alles daarna getuigt vooral van een kinderlijk simplisme - al is veel van dat simplisme zo treffend gelijkwaardig met de latere hippie-ideologie, dat het toch een soort profetische kwaliteit krijgt (als Raymond Massey na zijn triomfantelijke intocht begint over een wereld zonder landen en zonder oorlogen, verwacht je half en half hij dat John Lennons Imagine in zal zetten).
Things to Come is een film zonder fatsoenlijke personages, zonder verhaallijnen, en zelfs grotendeels zonder dialogen (het zijn meer statische speeches waarin de acteurs vervallen); het is een film met enkel ideeën, en dan is het des te storender dat die ideeën zo slecht uitgewerkt zijn. Dat de wereld na een oorlog vervalt in een systeem van lokale warlords is geen gekke suggestie, al had ik graag gezien hoe dat dan gebeurt. Maar waarom gedraagt zo'n warlord (die kennelijk niet meer dan één vervallen stad bestuurt) zich dan als een koning aan een Middeleeuws hof, en niet als een autoritaire generaal? En zou de warlord dan niet per definitie de militair machtigste figuur in de streek zijn? En wat is er eigenlijk gebeurd met religie?
Naarmate de film zich verder in de toekomst begeeft, komen er steeds meer van dit soort vragen. Wells lijkt niet alleen de techniek, maar zelfs de 'beschaving' als geheel als een soort autonome macht te zien, die vanzelf floreert in een communistische maatschappij (een lachwekkende suggestie die wel heel veel onderbouwing had vereist om serieus genomen te kunnen worden). Als de film dan ten slotte een conflict presenteert tussen de doordravende techniek en een woedende massa, is het onmogelijk om als kijker iets te vinden van de vraag 'heeft al die techniek ons leven wel verbeterd?', aangezien we én niets van die techniek, én niets van dat leven gezien hebben.
Verder is het vooral curieus dat het uitgerekend een reis naar de maan is waarbij dit conflict ontstaat; toch niet de meest destructieve of problematische kant van de techniek (geldverspilling hooguit, maar daar praat niemand over). Zou wapentechnologie een niet veel waarschijnlijker breekpunt zijn (is er geen criminaliteit?), of anders iets met potentieel grote gevolgen bij een ongeluk (zoals nucleaire energie)? De film heeft verder weinig gevoel voor locatie: de wereld wordt steevast voorgesteld als één stad, terwijl je in werkelijkheid toch een vrij omslachtig bestuurlijk apparaat nodig zou hebben voor zo'n geglobaliseerde maatschappij (maar dat is de illusie van het communisme, wellicht). Basra in Irak is de enige bij naam genoemde stad (als hoofdkwartier van de Wings over the World), wat het des te opvallender maakt dat er de hele tijd alleen maar blanke Engelstaligen rondlopen.
Things to Come heeft - los van z'n gebrekkige inhoud - echter één grote kwaliteit: de futuristische sets zijn ontzettend imposant, en maken de film (als die eenmaal in 2036 is aanbeland) een lust voor het oog. Maar dit is niet zo'n film als dat jaren '50 werk waarbij je kunt genieten van de effecten, en het simplistische plot, slechte acteerwerk en de domme dialogen verder wel wilt vergeven als deel van het camp-gehalte - Things to Come is geen ouderwets avontuur, maar serieus deprimerend materiaal (zeker voor het publiek van 1936, voor wie een oorlog, een pandemie en totaal verval van beschaving voorspeld wordt).
Er is dan ook een belangrijke discrepantie tussen sf-fantasieën over ruimteschepen en automatische deuren (die vooral leuk moeten zijn), en doemscenario's over naderende oorlogen en het vergaan van de wereld (die vooral angstaanjagend zijn). De manier waarop deze film die twee even aan elkaar plakt is niet alleen qua plot een slecht doordachte actie (omdat de interne uitleg ontoereikend is), maar ook qua doelstelling - of denken de makers nu serieus dat de voortschrijdende techniek net zo'n belasting op de mensheid is als oorlog en verdoemenis ("Oh, God, is there ever to be any age of happiness? Is there never to be any rest?").
Het sf-fantasie-gedeelte is nog het meest geslaagd, vooral vanwege dat imposante set design, maar ook als moderne kijker die de voorspellingen allemaal niet zo serieus zal nemen moet je je nog door een uur aan oorlog en ellende heen worstelen (inclusief een afschuwelijk slechte scene met een klein meisje voor wie een gasmasker te weinig is - hier zonder context nog irritanter dan het in een Hollywoodfilm was geweest), voor je bij die mooie sets uitkomt. En aangezien de acteurs daarna nog doorgaan met die eindeloze quasi-diepzinnige speeches, weegt het uiteindelijke entertainment niet op tegen de problemen van deze film. 2 *
wihu61
-
- 835 berichten
- 396 stemmen
Het sf-fantasie-gedeelte is nog het meest geslaagd, vooral vanwege dat imposante set design, *
Kan ik geheel onderschrijven. Je moet even door het eerste deel heen, daarna wordt het toch een vrij interessante film vind ik.
Oh ja, de gekleurde versie raad ik af.
.
SnakeDoc
-
- 4686 berichten
- 2227 stemmen
Wederom zo'n geweldig gekleurde uitdagende poster. Begin steeds meer fan te worden van de wat oudere sciencefiction films. Moest deze dus ook even zien.
Het begin doet helemaal niet aan een sciencefiction denken, maar eerder aan een oude oorlogs-film. Ik miste helaas net als Queto Yurlunur wat verhaallijn, maar ondanks dat zitten er voor een film uit '36 een paar geweldige scenes en shots in.
Onvermakelijk is Things to Come dus zeker niet.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Acteren en plot zijn erg gedateerd. Alleen het onderwerp is zijn tijd vooruit
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Het is duidelijk wat hier de zwakke plekken van zijn: het acteren is soms overdadig dramatisch in de stijl van de zwijgende film, het beeld van hoe de toekomst er fysiek uit zal zien zegt (zoals wel vaker in SF-films) vooral iets over de opvattingen van de tijd waarin de film gemaakt werd, het middelste deel (de scènes in de ruïnes van Everytown met Ralph Richardson als warlord) valt qua urgentie enigszins uit de toon bij de twee andere delen, en Wells' toekomstvisie van een verlichte semi-Platoonse technocratie is even benauwend en cryptofascistisch als de (ongenoemde maar duidelijk herkenbare) vijand die in de oorlog van het eerste deel wordt bestreden.
Toch kan ik niet anders dan deze film het maximale aantal sterren geven. We zijn inmiddels wel wat gewend als het gaat om het realistisch weergeven (of in ieder geval zoveel mogelijk benaderen van de realiteit) van de impact van oorlogsgeweld, en het eerste deel van Things to come kan wat dat betreft uiteraard niet in de schaduw staan van, ik noem maar wat, Saving Private Ryan of Un long dimanche de fiançailles, maar de montage van beelden, de snelheid van vertellen en het gevoel van chaos en paniek dat uit de massascènes spreekt maakt van de eerste twintig minuten van deze film nog altijd een enerverende ervaring. Daarnaast is de knappe montage van beelden aan het begin van het derde deel (van futuristische mijnbouw? het leek wel een korte film van Bert Haanstra!) nog altijd indrukwekkend, en getuigt het vervolg van dat deel (draaiend om het afschieten van het "ruimtekanon") nog altijd van een groot verteltalent, zowel qua script als qua verfilming.
Bovenal echter bezit deze film twee kwaliteiten die hem nog altijd uittillen boven het gros van andere science-fiction. Allereerst zijn daar natuurlijk de fantastische decors en setontwerpen: eerst Everytown dat in puin wordt gelegd, daarna de ruïnes waarin Gordon, Harding en Cabal aan het régime van The Boss worden onderworpen (met die prachtige "retiring room" die laatstgenoemde zo mooi mogelijk heeft opgetuigd zonder dat hij echter iets heeft kunnen doen aan alle kogelgaten en granaatinslagen op de geravageerde muren), en tenslotte de wereld van de toekomst, vol ruime pleinen, fantasierijke hoogbouw, monorails en telecomringen, prachtig vormgegeven en vol wide shots waarop goed te zien is dat er kosten noch moeite zijn gespaard.
Daarnaast heb ik nog altijd eerbied voor de pure moed en de ambitie van producer Alexander Korda om Wells' uitgebreide en soms sombere toekomstvisie een dergelijk episch canvas te bieden. Hoewel het hier in feite slechts gaat om drie episodes uit de toekomst (oorlog, barbarij en brave new world) heeft het verhaal door de decors, de massascènes, de details en de ideologische discussies een veel groter bereik en lijkt het wel of de kijker de verre toekomst in wordt geworpen, vèr voorbij de horizon. En dat laatste is een ervaring die ik ook bij veel moderne SF nog altijd niet ben tegengekomen (2001 ?).
Inmiddels is deze film al bijna 80 jaar oud, maar het is verbazingwekkend hoezeer hij mij heeft meegesleept, hoeveel vaart hij nog altijd heeft en hoeveel vuur en intensiteit er nog altijd uit spreken.
Overigens is hier ook Wells' oorspronkelijke en uitgebreidere film treatment te vinden, en daarin wordt ook iets meer ruimte gegund aan de positie en de argumenten van Theotocopulos en Raymond Passworthy. Ik heb de film op DVD in een versie van een kleine 90 minuten bekeken, maar wellicht zijn die passages wèl opgenomen in de langere versie van 117 minuten op een speciale uitgave op DVD of Blu-ray.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Sterke prent die duidelijk zijn tijd ver vooruit was. Niet alleen vrij nauwkeurig in het voorspellen van de nieuwe wereldoorlog die inderdaad veel meer ellende zou bezorgen, maar ook in het visualiseren van het geheel. Erg sterk zijn de schaduwen van marcherende soldaten en kapotgeschoten steden. Het verhaal wordt erg overtuigend verteld, al zal de moderne kijker zich storen aan het wat trage tempo. Wie wat meer geduld heeft, krijgt een prachtig, rijk verhaal voorgeschoteld waarin eigenlijk weinig oninteressante kwesties aangekaart worden. Het sciencefictiongehalte wat later meer en meer aandacht krijgt, komt soms wat vreemd over. De boodschap van het geheel mag wel duidelijk zijn. Things To Come is een erg volwassen film en kan zo mee met genregenoten uit de jaren vijftig en zestig. ik verbaas me over het lage gemiddelde
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Bijzondere SF-film uit 1936! Een schets van de toekomst wordt neergezet met daarbij het juist voorspellen van de Tweede Wereldoorlog. Daarna was het natuurlijk koffiedik kijken, maar sommige dingen uit 2036 kwamen niet vreemd over: platte schermen, hologrammen en zelfs een soort van Apple Watch. Dat gedeelte was ook het tofst. Daarvoor viel het toch een tikkeltje tegen. De film is namelijk ook een hele beschouwing op hoe de beschaving functioneert met een belerende toon. Door gebrek aan personages en slechte dialogen tussen deze en gene scoort dat stuk niet al te best.
Sir Djuke
-
- 337 berichten
- 947 stemmen
Bijna eng accurate voorspelling van de gebeurtenissen in de 20e eeuw. Met fascistische veroveringsdrift, biologische oorlogsvoering en grote kloof tussen arm en rijk. En met een open einde. Dat is ook wel sterk.
dimi303
-
- 3172 berichten
- 3247 stemmen
Onheilspellende beginscène waarin beelden van Kerstmis afgewisseld worden met berichten van een op til staande oorlog. Net zoals de films van Fritz Lang (Metropolis & Frau im monde) ver zijn tijd vooruit. Met gas- en biologische oorlogsvoering, ziekte ( met misschien wel de mooiste naam ) die de wereldbevolking halveert en de roep van Space tot de mensheid. Bijzondere SF-film die heel wat punten aanhaalt van de tijd waar we nu in leven. Een bijzonder verhaal van H.G. Wells in een prachtige 2 disc special edition uitgave gevonden op the facts vorig jaar.
Met het FFG op komst wat ouder SF-werk aan het checken. Nog op de tafel Silent Running (1972), Forbidden Planet (1952), Dark Star (1974) en Alphaville, a Strange Adventure of Lemmy Caution (1965).
Om dan het FFG in te duiken met Ikarie XB 1, The Whispering Star, Sayônara, enz...
Things To Come (1936) ????
Kiekerjan
-
- 119 berichten
- 106 stemmen
Archaïsche sciencefiction met een verhaal dat te ambitieus blijkt voor een productie uit de jaren dertig. De technologie was destijds nog niet voldoende ontwikkeld om de futuristische ideeën correct te weerspiegelen. Het 'Retrofuturisme' oogt vandaag de dag weliswaar enigszins charmant, maar veel meer dan een oude gimmick is het niet. Opvallend trouwens hoe ze steeds weer zoveel moeite steken in allerlei practical effects, om dan zo goed als niets te veranderen aan het taalgebruik. Je ziet zoveel gedetailleerde schaalmodellen, groteske machines, hier en daar enkele accurate toestellen zoals flatscreentelevisies en tablets, maar van zodra er iemand zijn mond opendoet wordt je meteen honderd jaar terug de tijd in gekatapulteerd. Het acteerwerk is stijf en vooral prekerig. Acteurs zijn in feite niets meer of minder dan een medium om alle moraaltjes te verspreiden. Hierdoor is het moeilijk om een connectie te vormen met de personages, al was dit blijkbaar de bedoeling van de makers. Het verhaal zelf is onderverdeeld in drie delen die van elkaar worden gescheiden door grote sprongen in tijd (en ruimte). Eerst de aanvang van de Tweede Wereldoorlog in 1936, daarna een Mad Max-achtige toestand in 1970 en tenslotte een blik op de toekomst in 2036, waar voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid een raket naar de maan wordt geschoten. Die hele affaire rond de maanlanding is echter vrij bizar. Niet alleen zaten ze er bijna 70 jaar naast, de raket zelf schijnt niet over een motor te beschikken en wordt gewoon de ruimte ingeschoten en aan zijn lot overgelaten. Hoe gaan ze ooit de nodige manoeuvres uitvoeren om het ding op de maan te doen landen? Enfin, alle delen waren qua decor en algemene aankleding meer dan behoorlijk, maar voor de rest blijft er weinig nazinderen. Het tweede deel bevatte net iets te veel onderling gekibbel en kon best ingekort worden.
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Lijkt me echt iets voor Spielberg om dit een keer te gaan remaken. Alleen dan uiteraard op een andere toekomst.
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
In 1933 deed H. G. Wells drie voorspellingen: er zou een nieuwe wereldoorlog komen, een wereldwijde pandemie en bemande vluchten naar de maan. Het is allemaal uitgekomen, al kloppen de volgorde en de details niet altijd. Ook leven we niet in ondergrondse steden.
De plaatsnaam Everytown doet denken aan Everyman of Elckerlyc. Het begint realistisch, maar geleidelijk aan wordt het meer fantasie. In de tweede helft gaat het vooral om het heropbouwen van de beschaving. Dingen die destijds ernstig bedoeld waren, kunnen nu op de lachspieren werken, maar in elk geval is het een leuk tussendoortje voor liefhebbers van science fiction en dystopieën.
blurp194
-
- 4473 berichten
- 3563 stemmen
Wings over the World.
Ooit misschien een minuut van gezien, in de tijd dat zwart-wit nog vrij gewoon was, en die naam was zo ongeveer het enige wat me bijgebleven was. Daar bleek dus deze film en de naam H.G. Wells bij te horen, en dat kwam mooi uit als tegenwicht voor de hoofdfilm van vanavond: Metropolis.
Wellicht uiteindelijk beide uit hetzelfde brein ontsproten, want dat Metropolis leentjebuur speelde bij o.a. het werk van Wells is wel duidelijk. Toch is dit een heel andere film - rauwer, veel minder gelikt en strak. En met geluid, want de toekomst kwam met rappe schreden.
Als toekomstbeeld heb ik met deze film eigenlijk net zo weinig als met Metropolis. Voor het voorspellen van een nieuwe wereldoorlog had je halverwege de jaren-30 bepaald geen kristallen bol nodig - Duitsland en Japan waren al ruimschoots met de wapens aan het rammelen tenslotte. Noch was het vergezocht om een wereldwijde pandemie te voorzien, want de Spaanse Griep had net huisgehouden. Mensen op de maan, mwah - daar zou je dan iets in kunnen zien, maar als we in de film op dat punt uitkomen lijkt het middel toch verdacht veel op dat van Jules Verne, en die was toch echt bepaald eerder met zijn boek. Waar Wells in ieder geval extreem naast zat is in dat er vrij snel een einde aan de oorlog kwam - even afgezien van de periode van dekolonisatie. En hij heeft ook helemaal gemist wat we nu meemaken: de onbalans van de economie en de beschikbare grondstoffen. De introductie van de glorieuze toekomst krijgt daar toch een wat wrange smaak van.
Visueel is het allemaal een stuk minder gelikt dan in de tegenhanger, of tenminste in de eerste twee delen. Niet vreemd, want het moet een land in oorlog uitbeelden. Qua setbouw misschien nog wel meer werk dan de gladde wandjes van Metropolis, en het oogt ook een stuk realistischer en herkenbaarder. Anders wordt het in het derde deel, waar we een toekomstbeeld van Everytown krijgen - daar denk ik dan van dat het het Engelse woord voor Almere is. In Everytown is een soort art-deco stijl gebouwd, die ik hier en daar wel wat herken in de kantoorpanden in Amsterdam-Zuidoost. Wellicht klopt dat onderdeel van Wells' voorspellingen dus inderdaad.
Qua film is het allemaal net een tandje te veel, te groots, te veel ambitie en te weinig inzicht in wat een film tot een film maakt. Tegelijkertijd is ook zichtbaar dat het dan wel een film met geluid is, maar dat er nog te weinig ervaring was met hoe dat dan werkt en op welke manier je daar een verhaal mee vertelt. De teksten die de acteurs uit te spreken krijgen voelen hier en daar wat potsierlijk aan, en de acteurs zelf lijken ook niet echt erg op hun gemak.
Als drieluik samen met Modern Times en Metropolis vind ik Modern Times toch als enige echt geslaagd, en ook als enige nog echt op zichzelf te waarderen in plaats van een oordeel met kwalificatie. Maar een film die 'voor die tijd' heel knap was, is dat nu niet beslist meer, en daar is ook deze weer een voorbeeld van.
Het laatste nieuws
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Bekijk ook
The War Game
Oorlog / Mockumentary, 1965
36 reacties
Seconds
Drama / Thriller, 1966
61 reacties
The Thief of Bagdad
Actie / Avontuur, 1924
20 reacties
Bride of Frankenstein
Horror / Sciencefiction, 1935
100 reacties
My Man Godfrey
Komedie, 1936
15 reacties
Libeled Lady
Komedie, 1936
10 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.