Things to Come (1936)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction

geregisseerd door William Cameron Menzies
met Raymond Massey, Ralph Richardson en Edward Chapman

In het jaar 1936 begint er een Wereldoorlog. Deze oorlog duurt vele decennia totdat de overlevenden niet eens meer weten hoe de oorlog begonnen was. De maatschappij is verworden tot losstaande primitieve gemeenschappen. In 1966 sterven er door de plaag bovendien nog eens vele mensen. De weinige overlevenden krijgen bezoek van een vliegend voorwerp, waarvan de piloot verhaalt over een organisatie die de mensheid opnieuw zal opbouwen.

avatar van NarcissusBladsp.
Een byzondere film die meer aandacht verdiend. Het spel van de acteurs is niet geweldig. Maar de uitbeelding van H. G. Wells futuristische kijk is geweldig. Toen ik de film gezien had was ik benieuwd naar in welk jaar deze film was uit gebracht. Ik dacht zelf aan de jaren vijftig en was daarom terleurgesteld in de kwalteit, want in de jaren fijftig waren immers al heel bijzondere SF-films uitgebracht. Toen ik zag dat deze film in 1936 was uitgebracht, was ik geschokt en begon mij de inhoud extra te intrigeren.

Opvallend is het voorgevoel van een nieuwe Wereldoorlog dat in deze film aanwezig is. Voor een Brit die deze film in 1940 herinnerde moet dat een opvallend déja vu opgeleverd hebben: in feite toont deze film immers een voorspelling van een luchtoorlog die daadwerkelijk plaatsgevonden heeft: "The battle of Britain". Daarom zijn de massa vliegtuigen in de lucht extra indrukwekkend.

De special effects zijn voor die tijd: geloofwaardig en effectief.

Massa-scénes zijn sowieso opvallend en indrukwekkend in deze bijzondere film. De brede kijk op de wereld. Het einde van deze film is dan ook typerend........: de mens opweg om het heelal te veroveren, het omgekeerde van "Incredible Shrinking Man" waar het heeal de steeds kleiner wordende mens opslokt.

Deze film staat in een reeks van SF-films.....de liefhebber mag deze niet missen.

Deze film is ook te vergelijken met "Modern Times" van Chaplin en natuurlijk "Metropolis" van Lang............

Vette 4*

ps: Vooruitgang?
Vergelijk deze Duitse pessimist:
met de Engelse:

Grappig en vaak fascinerend om te zien hoe men in 1936 over 'de toekomst' dacht: de Tweede Wereldoorlog wordt vrij accuraat voorspeld, maar alles daarna getuigt vooral van een kinderlijk simplisme - al is veel van dat simplisme zo treffend gelijkwaardig met de latere hippie-ideologie, dat het toch een soort profetische kwaliteit krijgt (als Raymond Massey na zijn triomfantelijke intocht begint over een wereld zonder landen en zonder oorlogen, verwacht je half en half hij dat John Lennons Imagine in zal zetten).

Things to Come is een film zonder fatsoenlijke personages, zonder verhaallijnen, en zelfs grotendeels zonder dialogen (het zijn meer statische speeches waarin de acteurs vervallen); het is een film met enkel ideeën, en dan is het des te storender dat die ideeën zo slecht uitgewerkt zijn. Dat de wereld na een oorlog vervalt in een systeem van lokale warlords is geen gekke suggestie, al had ik graag gezien hoe dat dan gebeurt. Maar waarom gedraagt zo'n warlord (die kennelijk niet meer dan één vervallen stad bestuurt) zich dan als een koning aan een Middeleeuws hof, en niet als een autoritaire generaal? En zou de warlord dan niet per definitie de militair machtigste figuur in de streek zijn? En wat is er eigenlijk gebeurd met religie?

Naarmate de film zich verder in de toekomst begeeft, komen er steeds meer van dit soort vragen. Wells lijkt niet alleen de techniek, maar zelfs de 'beschaving' als geheel als een soort autonome macht te zien, die vanzelf floreert in een communistische maatschappij (een lachwekkende suggestie die wel heel veel onderbouwing had vereist om serieus genomen te kunnen worden). Als de film dan ten slotte een conflict presenteert tussen de doordravende techniek en een woedende massa, is het onmogelijk om als kijker iets te vinden van de vraag 'heeft al die techniek ons leven wel verbeterd?', aangezien we én niets van die techniek, én niets van dat leven gezien hebben.

Verder is het vooral curieus dat het uitgerekend een reis naar de maan is waarbij dit conflict ontstaat; toch niet de meest destructieve of problematische kant van de techniek (geldverspilling hooguit, maar daar praat niemand over). Zou wapentechnologie een niet veel waarschijnlijker breekpunt zijn (is er geen criminaliteit?), of anders iets met potentieel grote gevolgen bij een ongeluk (zoals nucleaire energie)? De film heeft verder weinig gevoel voor locatie: de wereld wordt steevast voorgesteld als één stad, terwijl je in werkelijkheid toch een vrij omslachtig bestuurlijk apparaat nodig zou hebben voor zo'n geglobaliseerde maatschappij (maar dat is de illusie van het communisme, wellicht). Basra in Irak is de enige bij naam genoemde stad (als hoofdkwartier van de Wings over the World), wat het des te opvallender maakt dat er de hele tijd alleen maar blanke Engelstaligen rondlopen.

Things to Come heeft - los van z'n gebrekkige inhoud - echter één grote kwaliteit: de futuristische sets zijn ontzettend imposant, en maken de film (als die eenmaal in 2036 is aanbeland) een lust voor het oog. Maar dit is niet zo'n film als dat jaren '50 werk waarbij je kunt genieten van de effecten, en het simplistische plot, slechte acteerwerk en de domme dialogen verder wel wilt vergeven als deel van het camp-gehalte - Things to Come is geen ouderwets avontuur, maar serieus deprimerend materiaal (zeker voor het publiek van 1936, voor wie een oorlog, een pandemie en totaal verval van beschaving voorspeld wordt).

Er is dan ook een belangrijke discrepantie tussen sf-fantasieën over ruimteschepen en automatische deuren (die vooral leuk moeten zijn), en doemscenario's over naderende oorlogen en het vergaan van de wereld (die vooral angstaanjagend zijn). De manier waarop deze film die twee even aan elkaar plakt is niet alleen qua plot een slecht doordachte actie (omdat de interne uitleg ontoereikend is), maar ook qua doelstelling - of denken de makers nu serieus dat de voortschrijdende techniek net zo'n belasting op de mensheid is als oorlog en verdoemenis ("Oh, God, is there ever to be any age of happiness? Is there never to be any rest?").

Het sf-fantasie-gedeelte is nog het meest geslaagd, vooral vanwege dat imposante set design, maar ook als moderne kijker die de voorspellingen allemaal niet zo serieus zal nemen moet je je nog door een uur aan oorlog en ellende heen worstelen (inclusief een afschuwelijk slechte scene met een klein meisje voor wie een gasmasker te weinig is - hier zonder context nog irritanter dan het in een Hollywoodfilm was geweest), voor je bij die mooie sets uitkomt. En aangezien de acteurs daarna nog doorgaan met die eindeloze quasi-diepzinnige speeches, weegt het uiteindelijke entertainment niet op tegen de problemen van deze film. 2 *

Meneer Bungel
Hier gratis te bekijken dan wel te downloaden.

avatar van wihu61
Queto Yurlunyur schreef:

Het sf-fantasie-gedeelte is nog het meest geslaagd, vooral vanwege dat imposante set design, *

Kan ik geheel onderschrijven. Je moet even door het eerste deel heen, daarna wordt het toch een vrij interessante film vind ik.
Oh ja, de gekleurde versie raad ik af.

avatar van SnakeDoc
Wederom zo'n geweldig gekleurde uitdagende poster. Begin steeds meer fan te worden van de wat oudere sciencefiction films. Moest deze dus ook even zien.

Het begin doet helemaal niet aan een sciencefiction denken, maar eerder aan een oude oorlogs-film. Ik miste helaas net als Queto Yurlunur wat verhaallijn, maar ondanks dat zitten er voor een film uit '36 een paar geweldige scenes en shots in.

Onvermakelijk is Things to Come dus zeker niet.

avatar van Biosguru
Acteren en plot zijn erg gedateerd. Alleen het onderwerp is zijn tijd vooruit

avatar van Roger Thornhill
Het is duidelijk wat hier de zwakke plekken van zijn: het acteren is soms overdadig dramatisch in de stijl van de zwijgende film, het beeld van hoe de toekomst er fysiek uit zal zien zegt (zoals wel vaker in SF-films) vooral iets over de opvattingen van de tijd waarin de film gemaakt werd, het middelste deel (de scènes in de ruïnes van Everytown met Ralph Richardson als warlord) valt qua urgentie enigszins uit de toon bij de twee andere delen, en Wells' toekomstvisie van een verlichte semi-Platoonse technocratie is even benauwend en cryptofascistisch als de (ongenoemde maar duidelijk herkenbare) vijand die in de oorlog van het eerste deel wordt bestreden.
        Toch kan ik niet anders dan deze film het maximale aantal sterren geven. We zijn inmiddels wel wat gewend als het gaat om het realistisch weergeven (of in ieder geval zoveel mogelijk benaderen van de realiteit) van de impact van oorlogsgeweld, en het eerste deel van Things to come kan wat dat betreft uiteraard niet in de schaduw staan van, ik noem maar wat, Saving Private Ryan of Un long dimanche de fiançailles, maar de montage van beelden, de snelheid van vertellen en het gevoel van chaos en paniek dat uit de massascènes spreekt maakt van de eerste twintig minuten van deze film nog altijd een enerverende ervaring. Daarnaast is de knappe montage van beelden aan het begin van het derde deel (van futuristische mijnbouw? het leek wel een korte film van Bert Haanstra!) nog altijd indrukwekkend, en getuigt het vervolg van dat deel (draaiend om het afschieten van het "ruimtekanon") nog altijd van een groot verteltalent, zowel qua script als qua verfilming.
        Bovenal echter bezit deze film twee kwaliteiten die hem nog altijd uittillen boven het gros van andere science-fiction. Allereerst zijn daar natuurlijk de fantastische decors en setontwerpen: eerst Everytown dat in puin wordt gelegd, daarna de ruïnes waarin Gordon, Harding en Cabal aan het régime van The Boss worden onderworpen (met die prachtige "retiring room" die laatstgenoemde zo mooi mogelijk heeft opgetuigd zonder dat hij echter iets heeft kunnen doen aan alle kogelgaten en granaatinslagen op de geravageerde muren), en tenslotte de wereld van de toekomst, vol ruime pleinen, fantasierijke hoogbouw, monorails en telecomringen, prachtig vormgegeven en vol wide shots waarop goed te zien is dat er kosten noch moeite zijn gespaard.
        Daarnaast heb ik nog altijd eerbied voor de pure moed en de ambitie van producer Alexander Korda om Wells' uitgebreide en soms sombere toekomstvisie een dergelijk episch canvas te bieden. Hoewel het hier in feite slechts gaat om drie episodes uit de toekomst (oorlog, barbarij en brave new world) heeft het verhaal door de decors, de massascènes, de details en de ideologische discussies een veel groter bereik en lijkt het wel of de kijker de verre toekomst in wordt geworpen, vèr voorbij de horizon. En dat laatste is een ervaring die ik ook bij veel moderne SF nog altijd niet ben tegengekomen (2001 ?).
        Inmiddels is deze film al bijna 80 jaar oud, maar het is verbazingwekkend hoezeer hij mij heeft meegesleept, hoeveel vaart hij nog altijd heeft en hoeveel vuur en intensiteit er nog altijd uit spreken.
        Overigens is hier ook Wells' oorspronkelijke en uitgebreidere film treatment te vinden, en daarin wordt ook iets meer ruimte gegund aan de positie en de argumenten van Theotocopulos en Raymond Passworthy. Ik heb de film op DVD in een versie van een kleine 90 minuten bekeken, maar wellicht zijn die passages wèl opgenomen in de langere versie van 117 minuten op een speciale uitgave op DVD of Blu-ray.

avatar van RuudC
Sterke prent die duidelijk zijn tijd ver vooruit was. Niet alleen vrij nauwkeurig in het voorspellen van de nieuwe wereldoorlog die inderdaad veel meer ellende zou bezorgen, maar ook in het visualiseren van het geheel. Erg sterk zijn de schaduwen van marcherende soldaten en kapotgeschoten steden. Het verhaal wordt erg overtuigend verteld, al zal de moderne kijker zich storen aan het wat trage tempo. Wie wat meer geduld heeft, krijgt een prachtig, rijk verhaal voorgeschoteld waarin eigenlijk weinig oninteressante kwesties aangekaart worden. Het sciencefictiongehalte wat later meer en meer aandacht krijgt, komt soms wat vreemd over. De boodschap van het geheel mag wel duidelijk zijn. Things To Come is een erg volwassen film en kan zo mee met genregenoten uit de jaren vijftig en zestig. ik verbaas me over het lage gemiddelde

avatar van Vinokourov
Bijzondere SF-film uit 1936! Een schets van de toekomst wordt neergezet met daarbij het juist voorspellen van de Tweede Wereldoorlog. Daarna was het natuurlijk koffiedik kijken, maar sommige dingen uit 2036 kwamen niet vreemd over: platte schermen, hologrammen en zelfs een soort van Apple Watch. Dat gedeelte was ook het tofst. Daarvoor viel het toch een tikkeltje tegen. De film is namelijk ook een hele beschouwing op hoe de beschaving functioneert met een belerende toon. Door gebrek aan personages en slechte dialogen tussen deze en gene scoort dat stuk niet al te best.

Bijna eng accurate voorspelling van de gebeurtenissen in de 20e eeuw. Met fascistische veroveringsdrift, biologische oorlogsvoering en grote kloof tussen arm en rijk. En met een open einde. Dat is ook wel sterk.

Onheilspellende beginscène waarin beelden van Kerstmis afgewisseld worden met berichten van een op til staande oorlog. Net zoals de films van Fritz Lang (Metropolis & Frau im monde) ver zijn tijd vooruit. Met gas- en biologische oorlogsvoering, ziekte ( met misschien wel de mooiste naam ) die de wereldbevolking halveert en de roep van Space tot de mensheid. Bijzondere SF-film die heel wat punten aanhaalt van de tijd waar we nu in leven. Een bijzonder verhaal van H.G. Wells in een prachtige 2 disc special edition uitgave gevonden op the facts vorig jaar.

Met het FFG op komst wat ouder SF-werk aan het checken. Nog op de tafel Silent Running (1972), Forbidden Planet (1952), Dark Star (1974) en Alphaville, a Strange Adventure of Lemmy Caution (1965).

Om dan het FFG in te duiken met Ikarie XB 1, The Whispering Star, Sayônara, enz...

Things To Come (1936)