Blue Thunder (1983)

Actie

geregisseerd door John Badham
met Roy Scheider, Warren Oates en Candy Clark

Blue Thunder is een special ontwikkelde helikopter. Hij wordt gebruikt voor politiewerk, maar is gewapend en ontworpen om objecten met precisie te volgen. De maker wil laten zien wat de heli kan, maar moet een LAPD-agent trainen om te vliegen en er zo voor te zorgen dat de politie met de heli kan opereren in de stad. Al gauw ontdekt de maker dat ze veel meer met de heli van plan zijn.

avatar van mikey
Blue Thunder (een toffere heli dan Airwolf met betere bestuurders) is een interessante film over vuile politieke spelletjes en actie. Af en toe zakt de film toch een beetje in. Had zelfs meer ingezeten 3

Lekker film die we toen leuk vonden. Stiekum heeft dat ding wel wat stealth-trekjes (vlakken). Is eigenlijk een beetje nostalgie geworden.

Toch een aardig geheel.

Airwolf (een jaartje later) is gewoon wat anders (de acteur van Stringfellow Hawk is inmiddels over de 60 -wat gaat de tijd toch snel). Blue Thunder heeft een wat minder onoverwinnelijke hoofdrolspeler, en dat maakt het natuurlijk wel spannender. De serie Airwolf won het echter, hapt sneller weg en de serie Blue Thunder had te lijden onder Dallas. Maar de personages zijn wat oppervlakkiger a la Knight Rider (bestuurder, leuk meisje erbij voor de techniek en een sjieke baas en boefjes hier en daar).

Frank Murphy (Roy Scheider) kennen we oa van the French Connection.

Wat de looping betreft:
alterations made the helicopter so heavy that various tricks had to be employed to make it look fast and agile in the film. For instance, the 360° loop maneuver at the end of the film was carried out by a radio controlled model. (wiki)

Wel echt, maar niet met een echte heli dus...

Aardige actie, verpakt in een verhaal met intrige, dus dat maakt de actie zwaarwegender. En 80ies retro, dus ook voor de liefhebbers...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gemiddelde actiefilm met Scheider in de hoofdrol. Niets nieuws onder de zon inmiddels maar toendertijd toch nog een behoorlijk commercieel succes. De TV-serie was leuker.

avatar van Filmkriebel
Het verhaal mag dan losjes in elkaar zitten, de actie is uitstekend voor die tijd. Vooral het laatste half uur is “Blue Thunder” een film waarbij je letterlijk de adem ophoudt. Ik kan me niet herinneren dat er een langere achtervolging is dan in deze film. Scheider is gedwongen om in de lucht te blijven hangen voor een duel tegen diegenen die hem willen uitschakelen . Dit is een film met heel wat schoonheidsfoutjes, maar uitstekend entertainment met een thema die de Amerikaanse Hollywoodmachine heel graag uitbuit. De talrijke luchtshots zijn een plezier voor het oog.

avatar van aburex
Film die ik in de jaren tachg op video heb gezien. Ik vond hem toen gweldig. Heb hem dan maar op DVD gekocht e ik vind hem hem nog altijd even goed. Spectaculaire acties en een vehaal vol intriges. Inderdaad een nostalgische film. Voor mij is hij nog 4,5* waard

domkey
Roy Scheider zet hier een aardige vertolking neer na te schitteren in the French Connection en Jaws.Het verhaal opzich is niet baanbrekend maar leverd toch een aangenaam kijkplezier op.

avatar van 606
Mooie beelden van achtervolging per helikopter.
Goed geacteerd en prima actie.
Verhaal is simpel maar pakt goed uit.

3,5 ster

avatar van movie acteurs
Goede actie thriller die toentertijd toch wel met leuke nieuwe snufjes kwam. Dat stealth / onzichtbare ervan en het kunnen afluisteren en met warmte beeld camera de mensen kon detecteren was erg uniek.
Tegenwoordig vind iedereen dat weer heel normaal maar was toen voor de meesten pure fictie.
Was soms inderdaad wel te langdradig maar ik geef het toch een 3.5.

Beetje "Knight Rider" in de lucht.
Toen in die tijd best vermakelijk.

Film die ze vrijwel nooit meer uitzenden (zelfs niet op TCM of MGM) en terecht want het was gewoon bagger. Dankzij Roy Scheider is deze film nog het aankijken waard maar hij zal er niet trots op zijn dat hij hierin heeft meegespeeld.

Best wel een goeie film en ik mag Scheider wel. 1e andere film met hem die ik zag na jaws.

avatar van mnrk
Catch you later...

Heb deze "goude oude" eens bekeken op blu ray....

Nog steeds een leuke film met prima helikopter beelden en achtervolgingen. Ook het jaren 80 sfeertje is aanwezig ( muziek, aankleding ).

Roy Schneider speelt prima in deze film en de overige cast vult de rest prima aan.

avatar van Nephilim
Lekkere actie thriller met een erg toffe dogfight op het eind.

avatar van Phantasm
Spannende aktiefilm die lekker wegkijkt, leuke achtervolgingen met de helikopter.

avatar van Beertje45
Mijn eerste stappen op deze toch wel toffe filmsite. Blue Thunder staat niet bepaald op nummer 1 van mijn verlanglijstje, maar kon niet wachten om te reageren. Hoofdrolspeler Scheider is wel één van mijn favoriete akteurs en ik liet me bij de release van deze actiefilm wel meeslepen door het verhaal. mag dan al meer dan 25 jaar geleden zijn. De actrice, haar naam mij onbekend, die de rol van Murphy's ex vriendin speelde, werkte me soms wel op de zenuwen, maar dat mag de pret niet drukken. Blue Thunder staat toch alvast ergens in mijn favoriete top 50.

avatar van Malli
Brok jeugdsentiment die mij ook een eeuw of 4 later niet teleurstelt. Geen hoogvlieger, maar deze actieprent over een superhelikopter is op zijn minst vermakelijk te noemen.

Geen geweldige film ,maar wel goed gemaakt en hartstikke leuk, met een aardig goed uitgekiend en spannend samenzweringverhaal. De eerste klas actie(stunt)scènes, zowel in de lucht als op de grond waren adembenemend (zonder overkill). En op een prettige manier was deze film bovendien een beetje macho. Roy Schneider speelde de fatsoenlijke politieagent/testpiloot.

Matige film over een helikopterpiloot voor de politie die een nieuw, modern toestel mag testen. Het verhaal begint wat rommelig en gaandeweg is de geloofwaardigheid soms ver te zoeken. Vooral tegen het einde wordt het spectaculair met een aantal prima actie-scenes met de helikopters. Maar die weten de film niet te redden.

avatar van Insignificance
Ach ja, er gaat wel eens wat fout bij dit soort films. Het meest irritante hier vond ik nog die flashbacks van Vietnam. Ja, onze held heeft een krasje en daar hoort een gezworen vijand bij. Een verhaaltje waar niemand van wakker zal liggen met dingetjes die ook in talloze andere films worden gebruikt (als die 360° loop ter sprake komt, enz.), maar je zet zoiets dan ook niet op vanwege intrige en dergelijke. Neem ik aan. Ik in ieder geval niet.

Actie en die heeft het naarmate de film vordert voldoende. Een scène als die van het testen van Blue Thunder is natuurlijk goud waard. Geweldig lomp. Excessive firepower, het is een understatement. Veel van de film speelt zich in de nacht af, altijd goed voor een specifiek sfeertje, de finale is spectaculair en daarvoor heeft het wat lol en leuke figuren rondlopen om je daar te brengen. Een knorrende Warren Oates, wat wil je nog meer.

avatar van W.V.
Leuke film, het verhaal was verrassend, tegen een achtergrond van de naderende olympische spelen van 1984 en wat de overheid van plan was te doen in tijd van oproer. Vergeet niet Reagan was president, in rechtsheid alleen door Trump overtroffen. Dan is het jammer dat dit gegeven niet verder wordt uitgewerkt en de film dus politiek correct blijft. Scheider was geknipt voor deze rol, met zijn smalle gevoelige gezicht, geloofde je direct dat hij een Vietnam trauma had, maar ook dat hij niet iemand was die zich daar door liet leiden. Oates speelt zoals gewoonlijk weer prima. Maar McDowell schmiert er op los, wat een ergernis hem in deze rol te zien.
De actie is prima, helemaal nieuw voor die tijd en goed in beeld gebracht. Jammer van het verhaal dat het niet goed is uitgewerkt en helemaal van de rol van McDowell, nu blijft de film op een 3 steken.