ad

Met onder meer: Robin Williams, Embeth Davidtz en Sam Neill

Releasedatum: 17 december 1999

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Bicentennial Man

"One robot's 200 year journey to become an ordinary man."

De film volgt het 'leven' van een androïde die gekocht wordt om als huishoudrobot bepaalde taken uit te voeren. Al snel ontdekt de familie Martin dat ze geen gewone robot in huis hebben gehaald, aangezien Andrew steeds meer emoties begint te ervaren. In de twee eeuwen die volgen, leert Andrew steeds meer van de mensheid, terwijl hij probeert te voorkomen dat zijn makers hem vernietigen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Dit soort films werken zoveel beter als die wat scherpe randjes heeft, maar met Chris Columbus in de regisseursstoel is Bicentennial Man een brave feelgood film geworden. Wel jammer, want menselijke robots en AI en de daarbijbehorende dilemma's kunnen bere-interessant neergezet worden zoals bijvoorbeeld in Ex Machina. Maar goed, Robin Williams is okee, al is dat 'one...' waarmee ie spreekt erg irritant. En ook die juf uit Matilda ook okee, dus achja heel vervelend werd het niet. Het meest opzienbarende vond ik nog de productie en make-up. Dat zag er tof en knap uit! Heb overigens nooit iets gelezen van Asimov, maar ik denk dat zijn verhalen zich niet goed lenen voor een film...

avatar van rojaone

rojaone

Mooie film heb genoten van de robot die een mens wil worden. Robin speelt een geweldige rol.

avatar van arno74

arno74

Bicentennial Man begint als een scifi-familiefilm met enkele humoristische noten: een gezin koopt een robot als huishoudhulpje. Maar gaandeweg ontwikkelt het zich een meer serieuze/dramakant op. De film is een soort van Boyhood geworden (gelukkig wel minder saai), maar dan eentje die een robot volgt tijdens zijn 200 eerste levensjaren. Naarmate de technologie met het verstrijken van de jaren beter wordt slaagt de robot erin zichzelf steeds verder te verbeteren. Een leuke variant onder de artificial intelligence-films, al kan het enkele clichés niet vermijden. Een mooie en warme film die makkelijk wegkijkt. 3,5*

avatar van shrink

shrink

Eerste half uur is erg goed, Daarna gaat ie totaal over de kop. Erg ongeloofwaardig op een gegeven moment.

avatar van Mr-Mcmovie

Mr-Mcmovie

Zo als de meeste zeggen is Bicentennial Man erg goed in het begin, maar ook voor mij van het moment dat Sam Neil sterft verzwakt heel de film enorm, en geraakt de film niet meer overeind want dan moest de regisseur natuurlijk het nog meer ongeloofwaardig maken. Dat Andrew mens wou worden vond ik beetje too much, en dan bleef de film maar duren. Er kwam precies geen eind aan, en dat in een niet zo goede zin.

Robin Williams was hier even grappig als in de rest van zijn films (niet meer niet minder) Maar Oliver Platt konden ze hier best weg laten. Sam Neil was dan weer zeer goed.

De humor dat vooral in het begin aanwezig was vond ik fijn, en luchtig, maar jammer dat het een mengelmoes was van genre's na een tijd.

avatar van tommy_boy

tommy_boy

Vind dit een fantastische mooie film. Net het spel Detroit: Become Human gespeeld en vond het ideaal om dit aan mijn vriendin te tonen. Het is de overgeromantiseerde versie van het spel (en van de film I Am Robot) maar op zich komen alle soortgelijke kenmerken terug. De robot die menselijk wil worden, en aanvaard wil worden als een mens. Het is inderdaad supersentimenteel, maar met beeldschone muziek van James Horner en een geweldig emotionele draad als begeleiding maakt het geen bal uit dat ik van begin tot einde geweend heb met deze film.

avatar van Captain Proton

Captain Proton

Deze film in 1999 gekeken en in 2019 nog maar een keer. Kon alleen het gezin nog herinneren die de robot heeft gekocht. En dan volg je zijn levensjaren van generatie naar generatie. Het heeft me toch verrast, deze film. Doet me beetje aan Data van TNG denken. Robot die mens wilt worden en struikelt over het concept: humor.

avatar van teigertje

teigertje

De overtreffende trap, wat een parel van een film, Robin Willams is en blijft een van de grootse film sterren ooit.

De laatste passage, van de film, blijft onvergetelijk en aangrijpend mooi.