In Oranje (2004)

Nederland
Familie / Drama

geregisseerd door Joram Lürsen
met Thomas Acda, Wendy van Dijk en Yannick van de Velde

Remco is 12 jaar. Hij is een getalenteerd en fanatiek voetballertje met maar één droom: te mogen spelen in het Nederlands Elftal. Zelfs de tekst van het Wilhelmus kent hij al uit zijn hoofd. Zijn vader Erik is minstens net zo fanatiek in het coachen van Remco. Hij weet altijd alles beter en heeft altijd overal commentaar op. Remco's moeder Sylvia is altijd lief en zorgt ervoor dat haar 'mannen' en dochtertje Suzan niks te kort komen. Als zijn vader plotseling sterft, stort Remco's wereld in. Hij heeft zelfs geen zin meer om te voetballen. Zijn Surinaamse voetbalvriendje Winston vraagt zijn oma om hulp. Zij weet namelijk een manier om in contact te komen met Remco's overleden vader. Dan raakt Remco geblesseerd. Van de dokter mag hij nooit meer voetballen, omdat zijn enkelbanden heel erg zijn opgerekt. Samen met zijn vriendinnetje Anneke verzint hij een plannetje om toch mee te doen aan de selectiewedstrijd. Zal het hem lukken zijn droom te verwezenlijken?

Aardig gemaakt film..

T'is niet echt realistisch.. maar het verhaal werd wel mooi verteld door de muziek, en doordat hij heel graag vlakbij zijn vader wilt zijn..

Dat hij in Oranje wilt komen.. moet je compleet negeren.. verergerde eigenlijk mijn plezier in de film. (ik ben niet zo'n voetbal hater.. maar je voorspelt al in het begin van de film hoe het met die jongen zou eindigen.. valt onder de catogorie "Aan het einde komt alles weer goed")

speranza
Vooral dankzij het behoorlijke acteerwerk van Thomas Acda is dit een redelijke film.

Erg leuke en geslaagde film, maar elke keer eger ik me weer meer aan het ''ooo, ik moet voetballen'' karakter van Remco.

avatar van Ajax&Filmfreak
speranza schreef:

Ik vond het eerder ondanks een goed acterende acda een erg slechte film.

avatar van Dutchmeister
Het is misschien een kinder film maar ik zat me af en toe goed te ergeren.

avatar van maerk
Ook voor mensen die geen voetbalfan zijn een aanrader.

Erg leuk filmpje dit. Lürsen vertelt het verhaal van de jonge Remco die zijn vader verliest op een mooie manier. Humor en drama worden uitstekend gecombineerd. Daarnaast vond ik het leuk dat er veel leuke trucjes werden uitgehaald met het camerawerk. Visueel zag het er ook prima uit. Het acteerwerk is bovengemiddeld goed, Yannick van de Velde doet het erg goed, Wendy van Dijk is ook prima, maar vooral Thomas Acda doet het uitstekend. De rol van vader is hem bijna op het lijf geschreven en zijn acteerwerk voelt lekker natuurlijk aan. Het verhaal is goed, alleen vond ik dat me die geest, dat Remco denkt dat hij er nog is enz., een beetje overdreven. Maar als die verschijning dan Thomas Acda is, wordt het al minder erg.

avatar van Bibelonseberg
Leuke film! Beetje triest en wel zielig maar kent wel een happy end. Ik heb met m'n familie geboeid naar deze film zitten kijken.

avatar van FelixTheCat
Leuke film. Ik ben voetbal fan dus voor mij en een hoop anderen is dit een leuke Nederlandse film.

avatar van Jessen0wnt
Leuke Nederlandse jeugdfilm. Zowel voor de voetballiefhebbers als voor de ''ik vind het een belachelijke sport''-types. Natuurlijk is het acteerwerk niet erg realistisch, en kan er ook nog het een en ander gedaan worden aan de realiteitsbesef van het script: het was een wegkijkertje. Paar keer gekeken op de basisschool en de film staat nog goed op mijn netvlies. Leuk tussendoortje. 2,5 sterren. En dat is een mooie rating voor een film zoals deze!

avatar van pooper
heel slecht geacteerd dit, triest. maar ik vermaakte me wel een beetje vooral als ze gingen schelden. tiepische hollandse film.

avatar van Thom1994
Erg neppe film. Ondanks dat heb ik hem destijds in de bioscoop gezien en heb ik er wel van genoten.

88Fabian
Een kinderfilm van hoog niveau

mooi verhaal

avatar van chevy93
Echte familiefilm. Ik geloof dat mijn zusje hem wel 3 of 4 keer heeft gekeken in de vakantie. Leuk, warm verhaal met het nodige drama. Vooral omdat hij Nederlands is, is het toch anders. Het staat iets dichter bij je zeg maar. Je leeft meer mee.

Voorspelbaar uiteraard, maar dat neemt niet weg dat het een mooie film is. Erg herkenbaar ook op sommige vlakken.

avatar van .Fee.
Vreselijk onrealistisch en barre-slecht geacteerd.

avatar van Akkiej
Waarom scoort deze film nou zo laag? Het is en blijft een kinderfilm, en op dat niveau vind ik 'm vrij sterk. Het acteerwerk was prima te pruimen, en stiekem hou ik echt een beetje van Thomas Acda. En de band tussen zoon en vader heeft toch iets vertederends, mooi om naar te kijken!

casualjaantje
Redelijke jeugdvoetbalfilm die vaak te onrealistisch overkomt, maar ondanks dat toch enigszins vermakelijk is. Overigens is er in het jaar 2005 hiervan een Vlaamse remake gemaakt, genaamd 'Buitenspel'.

Redelijk.

avatar van movie acteurs
Een nogal matige film. Het einde is voorspelbaar. Het verhaal van de film is in mijn ogen niet pakkend/boeiend. De uitwerking van de film is beter en niet zo simpel als het lijkt maar ook dit zorgde bij mij niet voor een geslaagde film. 2,0.

avatar van The One Ring
Ik ben duidelijk niet de doelgroep voor deze film, want ik ben geen kind meer en heb helemaal niets met voetbal, waardoor de in mijn ogen bijna ongezonde obsessie voor voetbal die de personages hier hebben soms wat tegen ging staan. Zeker omdat de film die obsessie eigenlijk geheel goedkeurt, al is het misschien zo dat je als profvoetballer ook wel obsessief zal moeten zijn. Het levert alleen wat dialogen op die soms wat in de herhaling vallen. Niettemin is het duidelijk dat de regisseur en zijn scenarioschrijver van voetbal houden. Lürsen is als regisseur zo onopvallend als maar zijn kan, maar zijn liefde voor de sport komt wel over. Voor mij moest de interesse vooral gewekt worden door de acteurs en die leveren opvallend goed werk op, zeker Acda en Van de Velde. Het geheel is natuurlijk voorspelbaar en misschien niet enorm gedenkwaardig, maar goed genoeg uitgevoerd om voor één keer niet te vervelen en het is waarschijnlijk voor jongens die dromen van profvoetbal helemaal het einde.

Wel jammer dat er een remake van gemaakt is in Vlaanderen...

avatar van Phantasm
Film met leuk bedacht verhaal dat lekker wegkijkt.

avatar van ella9084
uitstekende film... eindelijk eens een film voor kids waar actie en sensatie niet voorop staat. Mooi psychologisch ook. Een film over verlies en het verwerken daarvan. Dat schijnt de meesten hier te ontgaan. Lekker Hollywood blijven kijken, jongens.
De Vlaamse remake is ook de moeite waard.

avatar van DonPeliculón
Leuke familiefilm die lekker wegkijkt. Aardig verhaaltje en het acteerwerk is redelijk. Hoofdrolspeler Yannick van de Velde doet het prima, en ook de bijrollen van Thomas Acda en Peter Blok zijn leuk. Verder ook leuk om Erik van Muiswinkel een aantal keer te zien verschijnen.

avatar van soom
Wilhelmus van Nassouwe ben ik, van Duitsen bloed.
De Koning van Hispanje heb ik altijd geëerd.

Ik ben niet van Duitsen bloed, en de koning van Hispanje zal ik niet echt eren, maar het volkslied van Nederland, dat is wel iets wat me met een beetje trots vervult, als ik het hoor. Ik weet dat ik eigenlijk export ben, oorspronkelijk niet van hier, maar ik ben nu eenmaal een echte kaaskop, al zou je het niet zeggen, als je me ziet, mijn uiterlijk doet natuurlijk wel anders aan.

Voetbal interesseert me net zoveel als suikerbieten. Kortom, helemaal niet. Een stelletje bezwete kerels die met z'n allen achter een balletje aanrennen, wat moet je daar als vrouw nou mee? Ja, ik weet dat er vrouwen zijn die daar anders over denken, getuige het vrouwenvoetbal, maar ik zie de lol er niet van in.

En toch vond ik In Oranje leuk, schattig. Al vanaf de allereerste minuut dat Yannick van de Velde in beeld was, vond ik hem schattig, het babyvet zat duidelijk nog in zijn gezicht, en ik vond hem om op te vreten, zo schattig en tegelijkertijd kwetsbaarder dan enige, andere kind-jongensacteur in Nederlandse film.
Leuk vanwege Wendy van Dijk, ja. Nu moet ik eerlijk blijven: Het kwam pas tijdens het moment dat ze Remco vertelt dat zijn vader dood is, waarna Remco wegstormt, en haar reactie als hij weer thuiskomt. De opluchting, die ze natuurlijk wel speelt, voelde levensecht aan.

Zusje Suzan is lief, en tenslotte toch Thomas Acda als vader Erik, maakt het echt af. Weliswaar vind ik dat hij net ietsje beter zingen kan dan acteren, maar slecht is hij niet.

3-5.

avatar van popcorn en cola
Leuke film voor families die 'iets' met voetbal hebben.

avatar van Movie Jim
Ik sluit me aan bij meningen van anderen,
dat ik Thomas Acda ook erg goed vind spelen
in deze film.

avatar van tattoobob
Aardige nederlandse film...beetje gedateerd dat wel.
Origineel en aandoenlijk verhaal...met wisselend acteerwerk.
Leuke film om met je kind te kijken......zelfs als je een hekel aam voetbal heb zoals ik

Net zoals het voetbal van het Nederlands elftal hedendaags niet meer is om aan te zien, was dat in mijn ogen ook destijds van toepassing op deze flauwe kinderachtige familiefilm, waarbij voetbal een belangrijke rol heeft in het verhaal.

Ik heb persoonlijk weinig op (understatement) met de Nederlandse film en ook als het gaat om een kinderachtige bedoeling. Beiden is helaas van toepassing op deze film. Buiten dat het verhaal kinderachtig is, vond ik het ook behoorlijk flauw en cliché. Hier en daar is het soms wel wat ontroerend, maar eerlijk gezegd deed het me allemaal weinig. Destijds heb ik deze film eigenlijk ook alleen gekeken (zond men toen uit op Film 1) vanwege het meespelen van Wendy van Dijk (in de rol van Sylvia van Leeuwen, oftewel de moeder van Remco) die ik toen wel een mooi vrouw vond. Haar presteer prestaties stellen echter weinig voor in deze film en ze wordt dan ook weggespeeld door o.a. Thomas Acda (in de rol van Erik van Leeuwen, die de overleden vader van Remco speelt) en eigenlijk ook door Yannick van de Velde (in de rol van de 12 jarige Remco).

Al met al een leuke film voor kinderen die dromen om voetballer te worden. Gezien het niveau van het Nederlandse voetbal moet je het ook eigenlijk bij dromen laten

avatar van arno74
Geen onaardige Nederlandse jeugddrama. Ik wist niet welke kant de film op zou gaan, de dramakant werd daardoor een behoorlijke verrassing. Op het drama na is het een tikkeltje te oppervlakkig en droevig, maar wel onderhoudend. 3*

avatar van Shadowed
Niet onaardig.

De film waar Yannick van der Velde wel goed acteerde. Evenals Thomas Acda, die het zeker niet slecht doet. Deze film alleen gekeken omdat ik voetbal wel leuk vond, al is er met ons Nederlands mannenelftal weinig te beleven tegenwoordig.

Acteerwerk was goed, iedereen viel positief op. De film is visueel niet erg mooi en de voetbalscenes mochten er zeker wel vaker zijn. De film is vrij ontroerend, vooral voor kinderen. Soms zijn de beslissingen wat irritant maar ja.

Voor een Nederlandse film is dit absoluut niet slecht, en kan zichzelf in zijn opzet ook best geslaagd noemen. Jammer dat het niet altijd even boeiend blijft, maar ja.