Fando y Lis (1968)

Mexico
Fantasy / Experimenteel

geregisseerd door Alejandro Jodorowsky
met Sergio Kleiner, Diana Mariscal en María Teresa Rivas

Fando en Lis zijn een jong stel dat op reis is naar de stad Tar. Lis is gehandicapt en wordt door Fando geholpen door haar in een wagen voort te duwen of haar in zijn armen te dragen. Gedurende de tocht komen ze met een aantal ongewone situaties en karakters in aanraking.

gimli f
Best aardige film van Jodorowsky, maar net niet meer dan dat.

The Holy Mountain en zéker Santa Sangre zijn echt wat graadjes beter en onderhoudender.

Behalve een paar memorabele scène's, zoals een groep in modder badende volwassenen en zoals Fando, die met bowlingballen letterlijk omver wordt gekegeld om vervolgens met de zweep er van langs te krijgen, valt er niet zo bijzonder veel te genieten op zich.
Of wacht, we hebben natuurlijk nog wél de scène waarin we varkens uit Lis' vrouwelijkheid zien komen. Zéér memorabel!

Fando y Lis is gebaseerd op een theaterstuk van Fernando Arrabal (Viva la Muerte), dat Jodorowsky uit zijn blote hoofd, met behulp van één enkele scriptpagina, op film heeft gezet.
De film heeft bij zijn debuutvertoning in Acapulco (Mexico) schijnbaar veel stof doen opwaaien. De vertoning zorgde voor rellen en een de zaal uitrennende regisseur.

Bij de DVD van Fando y Lis zit ook de documentaire La Constellation Jodorowsky, een niet bijster intrigerende documentaire, waarin de persoon Jodorowsky slechts op matige wijze naar voren wordt gebracht.

Wat wèl intrigerend is, was dat ik kon lezen en horen dat Jodorowsky eigenlijk de verfilming van Frank Herbert's Dune op zich zou nemen (later is dat boek verfilmd door David Lynch).
Dune, een Frans-Amerikaanse productie, zou Jodorowsky's zoon Brontis in de hoofdrol hebben en bijrollen omvatten van Orson Welles en Salvador Dali!

Voor de art direction zou onder andere de Zwitserse surrealistische (moderne) kunstenaar H.R. Giger worden ingehuurd, die door Salvador Dali bij Jodorowsky was aanbevolen.
De filmscore zou door Pink Floyd worden gemaakt.

Het project ging uiteindelijk niet door, omdat de Amerikaanse geldschieters bang waren dat een grotendeels buitenlandse productie het commerciële aspect niet ten goede zou komen.
Jammer...had graag een film gezien waarin Jodorowsky, Giger, Dali en Pink Floyd de handen ineen slaan!

Fando y Lis is wel een leuke curiositeit om te zien, maar voor echte goede films kijk je beter Santa Sangre of (blijkbaar) El Topo, een film die ik binnenkort maar eens ga zien.

avatar van Dopke
Fijne gekkigheid om de gekkigheid, met de ene scene net iets boeiender dan de andere.

Maar wat een geweldige cartoons toch, waar zowel deze film als Long Live Death mee beginnen. Bizar, over-the-top, maar o zo fascinerend. Als ik de info hierboven zo lees zal het vast geen toeval geweest zijn dat beiden voor een dergelijk begin gekozen hebben.

avatar van Barmy
Deze film mag met momenten dan wat langdradig zijn, het blijft een fantastische ervaring. Jodorowsky schenkt ons weer enkele onvergetelijke scènes in zijn gebruikelijke stijl. Je voelt de creativiteit van het scherm spatten.
Zeer jammer dat deze man niet meer films heeft gemaakt, het is een uniek filmmaker.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik had wel een half uur nodig om in het sfeertje van deze film te komen. Vooral een onrijp debuut. Bij momenten (en dan vooral als het verhaal er echt compleet niet meer toe lijkt te doen) fascinerend en intrigerend. Maar niet altijd helaas.

avatar van Lord Flashheart
Zeer beklemmende film, die een diepe indruk heeft achtergelaten. Ook voor het eerst dat een surrealistische film bij mij zoiets kan bewerkstelligen, al is Fando y Lis meer magisch realistisch dan puur surrealistisch. Sommige shots deden me sterk denken aan de schilderijen van Willink.

Naast de intrigerende en soms beklemmende beelden, was de symboliek ook verrassend sterk. Alleen al de prachtige cartoons waarmee de hoofdstukken begonnen, hadden een Jeroen Bosch-achtige uitstraling vol dubbelzinnigheden. Aangevuld met de mythe van Tar schiep dit een soort Middeleeuwse mystieke sfeer.

Verder was de soundtrack bijzonder sterk gekozen, het acteerwerk waanzinnig goed en de algehele afwerking, voor een 40 jaar oude film, bovengemiddeld. Aanrader. 4,5*

avatar van stephan73
Fando y Lis is een ijzersterk debuut van de surrealist Jodorowsky. De basis van zijn bekendere films wordt hier krachtig neergezet. Ideeën, symboliek en elementen van deze film zouden allemaal terugkomen in Holy Mountain en in meerdere mate El Topo.
Maar toch is Fando y Lis krachtiger, ruwer en ongepolijster.

Het is een werkelijk onbegrijpelijke lawine van beelden geworden, die allemaal op je netvlies blijven hangen. Verhaaltechnisch is het dan ook niet na te vertellen, behalve dat Fando en Lis op zoek zijn naar hun beloofde land, Tar.

Wat voor een land Tar wel mag zijn en wie de personen (herrineringen?) zijn die ze onderweg tegenkomen, is en blijft een vraagteken. Want zelfs in het audiocommentaar, dat op de OOP DVD van Fantoma staat, kan Jodorowsky niet duidelijk maken wat hij er nou mee bedoeld.
Maar dat maakt allemaal niet uit, deze vloedgolf weet namelijk meteen een plek te bemachtingen in mijn top tien.

Reinbo
Hier vind ik dus helemaal niets aan. De personages interesseren me geen bal, de editing is ronduit zwak en de surrealistische scenes zijn mij veel te rommelig en lelijk en ook de geluidsband is afschuwelijk. Nee, een tegenvallend debuut van Jodorowsky die twee sterke films heeft en twee hele zwakke IMO. Jammer.

1* voor de moeite.

avatar van Baggerman
Barmy schreef:

Zekers. Misschien dat die nieuwe film (King Shot) van hem er ooit nog van komt. Zal ongetwijfeld een aparte film worden.

Deze is ook weer een rariteitenkabinet en een freakshow. Ik heb veel bewondering voor Jodorowsky's acteurs, want (net als Arrabal) vraagt hij veel van ze in het uitvoeren van rare of zelfs weerzinwekkende dingen. Hier wordt al in de eerste scène een roos opgegeten en ik zie geen trucage!

Qua plot vond ik er ook weer geen touw aan vast te knopen, wat soms de film een beetje langdradig maakt. Echter, we krijgen genoeg mooie en vooral buitenissige plaatjes te zien om dat te compenseren.

Apart, boeiend, maar conclusie: 'waar gáát dit over?'

Zulke films maken ze niet meer tegenwoordig.En terecht,want dit soort avantgardistische cinema bedoeld om de burgerman te épateren heeft geen functie meer in een tijdperk waarin de brave burgerman juist eist dat er zoveel mogelijk wordt geneukt,gemoord en gefolterd in een commerciele film en hij ook keurig zijn zin krigt.
Eigenlijk valt het met de shock in deze film nog wel mee,het is allemaal wat minder gek dan in J.s volgende films.Het zou kunnen dat de verhalen over woedende menigtes die de regisseur na de première wilden lynchen,door hemzelf in '68 verzonnen zijn(al was '68 in Mexico een bloedig jaartje).
Jodorowsky beweerde ook dat hij afweek van Arrabals absurdistisch-onzinnige stuk omdat hij vergeten was een copie van de text mee te nemen naar de set,maar ik verdenk hem ervan dat hij willens en wetens het verhaal(voorzover aanwezig) heeft omgebogen van onzinnig naar quasi-spiritueel,neo-romantisch en symbolistisch.Fando en Lis zijn 2 bloemenkinderen op zoek naar een neo-ludditisch oerparadijsje waar geen plek is voor satanische technologie,een puur hippie-ideaal dus.
Wat de film zelf betreft:de beelden die we kennen uit J's latere werken zijn hier al volop aanwezig,dus sadistische,gewelddadige burgerluitjes,naaktloperij(in vleeskleurig ondergoed!)en vooral veel zwervers,kreupelen,dwergen en andere mismaakten.De invloed van Buñuel is alom aanwezig.Verder is het duidelijk dat J. hier het filmvak totaal nog niet beheerste en vaak maar wat deed qua cameravoering,mise en scène of montage.
Over acteerwerk kun je amper spreken,al valt op dat de male lead wel op de regisseur lijkt,waarschijnlijk familie.
Het slot is verwarrend:het laatste beeld somber,de laatste text eerder hoopvol?

avatar van The One Ring
Fando y Lis kwam vooral op mij over als een product van zijn tijd. Dit soort gekke, semi-experimentele pessimistische arthouseproducties waren toch wel enigszins een rage in de jaren '60. Niettemin deed deze me nog het meest denken aan Un Chien Andalou en L'Age d'Or van Luis Buñuel. Een zelfde gehalte aan surrealisme, al speelt Jodorowsky hier naar mijn gevoel wat meer op de grote lach, waardoor het soms ook weer wat weg heeft van Monty Python. Dat laatste wordt ook wat ondersteund door het gevoel dat dit soms meer een verzameling absurde sketches leek. Ja, de film heeft een verhaallijn rond een zoektocht naar iets heiligs (net als Monty Python and the Holy Grail toevallig genoeg), maar het voelt uiteindelijk vooral als een excuus aan om vreemde dingen te laten gebeuren en merkwaardige personages aan te voeren.

Ik mocht dit wel, veel scènes zijn toch echt wel grappig, zoals dat zingen en dansen op het kerkhof, dat blinde tikspel en Lis die plotseling bevalt van een hoop varkens. Er zijn ook een aantal wat meer sinistere momenten die overtuigen, zoals de herinnering aan de dood van Fando's vader (als ik het goed interpreteer), maar het blijft boven alles een rariteitenkabinet. Net als het latere El Topo stikt het tevens weer van de symboliek, waarvan ik bij minstens de helft het gevoel heb dat het niet werkelijk iets betekend. Jodorowsky doet me meer denken aan een schilder als Dali dan aan een verhalenverteller. Hij lijkt beelden te bedenken en die filmisch te willen tonen, waarbij het verhaal slechts een excuus is om alles aan elkaar te breien.

Dat levert hier wel een wat wisselvallige film op. De constante droomsfeer die Un Chien Andalou en L'Age d'Or bij mij opriepen blijft hier achterwege. Het zijn meer losse, overtuigende momenten, tussen wat saaie tussenstukken en het geheel wil nog wel eens amateuristisch aanvoelen, waardoor het wat aan impact verliest. Het is meer een vermakelijke surrealistisch project dan een briljante. Het mist ook wat de mystiek van El Topo. Maar het is meer dan een alleraardigst begin van een carrière.

avatar van Knisper
Jodorowsky moet een innemende persoonlijkheid zijn. Hij trekt in het weekend de woestijn in met dozijnen aan figuranten. En dan niet alleen filmstudenten, maar mensen van alle leeftijden, die hij nog de gekste dingen laat doen. Erg interessant, al is het duidelijk dat hij nog zoekende is, maar wel heel duidelijk een product van de tijd. In de loop van de film gaat het echter wreken, dat de film nergens naartoe gaat (overigens een euvel dat ik bij El Topo en Santa Sangre terugzie). Van de spanningsboog moet hij het niet hebben. Toch een interessant vehikel.