• 8.524.000 stemmen

La Traversée de Paris (1956)

Komedie / Drama | 80 minuten

Genre: Komedie / Drama

Alternatieve titels: Four Bags Full / Pigs Across Paris

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Claude Autant-Lara

Met onder meer: Bourvil, Louis de Funès en Jean Gabin

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot La Traversée de Paris

"JEAN GABIN and BOURVIL in a REMARKABLE FRENCH FILM with suspense predominating of course - but also much more than just a soupcon of laughter!"

Parijs tijdens de Tweede Wereldoorlog. De werkloze taxichauffeur Martin smokkelt vlees en verkoopt het op de zwarte markt. Wanneer zijn kompaan gearresteerd wordt, zoekt hij een vervanger. Hij maakt kennis met Grandgil.

imageimageimageimageimageimage

Une cliente du restaurant

Madame Jambier

avatar van Wouter

Wouter

Wil ik al heel lang zien. Is dat eindelijk op dvd (met subs)?

avatar van chrissie

chrissie

geen idee, maar hij werd gisteren uitgezonden op France 3 waar men blijkbaar de hele reeks Bourvil-Fernandel-Raimu aan het uitzenden is.

avatar van Wouter

Wouter

Nog steeds geen dvd gevonden...

avatar van FisherKing

FisherKing

Wel een poster, maar geen dvd met subs...

avatar van Mavuba

Mavuba

Aardige film met zo zijn leuke momenten. 3,5 sterren.

Advies: Kijk deze film niet voor Louis de Funès, zijn rol is namelijk zeer beperkt. Het gaat vooral om Jean Gabin en André Bourvil.

avatar van boerenpummel

boerenpummel

Hij komt volgende week op tv5!

avatar van Mug

Mug

Helaas zonder ondertiteling, alhoewel dat wel werd aangekondigd voor de uitzending. De Zweedse en Franse ondertiteling werkten wel, de Duitse en Nederlandse niet. Had iemand anders ook dit probleem? Herkansing vrijdagmiddag dan maar...

avatar van Movsin

Movsin

Dit is absoluut meer een komedie dan een drama, want al speelt deze "traversée" zich af in het door de Duitsers bezette Parijs, het wedervaren van onze 2 plantrekkers, de vele grappige dialogen en situaties, die trouwens heel subtiel oorlogstoestanden en gedragingen van de kleine man die het hoofd boven water wou, weergeven, zijn zeker van overwegend komische aard.

Jean Gabin en Bourvil zijn werkelijk uitstekend in hun rol en er is ook nog een zekere Louis de Funès in aanloop naar zijn latere glanscarrière.

avatar van Brix

Brix

Vanavond/nacht te zien op TV5Monde > 23:58 uur

Volgens de website info van TV5Monde is de film Nederlands ondertiteld

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een klassieker die in het Frans collectief geheugen zit...

1942. Een werkloze taxichauffeur en een mysterieuze schilder smokkelen vier koffers met varkensvlees door het bezette Parijs. Ze moeten in deze nachtelijke onderneming collaborerende politie, Duitsers en hongerige honden van zich af zien te schudden. Bourvil en Gabin zetten sterke rollen neer wat de film optrekt tot een soort "buddy movie" avant la lettre. Klein rolletje voor De Funès. Het is zeker geen volbloed komedie; enkele keren begeeft de film zich dicht bij het oorlogsdrama. Deze verfilming van een novelle van Marcel Aymé beschrijft ook de moeilijke leefomstandigheden van de gewone mens tijdens de Duitse bezetting.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Bijzonder aardige film, deze zwarte komedie met sociale inslag. Gabin speelt een merkwaardige rol van enigszins decadente schilder die het hele smokkelgebeuren als een soort avontuur ziet, daarbij links en rechts profiteurs met kritiek om de oren slaand. Bourvil is uitstekend als kleine smokkelaar vol Frans temperament. Maar zijn personage Martin had uiteindelijk gelijk: voor hem stond alles op het spel, Grandgil had als rijk man van aanzien uiteindelijk weinig te vrezen, zoals blijkt uit de scene dat Martin en andere gevangenen worden weggevoerd terwijl Grandgil achterblijft. Eigenlijk had ik verwacht dat de film toen was afgelopen maar dat was kennelijk al te wrang en er volgt nog een epiloog. Vroege rol van Louis de Funes, pas 42 hier maar hij ziet er al op z'n Louis de Funest uit.