La Traversée de Paris (1956)

Alternatieve titels: Four Bags Full | Pigs Across Paris

Frankrijk / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Claude Autant-Lara
met Bourvil, Louis de Funès en Jean Gabin

Parijs tijdens de Tweede Wereldoorlog. De werkloze taxichauffeur Martin smokkelt vlees en verkoopt het op de zwarte markt. Wanneer zijn kompaan gearresteerd wordt, zoekt hij een vervanger. Hij maakt kennis met Grandgil.

Wil ik al heel lang zien. Is dat eindelijk op dvd (met subs)?

geen idee, maar hij werd gisteren uitgezonden op France 3 waar men blijkbaar de hele reeks Bourvil-Fernandel-Raimu aan het uitzenden is.

Nog steeds geen dvd gevonden...

FisherKing
Wel een poster, maar geen dvd met subs...

Aardige film met zo zijn leuke momenten. 3,5 sterren.

Advies: Kijk deze film niet voor Louis de Funès, zijn rol is namelijk zeer beperkt. Het gaat vooral om Jean Gabin en André Bourvil.

avatar van boerenpummel
Hij komt volgende week op tv5!

avatar van Mug
Mug
Helaas zonder ondertiteling, alhoewel dat wel werd aangekondigd voor de uitzending. De Zweedse en Franse ondertiteling werkten wel, de Duitse en Nederlandse niet. Had iemand anders ook dit probleem? Herkansing vrijdagmiddag dan maar...

Dit is absoluut meer een komedie dan een drama, want al speelt deze "traversée" zich af in het door de Duitsers bezette Parijs, het wedervaren van onze 2 plantrekkers, de vele grappige dialogen en situaties, die trouwens heel subtiel oorlogstoestanden en gedragingen van de kleine man die het hoofd boven water wou, weergeven, zijn zeker van overwegend komische aard.
Jean Gabin en Bourvil zijn werkelijk uitstekend in hun rol en er is ook nog een zekere Louis de Funès in aanloop naar zijn latere glanscarrière.

avatar van Brix
Vanavond/nacht te zien op TV5Monde > 23:58 uur
Volgens de website info van TV5Monde is de film Nederlands ondertiteld

avatar van Filmkriebel
Een klassieker die in het Frans collectief geheugen zit...

1942. Een werkloze taxichauffeur en een mysterieuze schilder smokkelen vier koffers met varkensvlees door het bezette Parijs. Ze moeten in deze nachtelijke onderneming collaborerende politie, Duitsers en hongerige honden van zich af zien te schudden. Bourvil en Gabin zetten sterke rollen neer wat de film optrekt tot een soort "buddy movie" avant la lettre. Klein rolletje voor De Funès. Het is zeker geen volbloed komedie; enkele keren begeeft de film zich dicht bij het oorlogsdrama. Deze verfilming van een novelle van Marcel Aymé beschrijft ook de moeilijke leefomstandigheden van de gewone mens tijdens de Duitse bezetting.