Alice through the Looking Glass (2016)

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door James Bobin
met Mia Wasikowska, Johnny Depp en Helena Bonham Carter

In 'Alice through the Looking Glass' keert Alice (Mia Wasikowska) na een lange afwezigheid door een spiegel terug naar het magische Underland waar ze de Mad Hatter (Johnny Depp) aantreft die nog dwazer is dan normaal. Hij heeft de hulp van Alice nodig, waarvoor ze terug in de tijd moet reizen. Om haar vriend te helpen keert Alice zich tot Tijd (Sacha Baron Cohen), een bizarre mix van mens en kloktandwieltjes, en gaat ze ondanks waarschuwingen op een waanzinnige tijdreis.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Alice Through the Looking Glass (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. Ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een laptop.

Alice Through the Looking Glass is een entertainende maar rommelige prent van begin tot eind. de visuele effecten zijn veel beter geïntegreerd waardoor deze film op visueel vlak een hoop aangenamer is dan zijn voorganger. Het acteerwerk is best aardig, maar sommige (vooral de geanimeerde) personages voegden weinig extra waarde toe aan de film. Elk personage krijgt een achterliggend verhaal, maar ook deze voelen enorm overbodig aan. Er zitten zeker een paar leuke en oprecht entertainende scènes in dit vervolg, maar een hoop vrolijke visuele effecten en kleurrijke personages alleen kunnen een leuke film niet omtoveren in een goede film.

avatar van Drs. DAJA
Voor het eerst dat ik Johnny Depp niet om aan te zien vond in een film. Da's opmerkelijk aangezien ik hem normaal gesproken toch een behoorlijk goede acteur vind. Ik ben overigens bang dat hij niet de enige miskleun is; los van Mia Wasikowski en Helena Bonham Carter geloofde ik geen enkele van de personages. Het niveau over-acting met een gebrek aan overtuigingskracht ligt dusdanig hoog dat dit een heel vervelende film wordt. Erg jammer want hij opende bijzonder leuk.

avatar van Shinobi
"I realize it doesn't make much sense."

Nadat ik van de week voor het eerst het ondermaatse deel één had gezien, heb ik voor dit vervolg expres de verwachtingen laag gehouden.

Eigenlijk is 'Alice through the Looking Glass' volledig overbodig te noemen; men zet een geforceerd vervolg neer dat zowel als prequel als sequel moet dienen. Het resulteert zich in een onlogisch verhaal dat gepaard gaat met te veel plotlijnen en besluiteloosheid wat ermee aan te moeten. Daarbij zijn enkele - moralistische - thema's iets te veel van het goede.

Centraal staat het tijdreizen, wat een paar leuke vondsten creëert in het geheel. Voornamelijk door het personage Time (heerlijke rol van Sacha Baron Cohen) te introduceren dat voor constant vermaak zorgt. Daarentegen snap ik de noodzaak niet om zowat elk karakter een achtergrond mee te geven, omdat dit enigszins het mysterie weghaalt.

Het is te merken dat het visuele aspect beter is geworden t.o.v. het vorige deel, met als resultaat mooiere CGI. Alleen jammer dat de interactie met acteurs op momenten nog steeds niet weet te overtuigen. Desondanks zijn de verscheidene locaties in combinatie met 3D die je als kijker voorgeschoteld krijgt best de moeite waard.

Al met al een stuurloos vervolg dat wederom geen acht slaat op het bronmateriaal. Hopelijk blijft het hierbij, want nog een deel zie ik niet zitten.

2,0 Sterren.

avatar van mjk87
Oef, hoe langer de film wordt hoe slechter die wordt door alle nonsens. Nu hadden de boeken van Carroll ook weinig lijn (en ik was er ook niet wild van), maar aangezien dit een compleet ander verhaal is had men er best iets mee kunnen doen. Dat werd bij de eerste film nog wel gedaan, al was dat ook geen wereldfilm verder. Het punt bij deze nieuwe echter is vooral dat het overbodig is en er ook niets wordt gedaan de film te verantwoorden. De opbouw is weer hetzelfde, met eerst wat gedoe in Victoriaans Engeland, dan een lang stuk in Wonderland en vervolgens weer terug. De kritiek die ik had bij de eerste film blijft ook hier staan, vooral dat de mix tussen beide landen nooit mooi wordt gemaakt en er te weinig tijd in Engeland wordt doorgebracht. Nu komt er nog iets bij qau thematiek over dat je het verleden niet kan veranderen, maar dat is wel erg mager voor een hele film die een herhaling van zetten is. Sowieso was de beste scène buiten Wonderland, direct aan het begin met die zeeslag die veel beter is dan alles uit Pirates of the Caribbean.

Enfin, de hele film wordt ook bevolkt door vervelende acteurs. Wasikowska is nog wel schattig, maar ze is duidelijk minder op haar gemak in de cgi-wereld. Haar hele manier van bewegen oogt zo houterig, alsof ze niet weet hoe zich naturel te gedragen. Depp is vervelend en eigenlijk volstrekt overbodig (die hele premisse van de film is dat ook namelijk) en vooral Bonham Carter is nu lachwekkend slecht. Ze acteert haar typetje van vier jaar terug en dat gaat pijnlijk mis. Hathaway is wel geinig maar weet ook weinig toe te voegen aan haar rol van de eerste film. Cohen ten slotte doet zijn best, maar heeft de film gewoon niet mee. De aankleding verder is wel fraai, al is de cgi lang niet altijd overtuigend.

Nee, een volstrekt overbodige film die nergens ook maar iets bijzonder doet. Op een enkele scène na zit er niks bij waardoor het allemaal wel erg gaat slepen tegen het eind. En Wasikowska moet zich weer met andere film bezig houden want het blijft wel een fijne actrice. 1,5*.

avatar van JacoBaco
Het begon leuk/goed.. Maar het werd mij (eenmaal in Wonderland) als snel te hectisch en ik kan daar niet zo goed tegen. Ook is Johnny Depp niet om aan te zien! Nog erger dan in het vorige deel en toch wel een beetje een irritant mannetje die Mad Hatter. Sacha Baron Cohen is bij vlagen leuk, maar hij doet af en toe ook erg raar. De ene keer praat hij normaal, maar vervolgens klinkt hij ineens als Ali G. Mia Wasikowska is gelukkig wel leuk, maar verder had deze film echt niet gemaakt hoeven worden. Tevens duurt het ook weer eens veel te lang allemaal. 90 min had beter geweest.

Ik ben het dus ook wel grotendeels eens met mijn bovenbuurman. Alleen deze film is mij toch nog wel een vijfje waard. Het begin en einde (Victoriaans Engeland) is nog het leukst! Wat dus eigenlijk niet best is voor een Alice in Wonderland film! Dat voelt een beetje hetzelfde als naar een concert gaan waarbij het voorprogramma leuker is dan de hoofdact.

avatar van MrKowalski
MrsKowalski zegt: Ik vond Johnny Depp juist een goede Madhatter, hij was ook ziek en dat klopte goed bij het beeld. Ik vind de boeken zelf ook leuk, dus dat scheelt dan misschien omdat je het verhaal dan beter kan plaatsen. Leuke film, goed verhaal, goede moraal. Ik vond dat ze eer hebben gedaan aan het verhaal.

Ik vond de zee der tijd mooi in beeld gebracht!

avatar van wwelover
Niet zo sterk als het eerste deel, waar ik destijds vooral visueel erg van heb genoten, maar alsnog een vermakelijke Disney film. Het is wat zoet allemaal natuurlijk zoals je kan verwachten van Alice. Een grote en bekende cast, waar eigenlijk vooral Sacha Baron Cohen de show voor mij steelt, terwijl het eigenlijk gewoon een herhaling is van wat hij normaal doet. Visueel is de film vaak ook indrukwekkend, vooral in de bioscoop. Ze weten de wereld mooi en fantasievol neer te zetten. Verhaal zelf is niet echt denderend, maar wordt veel goed gemaakt met leuke grapjes.

avatar van Flat Eric
Pfff. Een erg rommelige sequel die wat mij betreft écht niet had gehoeven.
Eerlijk is eerlijk, de fantasiewereld was natuurlijk prachtig in beeld gebracht maar het voelde allemaal toch als een herhalingsoefening.
Nee, dit was een beetje jammer van mijn Time.

avatar van mhulsie
Dit vervolg voelt erg overbodig door het verhaal dat het universum uitmelkt in plaats van te vergroten. De effecten lijken op iets wat je krijgt als Tim Burton on steroids gaat. Het is te merken dat hij weinig tot niet betrokken is geweest bij deze film, de balans is compleet zoek. Zijn eigen touch is verdwenen. Waar het origineel oprecht grimmig was en de aankleding typisch Burton was, is het nu allemaal feller en hysterisch.

Sascha Baron Cohen heeft daarentegen zijn leuke momenten als het personage Time. Maar de vindingrijkheid die hierbij komt kijken wordt helaas overschaduwt door het rommelige karakter van de film.

Ik kan Johnny Depp bijna altijd waarderen, maar nu leek hij een parodie op zichzelf. Alhoewel dit waarschijnlijk wel te wijten is aan de toon van de film.

De muziek van Danny Elfman is weer in orde, maar helaas is deze nagenoeg hetzelfde als bij de eerste film. Dus het is alles behalve verrassend.

avatar van Wally2
Mooi vormgegeven uiteraard. Hoe kan het ook anders als Tim Burton erbij betrokken is. Maar waar komt toch het idee vandaan dat er zo veel en langdurige actie scenes moeten in een 3D film. Erg zonde. Geheel onnodig en bezorgt je hoofdpijn. Juist de trage scenes in straten en bossen zijn prachtig in 3D. Ook in TinTin en A Christmas Carol werd die fout gemaakt.

avatar van Frenetic
Na het zien van de trailer was 1 van de eerste dingen die in mij opkwam dat dit vervolg niet perse had gehoeven. Toch was ik er aan de andere kant wel benieuwd naar en besloot om vandaag de film in mijn vakantie te bekijken.
Dit tweede deel is naar mijn mening toch minder dan het eerste deel. Het ''sprookjesgevoel'' ontbreekt toch vergeleken met het eerste deel. Alice in Wonderland is als geheel plaatje beter. Niettemin keek deze film aardig weg en zag het computerwerk net als het eerste deel er prachtig uit en deden de acteurs als Johnny Depp hun ding. Al met al een prima film in dit genre maar ik heb ze beter gezien.

Echte tegenvaller, overbodige sequel. Prachtige beelden, dat wel, maar een heleboel hiervan al gezien in het eerste deel. Helaas is het verhaal zeer rommelig, hangt als los zand aan elkaar, springt van de hak op de tak. Zichtbaar een poging om een nooit meer te vergeten filmwereld te creëeren, maar het eindresultaat is overdone. Producent Burton had beter zelf de regie kunnen voeren, had ongetwijfeld een meer evenwichtige film opgeleverd.
De bekende acteurs doen hun best, maar kunnen dit geval ook niet redden. Wasikowska blijft nog het beste overeind, Carter is lekker vilein, Depp schmiert er weer lustig op los als ware hij nog dertien jaar, Hathaway speelt de onopvallendste rol uit haar carrière, en ook nieuwkomer Cohen is opvallend bleekjes en weinig memorabel. Al met al: kijk liever het orgineel nog een keer, en probeer te vergeten dat er ooit een vervolg is gemaakt.

avatar van limelight73
Nou moet ik zeggen dat ik de film ontzettend vond meevallen! Zelfs het verhaal met Sasha als "Time" vond ik echt leuk. Ook de boze prinses weet steeds een lach op mijn mond te toveren. Dit filmpje is prima om te bekijken, en ik snap de zware kritieken dan ook niet. Er zijn veel slechtere films.

Visueel gezien is het allemaal pracht en praal wat je te zien krijgt vanaf de eerste tot de laatste minuut in deze Fantasy / Avontuur film en zelfs het verhaal vond ik dit keer leuk en vermakelijk en dat komt mede door de hele leuke en goede toevoeging van Sacha Baron Cohen in de rol van het personage "Tijd" (die dus letterlijk ook de tijd bepaald en kan beïnvloeden). Ook vond ik Johnny Depp (wederom in de rol van Hatter Tarrant Hightopp) het eindelijk weer eens leuk doen en heb ik me ook totaal niet aan hem gestoord.

Het luchtige verhaal (draait om Hatter Tarrant Hightopp die de hulp nodig heeft van Alice om zijn familie terug te krijgen en daarvoor moet Alice teruggaan in de tijd) is in het begin nogal slapjes en flauw, maar zodra Sacha Baron Cohen zijn intrede in het verhaal maakt na bijna 30 minuten, wordt het allemaal zeer vermakelijk en vanaf dan is het eigenlijk ook gewoon genieten geblazen tot de laatste minuut van het verhaal (duurt circa 105 minuten). Het verhaal zit opzicht leuk in elkaar en wist het me ook te boeien (vond het zelfs soms een beetje spannend, zoals o.a. op het einde) en het is vooral genieten van de continue prachtige beelden (schitterende kleurrijke animaties, decors en aankleding, alsof je aan de drugs bent) die je allemaal te zien krijgt met fraaie landschappen en leuke personages. Wat ook leuk is gedaan is dat de cast eigenlijk hetzelfde is gebleven als in "Alice in Wonderland (2010)", waardoor het allemaal vertrouwd overkomt en je ook niet echt hoeft te wennen aan nieuwe personages m.u.v. de "Tijd" en die was zoals al eerder gezegd gewoon heel leuk.

De cast tilt deze film naar een hoog niveau en het was vooral genieten van de eerder genoemde en geprezen Sacha Baron Cohen in de rol van het personage "Tijd" en zeker ook Helena Bonham Carter in de leuke rol van de altijd boze (waarom kom je te weten in dit verhaal) prinses Iracebeth. Ze beschikte ook over een doses humor en zo moest ik o.a. lachen toen ze een opgesloten mierenkolonie (althans daar lijkt het op, maar naderhand blijkt de familie Hightopp daarin te zitten) achter glas optilde en ermee begon te schudden en toen lachwekkend zei "aardbeving" Mia Wasikowska deed het opzicht wederom verdienstelijk in de rol van Alice, maar ik vond haar dit keer wel minder fris en mooi (o.a. ander kapsel) en dat komt misschien ook omdat ze nu inmiddels wat ouder is geworden sinds Alice in Wonderland uit 2010. Qua schoonheid wordt ze in deze film dit keer dan afgetroefd door Anne Hathaway in de rol van koningin Mirana. Matt Lucas in de dubbelrol van Tweedledee / Tweedledum deed het ook weer leuk en hij zorgt uiteraard ook voor wat (glim)lach humor.

Het einde van het verhaal is mooi, sterk, spannend en misschien ook wel ontroerend (vanwege familie en vrienden) en het zit visueel gezien ook fraai in elkaar. Ik moest daarbij op een gegeven moment ook lachen om Butler Wilkins (fraai geanimeerd) van de "Tijd", als deze tegen hem roept:

Meneer, houd vol. Ze is hier. Het meisje dat u beduvelde en u eruit liet zien als een mafketel

Al met al gewoon een leuke en goede Fantasy / Avontuur film, die tevens dus het vervolg is van Alice in Wonderland uit 2010, maar dit keer niet geregisseerd is door Tim Burton maar door James Bobin (familie van de roemruchte John Wayne Bobbitt ). Ik heb hem ook gewoon goed met deze film vermaakt en persoonlijk vond ik dit vervolg ook beter en leuker dan het origineel en wat mij betreft mag er zeker nog een derde deel komen.

avatar van john mcclane 2
Deel 1 was met als een Nederlandse elftal met alleen maar top spelers ,
Ziet er op papier uit als een verzekerde top combinatie.
Maar voetbal word niet op papier gespeeld ,
T Tim Burton ,,aan het roer,Johnny Depp als de mad Hatter ,,,in een van de meest psychedelisch lsd achtige sprookje die er zijn.
Te mooi om waar te zijn , en was ook zo.
Deel 2 was verassender , omdat het verhaal niet erg bekend is,en men niet de karakters hoefde voor te stellen ,,,waar deel een een tijd duurde voordat het wonderland zich voor deed .
Het is alweer niet gelukt de magie die de Aller eerste Disney animatie te doen vergeten .
Maar het tijd ,en het reizen erin maakt het wel boeiend .
Sacha baron,,,is een fijne toevoeging ,
En het ziet er natuurlijk weer wonderschoon uit .
De meeste mensen zullen zich hier vast mee vermaken.
Maar gezien de score hier en de berichten die ik her en der las is dat niet helemaal het geval.
Redelijk magisch .

avatar van Brabants
Deze film was voor mij vooral luid en hectisch en zelden leuk of boeiend. De hele magische wijze van deel een is hier nergens in terug te vinden. De kostuums en special effects zijn fantastisch maar dit alleen maakt nog geen goede film. De personages leken een beetje te dwalen binnen het verhaal en het acteerwerk was dan ook beduidend minder goed van aard. Wederom een goed voorbeeld van een nutteloos sequel.

avatar van james_cameron
Behoorlijk tegenvallend vervolg, waarin alle personages eigenlijk erg vervelend uit de hoek komen. De plot stelt ook vrij weinig voor. Visueel valt er nog wel het één en ander te genieten, met mooie production design en prima special effects, maar de film oogt overwegend een beetje statisch en levenloos. Het boeit in ieder geval voor geen meter en komt behoorlijk geforceerd over.

avatar van Ajax&Litmanen1
De vorige film was al niet erg best (maar wel vermakelijk genoeg), maar dan komt er een vervolg dat gewoon nutteloos is. Iedereen is weer aanwezig en doet z'n ding, maar voegt het nou iets toe? Ik vond het behoorlijk langdradig en saai eerlijk gezegd. Half uurtje korter en het was veel meer genietbaar geweest. Doordat het allemaal zo lang duurt en er weinig lijn in het verhaal zit ligt het tempo aan de lage kant en ging ik me vooral irriteren aan het herkauwen van alles wat ik al kende. Geen van de hoofdrolspelers wist dan ook te overtuigen. Gelukkig ziet het er visueel wel uitstekend uit, ieder geval nog een pluspunt.

avatar van ikkegoemikke
“I do not know who you are.
You're not my Alice.
My Alice believes in me.”

Ik ben nooit een liefhebber geweest van het “Alice in wonderland” sprookje. Ik vond het een nogal bizar verhaal ontsproten uit het vindingrijke brein van Lewis Carroll. Niet dat het aan fantasie ontbrak, maar ik had toen de indruk dat het eerder het literair gegoochel was dat de meeste aandacht verdiende. Een verhaal rijkelijk gevuld met olijke woordspelingen. Toen ik me dus waagde aan deze “Alice through the looking glass” was er dus één ding in mijn nadeel. Mijn totale onwetendheid over het personage Alice. Ik heb me zelfs niet de moeite gedaan om de film “Alice in Wonderland” uit 2010 te kijken. Dat maakt dus dat een personage als Hatter (Johnny Depp) voor mij een volslagen onbekende was.

De openingsscène van de film is eigenlijk een weerspiegeling van de rest. Een uitermate professioneel in beeld gebrachte achtervolging op zee waarbij Alice Kingsleigh (Mia Wasikowska) haar schuit behendig over een rif manoeuvreert door gebruik te maken van een onwaarschijnlijk zeiltruc. Waarom ze achtervolgt werd door deze Maleisische piraten was compleet onduidelijk voor mij en werd naderhand ook nergens toegelicht. En dat is dan ook het beeld dat ik had over deze film. Schitterend in beeld gebracht, maar zo onduidelijk en uiterst verwarrend. Natuurlijk speelt mijn gebrek aan kennis over Alice hierin mee. Maar de wijze waarop Underland, waar Alice naar terugkeert door doorheen een magische wandspiegel te stappen, uitgewerkt werd, is werkelijk fenomenaal. De kleurenpracht spat van het scherm af. Een surrealistische wereld vol wonderbaarlijke zaken en betoverende personages. Het deed me een beetje denken aan “Oz the Great and Powerful” waar je ook in een veelkleurig sprookjesland terechtkwam.

En niet alleen het fantasierijke landschap overweldigt. Ook de prachtige personages zien er onwerkelijk en mega-fantastisch uit. De oude vrienden van Alice die ze terug ontmoet na lange tijd, zijn een bont gezelschap. Absolem, Thackery en Cheshire Cat zijn prachtige tot leven gewekte animaties. Tweedle dee en dum (Matt Lucas) zien er naargeestig, komisch uit. Mirana, de witte koningin (Anne Hathaway) is nogal, tja, kleurloos. Iracebeth, de rode koningin (Helena Bonham Carter) is niet alleen een irritant personage, maar ook een interessant en bij momenten soms doldwaas personage. En daartussen dwarrelt Alice die totaal niet verbaasd naar deze wonderbaarlijke wereld kijkt, daar het niet de eerste keer is dat ze hier belandt. En dan heb je natuurlijk Hatter Tarrant Hightopp, de geschifte en carnavaleske hoedenmaker, wiens gezondheid zienderogen achteruitgaat. De enige remedie is zijn familie terugvinden. Niet zo evident daar ze blijkbaar omgekomen zijn in het verleden. De enige manier om hierin te slagen is terug te keren in de tijd. En dat is dan ook hetgeen Alice gaat vragen aan Time (Sacha Baron Cohen). En dan zijn we beland bij de magistrale vertolking van Cohen (ook gekend als Borat) die de verpersoonlijking van de tijd op een sublieme wijze hier speelt. Briljant, soms angstaanjagend en tegelijkertijd meesterlijk grappig.

Visueel is het dus een plaatje. Inhoudelijk is het vreselijk chaotisch. Ik kon op een bepaald moment echt niet meer volgen. Ik weet het wel. Die onwetendheid is een vreselijk nadeel. Maar ik kreeg op een bepaald moment echt het gevoel dat men probeerde zoveel mogelijk wetenswaardigheden, personages en verhaallijnen in één film te proppen. En die tijdreizen maken het ook niet bepaald simpeler. Zelfs de excentrieke Depp kon me als Hatter niet echt overtuigen. Daar het hele verhaal rond hem draait waardoor hij het overgrote deel in beeld komt, waren dit voor mij de meest irriterende momenten. Liefst van al zag ik de andere personages in actie. Zoals Time. Zonder weerga het beste uit dit Alice in Wonderland hoofdstuk. Een pedant, despotisch figuur die er niet voor terugdeinst om je in een oneindige tijdlus in te sluiten. Bijgestaan door zijn onderdanige medewerkers (minions genaamd) beheerst hij de tijd in dit wonderland. En dit minutieus werk verricht hij vanuit zijn impressionante paleis van de tijd (The palace of Time). Een indrukwekkend bouwwerk en fantasierijke creatie. Maar uiteindelijk kwam ik tot dezelfde conclusie. Alice in Wonderland is niet “my cup of tea”.

avatar van Filmkriebel
Brr, wat een draak in vergelijking met Burtons film. De special effects zien er nog altijd denderend uit maar dit is het dan zowat. Door het hoge tempo valt alle charme van het eerste deel volledig weg. De ene minuut zit Alice in een gesticht, de minuut erop vliegt ze weer door de lucht en nog een minuut later zit ze bij de Mad Hatter. . Echt slecht verteld allemaal. Voor de meeste acteurs lijkt het een nummertje opnieuw overdoen en niet met veel goesting. Hathaway is slaapverwekkend, Depp op automatische piloot en zelfs Wasikowska deed me niks. En zo is de wereld weer een nutteloze sequel rijker.

avatar van Sergio Leone
Niet al te best.

Heel matig en totaal overbodig vervolg op de film uit 2010. Waar die film nog het voordeel heeft om af en toe origineel en verfrissend uit de hoek te komen, is dit gewoon een voorspelbaar en slecht ding om toch maar een vervolg te hebben. Nergens leuk, de inspanningen met Tijd ten spijt.

De cast is nagenoeg gelijk aan die uit Alice In Wonderland, toch niemand die er wat leuks van maakt. Sacha Baron Cohen is een redelijke toevoeging, al neemt het geschmier iets te gemakkelijk de bovenhand en zijn spel met accentjes is ook niet echt vernieuwend.

Visueel blijft het anderzijds wel overeind. De special effects zijn er niet op achteruit gegaan en ook de soundtrack zorgt voor zo nu en dan voor kwaliteit. Een eventueel derde deel kan hoe dan ook beter niet gemaakt worden.

avatar van Zeriel
Best een aardige "equal". Ik had er dan ook het slechtste van verwacht, dat bleek mee te vallen. Geen wereldschokkende verhaallijn, maar best aardig verzonnen.
De film van Burton vond ik een beetje te hyper, deze kon ik beter verdragen.

avatar van filmkul
Redelijk tweede deel, maar door de vrijwel identieke cast lijkt het een grote herhalingsoefening. Het verhaal is best aardig maar wel erg voorspelbaar. Dat gaat ten koste van de spanning. Het tempo is erg hoog en had best op bepaalde momenten wat om laag gekund. Visueel ziet er allemaal weer verbluffend uit. De cast is verder goed op elkaar ingespeeld. Meer voor kinderen dan voor volwassenen. 3.0

avatar van Banjo
De mooie omgevingen en leuke karakters maken het nog enig zins genietbaar..
Ik miste een goed verhaal, spanning en die typische gekke Alice sfeer..
En dan bedoel ik echt die psychotische gekheid dat ze zich op het randje bevind.
Die Alice zo typeerde... Ze richten hier te veel op kinderen.

3 sterren

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De vorige film rond Alice was niet bepaald een geweldige film. Dit vervolg is zo zielloos, ondanks de cast en het bekende verhaal. Het verhaal in de gewone wereld is nog het meest interessant. En dat in een franchise die draait rond een fantastisch wonderland. De cast acteert saai en de special effects mogen dan wel goed gedaan zijn, indruk maken ze verre van. Jammer om met zo'n sterke ingrediënten het gerecht nog te verprutsen.

Na een lelijk cgi begin komen we al snel in wonderland. Visueel zit dat aardig in mekaar met soms leuke dialogen en grappige karakters. Dit gaat goed tot aan het tijdreizen (kort dus); het verhaal wordt hier erg voorspelbaar en slordig. De climax is ronduit slecht met weer lelijke cgi waarbij - wat het ook mag zijn dat ze achtervolgt - ineens heel traag gaat eenmaal in dat kasteel omdat dat beter uitkomt ofzo..

Depp is onderhand vermoeiend in weer 'zo'n' rol en wat Hathaway hier doet is me een radsel. Cohen is als altijd wel leuk.

avatar van Noodless
Verrassend aangenaam kijkstuk vol fantasie en mooie kleurrijke beelden. De openingsscène valt qua cgi inderdaad tegen, maar de rest ziet er toch wel heel mooi uit. Vooral de scènes van de klok zien er geweldig uit. Het verhaal zelf is leuk gevonden en is helemaal niet zo verwarrend. Je kunt gemakkelijk volgen ondanks het hoge tempo van de film. Maar de troef van de film is de tijd zelf die gespeeld wordt door Sacha Baron Cohen. Hij speelt een geweldig personage in de film en verwijst de andere personages toch wel naar de achtergrond. De clou van het verhaal is logisch : het verleden kun je niet veranderen. Leuke film ! 7/10

avatar van joolstein
Na het 'verrassende' succes van Alice in Wonderland (zelfs 2 Oscars: Art Direction en Custom Design misschien toch maar eens kijken) Kon het niet uitblijven dat er een vervolg kwam. Ditmaal ging James Bobin (bekend van The Muppets) op de regiestoel zitten en trad Tim Burton alleen op als producer. De film start met een vleugje girl power en begint wanneer Alice (Mia Wasikowska), na drie jaar op zee, terugkeert naar de Engelse beschaving. Het geloof in het onmogelijke is ze nog niet verloren, maar haar wilde plannen houden niet lang stand. Wanneer voormalig verloofde Hamish (Leo Bill) dreigt het schip The Wonder van haar af te nemen besluit Alice nog een keer terug te keren naar Wonderland. Dit maal niet down the rabbit hole, maar door een mysterieuze spiegel, geleid door niemand minder dan vlinder Absolem, ingesproken door Alan Rickman (zijn laatste rol.) Daar aangekomen blijkt de Mad Hatter (Jonhhy Depp) depressief omdat hij zijn familie mist. Alice gaat naar hen op zoek en komt oog in oog te staan met de Tijd (Sacha Baron Cohen) zelf. De film oogt wel spectaculair en fraai maar de personages hebben weinig diepgang. Wat niet aan de acteurs ligt maar puur aan het verhaal wat dan ook erg mager is. Dit resulteert in een vrij lange zit waarin vooral de kleinere dingen de film nog wel aangenaam maken. Het tijd-kasteel is bijvoorbeeld goed doordacht en visueel het mooiste van de film. Helaas is alleen een visueel pareltje niet genoeg om van Alice een gave film te maken.

Beduidend minder.

De eerste van Burton vond ik toen nog wel de moeite, dit vervolg kwam echter op naam van Bobin, een regisseur die eigenlijk nog niks bewezen had en met deze film vooral bewijst dat hij een zeer matig regisseur is, die het meer van de mensen rondom hem moet hebben (en de franchises waarin hij werkt).

Visueel is het nog steeds wel de moeite, al wordt er veel minder bij het visuele stilgestaan. Burton kan iets wonderbaarlijks er ook zo laten uitzien, in deze film is het toch maar vooral achtergrond voor een overdaad aan verhaalkronkeltjes. Met z'n 113 minuten zou je verwachten dat er toch wel wat tijd was om af en toe eens stil te staan bij bepaalde zaken, maar blijkbaar moest het verhaal zo uitgebreid dat de sfeer daar de dupe van werd.

Acteerwerk vond ik ook niet best hier, met een draak van een Depp en een zielloze Wasikowska. En zo baggert de film van begin naar einde. Geregeld zijn er wat mooie dingen te spotten, maar dan moet je vooral oog hebben voor achtergronden en niet teveel op het gemekker op de voorgrond letten. Beetje jammer vervolg, maar Disney is een melkfabriek. Hopelijk is het hiermee dan wel afgelopen.

Aardige film waarin Alice terugkeert naar de magische wereld om haar beste vriend te helpen. Een geslaagd vervolg met wederom een fantasievol verhaal, maar wel met hier en daar wat irritante personages. Het duurt even voordat de film goed op gang komt en er zijn ook iets te veel eindes. Het ziet er opnieuw allemaal mooi en kleurrijk uit en net als bij de vorige film zet Helena Bonham Carter weer de meest vermakelijke rol neer.

avatar van Black Math
De vorige film was een beetje een teleurstelling vanwege de sfeer veel serieuzer is dan die in de tekenfilm en het boek, waar het meer draait om een volstrekt andere logica. Ook deze film heeft dezelfde sfeer als de voorganger, maar deze keer was ik er wat meer op voorbereid.

Ook deze film is bijzonder kleurrijk, wat veel matige elementen weet te compenseren zoals het plot, de generieke soundtrack, en het acteerwerk van sommigen, met name Baron Cohen, terwijl de rollen van Depp en Wasikowska veel meer mèh zijn. Wel een leuke rol voor Bonham Carter.

Visueel toch ook niet verre van perfect; zeker bij de scheepsscènes valt de CG op. Natuurlijk ook in Wonderland, maar daar voelt het minder onnatuurlijk aan omdat het weinig aan de realiteit raakt.

Als geheel is de film dus verre van geweldig, maar het kijkt desondanks redelijk weg en de kleurrijke beelden zorgen voor de nodige afleiding. 2,5*.

avatar van K. V.
Na de eerste film te hebben herbekeken nu ook eens aan dit deel gewaagd. Ik kende het verhaal niet, dus een leuke verrassing.
Ik vreesde dat het een herhaling ging zijn van het vorige deel, maar gelukkig was dit niet het geval. Toch wel een leuk verhaal. Je komt ook mee te weten over de gekende personages.
Visueel lag het wel in het verlengde van de vorige film.
Vond het zeker geen slecht deel.