The Tailor of Panama (2001)

Verenigde Staten / Ierland
Drama / Thriller

geregisseerd door John Boorman
met Pierce Brosnan, Geoffrey Rush en Jamie Lee Curtis

De Britse spion Andy Osnard wordt ter afkoeling naar Panama gestuurd, om te onderzoeken wat de president aldaar van plan is met het Panama Kanaal. Eenmaal daar zoekt hij een plaatselijke klerenmaker Harry Pendel op, die vanwege zijn beroep in contact staat met vele hoge politici, in een poging informatie uit hem te persen. Pendel besluit allerlei informatie te verzinnen om Osnard tevreden te stellen.

avatar van BoordAppel
Bizar gemiddelde hier. Erg mooie film met een goed en vrij origineel verhaal. Vrij ingewikkeld door de vele personages maar uiteindelijk is het toch allemaal goed te begrijpen. Grappig ook op momenten en erg goed geacteerd. Speciale vermelding voor Gleeson, had hem helemaal niet herkend.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Als parodie op de spionagethriller is The Tailor Of Panama best geslaagd. De hele opzet is te idioot voor woorden en met de karikaturale personages erbij geflikkerd kijkt dit best aangenaam weg.
Maar naar het einde toe - hoe kan het toch anders - verliest de film scherpte. De finale is een anticlimax.

Aan de cast zal het evenwel niet gelegen hebben. Geoffrey Rush is perfect gecast en ook Pierce Brosnan trekt zijn plan. Zijn rol hier is ongelooflijk nichterig - dat luik zet hij met verve neer -, maar is ook klootzakkerig en dat bijtende mist hij toch wel.

Panama is een leuke locatie en dat wordt voldoende benut. Verder is hier niks te vinden qua spitsvondigheiden of grootse cinema. De liefhebber van de luchtigere satire zal dit echter kunnen smaken.

Een soort van James Bond film met een idioot bedachte en soms kluchtige verhaallijn die bovendien overkwam als een rotzooitje . Van enige actie bleek nauwelijks sprake, maar de personages waren boeiend en de dialogen mochten er zijn. Pierce Brosnan bewees dat de rol van geheimagent hem op het lijf geschreven was.

avatar van Roger Thornhill
Een ijzersterk plot dat pas echt tot leven komt dankzij het briljante spel van de beide hoofdrolspelers. Pierce Brosnan steelt de show met zijn amorele en arrogante undercover-agent die zonder enige scrupules mannen onder druk zet en vrouwen het bed in praat; Le Carré geniet er duidelijk van om hem zo cynisch mogelijke dialoog in de mond te leggen, maar even prachtig is het hoe het acteren van Pierce Brosnan nergens om sympathie voor zijn verdorven personage vraagt. En Geoffrey Rush zit daar één stap achter (en soms ook vóór), ter plekke verzinsel op verzinsel stapelend en nergens knipperend met de ogen totdat hij beseft in wat voor een moeras hij zich heeft begeven. Humor te over (de scène waarin Osnard en de ambassadeur over de prijs onderhandelen!), en bij de ontmoeting in het bordeel zat ik in mijn stoel van het lachen even hard te schudden als Brosnan en Rush op het waterbed. Enige minpuntje is de ongeloofwaardige casting van Brendan Gleeson als Midden-Amerikaan, maar dat vergeef ik deze gitzwarthumoristische film graag. Een heerlijke verrassing.
        Interessante vraag: in hoeverre gelooft Osnard ook echt in de verhalen die Pendel hem opdist, en in hoeverre weet hij al vanaf het begin (of spoedig daarna) dat dat allemaal onzin is en gebruikt hij ze slechts om zelf met de eer en de miljoenen te gaan strijken en Pendel met de zwarte piet achter te laten? Misschien dat het boek daar uitsluitsel over geeft?