The Tailor of Panama (2001)

Verenigde Staten / Ierland
Drama / Thriller

geregisseerd door John Boorman
met Pierce Brosnan, Geoffrey Rush en Jamie Lee Curtis

De Britse spion Andy Osnard wordt ter afkoeling naar Panama gestuurd, om te onderzoeken wat de president aldaar van plan is met het Panama Kanaal. Eenmaal daar zoekt hij een plaatselijke klerenmaker Harry Pendel op, die vanwege zijn beroep in contact staat met vele hoge politici, in een poging informatie uit hem te persen. Pendel besluit allerlei informatie te verzinnen om Osnard tevreden te stellen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ik weet niet zo goed wat ik van deze film moet vinden. Hij ziet er mooi uit, is uitstekend geacteerd, en het verhaal is op zich best leuk gevonden. Ik vond de film, op het laatste half uur na, alleen dodelijk saai. Hou het dus toch maar op 2 en een halve ster, zou 'm niet aanraden. Let ook op een klein rolletje voor Daniel "Harry Potter" Radcliffe als Pendel's zoon.

avatar van Wolkenmeter
Laat u niet misleiden door de aanwezigheid van Pierce - James Bond - Brosnan. Er zit amper één achtervolging in, en die is niet echt spectaculair te noemen. Ik vond het wel een goede film met een leuke intrige

Vond het een hele aardige film, beetje comedie

neo (crew)
enorme saaie flutfilm. vond alleen brosnan wel een beetje vermakelijk in zijn rol.

Net als het boek van LeCarre is de film fraai opgetekend, maar uitermate traag.

Vaag en saai. **1/2 voor de moeite.

Een film die je vlug vergeet...

avatar van Wolkenmeter
Nog eens bekeken, en ik vind deze film nu echt wel ondergewaardeerd hier: Pierce Brosnan parodieert zijn zijn James Bond imago perfect. Geoffrey Rush blijft sympathie opwekken als liegende kleermaker en Brendan Gleeson heeft een erg mooie rol als 'leider van de stille oppositie'. Daarenboven zit de film vol met subtiele humor die ik de eerste kijkbeurt blijkbaar had gemist.
Net geen 4 sterren.

avatar van tess
Ik vond het wel een goed verhaal dat erin zat. Er werd ook goed geacteerd. Maar ik vond Pierce Brosnan echt een smerige rol spelen. Erg goed speeld, dat wel, maar ik vond dat gewoon erg jammer. Dat zorgde ervoor dat ik, toen de film was afgelopen dacht: die kijk ik niet weer. Heb ik overigens wel gedaan, maar het is me weer niet zo heel goed bevallen. Jammer, want het verhaal is wel erg goed!

Deze film is saai en langdradig. Het verhaal stelt te weinig voor om te kunnen boeien, en als er dan ook geen spanning of spectaculaire scenes in zitten blijft er weinig over. Brosnan zet wel een aardige rol neer en de dialogen zijn ook vrij aardig.
Op het einde proberen ze er nog wat van te maken, maar tegen die tijd is het leed al geschied.
Wat ik van Le Carré heb gelezen was erg langdradig, deze film komt wat dat betreft aardig overeen.

avatar van BoordAppel
Bizar gemiddelde hier. Erg mooie film met een goed en vrij origineel verhaal. Vrij ingewikkeld door de vele personages maar uiteindelijk is het toch allemaal goed te begrijpen. Grappig ook op momenten en erg goed geacteerd. Speciale vermelding voor Gleeson, had hem helemaal niet herkend.

Redelijke film niet meer dan dat, vond Pierce tegenvallen, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik hem daar als 007 zie, ook heel traag deze film. Verder goede dialogen en een uitstekend acterende Geoffrey Rush 3 *

Vond Brosnan juist ontzettend komisch. De film kwam toch al meer als een komedie, dan als drama op mij over. Erg ondergewaardeerd hier.

saaie en langdradige film. *2.5

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Vermakelijke film met een leuke rol van Brosnan, die zijn 007-personage maar al te graag op de hak neemt. Weer zo'n typisch geval van een beetje vreemd, maar wel lekker. > 3.5*

Als komedie is deze film wel best te pruimen, als drama is het een ramp.
Pierce Brosnan is ondermaats. Van Geoffrey Rush heb ik al veel beter werk gezien. En om Jamie Lee Curtis goed te beoordelen in deze film is haar rol wat klein, alleen dat ze nog steeds een prachtige verschijning is.
Je heb geen keuzemogelijkheid op de DVD om al of niet stereo of surround in te stellen, het staat zo op 5.1, al is daar niets van te merken en is het geluid op DVD bijzonder slecht.
Krijg van mij toch een 4 om zijn komediegehalte... als drama zou het nog geen anderhalve ster zijn.

Actie was er niet, maar wel een goed verhaal en dát maakte de film goed.

avatar van Dogie_Hogan
Een draak van een film; dieptepunt in Brosnan's film-carrière.
0.5* is nog te veel.

avatar van Castor Troy
Brosnan vind ik eigenlijk altijd het zelfde spelen en is niet bepaald een van mijn favoriete acteurs maar dit soort klootzak-rollen gaan hem toch wel goed af vind ik.

avatar van Santucci
Matige film. Wel mooie beelden en een aardig verhaal. Voor liefhebbers van spionagethrillers is dit denk ik wel een aardige film. Ikzelf vond er te weinig tempo in de film zitten om echt boeiend te blijven.

avatar van mirjo 2
Drama/thriller? Ik vond het meer een parodie/comedy, maar dan een hele matige. Op zich best een aardig verhaal, maar de uitvoering vond ik bleekjes, zonder diepgang en er zat totaal geen spanning in. Daarom al vlug een lange gáááp.

avatar van monasteentje
één van de saaiste films die ik ook gezien heb. Duurde allemaal veel te lang.

avatar van Rocco1984
Dogie_Hogan schreef:
Een draak van een film; dieptepunt in Brosnan's film-carrière.
0.5* is nog te veel.

Persoonlijk heb ik niet veel films van Brosnan gezien. (misschien heb ik ze wel allemaal gezien.)

Maar wat ik wil zeggen is dat ik hem eigenlijk helemaal niet zo'n goed acteur vind. Zelfs de Bond-films, waar ik een groot fan van ben vond ik met hem als Bond, zeer slecht.

Ben wel benieuwd naar deze, vraag me gewoon af wat de meeste mensen in hem zien.

avatar van -happy
opzich wel een goed verhaal maar heb me wel wat verveeld...:| niet echt eeen aanrader. Het is niet echt een film naar mijn smaak..

avatar van Triztan
Hij was wel leuk, Ik vond Brosnan zijn stijltje erg grappig =)

avatar van mnrk
Welcome to Panama, Casablanca without heroes.

Dit was toch wel een redelijke film, dit komt mede door de setting en de sfeer die er daardoor ontstaat. Het verhaal is ook in orde, maar soms loopt alles iets teveel door elkaar.

Het acteerwerk van Geoffrey Rush was dik in orde (de man acteert zeer sterk en vol overtuiging) Pierce Brosnan is ook prima op dreef als 007 zonder snelle auto en gadgets .

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Als parodie op de spionagethriller is The Tailor Of Panama best geslaagd. De hele opzet is te idioot voor woorden en met de karikaturale personages erbij geflikkerd kijkt dit best aangenaam weg.
Maar naar het einde toe - hoe kan het toch anders - verliest de film scherpte. De finale is een anticlimax.

Aan de cast zal het evenwel niet gelegen hebben. Geoffrey Rush is perfect gecast en ook Pierce Brosnan trekt zijn plan. Zijn rol hier is ongelooflijk nichterig - dat luik zet hij met verve neer -, maar is ook klootzakkerig en dat bijtende mist hij toch wel.

Panama is een leuke locatie en dat wordt voldoende benut. Verder is hier niks te vinden qua spitsvondigheiden of grootse cinema. De liefhebber van de luchtigere satire zal dit echter kunnen smaken.

avatar van Hey Blondie!
normaal kijk ik niet naar films die zo'n lage beoordeling hebben, maar als Rush fan, wilde ik toch even kijken wat hij er van bakte. Ik was meteen vanaf het begin helemaal verkocht. wat een prachtige film. Ik twijfel tussen 4,5 sterren en 5 sterren. ik vond de film zelfs nog een stuk beter dan het boek. het samenspel van Rush en Brosnan vond ik ook geweldig. eigenlijk was de hele cast indrukwekkend. Maar voor jonge mensen en vooral die door Brosnan automatisch een soort 007 film verwachten, kan het bij tijden wel eens wat te saai zijn. tenminste, dat verwacht ik, want anders kan ik die lage beoordeling niet begrijpen.

avatar van Left4Dead
Ik heb hem na een half uur af gezet, traag en inhoudsloos. Omdat ik nog een enorme rij "to see" films heb staan (en steeds maar groeiende rij) wil ik me niet meer vermoeien met films die me op t moment gewoon maar niet te pakken kunnen krijgen. Misschien als ik 75 ben en in het bejaardenhuis opgesloten zit dat ik tijd neem voor deze prent op Hallmark of zo.

Een soort van James Bond film met een idioot bedachte en soms kluchtige verhaallijn die bovendien overkwam als een rotzooitje . Van enige actie bleek nauwelijks sprake, maar de personages waren boeiend en de dialogen mochten er zijn. Pierce Brosnan bewees dat de rol van geheimagent hem op het lijf geschreven was.

avatar van Roger Thornhill
Een ijzersterk plot dat pas echt tot leven komt dankzij het briljante spel van de beide hoofdrolspelers. Pierce Brosnan steelt de show met zijn amorele en arrogante undercover-agent die zonder enige scrupules mannen onder druk zet en vrouwen het bed in praat; Le Carré geniet er duidelijk van om hem zo cynisch mogelijke dialoog in de mond te leggen, maar even prachtig is het hoe het acteren van Pierce Brosnan nergens om sympathie voor zijn verdorven personage vraagt. En Geoffrey Rush zit daar één stap achter (en soms ook vóór), ter plekke verzinsel op verzinsel stapelend en nergens knipperend met de ogen totdat hij beseft in wat voor een moeras hij zich heeft begeven. Humor te over (de scène waarin Osnard en de ambassadeur over de prijs onderhandelen!), en bij de ontmoeting in het bordeel zat ik in mijn stoel van het lachen even hard te schudden als Brosnan en Rush op het waterbed. Enige minpuntje is de ongeloofwaardige casting van Brendan Gleeson als Midden-Amerikaan, maar dat vergeef ik deze gitzwarthumoristische film graag. Een heerlijke verrassing.
        Interessante vraag: in hoeverre gelooft Osnard ook echt in de verhalen die Pendel hem opdist, en in hoeverre weet hij al vanaf het begin (of spoedig daarna) dat dat allemaal onzin is en gebruikt hij ze slechts om zelf met de eer en de miljoenen te gaan strijken en Pendel met de zwarte piet achter te laten? Misschien dat het boek daar uitsluitsel over geeft?