The Emperor's New Groove (2000)

Alternatieve titel: Keizer Kuzco

Animatie / Komedie

geregisseerd door Mark Dindal
met de stemmen van David Spade, John Goodman en Eartha Kitt

Als de verwaande keizer Kuzco zijn rechterhand Yzma ontslaat, verandert zij hem uit wraak in een lama, en neemt de macht van Kuzco over. Samen met de hulp van een dorpeling moet Kuzco zien terug te keren naar het paleis, z'n oude vorm weer terug te zien te krijgen, en de macht van Yzma zien af te pakken.

avatar van Ted Kerkjes
Timothyvdmeer schreef:
de stemmen in deze film zijn echt geniaal!!! Erg leuke film!
De Nederlandse stemmen of de originele? De Nederlandse vind ik persoonlijk geniaal.

avatar van Timothyvdmeer
Ted Kerkjes schreef:

bedoel de orginele. Zal de Nederlandse versie dan ook eens gaan bekijken.
Maar vooral de stem van Patrick Warburton net zoals zijn rol in Rules of Engagement.

De laatste Disneyfilm die ik als kleine jongen zag. Ik herinner me nog dat ik deze in de klas heb gezien en daarna nog op video ben gaan huren. De latere Disneyproducties zijn me wel bijgebleven (Atlantis, Lilo en Stitch) maar heb ik genegeerd omdat ik in de ban was van Pokemon, digimon, Dragonball Z, superhero-cartoons en uiteraard Toy Story en A Bug's Life !!!

Dit is samen met de twee voorgaande films alweer een vreemde eend in de bijt. De film doet me zelfs helemaal niet aan een Disneyfilm denken, eerder aan een Dreamworks film (dan denk ik direct aan Shrek wat natuurlijk later kwam maar je begrijpt wel wat ik bedoel). The Emperor's New Groove heeft daarom een paar zaken gemeen met Aladdin. Qua inhoud niet het beste Disneyverhaal maar wel eentje die je meerdere keren kan bekijken omdat het pure fun is.

Het verhaal is wat te verwaarlozen maar is niet slecht. De 'Road-Movie' stijl heb ik toch al eerder gezien in The Aristocats. Het heeft niet veel om het lijf maar dat is ook niet wat de film zo goed maakt. De personages zitten goed. De boer heeft een hart van goud en de Kuzco is een narcistische en egocentrische jongeman. Leuke combinatie.
De twee schurken zijn de sterren van de film. De laatste keer dat ik zo hard heb gelachen met een schurk en zijn hulpje was in Peter Pan. Telkens deze twee in beeld komen zit ik aan het scherm gekluisterd. Vooral dat hulpje heeft zo een geweldig droge humor!

Dat is dan ook wat deze film zo on-Disney maakt. Het neemt zichzelf niet serieus. Het speelt constant met de kijker zijn voeten. Ze maken gebruik van The Fourth Wall Jokes, tijdens spannende momenten wordt er iets grappigs gedaan en de transformatie van de schurk is ook een klap in het gezicht voor degene die een traditionele climax verwacht. Als de humor je ding niet is, dan kan ik wel begrijpen dat je deze film negatief beoordeelt want verder heeft het niet zoveel te bieden. Zelfs op vlak van animatie zijn er betere dingen te verkrijgen bij Disney, alhoewel ik het wel fijn vond dat ze het overdadig gebruik van CGI hebben gelaten voor wat het is. Soit ik heb me alleszins geamuseerd en op sommige momenten plat gelegen van het lachen. 4*

avatar van Capablanca
Niet onaardig. Door de beperkte duur goed te doen. Maar als ik er langs zou zappen, zou ik denken dat het Cartoon Network was.