• 8.898.329 stemmen

The Emperor's New Groove (2000)

Animatie / Komedie | 78 minuten

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 21 juni 2001

Plot The Emperor's New Groove

"It's all about... ME!"

Als de verwaande keizer Kuzco zijn rechterhand Yzma ontslaat, verandert zij hem uit wraak in een lama, en neemt de macht van Kuzco over. Samen met de hulp van een dorpeling moet Kuzco zien terug te keren naar het paleis, z'n oude vorm weer terug te zien te krijgen, en de macht van Yzma zien af te pakken.

Kuzco (stemrol)

Pacha (stemrol)

Yzma (stemrol)

Kronk (stemrol)

Chicha (stemrol)

Chaca (stemrol)

Additional stemrols (stemrol)

Bucky / Fly Stuck in Web (stemrol)

Townspeople (stemrol)

avatar van otherfool

otherfool

Misschien wel de beste animatiefilm ooit, en sowieso de grappigste. Ik heb op momenten werkelijk in een scheur gelegen, en zo vaak gebeurt me dat niet. 4 volle sterren!

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Ongeveer 6 jaar geleden toen deze film in de bioscoop draaiden was ik nog geabonneerd op de Donald Duck. Ik kan me de strip die ging over Keizer Kuzco nog goed herinneren. Mijn geduld werd wekelijks flink op de proef gesteld, want elke week stond er weer een fragment over Kuzco in. Ook aan mijn moraal werd flink gemetseld. Dat wachten van toen is natuurlijk niets vergeleken met hoe lang ik gewacht heb om deze film nu eens te bekijken, en niet in delen, nee! in een keer.

Afgelopen week was het dan eindelijk zover, ik kon niet wachten om me te laten meeslepen in de wondere wereld van de keizer of wat er nog van over was. Heerlijk hoe hij de lakens uitdeelt, totdat het noodlot toeslaat. Yzma! Zij speelt een geweldige rol in deze film. Lekker gemeen maar af en toe oh zo grappig. En dan die eekhoorn met zijn noot, broertje van Scratt?

De film heeft me dan ook geen enkele seconde teleurgesteld, ik heb met een glimlach de film bekeken maar niet schaterlachend. Vandaar een dubbel en dwars dikverdiende 4*.

avatar van neo

neo

Natuurlijk heeft The Emperor's Groove weer een moraal, maar dat moraal is veel lichter en minder nadrukkelijk dan we van een Disney animatie film gewend zijn. Dat komt ook vooral doordat deze film veel meer als een slapsick trein doordendert en geen moment echt stil staat bij het moraal en daardoor het tempo niet naar beneden gaat. Ook zijn de verwijzingen en woordspelingen met mate gebruikt.

avatar van Doom

Doom

Emperor's New Groove komt langzaam op gang. Gelukkig sleept de stem van John Goodman ons door dit moeizame begin heen. Na verloop van tijd begint de humor te komen en dit zorgt voor enkele geweldige momenten. Hoewel het allemaal vrij standaard grappen zijn, wordt het erg goed uitgevoerd. Prima vermaak.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Sterke humor en een leuk verhaal weten de kijker vast te houden in deze grappige tekenfilm. Goed.

avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

• 1931 stemmen

ooit vroeger in de bioscoop gezien.. geweldige ongein

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Leuk filmpje.

Grappige personages (vooral de keizer zelf en Kronk) en jammer dan ook dat de makers het avontuurverhaaltje af en toe nog iets te veel de overhand laten nemen, anders had hier wel een 3,5 ingezeten.

avatar van FillumGek

FillumGek

Het komt niet vaak voor dat ik op deze leeftijd een Disney nog voor het eerst zie. Ik was dan ook wel benieuwd of hij zou bevallen. Hij is wellicht niet zo leuk voor mij als voor een kleuter, maar ik heb me zeker vermaakt.

Het begin was niet zo heel interessant. De characters worden door Kuzco zelf voorgesteld, maar echt veel grappen waren nog niet te bespeuren. Later in de film wordt dat wel anders. Ik heb meerdere malen moeten lachen om Kronk ( NL-versie) wat ook het leukste personage is. Een droogkloot eerste klas. Ook Kuzco was lekker evil maar uiteindelijk natuurlijk met een goed hart.

Deze Disney's zijn zoveel leuker dan 'prinsessenfilmpjes' of films waarmee ze ontzettend met moralen smijten. Deze was lekker luchtig en eigenlijk nergens irritant. Ben stiekem zelfs benieuwd naar het vervolg.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Fijne, ontzettend leuke film van Disney. Gewoon erg leuk verzonnen door de creators. De animatie ziet er lekker kleurrijk uit. En de personages zijn lekker fris. 4,0.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Ontzettend leuke animatiefilm met een overheerlijke pot flauwe humor. De personages zijn heerlijk (die Kronk ), de humor is lekker melig en kurkdroog en het wordt allemaal ontzettend leuk gebracht. Zag trouwens de Nederlandse versie (onder de noemer Keizer Kuzco) en daarbij viel me op hoe sterk de vertaling is. Wil de originele Engelse versie nog wel eens zien, maar moet zeggen dat ik hier ontzettend heb genoten van de Nederlandse stemmen. Hoe dan ook een erg memorabel en dolkomisch filmpje.

4 sterren.

avatar van booyo

booyo

Prima animatie, met lekker flauwe humor. Ik ken ze beter, maar deze is zeker het kijken waard.

avatar van Metalfist

Metalfist

Demon llama!

The Emperor's New Groove mag de eer dragen om, toch naargelang mijn herinneringen, de eerste Disney te zijn geweest die ik in de cinema heb gekeken. Ik moet toen ongeveer een jaar of 9-10 zijn geweest en de film was in het Nederlands, onder de titel van Keizer Kuzco. Sindsdien had ik de film niet meer gezien maar gisteren vond ik de Engelse versie (de Vlaams gedubte versies van Disney films trek ik echt niet meer) en kwamen er weer een aantal scènes boven drijven. Gisteravond dan maar direct opgezet met de vraag of ik terug datzelfde gevoel als jaren geleden kon krijgen.

Ik heb me gisteravond dan ook weer geamuseerd als een klein kind. Ik ben nu al een tijd bezig om heel de Disney collectie te vervolledigen en te herkijken maar ik concentreerde me vooral op het oudere werk (de echte klassiekers) zoals Sneeuwwitje, de Aristokatten of Sleeping Beauty. The Emperor's New Groove is veel recenter en dat merk je toch ook wel. Waar er vroeger meer werd geconcentreerd op het verhaal, dat soms erg romantisch was getint à la Belle en het Beest, wordt er hier veel meer gebruik gemaakt van de humor van de relatie tussen Kuzco en Pacha. De film voelt dan ook veel harder aan als een slapstick-achtige rit waarvoor alles moet wijken. Een ietwat gedurfde keuze maar Disney weet er mee weg te komen want het merendeel van de scènes is erg leuk. Het begint natuurlijk al met het personage van Kuzco zelf dat, hoewel hij het zelf niet wilt toegeven, een redelijk egoïstische klootzak is. Zijn wil is wet maar in combinatie met de voice-over wordt het allemaal erg hilarisch. Verder is Kuzco natuurlijk ook een heerlijk flamboyant personage, dat zowaar nog flamboyanter wordt wanneer hij in een lama verandert. Het basisidee is dan ook al even simpel als geniaal. Geen idee of het effectief gebaseerd is op een sprookje of iets dergelijks (ik ken in ieder geval toch niet iets soortgelijks) maar het is een verfrissend idee dat we naar mijn weten nog niet bij veel Disney films hebben gezien. Natuurlijk heeft The Emperor's New Groove een moraal maar die wordt gelukkig niet je strot in geduwd, iets wat er bij hedendaagse animatiefilms soms wel te dik opligt. Wel goed dat Sting de makers heeft kunnen overtuigen om Kuzco maar een klein hutje op de berg naast die van Pacha te geven in plaats van het oorspronkelijke paleis, dat had toch wel wat afbreuk gedaan aan het idee van de film.

Ik zei daarjuist al dat de film ontzettend hard aanvoelt als een slapstick komedie en veel daarvan is te wijten aan de geweldige personages. Kuzco is natuurlijk het coolste maar echt werkelijk elk nevenpersonage is al even gestoord (al is Pacha wel de normaalste) als de keizer. Kronk is in ieder geval hilarisch om naar te kijken. Typisch zo'n boom van een vent waar bitter weinig hersenen in zit. Hij hoort bij de 'slechte' kant maar lijkt het zelf niet te beseffen en doet waar hij goesting in heeft, soms ondersteund door een kleine engel en duivel. Het is gewoon een ontzettend droog personage dat erg veel kleur geeft aan de film, je kon me echt oprapen bij zijn eigen theme song. Yzma is ook redelijk goed personage. Ze kan niet tippen aan de oude getrouwe Disney villains maar doet een waardige poging. Ook qua animatiestijl ziet The Emporer's New Groove er anders uit dan de meeste Disney films. Ik heb nu recentelijk een aantal klassiekers achter de kiezen gehad en daar zie je toch echt wel het verschil tussen ouderwets met de hand tekenen of stukken met de computer. Ik ben fan van de oude stijl maar dat neemt niet weg dat er hier een aantal erg sterke scènes tussen zitten. Scènes zoals degene waar Kuzco wordt achtervolgd door een bende jaguars wekt een hoop adrenaline op, na eerst de lachspieren goed gewerkt te laten hebben door het kleine eekhoorntje. De Engelse versie kent trouwens wel een erg sterke stemmencast. David Spade is zo'n acteur die een erg herkenbare stem heeft. Ik ken hem van Benchwarmers en 8 Simple for Dating My Teenage Daughters maar al vanaf de eerste moment dat Kuzco zijn mond opendoet, herkende ik hem direct. Hij is dan ook perfect geknipt voor de rol van Kuzco doordat hij perfect de mix weet te brengen tussen een humoristische maar tegelijkertijd erg arrogante en egocentrische keizer/lama. Maar ook de andere stemmen zijn erg goed gedaan.

Erg leuke Disney alweer. The Emperor's New Groove is een ietwat vreemde eend in de bijt maar dankzij de humor wordt het een erg aangename maar jammer genoeg korte film. De animatiestijl ziet er cartoonachtig uit en dat geeft toch wel een extra tintje aan de sfeer van de film. En Spade is gewoon Kuzco. Het begint een gewoonte worden maar ook voor deze Disney een erg dikke voldoende.

avatar van K. V.

K. V.

Dit is waarschijnlijk de meest absurde animatiefilm uit de Disneystal. Het verhaal is eenvoudig en de boodschap/moraal is duidelijk. Qua animaties zijn ze niet voor de realistische stijl gegaan, maar eerder het frivole. Omdat het verhaal dus niet zo bijster origineel is, hebben ze zich gelukkig in de humor wel goed uitgeleefd. Ook de slechterik en haar naïeve medewerker zijn een leuke toevoeging.

Geen traditionele Disneyklassieker, maar daarom niet minder.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Qua humor toch wel het buitenbeentje van Disney. Deze humor is ook terug te vinden in Shrek of Monsters Inc. Verrassend omdat we dit niet gewoon zijn van Disney. De humor werkt dankzij een vlotte montage en vooral verbale humor die kinderen niet altijd zullen snappen. Maar ook visueel gebeurt er veel zodat die ook wel mee zullen zijn. De grappen zijn ook meteen de sterkhouder van de film. De animatie past wel wat bij de Inca aankleding, maar op zich is het zeker niet speciaal. Ik hou hier wel van, maar je hebt er een goei script voor nodig. De tv-serie ervan trekt op niks.

avatar van Ste*

Ste*

• 1934 berichten

Mwa. Gelukkig een korte film, want nogal mager verhaal. Vaak flauw en ongeloofwaardig ook. Waarom zou dat John Goodman-personage aan Kuzco's kant staan? Naast Kuzco weinig interessante personages, hoewel Yzma nog wel aardig geanimeerd was. De rest van de film ziet er ook wel aardig uit, hoewel soms wat simplistisch, op andere momenten wel weer aardig creatief.

Verder, tja, het was niet super Disney-achtig, door de voice-over en andere luchtige dingetjes, en het was af en toe wel een beetje grappig, maar meer ook niet.

Had trouwens op meer liedjes gehoopt, dat eerste liedje zet meteen leuk de toon voor de film, maar die sfeer komt helaas later niet meer terug.

Onderhond

Matig.

Vond het vooral geen echte Disney film. Humor deed me meer denken aan het soort cartoons dat toenertijd opkwam, type Johnny Bravo ofzo. Het hoekige stijltje heeft daar misschien ook wat mee aan geholpen, maar toch opvallend.

Voice cast was trouwens wel leuk. David Spade uiterst herkenbaar, maar het is vooral Warburton die best een grappig personage uit z'n hoed tovert. Goodman ook oké, al vind ik zijn stem soms iets té herkenbaar. De humor bij momenten geslaagd, al vind ik er iets teveel flauwe zaken tussenzitten. Las hier ook wat vergelijkingen met Shrek enzo, buiten wat zelf-referentieel gedoe vind ik die iets te vergezocht.

Animatie is vloeiend maar gewoon niet m'n ding, kleurwerk kon mij wel bekoren. Verder een vlot en kort filmpje, dus echt tijd om vervelend te worden heeft het niet eens. Jammer dat Kuzco's personage niet wat leuker was, als hoofdpersoon valt hij een beetje uit de boot.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Voor Disney een vrij luchtige film, wat toch wel positief genoemd mag worden bij deze film. Maar ik zie hier in de recensies wel heel hoge cijfers staan. Die kan ik weer niet echt plaatsen, want de film ontstijgt in mijn ogen de grote middelmaat van tekenfilms niet, al heb ik me wel goed vermaakt. Prima stemmencast, leuke beelden en bij vlagen best leuke humor. Wel prettig dat dit eens een keer geen Disneyfilm verpakt als halve musical was.

avatar van Spetie

Spetie

Well, he's not as dead as we would have hoped.

The Emperor’s Groove is een erg leuke Disney, die qua stijl en inhoud ook duidelijk iets anders is dan andere Disney’s en dat is zeker positief te noemen.

De animatie is overigens niet de mooiste, maar aan de andere kant heeft het ook wel weer wat en past het goed bij het hoge tempo. Keizer Kuzco zelf vond ik in het begin nogal irritant. Een druk en lichtelijk irriterend personage, dat duidelijk een wijze levensles nodig heeft en dat zoiets hier ook gaat gebeuren is niet bepaald moeilijk te voorspellen. Het eerste kwartier is duidelijk ook niet het beste. Maar vanaf het moment dat Kuzco en Pacha op reis gaan, dat het niveau zienderogen omhoog gaat en vanaf dat moment wordt het regelmatig ook erg grappig.

Het personage Yzma is een redelijke slechterik, maar het is vooral haar hulpje Kronk, die voor de meest hilarische momenten zorgt. Zelden heb ik een Disneyfiguur gezien, die zo lekker droog en onnozel van alles en nog wat eruit kraamt. Het zorgt zelfs voor een zeldzaam moment bij een Disney, waarbij ik gewoon hardop zat te lachen. Dat gebeurt me niet vaak. Het avontuur zelf blijft verder vermakelijk en doordat de moraal uiteindelijk nog redelijk op de achtergrond blijft, vliegt het laatste uurtje uiteindelijk nog erg snel voorbij.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Een zoveelste draak uit de moderne Disneytijd. Men probeert heel luchtig en hip te zijn maar weet vooral te irriteren. Het verhaal is niet bijzonder, de personage's kennen we en de moraliserende toon is er uiteraard weer. Ook vervelende bijfiguurtjes in de vorm van eekhoorns dit maal zijn er weer te over. Nou maakt dat allemaal niet uit als er genoeg te genieten valt, maar dat valt vies tegen. Op een enkele mooie kleur vond ik de animatie vooral lelijk, zowel de achtergronden als de wat gestileerde personen die rondlopen. De slapstick is vooral vervelend en veel pogingen tot humor verzanden in pijnlijk onleuke situatie's. Een enkel moment is dan wel genietbaar zoals in de keuken, maar dat alles is veels te weinig voor de film. De voice-acting was dan nog wel sterk al vond ik de stem bij Kuzco zelf niet passen. 1,5*.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20982 berichten

Lang geleden dat ik deze tekenfilm heb gezien. Ik herinner me er nog maar weinig van. Ik weet dat ik destijds niet zo enthousiast was en het eigenlijk nooit echt vermakelijk vond. Dat is wellicht de reden dat ik hem achteraf nooit meer heb terug bekeken. Ik ga geen score geven, maar dat die laag zou zijn daar twijfel ik niet aan.

avatar van The One Ring

The One Ring

The Emperor's New Groove was een tijdje een favoriete Disney van mij, maar het was tevens lang geleden dat ik hem voor het laatst zag. Ik herinner me vooral dat het toen vooral aanvoelde als een frisse wind. Het is de enige Disney Classic die zich zo compleet toespitst op humor. Het is dan ook een cartoon, qua humor meer in de lijn van wat Warner Bros vroeger met de Looney Tunes creëerde, dan wat Disney zelf produceerde aan korte films. Dit is in feite zoiets met een langere lengte en hogere productiekosten.

De vraag was echter hoe deze overeind zou blijven. De focus op humor in animatie is intussen meer een gemeengoed, vooral met dank aan Shrek. Die animatiefilms hebben een wat ander gevoel voor humor dan deze, maar evengoed heeft The Emperor's New Groove wat van zijn uniekheid verloren; al staat hij nog vrij alleen in de Disney-stal.

Ondanks dat ik hem in mijn herinnering niet bijzonder vaak gezien heb bleek ik de film zo voor zo'n 90% te kennen, dus de vele grappen waren nog bekend. Enkele popculturele verwijzingen en anachronistische grappen voelen nu wat flauw aan, vooral omdat dit precies is waar Dreamworks zich hierna een lange periode in zou specialiseren. Maar de wat meer puur cartoony humor is nog altijd zeer de moeite waard, zelfs al ben ik door het zien van veel Looney Tunes-filmpjes de laatste jaren wel beter gewend. Het meest succesvol blijft toch nog altijd het personage Kronk, die gewoon zo goed uitgewerkt is dat hij het overbekende type van domme handlanger overstijgt. Die scènes met het engeltje en duiveltje op de schouder hadden flauw en cliché kunnen zijn, maar zijn gewoon erg geestig geschreven en uitgevoerd.

Het blijft een zeer vermakelijke rit al met al. Gemakkelijk de grappigste Disney en onterecht een beetje een van hun vaak wat vergeten films. Aan de andere kant mist het ook net dat beetje extra's om het werkelijk één van de uitschieters te maken. Is Disney de juiste studio om een komisch meesterwerk te maken? Met deze kwamen ze het dichtst in de buurt, maar ze lijken me te bang om echt voor voluit bizar te gaan. Niettemin is dit een waardevolle toevoeging aan hun canon, die wat meer aandacht verdient.

avatar van Black Math

Black Math

Ik ben wellicht erg zuur, maar ik kan hier maar weinig mee. Voor mij voelt deze film als een grote cliché aan. De persoon Yzma doet me aan Cruella DeVil denken, haar domme sidekick aan de soortgelijke sidekicks van Hades in Hercules en de moraal doet licht denken Beauty and the Beast. En het ergst van alles: de humor slaat totaal niet bij me aan, echt flauwe slapstick. De enige positieve punten zijn dat de moraal nu ook weer niet zo erg in your face is als in andere recente Disney films en dat het aantal liedjes flink teruggeschroefd lijkt te zijn in deze film. 1*.

avatar van avdj

avdj

Disney Classic #43

Vreemd genoeg lijkt elke Disney-film op MovieMeter er met een score tussen de 3,05 en 3,45 van af te komen. Een teken dat er nooit pieken en dalen zijn in het niveau terwijl ik het daar absoluut niet mee eens ben. Hoewel er elk decennia wel iets moois voorbij komt zijn er wel degelijk titels die je sneller vergeet dan een slechte junkfood maaltijd. The Emperor's New Groove valt voor mij helaas in dat lijstje van negatieve uitschieters.

De tekenstijl heeft niets te maken met zijn voorganger maar kan toch nooit de maatstaf zijn anno 2000? Nergens vinden we mooie achtergronden terwijl de film zich daar uitstekend voor leent. De karakters doen mij qua vormgeving en air meer denken aan Johnny Bravo dan aan die uit oudere Disney's. Ik hoef geen brave moraalridders maar deze personages laten mij volledig koud.

Toch blijf ik het rommelige verhaal en de irritante stemmen de grootste zwaktes vinden. Het moet allemaal hip overkomen maar ik kon die keizer Kuzco werkelijk niet uitstaan. Zijn rit lijkt heel wat in petto te hebben maar tegen het einde van de film vliegen de kilometers bijna letterlijk onder zijn schoenen, eh...poten, voorbij. De eindscène lijkt zich bovendien eerder af te spelen in een Super Mario level dan in een keizerlijk kasteel. Natuurlijk kijken we naar een tekenfilm maar enige trouw aan de natuurwetten maakt het allemaal een stuk spannender. Snel vergeten deze wegwerpfilm.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

The Emperor’s New Groove is de 40e avondvullende tekenfilm van Disney en losjes gebaseerd op het beroemde sprookje “The Emperor’s New Clothes” van de Deense schrijver Hans Christian Andersen, maar zoals gewoonlijk heeft de Disneyfilm weinig gemeen met haar bronmateriaal.

De productie van The Emperor's New Groove begon reeds in 1994 en verliep uiterst moeizaam. Oorspronkelijk zou ze Kingdom of the Sun gaan heten en zou ze meer in lijn liggen met de animatiefilms uit de jaren ’90. De film zou oorspronkelijk worden geregisseerd door Roger Allers (één van de regisseurs van The Lion King), maar na lauwe reacties van testpubliek, werd regisseur Mark Dindal aangetrokken om de film te voorzien van de nodige humor. Die laatste is daar met vlag en wimpel in geslaagd, want The Emperor’s New Groove is één van de grappigste Disney-films ooit.

David Spade is perfect gecast om de stem van de verwaande keizer Cusco in te spreken en ook Eartha Kitt is uitstekend. De show wordt echter gestolen door Patrick Warburton als de oliedomme krachtpatser Kronk en in een kleine bijrol schittert ook een klein eekhoorntje. De tekenstijl van The Emperor’s New Groove lijkt veel op die van Hercules uit 1997, maar de toon van de film is compleet anders. Voor het eerst sinds The Rescuers Down Under uit 1990 is The Emperor’s New Groove geen musical. Dit kwam het succes van de film dan ook niet ten goede. De film was namelijk een teleurstelling in de bioscopen.

Hoewel de film als komedie geslaagd is, laat ze op andere punten nogal wat te wensen over. Het verhaal heeft weinig om het lijf en ook op animatiegebied kan The Emperor’s New Groove zich niet meten met de uitstekende animatiefilms van de jaren ’90. Wanneer je dat echter door de vingers kunt zien, is deze film uiterst vermakelijk.

avatar van TMP

TMP

Frisse en humoristische film van Disney. Aardige personages, waaronder Kuzco zelf. Het verhaal op zich is vrij voorspelbaar, maar wel aardig uitgewerkt. De voice-over is een toegevoegde waarde en de animatie zelf is ook prima. De film bevat voor een Disney film erg weinig liedjes, maar dat is zeker geen minpunt.

avatar van Nonamanise85

Nonamanise85

Mijn absolute favoriet van de “latere” disney films. De humor! Ik hou er zo van! Ik kijk deze film zeker een paar keer per jaar. Heerlijk!

avatar van Flavio

Flavio

Een guilty pleasure, niet de mooist getekende maar misschien wel de grappigste Disney-tekenfilm. Waar ik hooggewaardeerde Disney-classics vaak met moeite uitkijk voelt deze film fris, vlot en grappig. De humor doet soms meer aan Road Runner denken dan aan Disney, het is ook allemaal wat minder braaf en cute. Vooral het domme hulpje heeft de nodige goede momenten, dat hij zijn eigen filmthema neuriet was de enige grap die ik me nog kon herinneren van vroeger. Dan boeit het me een stuk minder dat het allemaal wat minder fraai getekend is, en er weinig variatie zit in het design. Jammer dat Disney niet lang na deze film een heel andere kant opging met het herkauwen van talloze successen uit het verleden.