De Illusionist (1983)

Nederland

geregisseerd door Jos Stelling
met Freek de Jonge, Jim van der Woude en Catrien Wolthuizen

De Illusionist is een telg uit een armoedig molenaarsgezin die ervoor knokt om zijn ogenschijnlijk zwakzinnige broertje te redden uit de klauwen van het krankzinnigengesticht. In de theatershow De tragiek, waarop De Illusionist het filmische vervolg is, belooft De Jonge aan zijn broertje dat hij 'eraan komt', dat hij - zo kunnen we nu interpreteren - bereid is voor hem te knokken, ook al moet hij daarvoor zijn goochelstudie opgeven.

avatar van jono
De experimentele filmmaker Jos Stelling (1945) is niet zo bekend bij het grote publiek, toch heeft hij al een stuk of tien redelijk succesvolle films op zijn naam staan. Ik heb zijn vroegste films Mariken van Nieumeghen (1974), Elckerlyc (1975) en Rembrandt Fecit 1669 (1977) al eens gezien, stuk voor stuk rommelige, fragmentarische lowbudgetfilms die niet al te veel structuur hebben. Deze films spelen zich allen in een ver verleden af, en voor de bijrollen zijn de lelijkste acteurs gecast.

De Illusionist (1983) is zijn eerste grote film, met Freek de Jonge in de titelrol. Het is een surrealistische film, waarin geen woord gesproken wordt. Als er al stemmen in de film te horen zijn dan is het gemompel of onverstaanbaar geschreeuw. In het geval van Freek de Jonge is dat allesbehalve een nadeel, je begrijpt dus: ik ben absoluut geen fan van de man.

Erg grappig wil het allemaal niet worden, de scenes hangen als los zand aan elkaar en het helpt ook al niet dat er in de film niet gesproken wordt. Ik zat na een half uur al te kijken of de film nog lang duurde, en dat gebeurt me eigenlijk zelden. Als experiment is de film misschien redelijk geslaagd te noemen, voor een argeloze kijker zoals ik is de film een behoorlijk lange zit, ondanks de relatief korte speelduur van nog geen 90 minuten. 2*