• 8.351.686 stemmen

Genre: Komedie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Jos Stelling

Met onder meer: Freek de Jonge, Jim van der Woude en Catrien Wolthuizen

IMDb beoordeling: 7,0 (686)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 6 oktober 1983

Plot De Illusionist

De Illusionist is een telg uit een armoedig molenaarsgezin die ervoor knokt om zijn ogenschijnlijk zwakzinnige broertje te redden uit de klauwen van het krankzinnigengesticht. In de theatershow De tragiek, waarop De Illusionist het filmische vervolg is, belooft De Jonge aan zijn broertje dat hij 'eraan komt', dat hij - zo kunnen we nu interpreteren - bereid is voor hem te knokken, ook al moet hij daarvoor zijn goochelstudie opgeven.

avatar van FisherKing

FisherKing

heb hem gezien maar kan daar nauwelijks nog iets van herrinneren: de eettafel scene..

avatar van Hannibal

Hannibal

Is dit die film waarin bijna geen woord gesproken wordt?

avatar van blabla

blabla

• 2070 berichten

Ja.

avatar van flowerking

flowerking

Hannibal schreef:

Is dit die film waarin bijna geen woord gesproken wordt?

sterker: er wordt helemaal geen woord gesproken!

avatar van gotti

gotti

Geweldig. Verveelt geen moment...

avatar van robertus65

robertus65

Dit zal wel Stellings favoriete film zijn, want er wordt geen woord in gesproken. Jammer dat Stelling niet 70 jaar eerder werd geboren, want dan kon hij zijn lol op. Meer dan een paar grappige momenten heeft de film niet.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Vreemde maar zeker geen slechte komedie zonder dialogen met de Jonge in de hoofdrol. Dit prestigieuze project is bij tijden best grappig maar echt goed wordt het vrijwel nergens. Redelijk.

avatar van zaaf i

zaaf i

robertus65 schreef:

mooi commentaar!

ik was een groot fan van de jonge, geen acteur, maar het resultaat is amusant.

avatar van dsp9000

dsp9000

Vreemd dat deze film niet eens op DVD te krijgen is in Nederland, behalve op een peperdure verzamelaar "kalverliefde" waar 170 euro voor betaald moet worden.

Vreemde gang van zaken...

avatar van robertus65

robertus65

Zit ook in de box van Jos Stelling.

avatar van dsp9000

dsp9000

En die box van Jos Stelling is ook lekker betaalbaar...

avatar van Robi

Robi

• 1954 berichten

Rare film. Maar wel amusant en vermakelijk.

avatar van Less

Prachtfilm! Zowel surrealistisch, als poëtisch, als heerlijk flauw. Je moet echter wel openstaan voor een dergelijke film met Freek en ook nog eens zonder dialoog.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ik hou niet van Freek de Jonge en heb weinig met Stellings voorkeur voor zwijgende films en heb daarom ook soms doorgespoeld, maar de beelden waren mooi en Freek de Jonge viel nog mee. Desalniettemin af en toe erg saai.

avatar van jono

jono

De experimentele filmmaker Jos Stelling (1945) is niet zo bekend bij het grote publiek, toch heeft hij al een stuk of tien redelijk succesvolle films op zijn naam staan. Ik heb zijn vroegste films Mariken van Nieumeghen (1974), Elckerlyc (1975) en Rembrandt Fecit 1669 (1977) al eens gezien, stuk voor stuk rommelige, fragmentarische lowbudgetfilms die niet al te veel structuur hebben. Deze films spelen zich allen in een ver verleden af, en voor de bijrollen zijn de lelijkste acteurs gecast.

De Illusionist (1983) is zijn eerste grote film, met Freek de Jonge in de titelrol. Het is een surrealistische film, waarin geen woord gesproken wordt. Als er al stemmen in de film te horen zijn dan is het gemompel of onverstaanbaar geschreeuw. In het geval van Freek de Jonge is dat allesbehalve een nadeel, je begrijpt dus: ik ben absoluut geen fan van de man.

Erg grappig wil het allemaal niet worden, de scenes hangen als los zand aan elkaar en het helpt ook al niet dat er in de film niet gesproken wordt. Ik zat na een half uur al te kijken of de film nog lang duurde, en dat gebeurt me eigenlijk zelden. Als experiment is de film misschien redelijk geslaagd te noemen, voor een argeloze kijker zoals ik is de film een behoorlijk lange zit, ondanks de relatief korte speelduur van nog geen 90 minuten. 2*