De Illusionist (1983)

Nederland

geregisseerd door Jos Stelling
met Freek de Jonge, Jim van der Woude en Catrien Wolthuizen

De Illusionist is een telg uit een armoedig molenaarsgezin die ervoor knokt om zijn ogenschijnlijk zwakzinnige broertje te redden uit de klauwen van het krankzinnigengesticht. In de theatershow De tragiek, waarop De Illusionist het filmische vervolg is, belooft De Jonge aan zijn broertje dat hij 'eraan komt', dat hij - zo kunnen we nu interpreteren - bereid is voor hem te knokken, ook al moet hij daarvoor zijn goochelstudie opgeven.

FisherKing
heb hem gezien maar kan daar nauwelijks nog iets van herrinneren: de eettafel scene..

avatar van Hannibal
Is dit die film waarin bijna geen woord gesproken wordt?

avatar van blabla
Ja.

avatar van flowerking
Hannibal schreef:

Is dit die film waarin bijna geen woord gesproken wordt?

sterker: er wordt helemaal geen woord gesproken!

Geweldig. Verveelt geen moment...

robertus65
Dit zal wel Stellings favoriete film zijn, want er wordt geen woord in gesproken. Jammer dat Stelling niet 70 jaar eerder werd geboren, want dan kon hij zijn lol op. Meer dan een paar grappige momenten heeft de film niet.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vreemde maar zeker geen slechte komedie zonder dialogen met de Jonge in de hoofdrol. Dit prestigieuze project is bij tijden best grappig maar echt goed wordt het vrijwel nergens. Redelijk.

avatar van zaaf i
robertus65 schreef:

mooi commentaar!
ik was een groot fan van de jonge, geen acteur, maar het resultaat is amusant.

Vreemd dat deze film niet eens op DVD te krijgen is in Nederland, behalve op een peperdure verzamelaar "kalverliefde" waar 170 euro voor betaald moet worden.

Vreemde gang van zaken...

robertus65
Zit ook in de box van Jos Stelling.

En die box van Jos Stelling is ook lekker betaalbaar...

Rare film. Maar wel amusant en vermakelijk.

Prachtfilm! Zowel surrealistisch, als poëtisch, als heerlijk flauw. Je moet echter wel openstaan voor een dergelijke film met Freek en ook nog eens zonder dialoog.

avatar van BlueJudaskiss
Ik hou niet van Freek de Jonge en heb weinig met Stellings voorkeur voor zwijgende films en heb daarom ook soms doorgespoeld, maar de beelden waren mooi en Freek de Jonge viel nog mee. Desalniettemin af en toe erg saai.