Cocktail (1988)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Roger Donaldson
met Tom Cruise, Bryan Brown en Elisabeth Shue

Wanneer Brian uit het leger komt wil hij werk zoeken in New York, maar zonder diploma's komt hij niet ver. Dan komt hij te werken in een bar en van zijn baas Douglas leert hij alle kneepjes van het vak en samen worden ze de populairste barmannen van de stad. Brian wil echter graag zelf een cocktailbar beginnen en vertrekt naar Jamaica waar hij de knappe kunstenares Jordan leert kennen. Maar als Brian het aanlegt met een oudere rijke vrouw, verlaat Jordan hem.

Was voor mij een leuke feel good film uit de jaren 80, mijn favoriete periode.

Ondergewaardeerd en ik begrijp niet zo goed waarom.
De acteerprestatie van tom cruise vond ik niet slecht, en hij was een plezier om naar te kijken als vrouw... Zegt genoeg. De muziek, de sfeer en de vriendschap vond ik een pluspunt. Voor mij zeker een leuke film.

avatar van gillie24
Deze film is uit 1988, 24 jaar geleden al en Tom Cruise is niet veel ouder geworden in zijn gezicht als je deze film vergelijkt met zijn huidige films. Hij wordt dit jaar 50! Eerlijk is eerlijk, dat geef je hem niet.
Cocktail is een redelijke film die op zich wel lekker wegkijkt en dan met name door Elisabeth Shue, wat een ongelooflijk mooie vrouw. Shue en Cruise hebben een goede chemie samen en ook Aussie Bryan Brown overtuigt.
Al met al leuk om een keer gezien te hebben, meer niet.

avatar van StevenMighty
Neem wat Tom Cruise, lekkere muziek, een flinke teug yuppie mentaliteit, New York city en een tropische omgeving. Flink schudden en... je krijgt deze geweldige Cocktail!

Wat een leuke en tijdloze film blijft het.
Zag hem nu al een derde keer volgens mij maar ik blijf ervan genieten. Als kind stond ik al met flessen te zwieren en wilde ook barman worden

Tom Cruise doet het weer erg goed in deze. Het zou zo een vervolg kunnen zijn op z'n andere succes, Risky Business. Leuk ook hoe hij en Bryan Brown voor hun rol hebben leren jongleren met de flessen drank zoals echte bartenders. Dit te zien doen met muziek erbij zoals Addicted to Love en Hippy Hippy Shake is echt geweldig

Erg leuke en aangename 80's film waarbij ik eigenlijk geen minpunten kan bedenken.

5 sterren

Aardige film met jammer genoeg wat te weinig body, of inhoud zoals je wilt. De goedgekozen muziek en zomerse sferen flatteren het geheel en zorgen ervoor dat deze film ondanks het dunne verhaaltje goed het bekijken waard is. Leuk voor een late vrijdag- of zaterdagavond met een paar biertjes erbij. 3*

avatar van Re73
Voor mij gewoon een lekkere feelgood movie uit de eighties die ik al vele malen heb bekeken.
Classic!

avatar van mikey
Moet ook nodig op mijn need-to-see-it-again list

avatar van dutchtuga
Gewoon een op en top jaren '80 feelgoodfilm, vol sfeer, typische muziek en een Cruise zoals we hem kennen uit films als Top Gun en Risky Business.
Bijzonder genietbaar.

avatar van rcuppen79
Cocktail is een leuk stervehikel geworden voor Tom Cruise, die destijds was uitgegroeid tot één van de populairste acteurs in Hollywood. Het verhaal van Cocktail is niet bijster origineel en zowat elk cliché komt aan bod, maar dankzij de onmiskenbare charme van Cruise en de uitstekende rol van Bryan Brown steekt deze film toch ruimschoots boven de middelmaat uit. Daarnaast wordt de film ondersteunt door een uitstekende soundtrack, waarvan het nummer ‘Kokomo’ van de Beach Boys een grote hit werd. Een leuke feelgood film!

Dankzij een mix van goede muziek, de tachtiger jaren aankleding, de geloofwaardig overkomende liefde en de wijze waarop drankjes gemixt werden was deze productie het aanzien waard. Maar het verhaal zelf had een slap plot en had niets met de realiteit van het leven te maken, de dialogen klonken afgezaagd en de romantiek was voorspelbaar. De film leek speciaal gemaakt te zijn voor jonge meiden.

avatar van SanderPuntCom
Ondanks de vele gebreken (dialogen, verhaal, et cetera) is deze Cocktail toch een aangename en vooral geen vervelende zit (in tegenstelling tot Flashdance, een ietwat vergelijkbare film) geworden. Tom Cruise speelt heerlijk in deze feelgood-movie, er zitten voldoende momenten in waar hij me liet glimlachen. Leuk om eens gezien te hebben!

avatar van Al DeNiro
Vermakelijke voorganger van Magic Mike, maar dan barmannen ipv strippers.

avatar van Glennekeeeee
Cocktail is zo een film die vanaf minuut 1 anno 2015 gedateerd voelt maar anderzijds net daarom ook de moeite waard is om te zien, want die hele typische vibe van die tijd die over de film hangt is misschien nog wel datgene wat de film beter maakt. Cruise speelt hier zeker niet z'n beste rol maar dat heeft ook vooral met zijn personage te maken. Werkelijk geen enkel personage is in dit drama uitgewerkt wat toch raar is voor dit genre. Elk personage is een stereotiep waar de kijker dan op zich ook geen extra uitleg bij nodig heeft omdat ze zo simpel te ontleden zijn. De film start wel sterk. Er zit meteen een hoog tempo in en er hangt zo een leuk vermakelijk sfeertje rond de film waardoor de eerste helft in een ruk voorbijvliegt. Daarna zakt de film compleet in en spitst het zich toe op een klef romantisch gedoe waardoor je de opgang van het hoofdpersonage volledig neerhaalt en het enkel nog een gezapig, traag en melodramatisch einde voorgeschoteld krijgt dat de hele leuke opzet volledig teniet doet. Anderzijds verveeld de film wel geen moment en is die eerste helft leuk genoeg om de film een kans te geven, maar een topper is het zeker niet geworden.

Cocktail is een rare film. Een drama zonder goede uitgewerkte personages en een verhaal dat de verkeerde weg inslaat. Toch ademt Cruise's personage genoeg fun uit waardoor de film geen enkel moment verveelt.

Een matige film waarin een jongeman het wil maken in New York en ondertussen een baantje als barman neemt. Een mager verhaal met ongeloofwaardige personages en een aantal tenenkrommende dialogen. Toch wordt de film niet echt vervelend en is het geheel als tijdsdocument ook wel vermakelijk (de kleding, kapsels en foute jaren '80 soundtrack). Net geen 3.0 sterren.