• 8.301.675 stemmen

Oorspronkelijke taal: Duits

• Netflix Bekijk via Netflix
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Anatomie

"Some study. Some are studied."

Paula Henning, een knappe studente geneeskunde, is in de wolken: ze werd toegelaten tot de anatomiecursus van de beroemde professor Grombeck op de universiteit van Heidelberg. Maar het eerste lijk dat ze moet ontleden, bezorgt haar koude rillingen. Het is het lijk van een onbekende jongeman die ze de avond voordien nog ontmoet had. Paula probeert te achterhalen wie de man was en hoe hij aan zijn einde is gekomen. Zo ontdekt ze dat er op de universiteit vreemde dingen plaatsvinden die het daglicht niet kunnen verdragen. De onthulling hiervan kan zelfs haar eigen leven in gevaar brengen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Begon goed met de scene het onthoofde lijk dat onder hoogspanning beweegt , maar daarna werd de film een rommeltje.
Op de DVD pretenderen de makers dat dit een horrorfilm is, voor mij was het niet meer dan een matige thriller. Beetje onzin allemaal. Desondanks 2,5*

avatar van Linn

Linn

Het begon aardig, maar na een tijdje werd het erg langdradig. Ik had er al niet veel van verwacht en dat is maar goed ook. De spanning was erg ver te zoeken.

toch nog 1* voor een paar gore momenten, maar ook die kwamen meer voort uit sugesties en het raden naar wat er gebeurt. Nee dit was niks voor mij

avatar van Lennert

Lennert

Behoorlijk spannende, soms wat zieke horrorthriller. De meeste acteurs overtuigden behoorlijk, er zat een gezonde dosis gore in en de spanning was goed te voelen. Verder niet superbijzonder, maar een leuk avondje vermaak.

avatar van djerk_Corleone

djerk_Corleone

pfff... niet meer doen stefan 1,5*

avatar van horrorjp

horrorjp

Wat een saai verhaal zeg en dan ziet alles er ook nog zo slecht uit

erg jammer 1*

avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

Anatomie was een groot succes in Duitsland. Zelf vond ik het nu niet bepaald een topper, maar terrible slecht was hij nu ook weer niet.

De film begint leuk en weet meestal te blijven boeien. Ook de stukken dat ze gewoon les volgen of op onderzoek uitgaan vond ik ook best plezant om te volgen. Alleen zo een 20 minuten voor de finale stort Anatomie volledig in. Een grote warboel blijft over. Het hele verhaaltje over de anti-hippocraten lijkt origineel gevonden te zijn, maar loopt snel uit in een warboel van seksteleden en wat flauw aanvoelende scènes.

Het grootste minpunt in de film en dat gevoel had ik zeker in het begin: is toch wel de hoofdactrice. Ik voelde totaal niks warms aan haar persoonlijkheid. Eerder een jaloers, egoïstisch typetje dat alles vanuit de boeken kent, maar totaal geen sociale omgangvormen kent. Grote ergernis voor mij, zeker in het begin.

De goede punten zijn dan de mooie preparaten en de spanning die in het begin wordt opgehoopd, maar naar het einde toe voor niks is geweest. Ook de sommige grappige stukken vond ik niets misplaatst in deze film (de oesters in het restaurant). Het hele mysterie van die anti-hippocraten mocht best wat langer aangehouden worden en werd pas beter op het einde uit de doeken gedaan. Het lijkt erop dat alles te snel ontmaskerd wordt en dat de film dan nog liefst 30 minuten moet aanslepen.

Anatomie, een film met potentieel, maar kon beter uitgewerkt worden.

avatar van latrat

latrat

na hier de commentaren gelezen te hebben verwachtte ik een domme horrorfilm, maar ik werd positief verast. Er was een verhaal, de muziek was functioneel en de suspens werd opgelucht met dagdgelijkse elementen.

Wat me wel erg stoorde was de onnodige seksscenes. Ze voelden veel te geprobeerd aan.

nuja, niet echt een heel memorabele film, noch in goede zin, noch in slechte.

avatar van Halcyon

Halcyon

Vandaag herzien en de film blijft nog altijd zo goed als in m'n herinneringen.

Duitsland is op het gebied van wetenschap (en dus ook de geneeskunde) een pionier en die positie kent zijn oorsprong in tijden waarin men het niet zo nauw nam met de ethische principes. Zo maakt Anatomie een rechtstreekse verwijzing naar de bedenkelijke experimenten die nazi-dokter Mengele destijds voerde. Het mag dan misschien een duister kantje zijn van de Duitse wetenschap, het is wel uitstekend voer voor een horrorfilm.

Absolute pluspunten zijn de plot en de setting. De scènes in de verlaten faculteit en het steriele mortuarium scheppen het juiste angstklimaat. Tegen dit decor speelt zich een verhaal af waarin jonge geneeskundestudenten ten prooi vallen aan een vrijmetselarij die medisch onderzoek hoog in het vaandel draagt, ook al worden daarbij de meest basale ethische principes geschonden. Het levert een film op die origineel in elkaar zit, doch nogal stereotiep wordt uitgewerkt. Iets minder voorspelbaar en iets volwassener had geen kwaad gekund, al wordt het allemaal erg vermakelijk gebracht.

Een Duits cultklassiekertje!

avatar van MehdiRSCA

MehdiRSCA

deze film is echt héél slecht.

avatar van xxc

xxc

Dacht dat dit een oeramerikaanse film was.. totdat ik na 5 minuten toch wel begon te twijfelen en even goed de achterkant van de hoes heb bekeken.. Duits.

Opzich niet verkeerd, maar elke keer als ik een film zie die niet Engels of Nederlands gesproken is merk ik altijd een teleurstelling bij me opkomen. Waarom? Ik weet het zelf nog steeds niet.. Met een aantal uitzonderingen heb ik liever een engels of nederlands gesproken film.

Het verhaal zelf is prima. Maar helaas voor mij niet pakkend genoeg om te zeggen dat hij super is. Het deed me ook erg denken aan Pathology. Nu was Anatomie er natuurlijk eerder, dus als er sprake is van 'jatten van het verhaal' dan zou dat absoluut de schuld van Pathology zijn.

Toch zou ik liever Pathology nog een keer opzetten dan deze film.

Er zitten mooie stukken in.. Dingen die ik absoluut miste in Pathology. Maar helaas, dat verandert niet hoe ik me bij deze film voel..

Begrijp me niet verkeerd, vind hem niet slecht.. Maar hij blinkt er ook niet tussenuit. Gewoon, een middelmatig tussendoortje. Een film die je na 1 keer gezien te hebben in een doos gooit waar hij nooit meer uit komt.

avatar van John Milton

John Milton

xxc schreef:

Hoop voor je dat dat verandert, anders mis je een hoop mooie films

avatar van moviemafketel

moviemafketel

• 19752 berichten

Hele fijne film over een anatomie-opleiding waar het niet zo nauw wordt genomen met de ethiek in de geneeskunde. Ik had al wel eens van de anti-hippocraten gehoord, maar wist niet helemaal hoelang deze al wel niet bestonden en wat hun beweegredenen waren. Dit wordt allemaal op een interessante en spannende wijze aan de kijker voorgelegd in een spannend thriller-jasje.

Sommige stukjes vond ik gewoon echt goor. Vind het sowieso nooit zo prettig om alle ingewanden en spieren te zien lopen bij docu's over ziekenhuizen of wat dan ook.

Er wordt erg goed geacteerd. Ik dacht voor ik de film aanzette ook dat het een Amerikaanse productie zou zijn, dus ik moest heel even slikken toen er Duits werd gesproken. Onbewust ga ik dan toch opeens denken dat het wel een slap B-filmpje zal zijn. Ik had gelukkig ongelijk en werd ik aardig meegezogen in het verhaal.

Hier en daar had het nog wat gruwelijker mogen zijn. Ook had het einde van mij niet zo mierenzoet hoeven zijn. Scheelt toch net een half puntje.

3 sterren, omdat ik toch positief verrast ben over deze productie.

avatar van Boeikens

Boeikens

Ik blijf het een goede film vinden.

Mooi verhaal, sterke Franka Potente en redelijke uitwerking.

Goede, beklemmende sfeerschepping met een redelijke spanningsboog.

Soms wat te traag maar dat heeft me niet verder gestoord.

Het einde had inderdaad anders mogen zijn.

Theunissen

Met Horror heeft deze film helemaal niets van doen, maar als Thriller was deze Duitse film best redelijk.

Het ietwat cliché verhaal met een eveneens ietwat voorspelbaar verloop, zit aardig in elkaar en weet ook wel te boeien. Ook weet de film een bepaalde spanning op te bouwen naar de zoektocht van de daders van de bizarre praktijken (er worden personen ontvoerd, die daarna gebruikt worden voor illegale anatomiepraktijken) op de universiteit van Heidelberg. Ook met de uitvoering van het verhaal zit het wel goed en dat is vooral te danken aan de Duitse goede actrice Franka Potente, in de rol van Paula Henning die studente geneeskunde is, die best verdienstelijk speelt. De opening van het verhaal, waar er bij eenbewust zijnde patiënt anatomie werd uitgevoerd was wel aardig en werd ook visueel (met name de hand) aardig in beeld gebracht. Ook de scene met de ietwat sletterige vriendin Gretchen (gespeeld door Anna Loos) van Paula Henning, die te grazen werd genomen terwijl ze aan het vrijen was met een vriendje in de anatomieruimte, mocht er wel wezen.

Het laatste (zeg maar de laatste 30 minuten van het verhaal) gedeelte van het verhaal, waarbij al min of meer bekend is wie er achter de bizarre praktijken zit (een soort van rituele sekte met de naam "aAa" waarbij Hein, gespeeld door Benno Fürmann, helemaal ontspoort is) zit, was best aardig en heeft ook nog een verrassing in petto die wel behoorlijk cliché was en ook zeer voorspelbaar was.

Al met al gewoon een redelijke Duitse thriller, die zich opzicht wel lekker wegkijkt en die met een duur van precies 90 minuten nergens echt saai of vervelend wordt.

avatar van Nino_1993

Nino_1993

03.05 op VT4.....Heeft me bekoord. Na de Shit die ze nu uitbrengen met de naam Horror.

avatar van Collins

Collins

Als je je hebt voorbereid op een heuse horrorfilm met shockeffecten van fysieke en psychologische aard dan is deze Duitse productie erg tegenvallend. Als je je hebt voorbereid op een spannende film dan is deze Duitse productie nog steeds tegenvallend. Als je je hebt voorbereid op een hele matige en dodelijk saaie Duitse productie dan zit je echter goed.

De film brengt teleurstellend weinig opwinding teweeg. Zelfs een kleine jumpscare is teveel gevraagd. Er is geen flintertje spanning te bekennen. Het is matig, matig. De kwalificatie horror is volkomen onterecht. Thriller/Krimi dekt de lading beter. Maar dan wel eentje van de saaie en belegen soort.

Toch gek, want het verhaal is niet onaardig en de setting is uitermate geschikt voor het betere griezelwerk. Een heerlijke kille anatomische ruimte waar de lichtval de fantasie prikkelt en waar de lijken voor het oprapen liggen. De spannende en ongemakkelijke mogelijkheden van zo'n fantastische setting blijven echter onbenut. De setting genereert geen spanning en suspense. De ruimte roept amper een duistere en onheilspellende sfeer op. Het gebruik ervan is gewoon te klinisch en brengt daardoor geen sfeervolle meerwaarde in de film.

Het verhaaltje dan. Dat leent zich voor nagelbijtende spanning, maar is simpel uitgewerkt. Er zijn geen konijnen die uit hoge hoeden komen. Het is rechttoe rechtaan. Het is saai en onbeholpen. Het is voorspelbaar met veel herhaling van zetten. Het is veel gedans om een thema zonder expliciet iets te tonen. Dat laatste geldt trouwens ook voor de anatomie van de personages die zich op het romantische vlak laten gelden. De film blijkt ook op die momenten uit te blinken in prikkelvrije suggestie.

Het is gewoon een vervelende film. Er is geen enkele spetterende en huiveringwekkende scène te bekennen. Nou, ok dan, de finale spettert een beetje, maar die steekt dan weer dermate knullig in elkaar dat de film toch nog met een teleurstellende sisser afloopt. Geheel in stijl met de rest van de film dus. Gründlich is het wel.

Verschrikkelijke film.

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

Lekker Duits, veel geschreeuw om iets rustig uit te leggen

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2021 stemmen

“Shut your mouth or I'll slit your vocal cords.”

Een prima Duitse thriller film, horror mag je dit niet echt noemen. De film kent een paar leuke ‘gore’ scenes, wat natuurlijk in verband staat met het concept van deze film en de anatomie. Daar buiten om gebeurd er niet héél veel op dit vlak, en daar gaat de film voor mij helaas de mist een beetje in. ‘Ruzowitzky’ mocht werken met een prachtig concept en had hier als horror véél meer uit kunnen halen, zo bedenkt hij wel om een moordenaar in hun midden te laten, wat dan weer een beetje een leuk horror effect opwekt maar ook dit is allemaal niet sterk genoeg, het wordt wat rommelig.

Qua cast was het redelijk. Ik vond zelf dat ‘Franka Potente’ deed het in mijn ogen als enige echt wel leuk. Voor de rest vond ik er eigenlijk niet echt iemand uitspringen, wellicht dat ‘Benno Fürmann’ even mag noemen als een schimmige personage, dat was het ook wel. Het verhaal was redelijk en het concept was leuk maar, zwak uitgewerkt. Dan is deze toch ietwat (inderdaad) schreeuwerige Duitse “Horror” film helaas iets tegengevallen.