Shampoo (1975)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Hal Ashby
met Warren Beatty, Julie Christie en Goldie Hawn

Tegen de achtergrond van de Amerikaanse verkiezingen van 1968, probeert kapper George Roundy iedereen te vriend te houden. Hij heeft het maar wat druk met de (seksuele) behoeftes van zijn vrouw, zijn minnares, diens dochter en zijn ex-vriendin. Bovendien heeft hij een lening nodig om zijn eigen haarsalon te financieren.

neo (crew)
Omdat Hawn het niet waard is 1,5 sterren

FisherKing
Stond dit er nog niet op ? Slechtste met Warren Beatty naar mijn idee.

avatar van streeter
Hal Ashby in de jaren zeventig? Beter kan het haast niet!

****

avatar van mikey
ik kon deze film erg waarderen. vond de dialogen heel grappig en warren beatty als kinderlijke uber-hunk was ernstig cool. let vooral op fisher die niet geinteresseerd is in beatty's kapselkennis.

avatar van katie morosky
De reden waarom ik deze film persé wou bekijken is omdat ik Warren Beatty in de vroegere jaren zo ongelooflijk mooi vindt. Ik ben gewoon eerlijk. Niet alleen het nu afgrijselijke jaren '70-kapsel maakte dat het kijkplezier me al gauw verging... De beste prestaties worden hier neergezet door de acteurs met een heel kleine bijrol. Julie Christie kan er nog door maar de rest van de cast speelt te vlak. Vooral Warren heeft overduidelijk problemen met zichzelf neer te zetten.
De dialogen zijn bijzonder zwak. Het scenario is zelfs saai te noemen. Het idee achter de film is goed alleen de uitwerking help het om zeep. Jammer, dit had een hele leuke film kunnen worden.
Eén positieve noot: van een chemistry tussen Julie Christie en Warren Beatty is er wel sprake. Geen wonder eigenlijk, deze twee hebben ook in real life heel lang gedatet.

De muziek op de party is overigens heel goed: The Beatles, Jimi Hendrix

Ik geef hem een 3.

avatar van mikey
Dat kapsel; misschien camoufleerde hij daarmee zijn herseninhoud? 4.5.
Die Hal Ashby schijnt een geweldig regisseur te zijn geweest.

avatar van katie morosky
Mikey, ik wist wel dat jij zou reageren.

Warren schijnt een in-tel-lec-tueel te zijn. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Hal Ashby: Coming Home en Being There vind ik wel heel goed. Maar van die films zijn de scenario's ook stukken beter, om maar niet over de uitwerking te beginnen. En het lijkt me heel moeilijk om acteurs als John Voight, Jane Fonda, Peter Sellers en Shirley MacLaine tot een slechte prestatie te dwingen.

avatar van mikey
De acteerprestaties hoorde bij die verwende semi hippies, athans dat dacht ik altijd (6 lange jaren geleden gezien). Dus ik vond dat juist weer heel vermakelijk en goed gedaan. En wat Shiley mcLaine betreft.. ahem . Sorry dat ik zo voorspelbaar overkom.

avatar van katie morosky
Wat hebben hippies met slechte acteerprestaties te maken? Ik zie het verband niet.

Ik vind Shampoo dé film van de gemiste kansen. Het had allemaal heel goed kunnen zijn maar het is het niet.

En nee, ik vond het wel leuk dat je reageerde.

avatar van mikey
Ja maar ik noem de acteerprestaties ook niet slecht. Eerder een beetje verveeld of zo. Ik vond dat er juist uitstekend bij passen. Maareh van mij hoef je dit geen goede film te vinden hoor. Ik was blij dat (uitgerekend?) jij bij deze film aan kwam waaien. Aangezien het hier altijd zo stil is

avatar van katie morosky
Goldie Hawn speelt niet echt het type verveelde, verwende Beverly Hills-chick. Integendeel, ze is het naïeve ding dat door de film huppelt. Die rol houdt ze niet vast. Warren is alleen maar door z'n uiterlijk geloofwaardig als gigolo. En hij is te opgefokt om echt verveeld te lijken. De enige die het allemaal boring schijnt te vinden is Carrie Fischer.Een goede mini-bijrol. Maar ik schreef het al, de bijrollen zijn het beste.

En van mag jij daar gerust helemaal anders over denken.

avatar van Co Jackso
Een vrij saaie film van Hal Ashby. De film bevat in feite dezelfde ergelijke inhoud als Being There, alleen is het hier nog erger. Net als die film is het met Shampoo vooral lastig te bepalen wat de regisseur eigenlijk wil, welk genre het is. Wat mij betreft schiet het voor alle genres tekort. Het is geen echt drama waar daar zitten die geforceerde komische momenten voor in de weg. Uiteindelijk kan ik maar weinig met deze film, want het plot is ook al totaal niet boeiend. In feite geeft de film alleen een tijdsbeeld van de betreffende periode, met op de achtergrond leuke muziek en kapsels.

avatar van Flieber
Waarom dit een komedie genoemd wordt is me geheel onduidelijk nergens komt het ook maar in de buurt van de kleinste glimlach.

Eigenlijk een halve ster waard maar goed een extra halve ster voor goede acteerprestatie van de koelkast.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke film! die jammer genoeg wel wat langdradige scenens heeft.
Het acteer niveau is goed.. maar het verhaal opzich had hier en daar wat beter uitgewerkt mogen worden. Ben wel erg tespreken over het einde, erg mooie afsluiter voor deze film! wat er bij mij voor zorgt dat ik deze film een half sterretje boven het gemiddelde ga geven, omdat ik veel waarde hecht aan het einde van een film..
De jaren 70 sfeer zat natuurlijk goed! maar deze film komt niet voor niks uit 75
Voor kijkers die tegen wat langdradige stukken kunnen zeker aan aanrader!
3,5 sterren.

Dick2008
Deze film vroeger als eens gezien. Op dvd gevonden dus laat maar eens kijken, want behalve dat het over een vrouwenkapper ging wist ik er niks meer van.

Het eerste half uur is nogal saai, even volhouden zou ik zeggen want daarna wordt het steeds leuker. Niet super komisch maar toch wel bijzonder grappig en apart. Warren Beatty en Jack Warren doen het goed en Goldie Hawn doet het ook niet slecht, behoorlijk ingetogen en niet zo hectisch als in haar latere rollen. Ik hou niet van Julie Christie maar die was zelfs acceptabel. Ik kan mijn 3.0 laten staan. Ik vind dat er in het algemeen op een natuurlijke manier wordt gespeeld en nergens overdreven met op de achtergrond een hippie sfeertje. Het einde van de film was trouwens ook verrassend.

Grappige komedie over de nadagen van de seksuele revolutie, eind jaren '60. Thema is inmiddels enigszins verouderd, maar was destijds erg hip.
Door het prima acteerwerk en de lekkere muziek heeft deze film na al die jaren trouwens nog niets van z'n charme verloren heeft. Erg leuk.

Tegenvallende film over een kapper die meer doet bij de vrouwen dan hun haar knippen. Misschien weet de film de tijdsgeest wel aardig te vatten, maar daar houdt het dan ook bij op. Het verhaal en de personages worden nogal rommelig en zonder duidelijke lijn gebracht. Een betere introductie was zeker niet misplaatst geweest. Mede hierdoor aan de saaie kant, en zelfs de cast met genoeg mooie vrouwen weet het geheel niet te redden.